Om det är de varma tonerna du är ute efter, så kanske inte Adobe RGB är det bästa valet. Det var väl ett av skälen till varför Display P3 togs fram för den är bättre i den änden än Adobe RGB. P3 är mer rött och mindre blått och grönt. Så detta handlar ju även om den färgrymd som används vid efterarbetningen och inte bara om skrivarens egenskaper även den sätter de hårda gränseran för vad som faktiskt kommer ut på pappret. Papper och bläck är ju tillsammans med skrivarprofilerna för respektive papper och skrivare de variabler som är svårast att styra för en vanlig användare. Vad vet vi egentligen om huruvida våra papper/skivar-profiler från skrivartillverkare och papperstillverkare verkligen är optimala för just våra skrivare och de både medvetna och omedvetna preferenser just vi har.
Jag tillhör ju själv de användare som haft egna erfarenheter av detta. I mitt fall kunde jag ju konstatera att den profil jag fick från Canson för Canson Infinity Etching Rag till min gamla P600 verkligen var urusla. Att det verkligen var så stod helt klart för mig när jag testat Cansons nyare profiler för exakt samma papper och P900 och med exakt samma motiv. Med min P900 och Canson-profilen för Etching Rag blev det precis som jag förväntat mig men det blev det långtifrån med uppsättningen motsvanade uppsättning för P600.
Därmed inte sagt att Canon kan ha lyckats väl med sin nya skrivares bläck, profiler och logik. Bara att gratulera om så är fallet.
Så här såg mina sluttester av detta profilproblem med P600 ut (samtliga bilder är alltså printade med samma fil som då sparats i sRGB, då min gamla Benq 4K-skärm inte klarade något annat):
Visa bilaga 175698
Den inramade bilden har jag på väggen och den är printad på Epson SemiGloss eller möjligen på Scandinavian Satin med Epsons ICC för SemiGloss. Den matchar bra vad jag såg på skärmen.
Bilden till höger är printad på Canson Etching Rag men med ICC Epson Velvet Fine Art. Jag gillar den också även om den var lite blekare än vad jag såg på skärmen.
Bilden till vänster skrevs ut på Canson Etching Rag med Cansons egen ICC för Etching Rag och P600 och som ni kan se så drar den mycket mer (och alldeles för mycket) åt något jordigt. För mig var alltså Cansons egen ICC oanvändbar och med Canson Etching Rag tyckte jag det blev bäst då istället med Epsons ICC för Archival Matte med P600.
Idag är det som natt och dag med P900 och profilen för Etching Rag som jag älskar. Dock har jag helt slutat med Cansons papper som ju kostar ca 100 kr per styck för A2, då jag av en slump upptäckte att Scandinavians Matte i mina ögon gav lika bra resultat med exakt samma ICC och ett papper som kostade 12,50 per ark istället för 100. Så jag är helt i hamn nu där jag är nu med min P900. Jag använder mest Scandinavian Matte och ibland Scandinavian Satin.
Jag ville med detta exempel bara understryka att det i värsta fall kan vara rätt stora skillander i kvaliteten på profilerna och att det kan få stora konsekvenser för de praktiska resultaten, så det är ofta inte fel att pröva andra profiler (och papper) om man faktiskt inte tycker resultaten blir de förväntade.
Grundförutsättningen och utgångspunkten tycker ändå alltid måste vara att det man ser på en kalibrerad skärm för en viss färgrymd vid efterarbetet synkar med det som kommer ut ur skrivaren med en liten reservation för att det är två helt olika media - givetvis också sett i skenet av en dagsljuslampa med rätt färgtemperatur för ändamålet. Annars kommer man få problem med efterarbetet. För att undvika onödiga problem i arbetsflödena så bör man dessutom konsekvent hålla sig till samma färgrymd genom hela flödet. En del förvirring i dessa sammanhang beror ofta på att man faktiskt inte gjort det.
För mig blev det en ögonöppnare att det faktiskt kan gå helt åt helvete fast man kaliberat sin skärm och efterbehandlat i den färgrymden och att man dessutom använder den ICC-profil som papperstillverkaren faktiskt rekommenderat för pappret i fråga och den skrivare du använder. Det var jag nog då inte riktigt mentalt förberedd för. Jag gjorde många tester för att faktiskt förstå vad som var fel och hitta min mentala jämvikt igen, för detta var enormt irriterande och frustrerande. Dessutom tvingades jag ödsla både en massa papper, bläck och tid i onödan.
Den lilla uppsidan i detta var väl att jag lärde mig en del bl.a. att inte blint lita på tillverkarnas rekommendationer utan istället ytterst på egen empiri. Man kommer aldrig undan att testa själv tills man faktiskt hittar ett flöde som funkar och man kan lva med.