Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst, det går att göra en Pentax med 24X36 sensor, men då blir det med dom gamla gluggarna(K, A, F och FA) och utan skakreducering. Det går oxå att sätta i SR men då blir det vinjetering och sämre kantskärpa när SR jobbar.

Det löser man lätt genom att fortsätta med en 95-procentig sökare:) På så vis kan ju sensorn få röra sig +/- 2,5 % utan att det blir problem med det vi komponerat i sökaren och det räcker för allt vi rimligen kan begära av SR.

En annan metod är att nöja sig med sensormåttet 23x35 mm istället för 24x36 mm. Historiskt sett så har 23x35 mm varit ett vanligt mått i diaramar och en del negativhållare i förstoringsapparater (irriterande att behöva fila upp dem:) så det vore inte alls upprörande om någon tillverkare kallade 23x35 mm för småbild. Många förstoringsobjektiv till småbild angavs dessutom förr i världen ha en bilddiagonal på endast 41,9 mm (23x35 mm) istället för 43,3 mm när man lusläste databladen, inget nytt under solen;-)

Dom stora applåderna för "FF" kommer mest från åsikten att störst är bäst, enda argumentet som biter på mig är större sökare, men om några år är det säkert LCD-sökare som gäller, och då faller det argumentet.

Enda orsaken till att sökarna blir mindre APS-C-sensorer är att man envisas med pentaprismor och billigast tänkbara sökarluppar enligt standardformulär 1A. Lade man ner lite ansträngning på sökarna skulle de kunna göras enormt mycket bättre (variabel förstoring, automatisk växling av sökarskiva när man byter objektiv, inspeglingsbar display så man slapp sänka kameran och titta på bakdisplayen för att kolla histogram är några exempel på vad vi borde kunna kräva av en modern kamera). Eftersom vi ju komponerar bilden i sökaren har jag den hädiska och för många ytterst provocerande åsikten att sökaren egentligen är en viktigare kamerakomponent än både objektiv och sensor;-)

Nu finns tyvärr inga tecken på att någon kommer att göra så här utan alla kommer säkert även i framtiden att skicka med en dålig ursäkt till sökare även i de dyraste modellerna.

Den enda riktigt stora fördelen med ”FF” fås med ljusstarka vidvinklar, där är det utan tvivel spel mot ett mål. I övrigt handlar det ”bara” om att man kan använda ett drygt bländarsteg mindre bländare på ”FF”, en klar fördel naturligtvis men ingen revolution. Redan för att matcha exempelvis 31/1,8 med småbildssensor skulle det ju krävas ca 20/1,2 med APS-C (vad en sådan skulle kosta om den skulle vara lika bra på f/1,2 som 31:an är på f/1,8 kan ni kanske föreställa er). Det närmaste som Pentax kan erbjuda är f/2,8-zoomar, d v s 2 1/2 steg sämre. Nu kan vi tala om stora väsentliga skillnader. Än värre blir det om vi hugger till med Canons 24/1,4, Pentax närmaste möjlighet ligger även här på ynkliga f/2,8 och eftersom det ju skulle krävas f/0,9 så är vi här uppe i en skillnad på gigantiska 3 1/4 steg.

Att köpa en småbildskamera och bestycka den men en vanlig f/2,8-zoom nedbländad några steg måste anses som ren kapitalförstöring:) Samma sak med långa teleobjektiv (kanske t.o.m. försedda med telekonvertrar) för att inte tala om makro, där ju APS-C närmast är en fördel (gränsen för objektivens normala inställningsområde brukar ju gå vid skala 1:1 oavsett format).

Sedan ställer jag mig lite tvekande inför framtidsvisionerna om att småbildssensorer kommer att falla kraftigt i pris under den närmaste tiden. Bara för att något tekniskt sett går att tillverka billigt innebär inte att priserna i konsumentledet automatiskt blir lågt.

Om förnuftet fick råda och Pentax lanserade exempelvis ett 18/1,8 (som ju ger samma resultat som 28/2,8 till småbild) för att slippa bli utklassade med mer än två steg i alla fall, höjde bildhastigheten rejält (så de slapp onödigt låga betyg i tester om inte annat), förbättrade sökaren som sagt och rent generellt gjorde det bästa möjliga av formatet (det finns ju trots allt en del smärre fördelar med det mindre formatet också, det ska vi ju inte blunda för) ser det långt ifrån nattsvart ut.

Finns goda argument både för och emot. Det är bara synd om vissa som har så väldigt bråttom. Jag vill också ha en FF, men den behöver inte vara levererad igår. Det räcker när den kommer ut begagnad om tre. SR med vignettering, kunde ju bli rätt intressant resultat, jag tror det kommer. För övrigt tycker jag Pentax håller jämförbar hastighet i lanseringarna, men de har ett eller två segment mindre att bry sig om och lägre PR-budget och därmed inget surr i pressen.

Mvh/ Nicklas

Det är bara synd om vissa som har så väldigt bråttom. Jag vill också ha en FF, men den behöver inte vara levererad igår. Det räcker när den kommer ut begagnad om tre. Mvh/ Nicklas

Hur har du tänkt dig att det skall gå till? (Köpa en begagnad Pentax-DSLR med FF om tre år alltså).

Pentax har ju tydligt deklarerat att de inte satsar på FF.
(Pentax har rätt och kunderna har fel...)

...
Tillägg Hoppas på en K3D på PMA-mässan, och med tanke på alla som har tjatat på PentaxForum om fullformat kan ju Pentax släppa en K3D med 24X36 sensor utan skakreducering, sensorn får säkert plats men spegeln?
Skulle det vara större problem för Pentax att lösa de olika platsproblemen än det var för Sony? Är det inte bara för Pentax att kopiera Sony A900? Då sparar de ju dessutom massor av kostnader för R&D... Innan A900 kom så hävdades det ju från diverse håll (speciellt från Canon) att det inte skulle gå. Spegelhuset var för litet, sensorutrymmet var inte tillräckligt, det skulle aldrig gå att göra någon fullformatare med AS/SSS i huset och andra dumheter.

Canon tog ju t.o.m. fram ett "White Paper" där de "vetenskapligt-matematiskt bevisade" att det inte skulle fungera med AS/SSS i huset. Sony höll till att börja med tyst. Så småningom sa de bara - "FF med antiskak i huset är inga problem". Sony sa detta redan innan de ens hade bekräftat ifall deras (då) kommande "Flagskepp" skulle bli en fullformatare eller ej... :)

Vi vet hur det gick. Canons "White Paper", där de "bevisade" att sensorn måste kunna röra sig kolossalt mycket vid antiskak i ett fullformathus om man har teleobjektiv, var helt bort i tok. I verkligheten behöver sensorn i de allra flesta fall röra sig mindre än en tiondedels mm (max 0,5 mm, även för långa teleobjektiv). Detta var alltså rena lögner från Canons sida, avsedda att förhindra användare att överväga att investera i ett Sony-system, får man anta. Detta är inte det enda av Canons "White Paper" som innehåller lögner. Canons "White Papers" baseras uppenbarligen inte enbart på vetenskap, som är meningen, utan även på uppgifter som levereras av deras annons- och marknadsföringsavdelningar(!)

När det gäller spegelhusets storlek, så faller förstås detta argument direkt - spegelhuset på en kommande fullformatare från Sony måste självfallet inte nödvändighetsvis begränsas till den storlek som de har i sin A700 - de var ju ändå tvungna att konstruera ett nytt hus, och då kunde de förstås välja att göra spegelhuset större.

Spegeln behöver vara större, men här löste Sony ju problemet genom att inte bara ha en enkel led för denna, utan genom att den både roteras och skjuts bakåt ur vägen för de objektiv vars bakersta lins tränger långt in i spegelhuset.

Naturligtvis kan man ge sensorn större plats när man nykonstruerar huset, inte heller detta var något problem.

De begränsningar som kan inverka är ju objektivfattningens minsta diameter (är den mindre för Pentax än för Minolta/Sony?) och registeravståndet (avståndet mellan sensor och objektivfattningens framkant).

Senast ändrad:
Hur har du tänkt dig att det skall gå till? (Köpa en begagnad Pentax-DSLR med FF om tre år alltså).

Pentax har ju tydligt deklarerat att de inte satsar på FF.
(Pentax har rätt och kunderna har fel...)

