Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är intressanta tankar om att får vi bara FF, högisokapacitet och bra dynamiskt omfång så ... ja, vad får vi då? "Bättre" bilder?

Kameran är väl bara ett redskap och som amatör-snickare köper jag mina verktyg på biltema, jag kör inte med DeWalt.
Jag kör en liten Cittra med 1.4l motor på 75hk, den tar mig till jobbet och tillbaka, jag har ingen BMW eller Porsche.

Jag anser fortfarande att min K20D inte begränsar mig utan snarare har jag än inte lärt mig alla möjligheter den har. Jag vill utvecklas som fotograf för att kunna få blick för "bilden" som många duktiga fotografer jag beundrar har, både här på fotosidan och i övrigt.

Jag vet inte om skillnaden på mina bilder med min *istDL, K100D eller K20D beror på kameran, jag inbillar mig att det mer beror på min egen utveckling, dvs jag hade nog istort tagit samma bilder med min gammla *istDL som jag gör med min K20D idag...

Den som har mest prylar när man dör vinner?

Vet du hur ett företag fungerar?
Man måste kunna sälja sina produkter för att kunna överleva.
Har man inte produkter som folk vill köpa så går det tyvärr åt helvete. Det är den bistra sanningen. Just nu ser det dystert ut på den fronten för Pentax och i och med att FF går ned i pris kommer det bli än värre.

Man kan ju konstatera att ingen tagit sony riktigt på allvar fram tills för några månader sedan. Sen kom A900 och plötsligt är sony en spelare.

Visst, bildkvaliten är kanske fullt tillräcklig med cropkameror. Men vad skall pentax göra åt det? Skall de göra en gigantisk reklamkampanj där de förklarar att crop räcker och att alla som vill ha FF har fel?

Proffs föredrar FF, amatörer föredrar FF (om de har råd), i annat fall föredrar de ofta att köpa in sig i ett system där man åtminstone kan migrera mot FF.

Du skriver att du kör en skruttig citroen och inte behöver nån BMW för att åka till jobbet. Menar du kanske att pentax skall ta fasta på den strategin?
Att det inte är viktigt som kameratillverkare att hänga med?

Skall pentax rent av gå ut med annonser i pressen och säga att "Pentax hänger inte med längre, men köp från oss ändå eftersom tekniken är oviktig. Du tar lika bra bilder ändå"

Du säger att du är nöjd med K20D och inte behöver nåt annat.
Men anledningen för pentax att släppa en K30D eller en K1D är inte enbart att skapa en byteshysteri där knasbollar blint uppgraderar.

Anledningen är att hitta nya kunder och få gamla att vilja stanna kvar i systemet (eftersom de ser att lever).

Jag håller i princip med om att man kan ta bra bilder med enkel utrustning och att kameran inte gör fotografen, men detta kan ALDRIG bli ett argument för ett företag att sluta utveckla nytt och hänga med sina konkurrenter.

Retorisk fråga: Finns det något företag på en konkurrensutsatt marknad som lyckats överleva genom övervintring och att inte utveckla nytt?
Jag kommer på ett: Morgan.

Korrekt.

Jag gillar verkligen min K10a, utom när det är dåligt med ljus. dvs inomhusbilder, konserter och dylikt. Då är det inte fullt så kul längre. Skjuta vidöppet med fullt brus och man kan vinka detaljerna adjö.

Sen kan man ju alltid konvertera till svartvit och hävda att oskarpa och brusiga svartvita bilder är konstnärligt och framhäver känslan i bla bla. men det blir snart tjatigt.

Har sett mängder med gamla bra bilder, vissa lysande, både analoga och digitala som är tagna med kameror som inte på långa vägar hade de egenskaper som vi har idag, hur gjorde man då?

Kvaliten i bild sitter enligt mig inte i skärpan eller bruset utan i känslan. En skarp skit-bild är fortfarande en skit-bild.

<klipp>

Jo, du har helt rätt.
För att överleva måste man sälja.

Man måste också se över sina inkomster och inte leva över dom, annars går det verkligen utför, jmf it-bubblan...

Troligen har väl Hoya lagt en plan för Pentax.... Där utgifterna är begränsade... Då har väl Pentax gjort bedömningen att dom inte klarar en FF utveckling... jmf min Cittra, jag skulle kunna köra BMW till jobbet men då skulle jag inte kunna göra annat än jobba för att ha råd med det, jag prioriterar att hålla nera mina kostnader...
Jag vill inte att Pentax lägger pengar på något som kommer att gå med förlust.

Det jag vill se hos Pentax är en utveckling av optik, bättre cropkameror, och det är dyrt. Men att bara behöva ta fram crop är billigare än att behöva ta fram olika serier, samtidigt som den kan göras mindre och billigare...

Vi kan nog diskutera detta i all oändlighet, den som lever får se.

Har sett mängder med gamla bra bilder, vissa lysande, både analoga och digitala som är tagna med kameror som inte på långa vägar hade de egenskaper som vi har idag, hur gjorde man då?

Du har enligt din profil avverkat rätt många kameror, varför då? Förr hade man ju osv... Dvs, du sitter kanske själv inne med svaret?

Kvaliten i bild sitter enligt mig inte i skärpan eller bruset utan i känslan. En skarp skit-bild är fortfarande en skit-bild.

Självklart.

Jo, du har helt rätt.
För att överleva måste man sälja.

Man måste också se över sina inkomster och inte leva över dom, annars går det verkligen utför, jmf it-bubblan...

Det jag vill se hos Pentax är en utveckling av optik, bättre cropkameror, och det är dyrt. Men att bara behöva ta fram crop är billigare än att behöva ta fram olika serier, samtidigt som den kan göras mindre och billigare...

Vi kan nog diskutera detta i all oändlighet, den som lever får se.

Frågan är om det ÖVERHUDTAGET är möjligt att överleva med bara cropkameror på programmet? Olympus och panasonics 4/3 har ju inte blivit ngn succe direkt, de blir nog tvingade att koncentrera sig på mikro4/3 som är verkligt innovativt.

Kvar blir alltså Pentax, Canon, Nikon och Sony. De tre sista har FF på programmet. Pentax alltså ensam kvar i "cropträsket" och med <5% marknadsandel.

Prispressen ovanifrån från FF-kamerorna pressar ned priset på instegs- och entusiastmodellerna.

I det understa skiktet tjänar man sina pengar huvudsakligen på volym.
Kul för pentax att ha Sony som vräker ut 18 modeller per år som konkurrent...

Låter det som en bra strategi för framtiden?

Som nöjd pentaxägare hoppas jag naturligtvis att de klarar sig, men ärligt talat så tror jag de håller på att köra in i väggen. Skulle gärna köpa ett 31/1.8, men inte för att sätta det på en cropkamera och absolut inte i dagsläget där Pentax kanske blir tvungen att kasta in handduken fortare än man anar.

Det talas mycket om de stora kostnaderna för FF, men detta gäller ju bara själva sensorn. Kan kanske vara lämpligt att komma ihåg att pentax redan tillvekat FF de senaste 50 åren... Massor är ju redan gjort när det gäller speglar, sökare och objektiv.

Pentax har inte gjort FF med SR, jag vet inte hur Sony har löst problemet med optik som täcker 24x36 samtidigt som man har rörlig sensor... Men dom har släppt några nya gluggar till a900:an så det kan vara ett problem...

Jag vet inte heller om Pentax klarar 24x36 med SR och befintlig bajonett, Så jag tror inte det är så enkelt att bara klämma in en större sensor, men är tyvärr för dåligt uppdaterad på ev tekniska begränsningar som finns.

Jag tror att man kan överleva på bara crop-kameror, vi nördar har kanske koll, men jag tror att många som tittar på DSLR:er idag inte bryr sig om FF.

Man skall se möjligheter i problemen istället för problem i möjligheterna ;)

Nja, vill nog påstå att det även pågår ett hyffsat stort iso/bruskrig. Personligen är jag numera rätt nöjd med antalet pixlar. Mindre brus på höga iso däremot kommer vara väldigt intressant vid nästa kameraköp, och det vet nog kameratillverkarna.

Det här är intressant! Det du skriver gäller i största utsträckning om du använder JPG, eftersom det är där som de stora framstegen gjorts med förbättrad brushantering. Själva sensorn kan man knappast säga ha gjort några fantastiska steg i utvecklingen mot lägre brus - CMOS möjligen undantagen.

Vill man ha ett stort dynamikomfång och lågt brus skall man använda RAW (och en bra brushanterare) och gärna ett kamerahus med lågt antal pixlar. Jag har själv goda bevis på det när jag tittar på mina gamla bilder tagna med K100DS jämfört med t ex K10D. Bildkvaliteten är många gånger häpnadsväckande med 6 Mpix.

Visserligen får man låta bli att beskära alltför hårt utan skapa bilden helt i sökaren.

Få av oss behöver egenligen nya kameror för att höja bildkvaliteten........ men kul är det att drömma!

Jag har för övrigt lämnat Pentax till förmån för Nikon och väntar på ett nyinköpt D40-hus med 6 Mpix.......

Knappast!
Det tar ofta lång tid, att få riktigt genomtänkta förbättringar eller inovationer, men - yttre blanka lister eller nya bildsensorer kan byggas in relativt snabbt.

