Har språk och språkbruk någonsin styrts av logik?
En generell fundering efter att ha bläddrat igenom de senaste 25-30 inläggen i den här tråden och med tanke på oräkneliga liknande diskussioner i andra trådar: Jag förstår verkligen inte riktigt varför det verkar finnas så oerhört mycket engagemang i de etiketter vi sätter på olika sensorformat. Och kanske i första hand - varför är det en så viktig fråga om något och i så fall vilket sensorformat som får ha etiketten "fullformat"?
Jag skulle påstå att det är en etikett som - så ofta inom språket - förmodligen uppstått av en blandning av slarv, möjligen lite missförstånd, lättja och, tja, att man råkade ta till ett ord som liksom verkade passa just då. Och att detta skedde utan några speciellt djupgående analyser eller baktankar. Det bara blev så helt enkelt. Och det råkade fastna och på den vägen är det ... Språk är ofta så irrationellt.
Vårt moderna språk har gott om uttryck som ur någon slags strikt teknikmässig eller lingvistisk synvinkel är rätt tveksamma. Jag vet inte hur många diskussioner jag genom åren sett kring vad bredband egentligen är eller vad som får kallas bredband. För att nu ta ett exempel. Det var ett uttryck som nog också mest råkade uppstå (utan någon speciell analys eller eftertanke) och sedan mest råkade fastna och bli vanligt. Numera verkar de flesta i stort sett ha accepterat det som en lös beteckning på hyfsat snabb internetuppkoppling.
Och om vi återgår till storlekar på kamerasensorer så skulle jag påstår att det inte är många av beteckningarna som är så där överdrivet logiska.
Som tumstorlekarna, vi kan ta 1/2,3-tum som exempel - matematiskt blir 1/2,3 tum 11,04 mm. Och det finns faktiskt inget mått på en 1/2,3-sensor som är 11,04 mm. Och det är inget i en entumssensor som är en tum. Klart som lervälling.
BTW: beteckningen Four Thirds syftar faktiskt inte enbart på sidoförhållandet utan också på att sensorstorleken - enligt den idiotiska tumskalan - är fyra tredjedels tum. Vilket ju då förstås innebär att inget mått hos sensorn faktiskt är fyra tredjedels tum (33,8 mm)
Och som framgått av diskussionen, varken benämningarna "APS-C" eller "småbild" präglas av någon speciellt klart lysande logik. Eller för den delen en annan benämning på småbild: "35 mm-format". Det finns inte ens någon speciellt strikt definition av hur stor någon av dem är. Och mellanformat och storformat är ju ännu rörigare, de bägge är ju mest samlingsnamn på en rad olika storlekar (med olika sidoförhållanden) och det enda man väl med bestämdhet kan säga är väl att mellanformat är större än småbild och att storformat är större än mellanformat. Hur mycket större och var skiljelinjerna går, tja, det verkar vara en rätt öppen fråga.
Bristen på logik i kameravärlden gäller ju inte bara storleken på sensorer. Vi anger objektivs bildvinklar med ett mått i millimeter som syftar på ett avstånd i ett teoretiskt objektiv byggt med en optisk lösning som inget objektiv i praktiken använder. Det får sedan följdeffekten att vi beskriver objektiv som "långa" eller "korta" vilket då förstås med kameravärldens vanliga brist på stringens bara har en väldigt lös och rätt inkonsekvent koppling till objektivets fysiska längd.
Vi anger de två klassiska exponeringsparametrarna, tid och bländare, med varsitt bråktal (som dessutom följer helt olika skalor) vilket i praktiken innebär att större siffror alltid leder till mindre ljus. Fast det gäller inte när vi talar om känslighet där större siffror lever till ett bildresultat som om vi haft mer ljus. Men å andra sidan är inte "känslighet" alls känslighet utan förstärkning och mäts enligt en skala som inga två kameratillverkare verkar riktigt överens om hur den ser ut och som döpts efter ett standardiseringsorgan som inte alls har definierat någon standard för hur man mäter känslighet/förstärkning i kamerasensorer. Logiskt, eller hur?
Så ... Varför skulle just uttrycket "fullformat" behöva vara logiskt? inte mycket annat i fotovärlden är ju det