paddmannen
Aktiv medlem
Tycker det är intressanta tankar om att får vi bara FF, högisokapacitet och bra dynamiskt omfång så ... ja, vad får vi då? "Bättre" bilder?
Kameran är väl bara ett redskap och som amatör-snickare köper jag mina verktyg på biltema, jag kör inte med DeWalt.
Jag kör en liten Cittra med 1.4l motor på 75hk, den tar mig till jobbet och tillbaka, jag har ingen BMW eller Porsche.
Jag anser fortfarande att min K20D inte begränsar mig utan snarare har jag än inte lärt mig alla möjligheter den har. Jag vill utvecklas som fotograf för att kunna få blick för "bilden" som många duktiga fotografer jag beundrar har, både här på fotosidan och i övrigt.
Jag vet inte om skillnaden på mina bilder med min *istDL, K100D eller K20D beror på kameran, jag inbillar mig att det mer beror på min egen utveckling, dvs jag hade nog istort tagit samma bilder med min gammla *istDL som jag gör med min K20D idag...
Den som har mest prylar när man dör vinner?
Vet du hur ett företag fungerar?
Man måste kunna sälja sina produkter för att kunna överleva.
Har man inte produkter som folk vill köpa så går det tyvärr åt helvete. Det är den bistra sanningen. Just nu ser det dystert ut på den fronten för Pentax och i och med att FF går ned i pris kommer det bli än värre.
Man kan ju konstatera att ingen tagit sony riktigt på allvar fram tills för några månader sedan. Sen kom A900 och plötsligt är sony en spelare.
Visst, bildkvaliten är kanske fullt tillräcklig med cropkameror. Men vad skall pentax göra åt det? Skall de göra en gigantisk reklamkampanj där de förklarar att crop räcker och att alla som vill ha FF har fel?
Proffs föredrar FF, amatörer föredrar FF (om de har råd), i annat fall föredrar de ofta att köpa in sig i ett system där man åtminstone kan migrera mot FF.
Du skriver att du kör en skruttig citroen och inte behöver nån BMW för att åka till jobbet. Menar du kanske att pentax skall ta fasta på den strategin?
Att det inte är viktigt som kameratillverkare att hänga med?
Skall pentax rent av gå ut med annonser i pressen och säga att "Pentax hänger inte med längre, men köp från oss ändå eftersom tekniken är oviktig. Du tar lika bra bilder ändå"
Du säger att du är nöjd med K20D och inte behöver nåt annat.
Men anledningen för pentax att släppa en K30D eller en K1D är inte enbart att skapa en byteshysteri där knasbollar blint uppgraderar.
Anledningen är att hitta nya kunder och få gamla att vilja stanna kvar i systemet (eftersom de ser att lever).
Jag håller i princip med om att man kan ta bra bilder med enkel utrustning och att kameran inte gör fotografen, men detta kan ALDRIG bli ett argument för ett företag att sluta utveckla nytt och hänga med sina konkurrenter.
Retorisk fråga: Finns det något företag på en konkurrensutsatt marknad som lyckats överleva genom övervintring och att inte utveckla nytt?
Jag kommer på ett: Morgan.