Den seriösa fotografen jagar inte små uppdateringar, kunskapen i bra bilder ligger hos fotografen, den osäkra fotografen jagar hela tiden bättre teknik, till ingen nytta, lika halvbra bilder likt tidigare, men tron är att nästa kamera skall bli ett lyft ....

jag menade så klart inte att fotografen blir bättre för varje ny kamera som kommer.... däremot får kameratillverkaren en oerhörd hjälp av konsumenterna att verifiera och testa varje inkrement i utvecklingen. Ju tätare återkoppling från konsumenterna desto snabbare kan man få ut nyare och förbättrade produkter som kunderna efterfrågar. Det är ju inte kul att som kund få vänta två år på att få en bugg/konstruktionsmiss fixad om det tar 6 månader hos någon annan... Snabb turn aroundtid är en stor del av receptet på ett vinnande koncept i produktutveckling.

Jag hoppade över K10D och har nu K20D, vilket känns som en kamera som räcker för mig ett bra tag, jag har än så länge inte hittat något jag stör mig på.

Vad är det som saknas hos Pentax / K10D / K20D som löses med ett byte till Canon? Frågan är helt ärligt menad och är intresserad av hur andra resonerar. Jag själv plåtar mest i studio och familjebilder...

Jag tänker inte lista upp en massa saker utan säger bara tillgänglighet, Om jag vill ha tag på något objektiv eller annan utrustning så finns det både nytt och begagnat att få tag på till både Canon och Nikon utan att tillbringa timmar framför datorn på olika auktions sidor, Kan på erkänna att det är ett tag sedan jag uppdaterade mig om leveransplanerna för Pentax nya objektiv eftersom jag tröttnat på dom framflyttade datumen och istället börjat köpa canons EF objektiv istället. Skälet till just EF är att dom passar på FF sensorn. Senaste inköpet var ett EF 85 1.8 som är ett underbart porträtt objektiv för FF. Tyvärr så håller jag med om vad flera redan sagt här och tror att Pentax är på väg att övervintra/spara sig bort från övre segmentet vad det gäller systemkameror. Det går att vara ett entusiastmärke om man har något som står ut/är bättre än vad övriga tillverkare kan erbjuda men tyvärr så är varken K10 eller K20 på något sätt bättre/sämre än övriga märken så för mig är valet klart, jag vill ha ett system som jag kan växa i vartefter jag lär mig mera om fotografering och det känner jag inte att jag kan göra hos Pentax.
/Anders

Jag tror så här.

Pentax är borta inom 2 år på DSLR på grund av oavbrutet felsatsande/pengabrist. (Jfr Saab inom bilvärlden)

Inom 4 år är Sony störst inom semiproffsmarknaden mycket tack vare sin enorma prispress på FF.

Nikon dominerar strax före canon på yrkesfotografsidan. Frågan är hur länge då Sony med Sin enorma storlek och kapacitet kommer mala sig in på C&N's taditionellt starkaste områden.

Kriget i amatörsegmentet fortsätter. Billigast vinner...

...
Själv kör jag med Minolta. Längesen de stressade mig nu...
LOL!

Det är ju bokstavligt sant, men du har föstås inte missas att Sony har köpt upp Minoltas kameradivision, och vid det här laget är det nog ingen tvekan om att Sony laddar upp för ett frontalangrepp mot både Canon och Nikon.

Stressas du inte av att Sony lägger in allt högre växlar efterhand? :)

Man måste kunna sälja sina produkter för att kunna överleva.
Har man inte produkter som folk vill köpa så går det tyvärr åt helvete. Det är den bistra sanningen. Just nu ser det dystert ut på den fronten för Pentax och i och med att FF går ned i pris kommer det bli än värre.

Man kan ju konstatera att ingen tagit sony riktigt på allvar fram tills för några månader sedan. Sen kom A900 och plötsligt är sony en spelare.

Visst, bildkvaliten är kanske fullt tillräcklig med cropkameror. Men vad skall pentax göra åt det? Skall de göra en gigantisk reklamkampanj där de förklarar att crop räcker och att alla som vill ha FF har fel?

Proffs föredrar FF, amatörer föredrar FF (om de har råd), i annat fall föredrar de ofta att köpa in sig i ett system där man åtminstone kan migrera mot FF.

Du skriver att du kör en skruttig citroen och inte behöver nån BMW för att åka till jobbet. Menar du kanske att pentax skall ta fasta på den strategin?
Att det inte är viktigt som kameratillverkare att hänga med?

Skall pentax rent av gå ut med annonser i pressen och säga att "Pentax hänger inte med längre, men köp från oss ändå eftersom tekniken är oviktig. Du tar lika bra bilder ändå"

Du säger att du är nöjd med K20D och inte behöver nåt annat.
Men anledningen för pentax att släppa en K30D eller en K1D är inte enbart att skapa en byteshysteri där knasbollar blint uppgraderar.

Anledningen är att hitta nya kunder och få gamla att vilja stanna kvar i systemet (eftersom de ser att lever).

Jag håller i princip med om att man kan ta bra bilder med enkel utrustning och att kameran inte gör fotografen, men detta kan ALDRIG bli ett argument för ett företag att sluta utveckla nytt och hänga med sina konkurrenter.

Retorisk fråga: Finns det något företag på en konkurrensutsatt marknad som lyckats överleva genom övervintring och att inte utveckla nytt?
Jag kommer på ett: Morgan.

Märkligt hur fort det svänger, i åsikter, hos många på FS Forum, för något år sedan ansåg de flesta att APS-C inte skulle falla bort, fördelarna med crop var stora, speciellt alla Nikon fan ansåg, att APS-C var bäst, eftersom Nikon gick ut med, de skulle inte komma med ett FF kamerahus, - men det gjorde Nikon, då blev genast FF intressant bland Nikon fan!
Vad som är bäst, svänger tydligen om tillverkaren har ett FF kamerahus eller inte!

FF har varit ett mål för Nikon, Canon, Sony, säkert även för Pentax, om några år har alla D-SLR, även för konsumentsidan, FF bildsensorer, Olympus kör dock sitt eget race.

APS-C kommer att fungera, även i fortsättningen, men troligen ingen nyproduktion av APS-C bildsensorer i en D-SLR!
Det har vi sagt, i flera år, som gillar bra sökare, från A-SLR tiden!
Pentax kommer med FF, vänta bara!

Eftersom jag vanligtvis undviker höga iso med k10an så var det dags för en personlig påminnelse om brusets bedrövelser med dunkelt ljus, stativ, höga ISO, RAW och djupa pixeldyk.

Och urk, jag blir mörkrädd, bokstavligen.
-Fort tillbaka till de låga iso'na och, aaah, nu känns det bättre igen.

Jag vet inte heller om Pentax klarar 24x36 med SR och befintlig bajonett, Så jag tror inte det är så enkelt att bara klämma in en större sensor, men är tyvärr för dåligt uppdaterad på ev tekniska begränsningar som finns.
Är inte den befintliga bajonetten gjord för 24x36? Har bestämt för mig att min gamla MX tar vanlig 35mm film. Visst har dagens Pentax i stort sett samma bajonett? K-nånting ...

Jovisst går det, men

Är inte den befintliga bajonetten gjord för 24x36? Har bestämt för mig att min gamla MX tar vanlig 35mm film. Visst har dagens Pentax i stort sett samma bajonett? K-nånting ...

Jovisst, det går att göra en Pentax med 24X36 sensor, men då blir det med dom gamla gluggarna(K, A, F och FA) och utan skakreducering. Det går oxå att sätta i SR men då blir det vinjetering och sämre kantskärpa när SR jobbar.

Men som jag skrev på första sidan, om Pentax kommer med en K3D nästa år kan dom göra en modifierad variant med "FF" sensor och utan SR. Några säljer dom säkert.

Dom stora applåderna för "FF" kommer mest från åsikten att störst är bäst, enda argumentet som biter på mig är större sökare, men om några år är det säkert LCD-sökare som gäller, och då faller det argumentet.

Med min Pentax K10D ligger jag på ca 800 gram, och med batterigreppet på över kilot utan att räkna med batteriet i greppet eller gluggen. Det är så mycket att jag ibland hellre tar med mig K100D istället. Funktionen ökat dynamiskt omfång finns redan i senaste kamerorna och kommer att utvecklas till nåt bra. Det kommer säkert att rädda Olympus från dåligt omfång även om dom kanske går över till mikro systemet redan nästa år i sina DSLR.

Men jag har inget mot större format, Sony A900 gillar jag och utan batterigrepp är vikten acceptabel, men det är inget för Pentax. Jag kan även tänk mig att köpa en analog Pentax 67 för landskapsfoto.

På Stockholms fotomässa pratade jag med en pentaxförsäljare som sa att nästa kameramodel når marknaden troligen hösten 2009.

Ersättarna till K20D/K200D bör komma våren-hösten 09 eftersom det är uppdateringsfrekvensen. Det intressanta är om det kommer en K3D, alltså en APS högre än K20D.

Är det ngn som har bättre förhandsinformation?

Dom på Pentax, men dom vet nog inte exakt heller när K30/300D kommer, om K3D kommer är det inget dom läcker om långt i förväg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto