PMD
Aktiv medlem
Ja, 30% mer ljusinsamling, men det är inte samma sak som ett tredjedels bländarsteg.Jag får det till 0.68 stopp skillnad i ljusinsläpp mellan sensorerna (dvs. en faktor 1.30 för att räkna ut f-stopp).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, 30% mer ljusinsamling, men det är inte samma sak som ett tredjedels bländarsteg.Jag får det till 0.68 stopp skillnad i ljusinsläpp mellan sensorerna (dvs. en faktor 1.30 för att räkna ut f-stopp).
Ja, 30% mer ljusinsamling, men det är inte samma sak som ett tredjedels bländarsteg.
Dubbelt så mycket ljus (100%) är ett bländarsteg. Skillnaden mellan ett bländarsteg och nästa är en faktor √2 (f/1.0, f/1.4, f/2.0, etc).Sensorn är 68% större, då samlar den väl in 68% mer ljus eller 0,68 stopp=bländarsteg.
Dubbelt så mycket ljus (100%) är ett bländarsteg. Skillnaden mellan ett bländarsteg och nästa är en faktor √2 (f/1.0, f/1.4, f/2.0, etc).
Gör gärna beräkningens alla steg så att jag förstår ditt resonemang.Exakt, så 68% mer ljus är 0.68 bländarsteg eller eller en faktor roten ur 1.68.
Gör gärna beräkningens alla steg så att jag förstår ditt resonemang.
Jag antar att du inte menar att kvadratroten ur 1.68 är 0.68.
Hej!
Med Fujis GFX-serie har mellanformatskamerorna blivit något mer köpbara. Den nya GFX 50R kostar cirka 45.000. Men, vad är fördelarna med en sådan jämfört med en digital småbildskamera om man inte planerar att göra stora utskrifter?
Med vänliga hälsningar,
Nils
Gör gärna beräkningens alla steg så att jag förstår ditt resonemang.
Jag antar att du inte menar att kvadratroten ur 1.68 är 0.68.
Jo jag har dreglat över den men kom fram till att min egna D850 presterade lika bra med massor med fördelar.
Du har säkert koll på det men GFX är inte fullt mellanformat utan en cropkamera , crop från mellanformat, precis som tex D7x00 är crop från småbild.
Nja, nu spänner du vagnen för hästen Att ha 16-bitars filer gör i sig självt ingen nytta om man det man lagrar i dem inte innehåller något
Det 16-bitars filter ger är en tekniskt möjlighet att lagra större omfång - men det är ju bara meningsfullt om sensorn faktiskt också levererar ett stort omfång. Vilket länge inte var fallet hos mellanformatarna. Det är bara sista 3-4 åren deras sensorer faktiskt ens kommit upp i 14-bitars omfång.
Att mellanformatskameror sedan länge haft 16-bitars filer (även när sensorerna inte ens gav 12 bitars omfång) beror nog mest på att man inte hade råd att designa egna 12- eller 14-bitars A/D-omvandlare, utan fick hålla sig standardkomponenter som då antingen var 8- eller 16-bitars
Det håller jag däremot helt med om. När vi i tester visar hur stort omfång kameror har genom att lyfta skuggor är det mest ett sätt att illustrera hur stort omfånget är - att lyfta skuggor är i sig självt bara en av flera bonusar med ett stort dynamiskt omfång.
När D810 kom hade ju den bättre omfång än i princip alla mellanformatare på marknaden, idag har de med moderna CMOS-sensorer (som Hassy X1D eller Fuji GFX) i stort sett kommit ikapp, de levererar ungefär samma omfång som D810/D850A7RIII tack vare sin större yta. Men när de når samma tekniknivå (bättre utläsning) kommer de ju dra ifrån tack vare sin större yta.
Ibland kan ju mindre sensorer utmana större (som D810 gjorde när den först dök upp) genom att använda nyare och bättre teknik, men förr eller senare brukar de större komma ikapp igen och köra förbi när de kan utnyttja samma teknik och kombinera det med sin större yta.
Jag googlade lite: Hasselblad påstår att senorn levererar 14 bitars information, men efter alla omvandlingar och beräkningar för att skapa råfilen, så skapas mer information är vad som ryms i 14 bitar.
Någon tjomme har mätt det dynamiska omfånget hos 14 och 16 bitars filer från X1D, ISO 50. Han påstår att det dynamiska omfånget ökar från 13.65 till 14.39 EV.
Jag kan inte säga att jag begriper exakt vad det betyder. Du får gärna kommentera!
https://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=115890.0
Du kan inte öka DR...det bryter mot signalteorin i min uppfattning.
Det är inte någon dumhet a la att inte ha filter på sensorn...vilket skapar falska detaljer som ger en illusion av högre upplösning.
?
Jag tolkar det som att man klipper information i den 15:e biten om man använder 14-bitars filer.
Om man bara har 13,5 steg i bilden så spelar det ingen roll om du lagrar 14, 15 eller 16 bitar.
Jag googlade lite: Hasselblad påstår att senorn levererar 14 bitars information, men efter alla omvandlingar och beräkningar för att skapa råfilen, så skapas mer information är vad som ryms i 14 bitar.
Någon tjomme har mätt det dynamiska omfånget hos 14 och 16 bitars filer från X1D, ISO 50. Han påstår att det dynamiska omfånget ökar från 13.65 till 14.39 EV.
Jag kan inte säga att jag begriper exakt vad det betyder. Du får gärna kommentera!
Det finns större sensorer, men de är främst för teknisk fotografering som lantmäteri och spioneri. Begränsningen sitter i att en del system är begränsade till 6x4,5-formatet och och då blir antalet kameror som kan använda större sensorer så få att priserna blir helt galna.