ANNONS
Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)

imagePROGRAF PRO-1100 – ny A2-skrivare från Canon​


Kul att det äntligen kommer en ny fin A2-skrivare från Canon. Det tog ett tag men nu är den väl snart här. Blir intressant att se vad de förbättrat.

Ja, ska bli intressant. Verkar främst vara bläcket som förändrats. Bättre reptålighet, hållbarhet på sikt och djupare svärta mm. Patronerna ser exakt likadana ut tydligen men PRO 1000 ägare kan inte smyga i dessa tyvärr. Tror även möjligheterna att skriva ut längre panoraman förbättrats men fortfarande utan rullhållare. Jag känner väl inte att nuvarande PRO 1000 ägare behöver sukta så mycket efter nya 1100 utifrån det som framkommit så här långt. Möjligen Tony som vill skriva ut långa panorama. Samtidigt kan många små förändringar tillsammans göra större inverkan på resultatet än vad som framgår i början.
 
Ja, ska bli intressant. Verkar främst vara bläcket som förändrats. Bättre reptålighet, hållbarhet på sikt och djupare svärta mm. Patronerna ser exakt likadana ut tydligen men PRO 1000 ägare kan inte smyga i dessa tyvärr. Tror även möjligheterna att skriva ut längre panoraman förbättrats men fortfarande utan rullhållare. Jag känner väl inte att nuvarande PRO 1000 ägare behöver sukta så mycket efter nya 1100 utifrån det som framkommit så här långt. Möjligen Tony som vill skriva ut långa panorama. Samtidigt kan många små förändringar tillsammans göra större inverkan på resultatet än vad som framgår i början.

Uppgraderingen av bläcken var ju väntad. Canon har ju släpat en del i hållbarheten tidigare främst i jämförelse med HP men även med Epson i Wilhelm Imaging Research-tester. Bra att arkivbeständigheten blivit bättre.

Du kanske har rätt när det gäller jämförelsen med gamla Prograph 1000. Det är ju samma gamla teknik i botten som tidigare där man har extra uppsättningar av munstycken om andra blivit igensatta till skillnad från i P900 där systemet rensar igensatta munstycken automatiskt vid behov genom självdiagnosticering. Därför kanske bläckekonomin inte heller blivit särskilt mycket bättre än i den äldre 1000-maskinen.

Max upplösning har inte ändrats vad jag vet och ligger på max 2400 x 1200 dpi för Proghrapgh 1100. Epsons P900 ligger på 5760 x 1440 dpi och är alltså betydligt högre. Ibland kan man ju undrar om den är väl hög för det finns ju tydligen användare som undviker den högsta kvaliteten då det enligt en del ändå inte blir så stor skillnad att det märks på normalt betraktningsavstånd.

Vikten på 1100:an ligger på 32,4 kg medan en P900 väger 14,8 kg. Det är mer än dubbelt så tungt och det är ju rätt anmärkningsvärt. Ska man flytta en P900 tycker jag även den är hyfsat tung men över 32 kg är nåt helt annat.

Med bubbeljet-tekniken som ju jobbar vi väldigt höga temperaturer drar 1100:an 38 watt vid utskrift och det är drygt 80% mer än vad P900 drar och det är nog det som förklarar varför Canon-maskinen är så pass mycket tyngre. Det sitter nog mycket maffigare transformatorer i den maskinen men det beror nog möjligen också på att Canon-maskinen nog är lite mer "välbyggd" än P900 som i en del avseenden faktiskt kan kännas lite smäckig. Särskilt gäller det arkmatningen både på in- och utmatningssidan. Hittills har det funkat på min maskin, så det har inte varit något som stört rent praktiskt men det är som sagt nästan lite störande rassligt och plastigt på sina ställen.
 
Senast ändrad:
Det är också så att hög upplösning är inte värd ett skvatt om den inte sitter i en maskin med hög mekanisk stabilitet. Vilket då kanske kan förklara varför en del inte ser någon förbättring med högsta upplösningen på en P900.

Jag som arbetar tätt ihop med tillverkare av yrkesmässigt ämnade printrar vet mycket väl vilken dimension det är på stativen i dem, för att de ska klara av att hålla precisionen.
En HP T200 (en standardprinter i den här världen) väger 6,4 ton. Tillkommer färgpatronerna som väger ett ton tillsammans...
 
Det är också så att hög upplösning är inte värd ett skvatt om den inte sitter i en maskin med hög mekanisk stabilitet. Vilket då kanske kan förklara varför en del inte ser någon förbättring med högsta upplösningen på en P900.

Jag som arbetar tätt ihop med tillverkare av yrkesmässigt ämnade printrar vet mycket väl vilken dimension det är på stativen i dem, för att de ska klara av att hålla precisionen.
En HP T200 (en standardprinter i den här världen) väger 6,4 ton. Tillkommer färgpatronerna som väger ett ton tillsammans...

Det vet jag inte, men det är väl kanske bara så att man upptäckt att man kan välja en lägre kvalitet och spara bläck och utskriftstid. Kollar man på en A2 så kanske det naturliga betraktningavståndet ligger kring 1,5 meter och då spelat det nog mindre roll om det är 5760 eller 2400 dpi som gäller på papperet men det finns inte en chans att det är en nackdel att du själv kan välja att skala ned om du vill i jämförelse med att du faktiskt inte kan det. Jag måste säga att jag jag nog är lite förvånad att Canon inte ökat precisionen i sin maskin men det kan ju faktiskt bero på att de faktiskt har andra begränsningar som gör det valet irrelevant.

För det som ändå sätter ribban i detta fall är med vilken precision bläcket styrs av skrivhuvudena.

Jag frågade Bing Copilot för säkerhets skull:

"
Epson SureColor P900 använder sig av bläckdroppar i följande tre storlekar:

  1. 3,5 picoliter
  2. 2,8 picoliter
  3. 1,5 picoliter
Dessa olika storlekar hjälper skrivaren att skapa mycket detaljerade och högkvalitativa utskrifter. Har du fler frågor om din skrivare eller något annat jag kan hjälpa till med? " (slut citat)

"Canon imagePROGRAF PRO-1000 kan arbeta med variabla droppstorlekar. Den använder sig av Canon’s FINE-teknologi (Full-photolithography Inkjet Nozzle Engineering) som möjliggör mycket små och precisa bläckdroppar

Canon imagePROGRAF PRO-1100 kan arbeta med bläckdroppar så små som 4 picoliter12" (slut citat


Det borde ju vara en rätt klar fördel för en P900 att ge en 2,4ggr högre upplösningsamtidigt som den kan arbeta med en droppstorlek som är nedtill en tredjedel så stora som de Canons skrivhuvuden kan åstadkomma.

Själva maskinmekaniken och den manuella inmatningen är ju solid som jag alltid använder när jag printar. Det är snarare papperstödet i det bakre seriematningsfacket och avläggargallret som är rassliga. Det är ju inga problem med matningsrullarna och pappersfixeringen vad jag kunnat se och det är ju det som är det viktiga. Resultaten är rent strålande tekniskt.

Bläckekonomin och driftsäkerheten är jämförst med tidigare modeller (som min gamla P600) rätt enastående. Sist jag printade efter hela sommaren utan användning gjordes en automatisk cykel på runt en minut och nozzle check var perfekt. Har inte haft några bläckproblem med P900 sedan jag köpte den så med denna skrivare har bläckproblemen blivit en sådan icke fråga att jag överhuvudtaget inte ens tänker på den längre. Så det nya smarta diagnostiksystemet funkar.

Det är bara om skrivaren stått väldigt länge som det möjligen körs någon diagnostik. I allmänhet så är det bara att printa direkt efter påslag, vilket aldrig gick med P600, som alltid höll på att mölja i flera minuter innan den gick att använda.

