Tycker denna artikel visar hur dagens digitala foto står sig mot gammaldags MF.
Det visar hur dagens APS-C från Fuji kan ge liknande resultat som gårdagens mediumformat.
Om vi då tar dagens GFX så klår den trots mindre format givetvis gårdagens filmkameror med hästlängder.
https://fujilove.com/fujifilm-x-cameras-vs-medium-format-film/
Fuji är duktiga på att få till analog känsla på sina digitala filer. Snygga mjuka övergångar från högdagrar. Jag körde mellanformat med bla Hasselblad 6x6 även pentax 6x7 och 6x4,5. Fick bilderna scannade på imacon o har gjort sålt bilder till hasselblad som är två meter långa som är knivskarpa. Jag är tveksam till att jag skulle få ut samma bildkvalitet på så stor print från min D850.
Kör du film med låga iso o proffscanner så får du fortfarande ut väldigt bra bildkvalitet men tar du en digital fullformatare tex phase one med 100 milj pixel så blir den filen renare, men snyggare? allt är en smaksak.
Jag körde mellanformat i 5 år när jag plåtade för ett stort reseföretag o olika resetidningar. I början när det knappt fanns digitala kameror att tala om alltså 2001 då var mellanformat överlägset bästa bildkvaliten det var tydlig skillnad mellan småbild o mellanformat syntes klart på en a4 sida i en tidning etc.
Sedan klev jag över till digitalt när canon kom med sin ff 1ds med 12 milj pixel. Den var nästan jämförbar med mellanformat på en A4 sida i ett magasin. Nästa kamera som jag köpte var canon 1ds mark 2 med sina 16 milj pixel o gav helt andra förutsättningar att fota när det behövdes lite högre iso.
Efter det så är dagens ff o aps-c i samma liga i alla fall upp till uppslag i tidning (A3)
Visst sitter du o tittar på en fil från fuji gfx så ser den bättre ut på skärmen, men när du printar så blir skillnaden rätt liten mot tex Nikon D850, ungefär samma som D850 mot fuji aps-c om inte printen är stor typ 50x70 o större.
varför använda mellanformat?
priset mellan husen på D850 o nya fuji är liten. Fuji är duktig på optik men skillnaden är inte stor men gör du större bilder så kommer du se den, men ska du få riktig skillnad så kommer fuji med 100 milj pixel göra skillnad men då sticker priset.
Med handen på hjärtat om du har bilder i tryck A4-A3 så ska det mycket till för du ska se skillnad på mellanformat,ff o aps-c. Jag kör mycket utomlands med fuji aps-c ingen kund har någonsin sett någon skillnad på bilder från D850 o aps-c. Flera stora kunder jobbar bara med jpg och menar på att det blir för tungrott annars i deras bildbanker.
Även om kamerorna blir vassare så måste även mediet den ska presenteras på bli bättre annars blir det ingen skillnad på slutprodukten.