Annons

Varför alla dessa katter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: otroligt känsligt ämne..

uge skrev:
..jag retirerar. Katter rules.

Jag tror bestämt att du har missat poängen. Det är snobbism / smaknazism åtminstone jag vänder mig mot. Hörde något på radio häromdagen där någon kommunalpolitiker vände sig mot att en viss konstnär hade fått något stipendium (fritt ur minnet, jag är halvsenil) med motiveringen att konstnären inte var en riktig sådan, eftersom han skildrade fel saker. Jag tycker inte riktigt att man själv kan bestämma vad som är rätt och fel när det gäller sådana här prylar. Vissa bilder här på Fotosidan tycker jag är grymt bra, andra tycker jag är helt värdelösa, men vem är jag att bestämma vad andra skall få tycka om?

En bild är en bild och inget mer än en bild. Jag tilltalas av bilder jag finner vackra. Det är inte mer eller mindre med det. Eftersom många människor har ett nära förhållande till katter är det väl inte konstigt om de/det skildras på bild?

Kanske det är dags att inte ta sig själv på så stort allvar?

Re: Re: Varför alla dessa katter?

ZoMbiE skrev:

Personligen hatar jag katter - orena och dumma djur

Du har inte katt, va?
Det märks. Tycka vad man vill om dem, men dumma och orena - nej, det är de inte. Livet med dem vore onekligen lite lättare om de vore bara aningen mer lättlurade... :)

Bibi skrev:
En bild är en bild och inget mer än en bild. Jag tilltalas av bilder jag finner vackra. Det är inte mer eller mindre med det. Eftersom många människor har ett nära förhållande till katter är det väl inte konstigt om de/det skildras på bild?

Kanske det är dags att inte ta sig själv på så stort allvar?

vari ligger allvaret. Nu är jag tydligen halvnazist och snobb bara för att jag ifrågasätter allmänintresst i söta kattbilder utan tolkningsutrymme. Är det inte bild vi ska diskutera här (och inte x antal megapixlar)

Det här blev tokigt. Jag försökte svara på flera inlägg. Smaknazism och snobberi var det nån annan som skrev. Sorry..

Senast ändrad:
Jag kommer ihåg när jag skjutsade turister i båt genom forsar.
Dag ut och dag in.
Samma frågor varje dag.
Samma svar gav jag flera gggr varje dag.

Jag tänkte.
-Lär dom sig aldrig.

Så kom jag till insikt vilken oerhört absurd tanke jag hade fått.
Varje människa åkte ju för första gången.
Hade en kompis som sa samma sak men aldrig förstod va han egentligen sa.
Och det är kanske det som skiljer de som kan se en kattbild varje dag, och dom som funderar över varför dom aldrig slutar lägga in kattbilder.
Man förstår helt enkelt inte att varje individ är ny, viktig, aningslös, vetgirig, och alldeles förtjust i sin bild på katteländet.

Jag slutade i alla fall med forsränningen efter att ha förstått att jag var på väg utför.
Men ändå glad att jag upptäckt en del av mig själv som kunde vara farligt omänsklig.
Mvh/-Anders

uge skrev:
vari ligger allvaret. Nu är jag tydligen halvnazist och snobb bara för att jag ifrågasätter allmänintresst i söta kattbilder utan tolkningsutrymme. Är det inte bild vi ska diskutera här (och inte x antal megapixlar)

PS! Omdömmena jag nämner ovan har inte kommet just från dig. tror dessutom att jag gillade din hundbild..)

Halvnazist har det aldrig varit tal om, däremot smaknazist. Ungefär samma sak som att vara moralist, faktiskt, att vilja förbjuda allt som man själv inte tänder på / tycker om. Jag säger samma sak till sådana; Stäng av om det inte passar.

Re: Re: otroligt känsligt ämne..

stef-n skrev:
Jag tror bestämt att du har missat poängen. Det är snobbism / smaknazism åtminstone jag vänder mig mot. Hörde något på radio häromdagen där någon kommunalpolitiker vände sig mot att en viss konstnär hade fått något stipendium (fritt ur minnet, jag är halvsenil) med motiveringen att konstnären inte var en riktig sådan, eftersom han skildrade fel saker. Jag tycker inte riktigt att man själv kan bestämma vad som är rätt och fel när det gäller sådana här prylar. Vissa bilder här på Fotosidan tycker jag är grymt bra, andra tycker jag är helt värdelösa, men vem är jag att bestämma vad andra skall få tycka om?

Alltså, just vad det gäller kritikbilder så är väl hela poängen att man skall tycka; Ris som ros, Eller?????????

stef-n skrev:
Halvnazist har det aldrig varit tal om, däremot smaknazist. Ungefär samma sak som att vara moralist, faktiskt, att vilja förbjuda allt som man själv inte tänder på / tycker om. Jag säger samma sak till sådana; Stäng av om det inte passar.

Men för bövlen, bilderna ligger ju som kritikbilder, får man inte tycka då..
Läs mina kommentarer så ser du att jag kommenterar objektivt även om jag tydligt påtalar vissa egna preferenser..

Redigerat: För övrigt så har jag haft katt, gillar katter och andra djur och skulle bara ödmjuk vilja se annat än just sockersöta avbildningar av dylika varelser, nån gång. och då menar jag inte kadaver som tydligen dök upp i denna tråd..

Ulf-Göran:

Du råkade trampa på en öm tå hos en del bara, gör man det här på fotosidan så blir man korsfäst tyvärr.
Jag håller med dig om ditt grundinlägg, kvittar om det vart katter eller ungar eller hundar, trist när det massuppladdas bilder som kanske mer hade passat i familjens fotoalbum..
Som jag tolkar det så var detta din mening med ditt inlägg.

ZoMbiE skrev:
Ulf-Göran:

Du råkade trampa på en öm tå hos en del bara, gör man det här på fotosidan så blir man korsfäst tyvärr.
Jag håller med dig om ditt grundinlägg, kvittar om det vart katter eller ungar eller hundar, trist när det massuppladdas bilder som kanske mer hade passat i familjens fotoalbum..

Joakim, tack! Klarspråk. Jag skall försöka vara tydligare i fortsättningen.

Mera tolkning, mindre illustration, med mina ord..

ZoMbiE skrev:
Ulf-Göran:

Men svaret blir detsamma.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Jag kommer ihåg när jag skjutsade turister i båt genom forsar.
Dag ut och dag in.
Samma frågor varje dag.
Samma svar gav jag flera gggr varje dag.

Jag tänkte.
-Lär dom sig aldrig.

Så kom jag till insikt vilken oerhört absurd tanke jag hade fått.
Varje människa åkte ju för första gången.
Hade en kompis som sa samma sak men aldrig förstod va han egentligen sa.
Och det är kanske det som skiljer de som kan se en kattbild varje dag, och dom som funderar över varför dom aldrig slutar lägga in kattbilder.
Man förstår helt enkelt inte att varje individ är ny, viktig, aningslös, vetgirig, och alldeles förtjust i sin bild på katteländet.

Jag slutade i alla fall med forsränningen efter att ha förstått att jag var på väg utför.
Men ändå glad att jag upptäckt en del av mig själv som kunde vara farligt omänsklig.
Mvh/-Anders

Liknelser!! Det har aldrig varit frågan om bara kattbilder.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: otroligt känsligt ämne..

uge skrev:
Alltså, just vad det gäller kritikbilder så är väl hela poängen att man skall tycka; Ris som ros, Eller?????????

Javisst, det går ut på att kommentera bilder. Det jag vände mig mot var att starta en tråd som ifrågasätter varför folk väljer att ladda upp en viss typ av bilder här. Som sagt: Man är inte tvingad att titta på bilder man inte finner intressanta.

Anders...

Din liknelse är alldeles för abstrakt för mig:)
Allvar, just. Skillnaden är såklart att forsränningen kan man bara uppleva på riktigt. Kattbilder kan man som sagt se drösvis av..
och som jag sa tidigare, jag har osså gjort studier på söta djur, in absurdum t o m, men varför ladda upp dem on mass...
Jag gör drösvis med opersonliga reklambilder som antagligen skulle motta hyfsad kritik rent fototekniskst osv, men inte katten ger nåt utrymme som kritikbild...

Re: Re: Re: Re: otroligt känsligt ämne..

stef-n skrev:
Javisst, det går ut på att kommentera bilder. Det jag vände mig mot var att starta en tråd som ifrågasätter varför folk väljer att ladda upp en viss typ av bilder här. Som sagt: Man är inte tvingad att titta på bilder man inte finner intressanta.

Jo, men man kan ju inte bara ge kritik till bilder man gillar, det är ju inte just mot avsändaren. Rent statistisk skulle ju alla bilder i så fall få 5 i snitt (fast med mycket små utvallsgrupper). rent logiskt en vurpa och inte särskilt konstruktivt..

uge skrev:
Ursäkta, och jag får säkert på skallen, men varför kryllar det av katter på kritikbilder?
Har för mig att läst nånstans om riktlinjer för bilder att det inte "skall" vara bilder på på söta barn och husdjur.
Missförstå mig rätt, men det verkar som om katt är forumets vanligaste motiv.
Har jag missat nåt, eller är katter så intressanta? Jo just det, ofta får dessa bilder skyhöga betyg???
Då har jag missuppfattat det. Jag trodde man bara kunde ladda upp bilder på barn och katter.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=44509
Tyvärr har jag ingen katt.

Re: Anders...

uge skrev:

Jag gör drösvis med opersonliga reklambilder som antagligen skulle motta hyfsad kritik rent fototekniskst osv, men inte katten ger nåt utrymme som kritikbild...

Men det är inte det som har någon betydelse.
Inte för dig. Och kanske inte för många fler.
Men den som för första gången lägger ut en bild här så är det väldigt viktigt vilket bemötande man får.
Låt folk lägga ut sina första skitbilder som man älskar.
Oavsett vad det föreställer.
Dom får ju förhoppningsvis veta vad bilden ger andra.
Och sen kan man ju diskutera vad som är en skitbild. Ingen tycker jag.
Ingen bild är en skitbild om den som tagit bilden inte själv tycker det.
Men den kan bli en skitbild när jag talat om det för fotografen.
Nu säger man ju inte att bilden är en skitbild utan att säga varför. Och inte säger man skitbild heller men ändå.
Sidan här har jag uppfattat som till för alla och jag kan ite tro att alla gör sitt yttersta efter sin förmåga i den kunskap man just för tillfället har.
Mvh/-Anders

Per ...

..du har missuppfattat, det är bara barn du får ladda upp..
För övrigt, inte så mycket familjealbum i mina ögon.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto