jonasfj
Avslutat medlemskap
Alla objektiv borde vara lättare (med lagom värde för "lätt") att göra ju större sensor man har eftersom objektivens upplösningsförmåga inte behöver vara lika hög och aberrationer bör synas mindre på en större sensor.
Att utbudet av mellanformatsobjektiv är sämre än utbudet av småbildsobjektiv beror nog helt enkelt på att mellanformat är en betydligt mindre marknad.
Fujis 100Mp sensor motsvarar ungeför 60Mp hos fullformat, så argumentet att upplösningen inte behöver vara lika hög håller inte. Hasselblad uppger att deras linser är designade för sensorer en bra bit över 100Mp.
Större sensorer kräver större diameter på glaset och kostnaden ökar mycket snabbt med diametern. Det brukar sägas exponentiellt, men jag tror det är bildligt uttryckt.
För vidvinkel verkar det vara fördelaktigt om ljuset går så rakt genom linsen som möjligt och av geometriska skäl som jag inte fullständigt penetrerat så är det lättare med större fattning och kortare avstånd till sensors.
Låt oss leka med tanken att förhållanden mellan diameter på fattningen och sensorns diagonal är omvänt proportionell mot svårighetsgraden (Obs! Jag säger inte att det är så).
Nikon F: 1.02
Nikon Z: 1.16
X1D: 1.11
Fuji G: 1.18
Om antagandet stämmer är det lättast hos Fuji G, sedan Nikon Z, X1D och sist Nikon F.
För långa linser tror jag bara att det blir otroligt dyrt och tungt när sensorerna växer.