Det som jag tror är viktigare för den verkliga precisionen i en P900 är den variabla droppstorleken. Den gör det dock svårt att tala i termer av "punkter per tum". Vad är en punkt i ett sånt sammanhang??? Ja jag vet inte.

Jag har svårt att se att en jämförelse med stora industriskrivare ska kunna tillföra något särskilt här. Ju tyngre rörliga delar i form av en skrivhuvudslid man har i exv. stora industriella skrivare och ju högre hastighet, ju större behov av stabilisering men det fallet gäller ju inte i den här typen av A2 skrivare. Det är t.o.m. så att om jag jämför min första skrivare - Epson P1800 A3+, med P900, så satt i det förra fallet alla bläckpatronerna fortfarande på den rörliga sliden. Den tekniken är sedan länge övergiven och bläckpatronerna sitter numera stationärt monterade i skrivar chassit. Det är inga stora masskrafter i skrivarsliden numera och behoven av en dämpning av masskrafter mot ändlägena är nog begränsade och hanterade.
 
Är det verkligen ett problem om en skrivare väger 32 Kg i stället för 14 Kg? Hur ofta flyttar man på den typen av skrivare?
 
Resultaten är rent strålande tekniskt.
Så ochså från min PRO 1000 under förutsättning att jag gör allt rätt själv.

Sedan tycker jag att du tillskriver upplösningens betydelse för mycket.

Jag skriver ut i 300 ppi och inte kan jag urskilja något som skulle kunna tolkas som bristande utskriftskvalite p gr av för låg upplösning. Återigen, under förutsättning att jag själv gör allting rätt.

Som du säkert känner till, har det mänskliga ögat sina begränsningar att utskilja detaljer när upplösningen når över en viss nivå.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
Så ochså från min PRO 1000 under förutsättning att jag gör allt rätt själv.

Sedan tycker jag att du tillskriver upplösningens betydelse för mycket.

Jag skriver ut i 300 ppi och inte kan jag urskilja något som skulle kunna tolkas som bristande utskriftskvalite p gr av för låg upplösning. Återigen, under förutsättning att jag själv gör allting rätt.

Som du säkert känner till, har det mänskliga ögat sina begränsningar att utskilja detaljer när upplösningen når över en viss nivå.
300 ppi brukar väl räknas som max som behövs för att det ska se skarpt ut på en A4 på armlängds avstånd eller så, så högre än så lär ju inte göra nytta på större utskrifter ...
 
Så ochså från min PRO 1000 under förutsättning att jag gör allt rätt själv.

Sedan tycker jag att du tillskriver upplösningens betydelse för mycket.

Jag skriver ut i 300 ppi och inte kan jag urskilja något som skulle kunna tolkas som bristande utskriftskvalite p gr av för låg upplösning. Återigen, under förutsättning att jag själv gör allting rätt.

Som du säkert känner till, har det mänskliga ögat sina begränsningar att utskilja detaljer när upplösningen når över en viss nivå.

Ja och det är just det som är min poäng i mitt svar till kommentaren kring P900 både från mig och andra men jag tror faktiskt att vi behöver släppa de krav vi båda har som fotoentusiaster - för det finns ju många som studerar printar med lupp.

På ett normalt betraktningsavstånd så kommer våra ögon att "läka" ihop de skillnaderna och det är väl förmodligen det en del P900-användare upptäckt då de inte nödvändigtvis alltid skriver ut i toppkvalitet. Det handlar alltså överhuvudtaget inte om att det inte skulle gå att se någon skillnad mellan en print i 2400 och en i 5760. Det handlar istället om både ekonomi och utskriftshastighet. Om 2400 duger för dig och alla Prograph-användare så varför skulle inte rentav hälften av 5760 eller 2880 dpi duga för Epson P900-användare. Det skulle säkert upplevas som "tillräckligt" bra för de flesta men det är ju inte riktigt så materialsporten inom foto funkar eller hur??

Sedan kan vi alltid fråga oss varför Epson valt att bygga dessa skrivhuvuden på detta sätt. Jag tror möjligen att svaret är att när man tog fram denna teknik, så tänkte man inte enbart på P900 och A2 skrivare utan man har ju skalat denna teknik ända från de enklare Workforce-skrivarna över fotoskrivare som P700 och P900 ända upp till de maskiner som är tillverkade för tryckerierna och andra specialtillämpningar.

Det är inte f.ö. inte jag som tillskriver upplösningen för stor betydelse. Jag kan bara konstatera att den faktiskt finns och att den är stor både när det gäller i absoluta tal där den faktiskt i detta fall är hela 2,4 ggr högre i Epsons fall om nu FS siffror stämmer för Prograph 1100 och på toppen av det är den minsta droppstorleken tydligen är en knapp tredjedel av Canons minsta. Det pekar ju på en rätt avsevärd skillnad i rent tekniskt precision. Sånt intresserar mig - varför alltså.

Det är f.ö så också att många mjukvaror ofta har 300 dpi som någon sorts standard men den gäller ju Canon och exv. inte Epson. Det är suboptimalt för Epson-skrivare och det förstår man om man delar 5760 med 300 eller 600 som båda ger decimaltal och inte heltal i svar. För Epson gäller 360 dpi eller 720 som ger 16 resp 8 som ju båda är heltal, vilket Michael Reichman konstaterade redan för säkert 15 år sedan.

Vidare handlar det väldigt mycket om vilket papper man skriver ut på. Framförallt matta papper - inte minst Fine Art-papper med viss textur - lägger ytterligare en faktor till detta. Jag skriver själv ut nästan enbart på matt papper idag - dock släta utan textur. Länge funkade inte detta riktigt för mig, då det är först nu som exv. svärtan i bläcken håller för det. Om jag softproofar så är det ju ofta så att svärtan behöver ökas för mina matta papper.

Vid riktigt stora förstoringar använder man ju heller inte bläckstråleteknik då en blir alldeles för dyr och gäller det exv. en del tryck för utomhusbruk så är t.ex. screentryck mycket bättre. På den tiden man fortfarande tillverkade screen maskiner på Svecia i Alby i Botkyrka i södra Stockholm, så gjordes en hel del specialmaskiner med riktigt stora tryckbäddar (bl.a. för att trycka presenningar till långtradare m.m. och stora stålplåtar som man tryckte reklam på innan man monterade dessa i exv. busskurarna i Syd-Afrika där det inte funkade med glas p.g.a. all förstörelse). Jag jobbade på Svecia själv från och till mellan de resor jag gjorde då på 70-talet med att bl.a. bygga prototyp- och special-maskiner innan en del av dem skulle gå i serieproduktion. En del var var verkligt stora maskiner.

Jag byggde också själv ett handtrycksbord i 50x70-format och tryckte kopior av en del tuschteckningar jag gjorde på den tiden - serigrafier. Det var ett jäkla klet och de rengöringsmedel man använde för att rengöra raklar och tryckramarnas dukar var direkt hälsovådliga. Att nu själv kunna printa nästan lika stort med min fotoskrivare och dessutom i klart bättre kvalitet och helt utan det silkscreen-slabb jag levde med då är en stor befrielse - för att inte säga en ren revolution.

Jag hade en kompis på Svecia som jobbade på loven medan han gick på KTH, som redan då på tidigt 70-tal pratade om Svecias undergång och att Silkcscreen snart skulle vara historia när framtiden skulle bli bläckprintning. Svecia gick mycket riktigt under men det berodde nog mer på att de enklare maskinerna skamlöst kopierades av östtyskarna och såldes till en bråkdel av kostnaden men Silkscreen lever fortfarande vidare bl.a. i kraft av sin otroliga anpassningsbarhet.

