Annons

Varför alla dessa katter?

Produkter
(logga in för att koppla)
En stilla undran från en som har hundar som favoritobjekt.... är det okej att ladda upp bilderna bara dom inte är gulliga? Ska jag känna mig mindre värd som fotograf, eller mindre välkommen på FS bara för att jag råkar tycka att det är mer intressant att försöka få till bra hundbilder än en som fotar tex macro eller solnedgångar. För att inta tala om alla dessa poseringar..............
Jag tycker att det kan vara intressant med alla typer av bilder även om det inte är mina favoritobjekt.

Efter att ha ögnat igenom denna och den närbesläktade tråden som förs just nu så förundras jag över snobbismens drivkrafter. För jag kan inte se någon annan förklaring till denna strävan efter bildfascism som så kategoriskt avfärdar bilder med ett visst motiv. Rädslan för att bli betraktad som en "svensson" sitter förmodligen djupt rotad hos dessa men uttrycks mer- eller mindre klädsamt i en pretentiös nedlåtande syn på husdjursbilder och andra "familje-motiv" som enligt dessas syn aldrig ska tillåtas lämna familjealbumet.
Denna motivfokusering anser jag vara ytterst kontraproduktiv för utvecklingen av bildseendet då det tenderar att skapa metavärden för vilka motiv som ska anses vara mer värda än andra.
Personligen ser jag hellre en välkomponerad och bra utförd bild med ett vardagligt motiv (jmf. Lars Tunbjörk) eller en perfekt utförd stillebenbild, än dessa så vanliga pretentiösa svart/vita högkontrastbilder på svårmodig ungdom med frånvarande sorgsen blick.
Nä, låt konsten vara fri och låt ingen sätta sig över er och ert bildskapande med stereotypa snobbistiska värderingar om vad som ska anses mer rätt än annat.

/David

Ska ut och ta en morgonbild nu.

Förbjud alla morgonbilder för f-n.
Så man får sova lite längre.

Mvh/-Anders

Som nu ser att Christel också är upptvingad.
Men på nåt sätt får vi ändå försöka klara det ......med livet i behåll.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: otroligt känsligt ämne..

uge skrev:
Alltså, just vad det gäller kritikbilder så är väl hela poängen att man skall tycka; Ris som ros, Eller?????????
På den punkten är du och jag helt av samma mening. Det ännu ingen här har övertygat mig om är varför just en katt/hund/barnbild inte kan kritiseras konstruktivt. Varför inte det kan klassas som en "bild"?

Kan också påpeka att jag inte laddat upp en endaste av mina hundbilder med intentionen att visa upp hur "gulliga" de är. Nej, i min lilla värld har det varit bilder - föreställande hunden.

Chano skrev:
Ska ut och ta en morgonbild nu.

Förbjud alla morgonbilder för f-n.
Så man får sova lite längre.

Mvh/-Anders

Som nu ser att Christel också är upptvingad.
Men på nåt sätt får vi ändå försöka klara det ......med livet i behåll.

Här håller jag helt med, har insett att jag kommer aldrig att lyckas ta den där bilden med det vackra morgonljuset eftersom jag aldrig är vaken då, för morgontrött helt enkelt. Därför skulle kännas väldigt bra om jag slapp att se alla andras .....;o))

HDFS) (KGS skrev:
Wow, har du klämt kräket i kopieringsmaskinen!? allt för en god bild, eller?

OT: när kommer boken vi tecknade oss för för längesen?

Har fortfarande inte fått det ekonomiska underlaget - det har gått lite trögt på sistone... Hoppas dock att det kommer lösa sig snart med att olika företag går in med större inköp.

Sedan: Jag använder inte en kopieringsmaskin - utan en kamera... ;)

ZoMbiE skrev:
Jens:

Ser att du förberett en liten halshuggning på mig

-Sen skadar det ju inte om du tar med hela citatet när du ändå citerar mig..
Men det är klart, beror ju på vad syftet med citeringen är till för.

Har inte alls tänkt halshugga någon. Jag tror bara att det är lätt att fastna i en viss typ av bilder/bildspråk. Det jag inte gillar är när folk är elaka mot andra för att deras bilder inte lever upp till vissas kriterier på vad "fint foto" är. Det är helt OK att sträva efter konstnärligt foto, bara man inte positionerar sig genom att se ned på alla som inte lever upp till detta. Ta dig till exempel. Du har många bra bilder och har dessutom fått fina kommentarer på dessa. Vad skulle du tjäna på att slänga elaka kommentarer åt nybörjare som visar upp sina första kattbilder de tycker är fina? Ingenting, ett Ûberperspektiv förlorar man bara på, tycker jag.

Sedan gillar jag starkt att skära i citat, då blir de ju mer som man vill.....

Det var ett alldeles underbart ljus i morse vid halvnio-tiden. Såg jag när jag satt på pendeln på väg till jobbet. Jag såg bilder överallt!
Förbjud bildseende tycker jag. Får/kan man inte ta bilden exakt när man vill kan det ju lika gärna vara.

*Eller?*

Nu snöar det äntligen första gången i Umeå den här vintern. I eftermiddag blir det alltså första gången min valp stiftar bekantskap med fenomenet. Kameran får hänga med och så hoppas vi få till en bild av händelsen.

Jens:

Haha jaa jag ser att du gillar att skära i citat ;)
Jo jag vet, har passat mig ganska så noga för att racka ner på den typ av bilder som diskuterats här. Saken är så enkel att jag kanske är en av dessa oupplysta och fantastiskt insnöade människor som faktiskt tycker att motivet i en bild spelar roll, och/eller så är det så enkelt att jag inte gillar katter.

Men en sak måste jag faktiskt påpeka gällande t.ex kattbilder - ofta så skriver uppladdaren "Se så söt han är" och inget mer i bildtexten - det är DÅ bilden inte längre kanske är meningen att få bedömd som foto.
Förstår du vad jag menar?
Sen är det väl klart att folk får ladda upp vad de vill, precis som jag får tycka vad jag vill om detta.
Tror säkert att det finns jättemånga som stör sig på mina bilder oxo, vilket de självklart får göra för min del.
Själv hade jag fjärils o vattendroppsnoja för ett tag sen o bombade fotosidan med fjärilar o droppar...

Bibi skrev:
Nu snöar det äntligen första gången i Umeå den här vintern. I eftermiddag blir det alltså första gången min valp stiftar bekantskap med fenomenet. Kameran får hänga med och så hoppas vi få till en bild av händelsen.

Ser fram emot resultatet! ;o)

De flesta som anmärker på att det kryllar av kattbilder törs jag sätta en slant på inte har katt själva...

Tar du en bild på en fotomodell, så kan du klä upp henne, sminka henns osv,,...samt under fotosessionenen ändra på henne till höger o vänster för att få det att passa.
O varför gör du det...jo, kanske för att förmedla ett budskap med bilden...tex visa modellens personlighet/utstrålning etc...

Katter o andra djur däremot...så länge det inte är rena cirkusdjur som dansar hambo om man ber dom...så är det minst sagt ett helvete att få en bra bild på dom.

Där kan du inte komminucera som du gör med en mänsklig modell...där gäller det att helt och hållet förlita sig på att du känner djuret ifråga tillräckligt bra för att få till den där "guldbilden" som återskiner djurets personlighet.

Visst, självklart har jag sett många bilder som är under all kritik här när det gäller div djur...men det har jag även gjort med alla kategorier på bilder så kattbilder är bara en sak i mängden...månadens klago kategori typ...alltid är det ngt känns det som.

Många har desvärre börjat använda fotosidan.se som ngn form av "familjealbum".
Ser i mitt tycke alldeles för många bilder tagna utan ngn som helst tanke på kvalite, bilder som skulle platsa bättre hemma i fotoalbumet än på en konstruktiv sida som jag ändå anser detta är.

Men ni som gnäller på kattfoto....vad är det för fel med ett genomtänkt foto på ett av sina favoritdjur, som du lagt ner timmar på att invänta exakt rätt tillfälle för?

Ta tex en titt på mina kattbilder, och säg om dom är "hafsiga och slafsiga".

kan tillägga att det är åtskilliga timmars planering bakom dessa, samt i en del fal även studioljus mm...

/Tobbe

Tobbe.T skrev:
Många har desvärre börjat använda fotosidan.se som ngn form av "familjealbum".
Ser i mitt tycke alldeles för många bilder tagna utan ngn som helst tanke på kvalite, bilder som skulle platsa bättre hemma i fotoalbumet än på en konstruktiv sida som jag ändå anser detta är.

---

kan tillägga att det är åtskilliga timmars planering bakom dessa, samt i en del fal även studioljus mm...

"Familjealbumsbilder" enligt vems definition? Hur vet du att de är tagna utan någon som helst tanke? Eller att det inte är någon planering? För att de inte gör det på ditt sätt eller ser o tänker som du?
Hur ofta lyckas den genomsnittlige nybörjaren med att förena både tanke o önskat resultat från början?

Och du har rätt, detta är en konstruktiv sajt, därför tycker jag vi ska välkomna dem som försöker och vill bli bättre.
Sen anser jag också att de som vill bli bra "vardagsfotografer" också ska vara välkomna här. Alla här har inte, och ska inte behöva ha, yrkesambitioner inom fotograferandet. De medlemmar med sina allt-i-ett-kameror, men som vill lyckas med sina julaftonsbilder är i mitt tycke hjärtligt välkomna de med!

Ett tips...de bilder man inte vill titta närmare på kan man ögna förbi...

//Liza

Tobbe.T skrev:
Där kan du inte komminucera som du gör med en mänsklig modell...där gäller det att helt och hållet förlita sig på att du känner djuret ifråga tillräckligt bra för att få till den där "guldbilden" som återskiner djurets personlighet.

Jag anser att MYCKET få fotografer kan ta bilder av sina egna husdjur som är intressanta för andra än djurmänniskor. Ägarna själv är så intresserade av sina egna djur att dom väldigt sällan ser att deras bilder inte har något större intresse som bild när man inte har nån relation till djuret ifråga. Samma med barnbilder. Jag skulle aldrig i livet plåga nån med bilder på min dotter om jag inte är säker på att dom uppskattar det, t ex svärmor o dyl.

Sen tycker jag inte en katt har en personlighet som går att visa på bild för nån som inte har en relation till det specifika djuret. Där tycker jag katt- (och hund-) ägare generellt kräver för mycket av andra. Jag är uppväxt på "landet" och har fått lära mig att hantera och uppskatta alla sorters djur som råkade finnas i närheten och har lätt att ta djur på rätt sätt. Därför värderar jag inte ett visst djur utifrån t ex värdet eller rasrenheten vilket många verkar vilja visa med sina bilder.

Chano skrev:
Jag kommer ihåg när jag skjutsade turister i båt genom forsar.
Dag ut och dag in.
Samma frågor varje dag.
Samma svar gav jag flera gggr varje dag.

Jag tänkte.
-Lär dom sig aldrig.

Så kom jag till insikt vilken oerhört absurd tanke jag hade fått.
Varje människa åkte ju för första gången.
Hade en kompis som sa samma sak men aldrig förstod va han egentligen sa.
Och det är kanske det som skiljer de som kan se en kattbild varje dag, och dom som funderar över varför dom aldrig slutar lägga in kattbilder.
Man förstår helt enkelt inte att varje individ är ny, viktig, aningslös, vetgirig, och alldeles förtjust i sin bild på katteländet.

Jag slutade i alla fall med forsränningen efter att ha förstått att jag var på väg utför.
Men ändå glad att jag upptäckt en del av mig själv som kunde vara farligt omänsklig.
Mvh/-Anders
Tack för en bra berättalse Anders!

Varför blir detta ämne så infekterat? Det enda Uge gör är att mana till eftertanke innan husdjursbilden publiceras och det kan jag hålla med om. Han snobbar inte alls över detta. Lägg ner känslorna till favorithårbollen och tänk på det fotografiska istället.

Det är tämligen gott om vanliga katt- och hundbilder som är plåtade rakt av utan något estetiskt värde.
Det finns även de som är riktigt bra. Gustav L Bjerne länkar själv till en på sidan 6 i denna tråd och jag kommenterade en annan häromdagen som jag tyckte var bra. Det går alltså att få till riktiga pangbilder på familjens gullegris om man lägger manken till.

Min gumma har en katt som är helt fantastisk. På "landet" följer han oss vart vi går och är ytterst sällskaplig, nästan som en hund. Jag har ett gäng bilder på honom som är betydelsefulla för oss. Men jag skulle inte drista mig till att publicera dem här eftersom de är av familjealbumskaraktär.

Är katten renlig? Ja, kanske. Men ta en sniff på dess tassar ...
Har även hittat tassavtryck i sängen efter att han varit på lådan så jag vet inte om jag håller med om att katten är absolut ren.

Behöver jag säga att vår katt är bannlyst i sängen? ;)

/Johan

Arleklint skrev:
Bannlys alla dessa förbannade naturmacrobilder. Har folk inget roligare att fota!!

Peter Gerdehag sa på ett föredrag jag var på, "tycker man att man är dålig fotograf så ska man fotografera macro..."

Att ge kritik handlar inte enbart om att ge åsikter. Utan oxå om att göra en analys av bilden. Tänk er att ni skulle ge kritik på en bok och sedan visa den för någon som inte läst boken. Vad hjälper det då att skriva "den är dålig".

Tycker folk dräller av sig alldeles för mycket av personliga åsikter och för lite konstruktiv kritik. Jag är i regel inte så intresserad av åsikter om de inte sakligt grundar sig på något i bilden. Man kanske skulle döpa om det hela till bildrecension så blir det kanske lite tydligare vad det, enligt min åsikt, borde handla om.

/Maverick
(Som har både hunden och katten och sambon i sängen)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto