iSolen.se
Guest
...men bildvinkeln brukar vanligen inte anges vare sig på höjden eller tvären.
Fler överraskningar, är det inte alltid så?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...men bildvinkeln brukar vanligen inte anges vare sig på höjden eller tvären.
Det där får du utveckla.
Jag tänkte som jag skrev att mellanformat har fasta mått 6x6 av förekommen anledning. [...]
Nä precis. Men jag frågade Ola hur han tänkte när han blandade in sidförhållande i saken.
Det där får du utveckla.
Jag tänkte som jag skrev att mellanformat har fasta mått 6x6 av förekommen anledning. Avvikelserna får heta någon variant.
Småbild har fast storlek 24x36 trots möjligheten att göra kvadratiska eller panoramiska bilder från samma remsa.
Nä precis. Men jag frågade Ola hur han tänkte när han blandade in sidförhållande i saken.
Ja, din fråga som kommentar där Jonas hade skrivit ”Jag skulle gärna fotografera mina porträtt med en Hasselblad, men en sak mellanformat inte är bra på är ultravidvinkel...”Du menar min fråga i #134?
Jag har sett bildvinkelangivelser för åtminstone horisontell vidd men speciellt vanligt är det inte.Fler överraskningar, är det inte alltid så?
Vad har det med vidvinklar att göra? För vidvinkel finns som redan påpekats t.ex. Hasselblad SWC.
Mellanformat på film finns i alla möjliga sidoförhållanden (6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9 t.ex.)
Ja, din fråga som kommentar där Jonas hade skrivit ”Jag skulle gärna fotografera mina porträtt med en Hasselblad, men en sak mellanformat inte är bra på är ultravidvinkel...”
Japp, det var fel alla tre gångerna du skrev att 6x6 var basen för mellanformat Ola. Läs gärna mitt förra inlägg, #11. Redan där klarades den saken ut.
Inte bara till just dig Ola:
Det är beundransvärt hur mycket en del orkar hålla på och skriva istället för att läsa vad som redan är skrivet och fundera kring vad det egna inlägget tillför. Fotosidan har mycket bra information men också hejdlöst mycket dravel varav ett fåtal överaktiva herrar står för lejonparten av det. Tänk om den energin kunde användas till att besvara frågor, komma med tips eller på annat sätt föra diskussionerna framåt...
Hej!
Med Fujis GFX-serie har mellanformatskamerorna blivit något mer köpbara. Den nya GFX 50R kostar cirka 45.000. Men, vad är fördelarna med en sådan jämfört med en digital småbildskamera om man inte planerar att göra stora utskrifter?
Med vänliga hälsningar,
Nils
Inlägg #11 ger en lite snäv definition av mellanformat. Allt som är större än småbild men mindre än storformat brukade åtminstone förr kallas för mellanformat, så bilder tagna med 127-film bör ha räknats dit.Japp, det var fel alla tre gångerna du skrev att 6x6 var basen för mellanformat Ola. Läs gärna mitt förra inlägg, #11. Redan där klarades den saken ut.
38 mm på 6x6 cm (egentligen 56x56 mm) motsvaras av strax under 21 mm på småbild.Jag skrev ultravidvinkel. SWC motsvarar ungefär 24mm.
38 mm på 6x6 cm (egentligen 56x56 mm) motsvaras av strax under 21 mm på småbild.
På den tiden det begav sig kallades det för supervidvinkel.
Ja, det är inte alltid lätt att jämföra olika stora format som har olika sidoförhållanden.Jag vet inte varför, men Hasselblad själva brukar använda en faktor 1.67. Jag tror att de räknar ut en diagonal på en rektangel med samma höjd/bredd-förhållande som 36x24, dvs 60x40.
Nja, det är nog snarare för att 80mm är väldigt nära diagonalmåttet för 56x56 mm.Det är därför deras 2.8/80 anses vara ett normalobjektiv.
Jag kommenterade bilden som inte hade kvadratiskt format
Varför då?
Blir den logiska slutsatsen att ju mindre sensor desto bättre på (ultra-)vidvinkel?
Aha, det är alltså inte formatet i sig, utan utbudet av objektiv, som gör mellanformat dåligt på ultravidvinkel.Slutsatsen är att fullformat har det största utbudet av ultravida linser, även om Fujis nya 8-16 är en cool lins.
Drar du verkligen den slutsatsen? Läs då gärna inlägget en gång till. Där står att mellanformat är formaten 6x4,5-6x17 (detta läses ut som formaten från 6x4,5 upp till 6x17), samt att de använder rullfilm 120/220. Med undantag för Hasselblad Xpan som använder 135-film (24x65 mm) så ryms Hasselblads övriga kameror som använde (6x6 eller 6x4,5 med 120/220-film) väl inom definitionen trots att jag glömde det största panoramaformatet, 6x24 cm.
PMD, storformat är en egen tråd, men 4x5” (~9x12 cm) och större uteslutande i bladfilm (rullfilm förekom främst inom flygfoto). Enligt den engelska versionen av Wikipedia räknas inte 127-formatet som mellanformat, men du har rätt i att det var större än småbild. Det betyder dock inte att det gör det till ett mellanformat.
Åter till ämnet; hade själv Pentax 67 och förutom en dundertabbe i konstruktionen som var hejdlöst dum var det en väldigt robust och bra kamera. Bilderna var helt fantastiska och hade en kvalitet och detaljskärpa som småbilden inte kom i närheten av. Det gick att fota action, plåtade en STCC-tävling med den, då den var en förväxt småbildskamera. För landskap var den fantastisk och det var en perfekt kamera för bröllop, vilket jag också använde den till.
Konstruktionsfelet? Alla som har burit en Pentax 6x7/67 över axeln vet att man aldrig får fästa kameraremmen som på en vanlig småbildskamera trots att fästena inbjuder till det. Ett par steg senare och remmen har klickat loss prismat...