Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det "bildvändade systemet" i en kikare är ju ett prisma. Varför skulle ett dubbelt porro-prisma vara bättre än ett enkelt penta-prisma?

Vad är det för problem du vill kringå? Jag kan inte hitta något fel på sökaren i min senaste kamera, en Sony A900. Den använder penta-prisma och är både stor, ljusstark, visar 100%, och saknar synbar distortion.

I en konventionell kikare finns prismat MELLAN kikarens objektiv och okular, objektivet skapar en luftbild som sedan betraktas med en lupp som vi i detta fall kallar okular. Observera att luftbilden i fråga till skillnad från en fysisk mattskiva kan placeras mitt i eller hitom eventuella små prismor, speglar och andra arrangemang i strålgången. I dagens kameror har man ett stort pentaprismat först och sedan bara en enkel lupp som fokuserar på mattskivan. Eftersom pentaprismat tar upp ett ansenligt utrymme i längdled måste luppen ha lång brännvidd, d.v.s. låg förstoring. Genom att använda ett upptagningsobjektiv INNAN ljuset går in i några prismor och med dess hjälp skapa en luftbild av mattskivan som vi sedan betraktar med en stark lupp (okularet) får vi mycket större utrymme för ett mer avancerat (zoom)okular. Det går också att spegla in information, ha en rörlig spegel så att vi kan växla mellan att titta på mattskivan och en inbyggd display (för att snabbkolla histogrammet eller granska hur skärpedjupet blir utan att behöva sänka kameran och titta på bakdisplayen), live view av den typ som Sony använder går att göra utan några negativa konsekvenser på sökarstorleken o.s.v. Det finns massor av möjligheter!

Observera att jag talar om sökarsynfält i klass med vad man får med luppsökare av "skorstenstyp" som finns till gamla mellanformatskameror (inget prisma som tar plats utan man betraktar mattskivan rakt uppifrån med en stark lupp), mätsökarkameror (med vidvinkelobjektiv) och bra kikare. Uttryckt med det idiotiska mått kameratillverkarna plägar använda handlar det om att med glasögon se hela bilden från hörn till hörn med upp till över 1,3X med småbild och över 2X med APS-C, eller omkring det dubbla mot idag.

Fördelen med så höga förstoringar är att man lätt kan ställa in skärpan manuellt och inte minst se vad AF har för sig och ta över kontrollen när den ställer in på något annat än vi vill.

Nackdelen att det blir lite väl mycket av det goda så att överblicken kan försämras och därför är det en mycket stor fördel om varje användare kan zooma in till lagom förstoring efter eget önskemål. Det går också att ha förvalda inställningar för vad man tycker ger bäst överblick och bäst skärpeinställning och snabbväxla mellan dessa. Möjligheterna är som synes mycket stora om vi "kringgår" pentaprisma/lupp-problemet:)

Senast ändrad:
Mycket intressant, men blir inte en sådan konstruktion ännu mycket mer utrymmeskrävande?

Jo, för OSS men inte för luppen/okularet:)

Strålgången blir ju lång men behöver inte bli speciellt vid så det gäller bara att böja till den så att den kan anpassas till ett lämpligt omdesignat kamerahus. Det är ju egentligen ytterligare en fördel, dagens kamerahus är ju utformade utifrån "filmrulleproblem" (t.ex hur hoprullad film ska bli plan under exponeringen) och fick då ett stort plant bakstycke med ett litet ynkligt hål på ett tekniskt lämpligt men mycket näsovänligt ställe:) När man gick över till sensorer hade man chansen att designa om så att det blev mer människoanpassat men då var det något ljushuvud som förstörde möjligheterna genom att kläcka den lysande idén att placera displayen på bakstycket eftersom det ju redan var plant:-(

Driver man det hela till ytterlighet kan det naturligtvis bli väldigt stort och klumpigt, se på de bästa okularen till kikartuber och teleskop, men en lupp av motsvarande kvalité blir också väldigt omfångsrik (det är ju därför utrymmet inte räcker till för att använda sådana:)

En av de största fördelarna med att byta koncept vore att många då förhoppningsvis skulle prioritera om och uppgradera sökarens betydelse för bildskapandet (här har vi en teknisk aspekt som verkligen skulle kunna ge bildmässiga fördelar till ett ombyte:) Vi är ju så vana vid att sökaren bara är en liten fjuttig leksak som skickats med (om den åtminstone vore utbytbar), jag vill ha en sökare som fungerar som kontrollcentral och är kamerans kanske mest påkostade del, kan objektiv och batterigrepp få vara stora och volyminösa så varför inte kunna offra några kubikcentimeter extra till sökaren?

Att det sedan OCKSÅ ska finnas mer slimmade fickmodeller (utan handgrepp och anknäbb) anpassade till pannkaksgluggarna betraktar jag som självklart:)

Intressant diskussion, synd bara att det som vanligt spårar ur. Vad jag absolut inte förstår är alla bittra inlägg om Pentax och deras framtid, de är väl ingen som har bkivit tvinga att köpa en kamera av ett visst märke? passar det inte är det bara att byta. Känns lite som att man ingen borde köpa en Volvo eller Saab för att de inte kan göra små bränslesnåla bilar som de ska vara nuförtiden, för de är mycket bättre...och då MÅSTE alla ha en sån...? Självklart ska man ha diskussioner och åsikter, men varför kan man inte lägga det på en lämpig nivå. Vill man att Pentax s tvunget ska ha fullformat får man väl gå med i styrelsen och börja lobba =)

Tankeexperiment:
Ta en Nikon D90.
Gissar på en kostnad på ~6-7000kr, exkl. sensor?
Ta en D3-sensor.
Gissar på en kostnad på ~7-8000kr (10000kr, mars08)
Gör en uppskattning av vad en "D95" FF skulle kosta och ställ frågan:
Skulle det sälja? Skulle den vara eftertraktad? Volymkamera?
OK, D90 går nu på 9.000:- på Cyber. En D95 med 12Mp D3 sensor och tjockare hus för spegel samt större sökare skulle kanske kunna säljas för 15-17.000:- om den var pressad från andra FF kameror och Nikon var säkra på att det skulle bli en volymkamera.
Men Nikon är inte säkra på hur mycket dom säljer av D95an och den är inte pressad av andra FF utom 21Mpixlaren 5D II för 24.000:-, så 18-20.000:- låter rimligare.

Så då har vi en Nikon-fantast som tittar på D90, "D95" och D300. Han ser att D95 kostar dubbelt mot D90 och D300 är mycket billigare trots att den väger ungefär lika mycket, har vädertätning, är en mycket mer avancerad kamera med snabbare serietagning, bättre autofokus mm.

Och vad får han då med D95an som han inte får med D300, jo en enklare kamera som är dyrare. Bara en större sökare och större sensor, men en större kamera med samma upplösning. Låter det som en volymkamera?

OK, D90

...Bara en större sökare och större sensor, men en större kamera med samma upplösning...

Låter helt perfekt tycker jag. Bildkvalitén blir högre eftersom negativformatet är större (en konsekvems av att den slutliga bilden inte förstoras så mycket).

Att upplösningen är densamma har ingen större betydelse.

spårar ur?

Intressant diskussion, synd bara att det som vanligt spårar ur. Vad jag absolut inte förstår är alla bittra inlägg om Pentax och deras framtid, de är väl ingen som har bkivit tvinga att köpa en kamera av ett visst märke? passar det inte är det bara att byta. Känns lite som att man ingen borde köpa en Volvo eller Saab för att de inte kan göra små bränslesnåla bilar som de ska vara nuförtiden, för de är mycket bättre...och då MÅSTE alla ha en sån...? Självklart ska man ha diskussioner och åsikter, men varför kan man inte lägga det på en lämpig nivå. Vill man att Pentax s tvunget ska ha fullformat får man väl gå med i styrelsen och börja lobba =)
Jag tycker att tråden än så länge har varit "snäll", inga personangrepp direkt, men en del intressanta synpunkter. Dels ser många av oss kamerautvecklingen som intressant, både tekniskt och att tillverkarna börjat/kommer att börja kriga nu när Sony,Panasonic och Samsung har börjat blandat sig i. Att byta kamerasystem är inte riktigt som att byta bil, det är ett system man byter, nästan som att byta från bil till buss eller lastbil. Saab och Volvo diskuteras det säkert mycket om i stugor och Caféer, visst kanske 90% tänker vända dom ryggen och köpa nåt "bättre", men det är nog många som trots allt vill ha fabrikerna kvar om inte annat för jobbens skull. Själv tyckte jag det var synd att Yasica/Contax hoppade av från kameramarknaden och jag vill inte att nån mer ska försvinna.

Jag håller med, faktiskt en snäll tråd.

Det jag tycker är roligast är att den enda av oss i tråden som verkligen kommer med nyskapande idéer är vår nestor Lennart :)

Varför skall sökaren sitta ihop med kameran? Varför inte göra som med mobilen och handsfree, ett par sökarglasögon och så har man kamerna i rem runt halsen som med en gammal lådkamera? Inspeglat histogram eller som på gammla Minoltan, EV områden inritade i bilden...

Hoppas nån från Pentax läser den här tråden ;)

Fem?

FlyerOne skrev: -----
Skulle mycket hellre se att vi hade kvar "de klassiska fem stora", men det kommer nog inte att finnas mer än tre kvar när dammet har lagt sig, är jag rädd. Sedan kan det dyka upp nya kinesiska aktörer längre fram förstås.

Frågan är då vilken objektivfattning nykomlingarna väljer? K-fattningen borde väl ligga bra till tycker man (Canon, Nikon och Sony lär ju inte bjuda på sina fattningar).

Alternativet är naturligtvis att utveckla något helt nytt, men med tanke att ingen vet hur längs spegeln får vara kvar känns det lite onödigt. I en tänkt situation där Pentax/Samsung bitit i gräset finns ju dessutom massor av kunder med gamla fina objektiv och ett stort uppdämt behov. För en nytillkommen sensortillverkare borde det ju därför vara rena guldläget att använda K-fattningen (nytillkomna objektivtillverkare med resurser att utveckla nydanande sensorer och kamerahus tror vi väl knappast på).

För övrigt tycker jag att det är uppseendeväckande korkat av Pentax att fortsätta använda småbild som måttstock och hela tiden "översätta" brännvidderna samtidigt som de hävdar att de satsar på APS-C.
Är de fem stora Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus?
Panasonic och Samsung då? Dom nöjer sig inte med några % av marknaden, och att Panasonic troligen hade den största monter på Photokina(montern var ungefär i storlek som fotomässan i Stockholm minus fotouställningen) och tapetserade Köln med Lumix G1 reklam säger en del om vad som kommer. Pentax/Olympus har nog goda framtidsutsikter, åtminstone på kort sikt, dom samarbetar ju med Samsung/Panasonic.

På Photokina 06 fanns bra många enkla digitala kinesiska kompaktkameror att titta på, men det såg ut ungefär likadant i år. Jag ser dom inte i butikerna nu och det lär nog dröja, Kineserna verkar inte satsa så mycket på egna märken, utan tillverkar åt etablerade märken eller säljkedjor som IKEA mm från Japan eller väst.

Men låg konjunkturen kommer att kännas ordentligt i soluppgångens länder, så en eller fler av Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica eller Mamiya får antagligen ge upp i kriget inom 5-10år då det nog finns fler, kanske Phenix och Benq.

Och vad får han då med D95an som han inte får med D300, jo en enklare kamera som är dyrare. Bara en större sökare och större sensor, men en större kamera med samma upplösning. Låter det som en volymkamera?

Ja, det gör det faktiskt.
Dessutom mer och mer så, för var månad som går, och priset på FF sjunker.

Jag vill utvecklas som fotograf och växa och bli bättre, alltså även kunna uppgradera mig med ny teknik. Det är ingen större idé att investera i dyra objektiv (objektiv håller en livslängd) om kameran inte håller måttet.
Att byta modell när man har en dyr kringutrustning är en kostsam affär.

Bilar kan man inte blanda ihop med fotografi, bilindustrin har varit påverkad av politik. Under 70-talet i USA slog man sönder i direktsänd tv japanska bilar med storslägga och fortsatt att tillverka omoderna amerikanare.

Ja, kanske vore en idé att hamra sönder sin kamera och lägga upp detta på internet för att visa att man ställer krav på tillverkarna....

Nej, nej, nej, pentamirror är ännu mycket värre! Även det simplaste glas har mycket högre brytningsindex än luft så luftprismor är i sammanhanget extremt olämpliga!

Vad jag är inne på är att ersätta hela konceptet med ett, i axiell led, utrymmeskrävande prisma följt av en konventionell lupp (på grund av prismat kommer helt enkelt inte luppen tillräckligt nära sökarskivan för att kunna göras tillräckligt stark och vid) med ett objektiv och ett bra okular med det bildvändande systemet emellan (precis likadant som i kikare och mikroskop alltså). På så sätt kringgår man hela problemet och kan få lika stora sökarbilder som synfältet i en bra kikare, zoomokular, frihet att placera okularet på "näsvänligare" ställen och mycket annat. Pentaprismat var ett stort framsteg när det kom men har i mitt tycke spelat ut sin roll.

Inte vet jag eller förstår jag vad du har för nya ideér!

"... pentamirror är ännu värre! Även det simplaste glas har mycket högre brytningsindex än luft så luftprismor är i sammanhanget extremt olämpliga!

"... ersätta hela konceptet med ett, i axiell led, utrymmeskrävande prisma följt av en konventionell lupp ..."

Pentamirror fungerar alldeles utmärkt i många A-SLR, t.ex. finns det i kamerahuset Minolta Dynax/Maxxum 5, ett pentamirror är lättare än ett pentaprisma, av glas, brytningsindex har väl ingen som helst orsak till att det blev pentamirror i många kamerahus, ty endast vikten och en något lägra kostnad för konstruktionen var orsaken, ingenting annat.

En EVF har så här långt i den tekniska utvecklingen inte alls samma möjlighet, att ge fotografen information om det fotograferade objektet, när det blir dåligt ljus, grumlig sökare, snabba rörelser med en EVF sökare, ger en helkass uppdatering av sökaren, EVF hinner inte med.
Ett klassigt pentaprisma/pentamirror är fortfarande i särklass, - ljus och ingen fördröjning av vad fotografen ser, snabb, - ljusets hastighet.

Pentaprismat har knappast spelat ut sin roll, ännu iaf!

Du kanske missföstår mig så för säkerhets skull börjar jag bakifrån med EVF:)

Håller helt med om att bristerna med EVF är för stora i dagsläget. Det är bl.a. därför jag pläderar för att de optiska sökarna ska förbättras. Ju sämre de optiska sökarna tillåts bli desto snabbare kommer ju EVF att slå igenom!

Vi har alltså ett gemensamt intresse av att de optiska sökarna utvecklas och blir så bra som möjligt så att inte EVF införs förrän tekniken är ordenligt mogen (då ska vi naturligtvis ta till oss denna teknik med öppna armar så att vi slipper spegeln och får andra fördelar, men där är vi nog inte än på länge).

---
brytningsindex har väl ingen som helst orsak till att det blev pentamirror i många kamerahus
---

Nej verkligen inte, det lägre brytningsindexet i luft är en NACKDEL som gör att man tvingas sänka luppens förstoringsgrad och därför absolut ingen orsak till att man började med luftprismor.

---
ty endast vikten och en något lägra kostnad för konstruktionen var orsaken, ingenting annat.
---

Viktvinsten är extremt marginell (några tiotals gram, tänk på att större delen av upphöjningen beror på blixten:) men i övrigt håller jag helt med (det finns för övrigt ingen motsättning med vad jag skrev tidigare, tvärtom så klagade jag ju just på denna dumsnålhet och tyckte att de skulle lägga lite mer krut på sökarna eftersom det är en viktig del av kameran).

Vad upphöjningen anbelangar begriper jag för övrigt inte varför den ska finnas överhuvudtaget, det skulle ju gå att höja upp ”handgreppssidan” till samma nivå så att man slapp ha lillfingret under kameran. Fast det skulle väl drabba försäljningen av överprissatta batterigrepp kantänka:)

Sj har man nyligen investerat in en K20D. K10d sålde jag till en polare. Hade inte tid att invänta en eventuell K30D, K2D eller vad den nu kan tänkas heta. Däremot är jag rätt glad att objektivfronten nu utökas mer och mer. Det nya telezoomet DA* 60-250mm känns väldigt lockande.
Det är väl bara att inse, Pentax har aldrig haft för avsikt att bli en Canon eller Nikondödare. Pentax kör sitt eget race vilket jag gillar. Det är fortfarande lite nischstämpel över Pentax. Jag kommer hålla mig trogen till Pentaxsystemet ett bra tag framöver.

Om det kommer en ny Pentax med inbyggd GPS, så hoppar jag nog över den modellen, hellre en inbyggd miniräknare om det ska vara dumma funktioner. eller varför inte en hygrometer.

vart maskrosen blommade i våras är nog ganska obetyligt att veta men
tror säkert det skulle passa bra till yrkesfolk,
bara man får till en bra programvara så man får till en riktig användning av allt,polis kriminaltekniker,skadereglerare och äventyrare.nikon har ju en modell som sitter i blixtskon.

Gimmick

vart maskrosen blommade i våras är nog ganska obetyligt att veta men
tror säkert det skulle passa bra till yrkesfolk,
bara man får till en bra programvara så man får till en riktig användning av allt,polis kriminaltekniker,skadereglerare och äventyrare.nikon har ju en modell som sitter i blixtskon.

Nu är jag inte Polis, men med en billigare lösning som ljudinspelning kan jag tala in vad maskrosen heter på latin(om jag är på exekution), eller vad personen heter på bilden eller tusen andra saker som inte en GPS klarar av att förmedla. Finns på min gamla kompakt från 04, både ljudfil till bilden och en vanlig ljudfil med obegränsad tid. Tror inte jag kommer att köpa en ny systemare utan faktiskt, blir det GPS och ingen ljudinspelning så kommer jag att köpvägra.

efter nyår så börjar spekulationer i vanlig ordning och vid pma så får vi se.spekulationer just nu är att det redan finns k20d med inbyggd gps

http://translate.google.com/transla...x-k20d-gps-tracker&sl=el&tl=en&hl=en&ie=UTF-8

Jag skulle verkligen vilja ha GPS-funktion i min nästa Pentax. Jag skulle också vilja ha plats för SIM-kort, så jag kan e-posta bilder direkt från kameran. HDMI-port borde man också nästan kunna kräva. All denna teknik finns ju idag! Jag värdesätter sådana funktioner mer än optiska funktioner

På Stockholms fotomässa pratade jag med en pentaxförsäljare som sa att nästa kameramodel når marknaden troligen hösten 2009.

Är det ngn som har bättre förhandsinformation?

Pentax officiella information, som de sa i samband med Photokina mässan, är att efterföljarna till K20D och K200D kommer att presenteras under våren 2009. Troligen blir det i samband med PMA-mässan eftersom det är den största och mest betydelsefulla mässan. Åtminstone en av dessa kommer finnas i handeln under sommaren 2009, men det finns ingen information om vilken av modellerna det blir. Det spekuleras i nya K300D eftersom K200D inte produceras längre.
Det kan också vara så att både K30D och K300D finns ute i handeln nästa sommar. Vi vet inte, helt enkelt.

I Hoyas senaste kvartalsrapport så nämns att Pentax lanserar tre "typer" (types, eller egentligen "classes" enligt en japan som har sett originaldokumentet på japanska) av digitala systemkameror under 2009. Hoya satsar på robusta, stabila, vädertätade, kompakta och lätta modeller. Det är detta som de ser som sin nisch.

K20D och K200D lanserades förra våren och redan vill folk ha efterföljarna, känns ju lite... hmm....

Stadigaste ryktet nu är att K20D kommer i en modifierad version, troligen med inbyggd GPS för positionsbestämning av bilderna - som ett komplement till nya K30D och K300D. Vi väntar också på den modell över K20D's marknadssegment som Pentax i samband med PMA mässan i våras talade om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar