KGS
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
till skillnad från Sverige där det aldrig var nån som vågade ifrågasätta eller ens tycka nåt
Synd att du inte har några bilder, min granne brukar gilla att gå loss med min dator ibland...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fjalstal skrev:
till skillnad från Sverige där det aldrig var nån som vågade ifrågasätta eller ens tycka nåt
Texten i quoten är intressant dels för att du talar om att personligheten inte går att visa på bild för personer utan relation till djuret och dels för att du säger att ägarna kräver för mycket. Enligt mig rätt fördömande och inte delat som åsikt.Calle Fjällstål (fjalstal) skrev:
Sen tycker jag inte en katt har en personlighet som går att visa på bild för nån som inte har en relation till det specifika djuret. Där tycker jag katt- (och hund-) ägare generellt kräver för mycket av andra.
gapet skrev:
Det är väl inte frågan om att nybörjare är lättskrämda. Dete är frågan om man skall dömma ut motiv och sätt att fota på bara för att man tycker att det man tar själv är så jäkla bra. Om man inte gillar hundar och katter m.m. kan man ju titta på annat. Proffsen som vet och kan har väl ändå så pass mycket bilder att bedömma ändå.
Har väldigt svårt att förstå denna debatt. Vad blir nästa steg? stänga ute alla med glasögon, sen kan vi ju ta och slänga ut dom med för simpla kameror för vad har dom här att göra. Bildkvaliten blir ju aldrig riktigt bra. Sen hivar vi ut alla som fotar nåt framifrån också.
Suck.
mvh
/Ernst
red-top skrev:
Betr att han är död, så stämmer det, men f.ö. vet jag inte vad du menar..?
"Han deltog som frivillig i spanska inbördeskriget, i finska vinterkriget och i den norska motståndsrörelsen mot den tyska ockupationen" enligt NE. Mera att läsa här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,121613,00.html
YoursTruly
./h@nsN.
müsli skrev:
Är det verkligen så?
Om det är så att en bra bild föds ur kombinationen fotograf och motiv/syfte, så kanske inte alla motiv kan bli bra bilder med just den fotografen? Kan det t ex vara så att när fotografen har för starka känslor för motivet så hindras fotografen i varierande utsträckning att se bilden. Istället blir bilden bara en ikon för fotografen och närmast sörjande för det motivet och den situationen som skildras. ("familjealbumsbild")
Är det ibland ett hinder att fotografen har för starka band till det som ingår i bilden?
Det kanske helt enkelt ÄR svårare att använda närstående som motiv (djur/människor/miljöer). Det obekanta har man kanske lättare att använda i ett bildskapande. Som en ny modell, en ny miljö, en ny situation.
Det kanske är därför det blir så mycket bilder på semestrar och resor, inte bara för att man vill ha minnen från platsen, utan för att man känner ett öppnare sinne för hur bilder kan göras. Man har färre låsningar i tidigare erfarenheter och relationer.
(dagens flum![]()
lottae skrev:
Vad kräver katt- (och hund-) ägare som är för mycket?
Att jag är/varit "dåligt påläst" om C Strömholms tidiga ungdom (hade aldrig det kapitlet i läxa), har jag ju redan själv medgett, så därom behöver du inte ironisera. Delge oss fåkunniga (eller eventuellt bara mig fåkunnige?) dina kunskaper och berätta, gärna i ny diskussion, vad du vet istället för att antyda något fördolt...lottae skrev:
Nu är det ju inte Strömholm tråden handlar om, men du är nog lite dåligt påläst faktiskt..
Fast oavsett bakgrunden var han en klart imponerande fotograf. Frågan är väl hur välkänd han hade blivit för sina bilder om inte bakgrunden så väl kommit i skymundan i viss media.
Denna fråga förstår jag öht inte, men jag antar, att "det beror väl på..."?lottae skrev:
Är lite nyfiken på ditt första inlägg om att ge kattbilden en femma i så fall också. Är alltså bilder på döda djur mer intressanta än bilder på levande eller beror det på fotografen?
Förstår din point.Maverick skrev:
Tycker det är precis tvärtom. <...>
Likaså med resor, fast tvärtom. Där formligen översköljs man av intryck och man fotograferar så mycket man hinner och har råd till. <...>
hansen2 skrev:
Jag kan ha fel förstås. Jag vill minnas att jag hört/läst att han hyst sympatier för brunskjortorna.
/Johan
müsli skrev:
...
Dessutom kanske det är ett värde i sig att fotografens relation till objekten blir en del av bilden i någon mening, även för oinvigda, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som det som fotografen ser själv i sina bilder.
lottae skrev:
Till Hans.
Jag ironiserade väl inte? Inte medvetet iaf. Har läst någon bok där detta nämns men minns inte titeln, ska kolla upp senare för den var klart intressant iaf..
Fast på denna länken finns lite information om CS bakgrund, http://www.clarte.nu/grafik/cl982/cl982_5.htm
Ang. sista frågan så var det enda jag läst av dig i tråden att bilden skulle fått en femma om CS hade fotograferat den. Skämtaktigt sagt kanske? men jag undrade vart grunden till det låg.
Menade absolut inte på något sätt att ironisera. Sorry för att jag skrev så det uppfattades så.
lottae skrev:
Calle. Jag väljer nog att inte dra detta till en stor diskussion, men att skriva här om ett "sadistiskt svin" samt att husdjur/barn är fula.. Är inte det lite enkelspårigt och väl generaliserande??
Jag skulle föredragit att säga att den enstaka bilden är kass, inte att motivet är problemet, men det är jag det..
Jag tror ju på att allt går att göra bra bilder av om viljan och tänket finns, även katter och barn alltså.
Slutligen håller jag med om att lite mer tänk kunde vara önskvärt innan man publicerar bilder ibland och att vissa kunde stanna utanför fotosidan, men i min värld är det inte motivet det handlar om då alltså..
Den sopm blåser upp sig mest här nu just är väl ändå inte katt/hundägarna eller föräldrarna?fjalstal skrev:
Inte kan jag väl ändra så mycket på dom men man kan ju försöka se till att dom inte blåser upp sig för mycket.
fjalstal skrev:
Jag skriver "vissa" och du väljer att tolka "generellt". Jag hade hoppades att den ironiska tonen skulle gå fram men om det inte gjorde det kan jag ju bara beklaga.
Vad det gäller "sadistiskt svin" så står jag för det. Jag har jobbat med problemungar och ser rätt bra när det är helt åt h-vete. Denne lille ligist kommer det inte gå bra för då han njuter av att plåga andra. Fast å andra sidan kanske han blir företagsledare...
Husdjur kan givetvis vara skitfula, speciellt när ägarna väljer sönderavlade raser och styr ut dom med "kreativa" klippningar och kuperar diverse delar på dom. Fullständigt onaturligt imho. Barn ska man kanske inte kalla fula. Det var givetvis rätt onödigt generellt. När däremot föräldrar framhäver sitt barn skönhet gentemot andra och pushar dom att delta i talangjakter och modelltävlingar, och vem som helst med sansen i behåll ser att dom bara skulle kunna bli fotomodeller i en leprakoloni och möjligtvis kan extraknäcka som larmsiren, då blir jag arg. Ett sånt beteende sätter pressen på andra att framför allt värdera utseende och kändisskap och det tycker jag riktigt illa om. Som det är idag tar extremt utåtriktade exhibitionistiska ungar så mycket plats i t ex skolan att det går ut för mycket över andra.
Det är klart det går att göra bra bilder av allt. Det jag vänder mig emot är gruppbildningar som stagnerar i en viss stil och sitt eget uppskattande och sen "kräver" att det ska uppskattas av andra. Det gäller inte bara djur- och barn-bilder utan i lika hög mån många andra snäva intresseområden. Kanske är det för att jag ogillar objektifieringen och rasvärderingar av t ex djur som jag reagerar stark på detta, då de människor i MIN (obs: MIN omgivning. Ingen annans) omgivning som sysslar med rasdjur även har väldigt lätt att värdera människor olika efter ras och ursprung.