Pupillen
Aktiv medlem
Men det "bildvändade systemet" i en kikare är ju ett prisma. Varför skulle ett dubbelt porro-prisma vara bättre än ett enkelt penta-prisma?
Vad är det för problem du vill kringå? Jag kan inte hitta något fel på sökaren i min senaste kamera, en Sony A900. Den använder penta-prisma och är både stor, ljusstark, visar 100%, och saknar synbar distortion.
I en konventionell kikare finns prismat MELLAN kikarens objektiv och okular, objektivet skapar en luftbild som sedan betraktas med en lupp som vi i detta fall kallar okular. Observera att luftbilden i fråga till skillnad från en fysisk mattskiva kan placeras mitt i eller hitom eventuella små prismor, speglar och andra arrangemang i strålgången. I dagens kameror har man ett stort pentaprismat först och sedan bara en enkel lupp som fokuserar på mattskivan. Eftersom pentaprismat tar upp ett ansenligt utrymme i längdled måste luppen ha lång brännvidd, d.v.s. låg förstoring. Genom att använda ett upptagningsobjektiv INNAN ljuset går in i några prismor och med dess hjälp skapa en luftbild av mattskivan som vi sedan betraktar med en stark lupp (okularet) får vi mycket större utrymme för ett mer avancerat (zoom)okular. Det går också att spegla in information, ha en rörlig spegel så att vi kan växla mellan att titta på mattskivan och en inbyggd display (för att snabbkolla histogrammet eller granska hur skärpedjupet blir utan att behöva sänka kameran och titta på bakdisplayen), live view av den typ som Sony använder går att göra utan några negativa konsekvenser på sökarstorleken o.s.v. Det finns massor av möjligheter!
Observera att jag talar om sökarsynfält i klass med vad man får med luppsökare av "skorstenstyp" som finns till gamla mellanformatskameror (inget prisma som tar plats utan man betraktar mattskivan rakt uppifrån med en stark lupp), mätsökarkameror (med vidvinkelobjektiv) och bra kikare. Uttryckt med det idiotiska mått kameratillverkarna plägar använda handlar det om att med glasögon se hela bilden från hörn till hörn med upp till över 1,3X med småbild och över 2X med APS-C, eller omkring det dubbla mot idag.
Fördelen med så höga förstoringar är att man lätt kan ställa in skärpan manuellt och inte minst se vad AF har för sig och ta över kontrollen när den ställer in på något annat än vi vill.
Nackdelen att det blir lite väl mycket av det goda så att överblicken kan försämras och därför är det en mycket stor fördel om varje användare kan zooma in till lagom förstoring efter eget önskemål. Det går också att ha förvalda inställningar för vad man tycker ger bäst överblick och bäst skärpeinställning och snabbväxla mellan dessa. Möjligheterna är som synes mycket stora om vi "kringgår" pentaprisma/lupp-problemet
Senast ändrad: