Annons

Varför alla dessa katter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Anders...

Chano skrev:
Men det är inte det som har någon betydelse.
Inte för dig. Och kanske inte för många fler.
Men den som för första gången lägger ut en bild här så är det väldigt viktigt vilket bemötande man får.
Låt folk lägga ut sina första skitbilder som man älskar.
Oavsett vad det föreställer.
Dom får ju förhoppningsvis veta vad bilden ger andra.
Och sen kan man ju diskutera vad som är en skitbild. Ingen tycker jag.
Ingen bild är en skitbild om den som tagit bilden inte själv tycker det.
Men den kan bli en skitbild när jag talat om det för fotografen.
Nu säger man ju inte att bilden är en skitbild utan att säga varför. Och inte säger man skitbild heller men ändå.
Sidan här har jag uppfattat som till för alla och jag kan ite tro att alla gör sitt yttersta efter sin förmåga i den kunskap man just för tillfället har.
Mvh/-Anders

Kan du visa på "skitbildsbemötande" från mig?
Det är väl inte det jag pratar om...

Re: Re: Re: Re: Re: otroligt känsligt ämne..

uge skrev:
Jo, men man kan ju inte bara ge kritik till bilder man gillar, det är ju inte just mot avsändaren. Rent statistisk skulle ju alla bilder i så fall få 5 i snitt (fast med mycket små utvallsgrupper). rent logiskt en vurpa och inte särskilt konstruktivt..

Jag har inte sagt att man bara skall ge höga betyg, grejen är väl att man skall ge konstruktiv kritik så att fotografen i fråga förhoppningsvis upptäcker att det finns andra (kanske bättre) sätt att ta bilden på. Däremot är det ju rätt meningslöst att försöka ge konstruktiv kritik till en bild man finner helt ointressant, det måste ju finnas någonting man ser att det går att bygga vidare på. Gör man inte det så kan man ju bara gå förbi bilden och kommentera en annan. Ingen tvingar dig eller någon annan att kommentera bilder på katter eller barn, medans du tycks glömma bort att andra kanske vill kommentera sådana bilder.

Re: Re: Re: Re: Re: otroligt känsligt ämne..

uge skrev:
Jo, men man kan ju inte bara ge kritik till bilder man gillar, det är ju inte just mot avsändaren. Rent statistisk skulle ju alla bilder i så fall få 5 i snitt (fast med mycket små utvallsgrupper). rent logiskt en vurpa och inte särskilt konstruktivt..

Du måste helt enkelt kunna se den som lägger in en bild som viktigare än dig.
Specillet om du anser dig som en "bättre" fotograf.
Mvh(-Anders

Stefan o Anders

Chano skrev:
Du måste helt enkelt kunna se den som lägger in en bild som viktigare än dig.
Specillet om du anser dig som en "bättre" fotograf.
Mvh(-Anders

"Jag har inte sagt att man bara skall ge höga betyg, grejen är väl att man skall ge konstruktiv kritik så att fotografen i fråga förhoppningsvis upptäcker att det finns andra (kanske bättre) sätt att ta bilden på. Däremot är det ju rätt meningslöst att försöka ge konstruktiv kritik till en bild man finner helt ointressant, det måste ju finnas någonting man ser att det går att bygga vidare på. Gör man inte det så kan man ju bara gå förbi bilden och kommentera en annan. Ingen tvingar dig eller någon annan att kommentera bilder på katter eller barn, medans du tycks glömma bort att andra kanske vill kommentera sådana bilder."
------------------------

Kan inte med det här med att svara på flera inägg samtidigt, men ovan är allså citat..

Men för katten, det är ju det jag menar. Kattbilder kan väl göras busintressanta, och då skall man väl få säga det i kritiken...

Och vadå "bättre fotograf", det är väl inte det det handlar om. Jag har jobbat dagligen med bild, bild och åter bild i 20 år. Fotar gör jag en del själv, men inte fan är jag nån fotograf för det. i vart fall varken bättre eller sämre. I dylika fall skulle ju alla som nån gång kommenterat konståkning kunna åka ut på isen och göra mycket bättre än nyss kommenterade isprinsessa..
Kommentarer, synpunkter och kritik är väl det som driver oss alla framåt. Eller hur?
Och, återigen, söta kattbilder är mera för egna albumet med nära och kära. Det är relationer odlade i en ytterst liten och egen sfär. Men, visst låt oss alla ladda upp alla familjebilder, skolfoton och julaftonsbilder för allmän beskådan..

Kan vi inte förbjuda att ha engelska titlar på bilderna också...när vi ändå håller på... Jag tycker det är fånigt i de flesta fall!

För mig finns det inga fel motiv. Det finns bara olika sätt att tolka motiv. En del gör det mindre bra, andra bra. Men vi är alla "mindre bra" i början. Låt folk få vara det också!

Jag har denna bild(Leo tittar stint) som en favorit:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=96749

Någon tyckte den var tråkig, jag tycker det finns en skön humor i bilden. Smaken är olika :)

mvh

Re: Stefan o Anders

uge skrev:
"Och, återigen, söta kattbilder är mera för egna albumet med nära och kära. Det är relationer odlade i en ytterst liten och egen sfär. Men, visst låt oss alla ladda upp alla familjebilder, skolfoton och julaftonsbilder för allmän beskådan..

Allt gick så bra men i slutet föll du i egoistfällan igen.
-Att dom aldrig lär sig.
Du kan inte säga att bilden är för familjealbumet. Det sa du ju längre upp.
Du kan inte säga att man inte ska lägga ut familjealbumsbilder för den som lägger ut bilden vet ju inte att det är det.
Någon måste säga det åt den som lägger ut bilden.
Hur jäkla många familjealbumsbilder som än kommer in och tas ned så kommer det nya användare som vill pröva sin familjealbumbild.
Man vet helt enkelt inte om att man har en familjealbumbild.
Mvh/-Anders (som måste gå i säng nu)

Re: Stefan o Anders

uge skrev:
"Jag har inte sagt att man bara skall ge höga betyg, grejen är väl att man skall ge konstruktiv kritik så att fotografen i fråga förhoppningsvis upptäcker att det finns andra (kanske bättre) sätt att ta bilden på. Däremot är det ju rätt meningslöst att försöka ge konstruktiv kritik till en bild man finner helt ointressant, det måste ju finnas någonting man ser att det går att bygga vidare på. Gör man inte det så kan man ju bara gå förbi bilden och kommentera en annan. Ingen tvingar dig eller någon annan att kommentera bilder på katter eller barn, medans du tycks glömma bort att andra kanske vill kommentera sådana bilder."
------------------------

Kan inte med det här med att svara på flera inägg samtidigt, men ovan är allså citat..

Men för katten, det är ju det jag menar. Kattbilder kan väl göras busintressanta, och då skall man väl få säga det i kritiken...

Och vadå "bättre fotograf", det är väl inte det det handlar om. Jag har jobbat dagligen med bild, bild och åter bild i 20 år. Fotar gör jag en del själv, men inte fan är jag nån fotograf för det. i vart fall varken bättre eller sämre. I dylika fall skulle ju alla som nån gång kommenterat konståkning kunna åka ut på isen och göra mycket bättre än nyss kommenterade isprinsessa..
Kommentarer, synpunkter och kritik är väl det som driver oss alla framåt. Eller hur?
Och, återigen, söta kattbilder är mera för egna albumet med nära och kära. Det är relationer odlade i en ytterst liten och egen sfär. Men, visst låt oss alla ladda upp alla familjebilder, skolfoton och julaftonsbilder för allmän beskådan..

Problemet är ju att du tycks vilja mer eller mindre förbjuda folk från att ladda upp bilder som i dina ögon inte är intressanta. Det kanske är så att du har jobbat så länge med bilder att du tycker att du har sett allt redan. Jag har inte sett allt redan och vill gärna fortsätta se bilder som jag (inte du, utan jag) inte sett förrut. Alla har olika smak och befinner sig i olika stadier av fotointresset, lär dig leva med det.

Stefan..

stef-n skrev:
Problemet är ju att du tycks vilja mer eller mindre förbjuda folk från att ladda upp bilder som i dina ögon inte är intressanta. Det kanske är så att du har jobbat så länge med bilder att du tycker att du har sett allt redan. Jag har inte sett allt redan och vill gärna fortsätta se bilder som jag (inte du, utan jag) inte sett förrut. Alla har olika smak och befinner sig i olika stadier av fotointresset, lär dig leva med det.

Det där var nog en blotta. JAg skulle aldrig erkänna att du har rätt. Kan man ha sett för mycket bild?

Vad gäller detta forum, så har vi faktiskt "nybörjare", och enligt din och andras tes så verkar just söta kattbilder hamna där. Gott så. Eller, så kan vi göra "nya" kattbilder. Jag lovar att försöka att göra en dylik bild, bara jag hittar en katt.
Jo, just, förbjuda, nej aldrig. Däremot, stäng en del dokusåpor:)

Contax skrev:
Kan vi inte förbjuda att ha engelska titlar på bilderna också...när vi ändå håller på... Jag tycker det är fånigt i de flesta fall!
mvh

Måste faktiskt hålla med dig, det luktar oerhört pretentiöst om sådana bilder på något sätt. Givetvis kan bilden vara bra ändå, men jag blir liksom lite avogt inställd redan från början om titeln är på engelska.

Från och med nu skall jag BARA ladda upp kattbilder med engelska titlar, bwahahaha. :)

uge skrev:
Ursäkta, och jag får säkert på skallen, men varför kryllar det av katter på kritikbilder?
Har för mig att läst nånstans om riktlinjer för bilder att det inte "skall" vara bilder på på söta barn och husdjur.
Missförstå mig rätt, men det verkar som om katt är forumets vanligaste motiv.
Har jag missat nåt, eller är katter så intressanta? Jo just det, ofta får dessa bilder skyhöga betyg???

Som jag ser foto, så är inte motivet det som avgör huruvida bilden är bra eller inte. Vad som avgör är bl.a kompositioner, och hur denna komposition använts för att förmedla det bilden vill visa.

Om det är en katt eller inte har inte så stor betydelse, så jag störs inte.

Tänk mer bild och reta dig inte på motiven. Det är mitt tips.

Re: Stefan..

uge skrev:
Det där var nog en blotta. JAg skulle aldrig erkänna att du har rätt. Kan man ha sett för mycket bild?

Vad gäller detta forum, så har vi faktiskt "nybörjare", och enligt din och andras tes så verkar just söta kattbilder hamna där. Gott så. Eller, så kan vi göra "nya" kattbilder. Jag lovar att försöka att göra en dylik bild, bara jag hittar en katt.
Jo, just, förbjuda, nej aldrig. Däremot, stäng en del dokusåpor:)

Jag vet inte om man kan ha sett för mycket bild, men jag kan tänka mig att om man har sett en jädrans massa bra bilder så kan man säkert tycka att andra bilder som man ser senare är sämre (typ kopior) fast de egentligen är lika bra. Fotografen av den senare bilden behöver ju inte ha sett bilderna du har sett och kopierat dessa, utan det är snarare en del i dennes utveckling.

Hrm, nu kan ju jag av princip inte hålla med dig, men låt mig säga att jag använder gärna kanalbytesknappen (bildligt talat) när det dyker upp en dokusåpa. Jag tänker inte erkänna att jag skulle vilja förbjuda dem, dock. ;)

Om titlarna är engelska, franska eller svenska påverkar för mig inte bilden. Bilden är för mig en bild och skall i sin bästa form tala för sig själv.

Kolla bilden och lämna titeln därhän. Det är mitt nästa tips.

Jag tycker det är helt ovesäntligt vad som är "motiv" i bilder. Alla bilder kan göras intressanta.
Gör man inte saker för sig själv först ooh främst? :)

Har några kattbilder jag med. :)

Bilagor

• jakt.jpg
    jakt.jpg
    10.8 KB · Visningar: 316
ZoMbiE skrev:
Ulf-Göran:
.
Jag håller med dig om ditt grundinlägg, kvittar om det vart katter eller ungar eller hundar, trist när det massuppladdas bilder som kanske mer hade passat i familjens fotoalbum..

Alltså allvarligt, är det OK att massuppladda andra bilder än katt och barnbilder??

Jens:

Ser att du förberett en liten halshuggning på mig så mitt svar blir som så här:
Japp jag har många bilder uppe här på modeller jag fotat, miljöerna, ljussättning och styling skiljer bilderna åt.
Som du ser i texten (förutsätter att du läst dessa texterna..) till de flesta av mina bilder så är det specifika områden gällande kritik av bilderna jag är intresserad av.
Ofta frågar jag efter om bilden gör sig i svartvitt, hur toningen fungerar, om färgerna är bra etc. och hur ljuset upplevs.
-Detta för att jag dels ställer ut bilder och dels säljer bilder - ber om kritik på dem för att inte fastna i samma spår. Oftast så ges konstruktiv kritik, vilket jag är tacksam för.

-Sen skadar det ju inte om du tar med hela citatet när du ändå citerar mig..
Men det är klart, beror ju på vad syftet med citeringen är till för.

Vad är det egentligen för problem med familjebilder...? Familjebilder tillhör som jag ser det den svåraste form av dokumentärfoto man kan göra.

Ett dokumentärfoto där det ställs krav på fotografen att i självklara miljöer hitta det intressanta.

Jag kan förstå att det är mycket bilder på husdjur. Dom är väldigt tacksamma att fotografera, och en bra bild på sin gulliga katt eller hund vill man givetvis att alla skall få se. Frågan är bara om alla vill se den... Om jag står i klungan bland "alla" så föredrar jag att kolla på en bild av ett husdjur framför någons unge - helt totalt meningslöst motiv för åskådaren om man inte känner personen i fråga, eller om bilden inte är VÄLDIGT bra komponerad.

Men som någon tidigare skrev så är man ju inte tvingad att kolla på en bild man inte är intresserad av. Mer kompliserat än så är det inte.

D4nn3 skrev:
Jag kan förstå att det är mycket bilder på husdjur. Dom är väldigt tacksamma att fotografera, och en bra bild på sin gulliga katt eller hund vill man givetvis att alla skall få se. Frågan är bara om alla vill se den... Om jag står i klungan bland "alla" så föredrar jag att kolla på en bild av ett husdjur framför någons unge - helt totalt meningslöst motiv för åskådaren om man inte känner personen i fråga, eller om bilden inte är VÄLDIGT bra komponerad.

Men som någon tidigare skrev så är man ju inte tvingad att kolla på en bild man inte är intresserad av. Mer kompliserat än så är det inte.

Men se det som en utmaning.... Vissa bilder är mer svårtagna. Några vågar testa katten och barnet, andra satsar på mer lättfotograferade motiv.

/Janne (som inte ser att familjebilder är dåliga, bara svåra)

Men va fasen händer på FS nuförtiden??
Man kan inte gå in i ett forum utan att det klagas på än det ena än det andra motivvalet.
Jag börjar allvarligt ledsna på denna snobbism och tycker det numer interntjafsas här på en så låg nivå att det börjar påminna mer om Vänsterpartiets stämmor....herregud.

Det kanske ska till ett övergripande redaktionsbeslut att den här sidan är till för ALLA....vilket jag trodde redan fanns iofs... //Liza

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto