Får lite mer vad? 14,7 stegs DR måste väl ändå vara samma i GFX och D850 eftersom det mäts den färdiga filen.
Nej för utvecklingen ligger efter för mellanformat. D850 jämfört med D500 ger nästan ett stegs skillnad, i enlighet med teorin.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D850-versus-Nikon-D500___1177_1061
Jag köper att den är bättre på det men det känns konstigt att något påtagligt inte går att mäta.
Givetvis blir en kamera som inte är riktigt lika bra som en annan inte värdelös.
Som jag brukar säga, tittar man på oredigerade, rätt exponerade, nedskalade bilder är det svårt att se någon skillnad mellan några kameror överhuvud taget idag.
Det är när man drar i kurvorna eller vill ha stora bilder som skillnaderna märks. Jag uppgraderade D800 till (två) D810 mest pga prylglädjen (nytt, tyst, nytt igen och att jag slitit ut två D800) men det där extra steget (eller hur mycket det nu var) man fick spelade konkret roll vid redigering, något jag inte hade förväntat mig.
Canon sålde bra även när skillnaden var påtaglig. Marknaden är trög och Canon har många objektiv. Men jag vet många som bytte till D800/D810/A7Rii/A7Riii.
Men om nu varken upplösning eller DR skiljer mer än ytterst marginellt ÄR inte mellanformat bättre (än). Utom det där luddiga med övergångar då. Dessutom är det tyngre grejer och sämre objektivutbud...och dyrare.
Övergångar, kan det möjligen vara color depth?