Silkscreen har vid sidan av traditionll print på papper även använts till allt ifrån att breda smör på massor av mackor för catering av flygbolag, trycka defrosterslingor på bilrutor samt till att trycka etsningsmönster på kretskort till elektronikindustrin.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen ett problem om en skrivare väger 32 Kg i stället för 14 Kg? Hur ofta flyttar man på den typen av skrivare?

Jaa, det kan det ju vara för en del. Jag vet inte om jag missminner mig men jag tror ju att det just var Tony som lyfte att han tyckte att hans skrivare var lite väl tung när han skulle hantera den - men det är klart att det finns ju "pirror" och de flesta har väl i bästa fall någon kompis som kan ta tag i "den andra änden" och då väger ju den bördan nästan som en Epson P900 :) rent av.
 
Jag kan inte ens med förstoringsglas se någon skillnad på högsta kvalitet 5 jämfört med 3. Utifrån vad jag googlat fram så ger enhanced overcoat och den högre upplösningen tillsammans cirka 10% mer nyanser i extremen som sedan mappas in. Detta främst på grund av den bättre exakthet som väldigt små droppar kan ge. Det går nog att hitta motiv där ögat kan uppfatta dessa skillnader efter mappning men i jämförelse med PRO1000 så är det oavsett fördel Canon. Främst i varma toner som faktiskt gör skillnad, tex solnedgångar mm. Detta har ju tidigare skett på bekostnad av hållbarhet. Har Canon i PRO1100 lyckats få till beständigheten utan att negativt påverka gamut så tycker jag upplösningen faller än mer som argument för Epson.

Snart kommer det nog någon som visar på att upplösningen får betydelse även på annat sätt trots allt, men om extrema extremfall måste letas så känns det oviktigt för mig iallafall.
 
Senast ändrad:
Vid riktigt stora förstoringar använder man ju heller inte bläckstråleteknik då en blir alldeles för dyr och gäller det exv. en del tryck för utomhusbruk så är t.ex. screentryck mycket bättre. På den tiden man fortfarande tillverkade screen maskiner på Svecia i Alby i Botkyrka i södra Stockholm, så gjordes en hel del specialmaskiner med riktigt stora tryckbäddar (bl.a. för att trycka presenningar till långtradare m.m. och stora stålplåtar som man tryckte reklam på innan man monterade dessa i exv. busskurarna i Syd-Afrika där det inte funkade med glas p.g.a. all förstörelse).
När du nu fortsatte att jämföra med stora maskiner så kan jag tillägga att jag samarbetat med dåvarande Rolf Larssons mekaniska verkstad i Pålsboda. Där tillverkade de plåtar till stativen åt Svecia, för Svecia själva kunde inte göra dem med tillräcklig precision. Lastbilen som levererade plåtarna de bearbetade hade en totalvikt på 31 ton. Han kunde lasta en plåt i taget...

Men det mesta av det här är förstås ointressant för hemmaskrivaren, utom som ren kuriosa.
 
300 ppi brukar väl räknas som max som behövs för att det ska se skarpt ut på en A4 på armlängds avstånd eller så, så högre än så lär ju inte göra nytta på större utskrifter ...
Är benägen att hålla med dig. Av just den anledningen har riktigt stora vepor väldigt låg upplösning (läs reklam på reklampelare) då dessa ändå upplevs som skarpa i o m att betraktningsavståndet ökar med utskriftens storlek.
Det skulle säkert upplevas som "tillräckligt" bra för de flesta men det är ju inte riktigt så materialsporten inom foto funkar eller hur??
Spot on !

Det är bara en försäljningsgimmick, Stenis, (och du högg 😉).
Jag vet inte om jag missminner mig men jag tror ju att det just var Tony som lyfte att han tyckte att hans skrivare var lite väl tung när han skulle hantera den
Du minns rätt, Stenis. Nu var flytten inte mer än en ~ 50 cm (senast), men det kräver att man ansamlar sig. Kanske inte så mycket p gr av tyngden, men den är därutöver dessutom otymplig (att hantera ensam).
Har Canon i PRO1100 lyckats få till beständigheten
Det är väl där den största skillnaden ligger, (som jag förstått det); Arkivbeständigheten. Arkivbeständighet uppges till 200 år, den som lever får se 🙄.

I övrigt (vad jag har förstått, utifrån den information som tillhandahållits via tuben) är skillnaden i det närmaste försumbar, titta t ex på den här videon och bedöm själva.
 
Jag köpte en PRO-1000 innan nyår.
Canon utlovade en cashback på 2300kr OM man handlade innan nyåret, det gjorde jag.
Sen när det var dags att anmäla för cashback så ansåg Canon att jag var för sent ute.
I det finstilta stod det att man måste anmäla innan 15 januari.
OK
Då frågar jag hur det skall gå till när Canon inte levererar förrän den 22 januari.
Det tycker inte Canon att det är riktigt deras problem.
NÄhä svarar jag någonstans i maj, då skall jag be att få lämna tillbaka den eftersom att jag inte har packat upp den pga att affären inte är avslutad.

Då kan Canon tänka sig att titta på ärendet en extra gg plötsligt.
I augusti har jag iallafall fått godkännande ATT jag skall få en cashback.

Jag undrar när det kommer hända.... nu är det den sjunde september.... ingen cashback.... ingen uppackad printer.

9 månader....
 
Jag köpte en PRO-1000 innan nyår.
Canon utlovade en cashback på 2300kr OM man handlade innan nyåret, det gjorde jag.
Sen när det var dags att anmäla för cashback så ansåg Canon att jag var för sent ute.
I det finstilta stod det att man måste anmäla innan 15 januari.
OK
Då frågar jag hur det skall gå till när Canon inte levererar förrän den 22 januari.
Det tycker inte Canon att det är riktigt deras problem.
NÄhä svarar jag någonstans i maj, då skall jag be att få lämna tillbaka den eftersom att jag inte har packat upp den pga att affären inte är avslutad.

Då kan Canon tänka sig att titta på ärendet en extra gg plötsligt.
I augusti har jag iallafall fått godkännande ATT jag skall få en cashback.

Jag undrar när det kommer hända.... nu är det den sjunde september.... ingen cashback.... ingen uppackad printer.

9 månader....
Detta med "cash-back" förefaller var rena bondfångeriet och just det här ärendet är fruktansvärt dåligt skött av Canon, (tycker jag) 👎🏻.
 
Detta med "cash-back" förefaller var rena bondfångeriet och just det här ärendet är fruktansvärt dåligt skött av Canon, (tycker jag) 👎🏻.

I England, där jag håller hus, så har Canons cash back fungerat ypperligt. Köpt två skrivare. Senast en Pro-300. Så, jag är positiv till det. Glad att det ordnade sig för Eric till slut.
 
I England, där jag håller hus, så har Canons cash back fungerat ypperligt. Köpt två skrivare. Senast en Pro-300. Så, jag är positiv till det. Glad att det ordnade sig för Eric till slut.
Förefaller vara olika upplevelser beoendes var i världen man befinner sig, då.

Har läst om andra som haft problem med " cash-back" med bl. a Sony...
 
Slut?
Jag kan fortfarande inte packa upp den.
Vem vet, det kanske kan bli min julklapp.....
Jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Sorry.

Kanske du kan trösta dig med att jag som köpte min Pro-300 på Black Friday förra året ännu inte kommit igång med att skriva ut? På grund av min prokastrinerande personlighet. Inget man kan beskylla Canon för! 🙂

Hoppas att Canon skärper sig nu för din del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.