Svårt att förstå? Måste allt vara väldigt tydligt skrivet här?

Jag räknar kallt med att de kommer göra en Nikon. Alltså gör tvärtemot vad de sagt tidigare. Mao kommer de att göra en FF. Sen kan jag ärligt säga att det spelar ingen större roll för mig om det är en FF eller crop. Båda tar bra bilder.

Det löser man lätt genom att fortsätta med en 95-procentig sökare:) På så vis kan ju sensorn få röra sig +/- 2,5 % utan att det blir problem med det vi komponerat i sökaren och det räcker för allt vi rimligen kan begära av SR.

En annan metod är att nöja sig med sensormåttet 23x35 mm istället för 24x36 mm. Historiskt sett så har 23x35 mm varit ett vanligt mått i diaramar och en del negativhållare i förstoringsapparater (irriterande att behöva fila upp dem:) så det vore inte alls upprörande om någon tillverkare kallade 23x35 mm för småbild. Många förstoringsobjektiv till småbild angavs dessutom förr i världen ha en bilddiagonal på endast 41,9 mm (23x35 mm) istället för 43,3 mm när man lusläste databladen, inget nytt under solen;-)

Där har du rätt, och dom som lämnade in filmen till snabblabb/postorder fick bara ut kanske 21X32mm av filmrutan. När filmen regerade bestämdes film och objektiv mått av ett samarbete(?) mellan filmtillverkarna och kameratillverkarna, tex Minolta kunde inte släppa en kamera med filmformatet 10X10cm i kassett eftersom det inte fanns någon film från Kodak m fl. Och även om Minolta skulle övertyga Fuji om att släppa en sån film måste den bli spridd i affärer för att konsumenterna skulle nappa på kameran. APS-kassetten blev mer eller mindre en flopp trots att film och kameratillverkarna var eniga om en satsning på formatet.

Kort sagt, idag kan kameratillverkarna släppa vilket format dom vill på sensorn, enda kruxet är att kompatibla objektiv måste finnas.

Så om Pentax skulle pruta ett par mm på FF formatet så finns det över 10st objektiv, gamla och nya, som skulle funka även med skakreducering. Proffs väljer sällan Pentax, så en FF-Pentax( en FF variant på en hypotetisk K3D) för 30.000:- låter som en hyllvärmare, för amatörer är det för dyrt. Men en FF-variant på K30D för 20.000:- säljer säkert några tusen, + att det är lite flaggskepps reklam.

Men mina kameror från filmtiden låg på 500-700gram, så för min del blir det nog ingen FF.

Allt handlar inte om nyheter, det gäller att visa upp det man har oxå, och där har Pentax missat på Photokina och Stockholmsmässan(fast den är en lokalmässa). Vad Pentax har för planer är lite höljt i dunkel, Samsung kommer nog att satsa på Mikro-systemet och Pentax hänger nog på med mindre kameror så småningom.

Om förnuftet fick råda och Pentax lanserade exempelvis ett 18/1,8 (som ju ger samma resultat som 28/2,8 till småbild) för att slippa bli utklassade med mer än två steg i alla fall, höjde bildhastigheten rejält (så de slapp onödigt låga betyg i tester om inte annat), förbättrade sökaren som sagt och rent generellt gjorde det bästa möjliga av formatet (det finns ju trots allt en del smärre fördelar med det mindre formatet också, det ska vi ju inte blunda för) ser det långt ifrån nattsvart ut.

För det första verkar det inte som om förnuftet råder hos Pentax och för det andra så skulle det inte vara tillräckligt för att ta bort det nattsvarta.

De förbättringar du pratar om (sökare, bildhastighet etc) är precis vad Olympus stoppade in i sin E3, en bra kamera som ingen vill köpa..

Vad som är rimligt och logiskt att göra är en sak, vad som säljer kameror och skapar nödvändig prestige är en annan.
Tyvärr är det så att även en brutalt bra crop-kamera aldrig kommer att jämföras med en fullformatare.

Precis som en rättshaverist som anser sig vara orättvist behandlad av samhällssystemet kan Pentax fortsätta hävda att crop är lika bra som FF, men ingen kommer att lyssna, även om Pentax skulle ha rätt i sak.

FF är inträdesbiljetten till VIP-rummet, så enkelt är det. Och den kameratillverkare som står utanför dörren i kylan och huttrar riskerar att frysa ihjäl.

Att det inte borde vara på det sättet är en helt annan sak...

Pentax säger alltså nej till ett segment med höga marginaler och som är prestigehöjande för hela produktlinjen. Istället väljer de att enbart komkurrera i instegs- och entusiastsegmentet - där konkurrensen redan är mördande.
Dessutom en ohemul prispress underifrån från superzoomar och kvalitetskompakter och även överifrån där FF-priserna sjunker.

Vad mer kan tilläggas? Jo, Pentax svagare varumärke gör att de måste lägga sig en tusenlapp under canon och nikon för att överhuvudtaget kunna kränga sina prylar. Samtidigt har de kanske 5% av marknaden vilket innebär att inga skalfördelar finns.
Jag hoppas verkligen att jag har fel, trivs ju med Pentax, men det ser onekligen ut att gå käpprätt åt helvete.

PS. Antag att Pentax på en eventuell K30D blåser upp bildhastigheten och lanserar en 28/1.8. Vad kommer fackpress och media att säga?

" -Uj, uj, det rör sig hos Pentax minsann. Snabbare kamera och ett nytt objektiv, jävlar i min låda!! Här har Pentax tagit fram den ultimata fullformatsdödaren. Kanske dags att testa en K30D mot D700 och 5Dmk2?? "

Personligen är jag lite skeptisk faktiskt... DS

Svårt att förstå? Måste allt vara väldigt tydligt skrivet här?

Ja, jag är tydligen dum i huvudet. Men det är OK.

För övrigt hoppas jag ju att du har rätt när du antar att Pentax gör en Nikon. Tyvärr har ju pentax kastat nästan alla småbildsobjektiv över bord och dessutom döpt alla nya objektiv till DA, även de som bevisligen täcker 24x36. Så pedagogiskt sett blir det ju lite jobbigare fölr dem.

Miss

Skulle det vara större problem för Pentax att lösa de olika platsproblemen än det var för Sony? Är det inte bara för Pentax att kopiera Sony A900? Då sparar de ju dessutom massor av kostnader för R&D... Innan A900 kom så hävdades det ju från diverse håll (speciellt från Canon) att det inte skulle gå. Spegelhuset var för litet, sensorutrymmet var inte tillräckligt, det skulle aldrig gå att göra någon fullformatare med AS/SSS i huset och andra dumheter.
.......................

Jag skriver kortfattat, och det missuppfattas ibland. Det jag tror är att Pentax kommer med en APS K3D, och dom kan då göra en Sony, en A350 av A200, dvs en FF-K3D, med större sökare och kanske större hus, med tanke på spegeln. Det jag tänkte på var om det gick med samma hus, alltså en "kamera på köpet" när redan K3D skulle konstrueras.

För övrigt hoppas jag ju att du har rätt när du antar att Pentax gör en Nikon.
Förstår inte riktigt vad ni menar med "gör en Nikon", då de (mig veterligen) aldrig officellt sa att det aldrig skulle komma en 24x36 från företaget. Vad man sa, var uttalanden i linje med: "Vi tillverkar av olika skäl DX-kameror tills vidare, och sedan får vi se vad som händer i framtiden. Inget är uteslutet".

Den uppmärksamme noterade ju dock hur Nikon tillverkade bara ett fåtal högkvalitativa DX-objektiv (~2-3st), främst för att man under övergångsperioden var tvungna tillfredsställa vidvinkelbehovet för proffs med D1 och D2-hus (12-24/4, 17-55/2.8, 10.5/2.8). Däremot tillverkades hela tiden ny proffsoptik för 24x36-bildcirkeln, vilket sade en hel del om Nikons framtidsplaner.

Så icke med Pentax. De uttalar sig ganska hårt emot 24x36 (för att inte tala om många av användarna själva), och bränner dessutom sina broar sakta men säkert, genom att bara nytillverka APS-optik. Ångrar Pentax sig, kommer det ta åratal att vända skutan. Särskilt med tanke på hur det redan ser ut: hur länge har Pentax lovat att 60-250:an "snart är på väg"...?

Samsung

Om Pentax släpper en FF beror nog mycket på vad Samsung anser, dom kanske har en sensor redan?

Problemet senaste tiden är joxet som alltid blir efter ett övertagande, Hoya köpte Pentax. Och Samsung har trasslat med sitt foto-dotterbolag, Techwind som tog över kamerorna och sen gick upp i Samsung, eller hur det nu var.

Det kan vara så att Pentax vill satsa på mellanformat där dom kan göra vinster) och Samsung vill komma med en FF för att Sony har gjort det.

Jag skriver kortfattat, och det missuppfattas ibland. Det jag tror är att Pentax kommer med en APS K3D, och dom kan då göra en Sony, en A350 av A200, dvs en FF-K3D, med större sökare och kanske större hus, med tanke på spegeln. Det jag tänkte på var om det gick med samma hus, alltså en "kamera på köpet" när redan K3D skulle konstrueras.
Aha, då förstår jag begränsningen du syftade på.

Vikten

På APS kamerorna är redan hög förutom på nån instegskamera, så jag har svårt att förstå FF anhängarna. FF kommer att bli vanligt bland proffs, men i övrigt tror jag att det blir få amatörer som vill bära på onödigt bly till mycket högre kostnad.

jorgene skriver att Nikon satsar på FF objektiv, och det måste dom om dom ska tillfredsställa proffsen(bättre än Canon). Sigma och dom andra tillverkar däremot objektiv nästan enbart för APS, det är ett tecken på att FF inte kommer att bli så stort.

jorgene skriver att Nikon satsar på FF objektiv, och det måste dom om dom ska tillfredsställa proffsen(bättre än Canon). Sigma och dom andra tillverkar däremot objektiv nästan enbart för APS, det är ett tecken på att FF inte kommer att bli så stort.
Tankeexperiment:

Ta en Nikon D90.
Gissar på en kostnad på ~6-7000kr, exkl. sensor?
Ta en D3-sensor.
Gissar på en kostnad på ~7-8000kr (10000kr, mars08)
Gör en uppskattning av vad en "D95" FF skulle kosta och ställ frågan:
Skulle det sälja? Skulle den vara eftertraktad? Volymkamera?

...
Det kan vara så att Pentax vill satsa på mellanformat där dom kan göra vinster) och Samsung vill komma med en FF för att Sony har gjort det.
Håller med om att IFALL Pentax orkar med att utveckla något större än APS-C, så kommer det inte att bli FF.

Dels har ju Pentax skippat alla objektiv som klarar FF - det kommer att ta ett flertal år med bara utvecklingskostnader och inga intäkter, och deras ekonomi är ju redan minst sagt ansträngd, dels levererar ju "de tre stora elefanterna" redan FF-kameror (och giganterna har ju helt andra möjligheter att kosta på sig de nödvändiga utvecklingskostnaderna och kan slå ut dessa på betydligt fler sålda FF-enheter), och dels är ju konkurrensen inom FF-området mördande.

När det gäller digitalt mellanformat, däremot, är konkurrensen inte alls lika stenhård. Och där har Pentax som bekant tidigare haft tillverkning, och kanske att en del av detta "kvarlämnade" kan komma till nytta vid den ev. kommande satsningen på en mellanformat-digitalare. De har haft planer på detta, men har ju deklarerat att de har lagt ner dessa (eller i bästa fall kanske skjutit upp det hela). För egen del tror jag dock inte att utsikterna är särskilt stora för att Pentax (eller kanske rättare sagt: Pentax-avdelningen inom Hoya) kommer att bli tilldelad erforderligt R&D-kapital för en sådan satsning. Och detta gör att jag tror att Pentax förmodligen kommer att föra en alltmer tynande tillvaro. Tyvärr. Skulle mycket hellre se att vi hade kvar "de klassiska fem stora", men det kommer nog inte att finnas mer än tre kvar när dammet har lagt sig, är jag rädd. Sedan kan det dyka upp nya kinesiska aktörer längre fram förstås.

-----
Skulle mycket hellre se att vi hade kvar "de klassiska fem stora", men det kommer nog inte att finnas mer än tre kvar när dammet har lagt sig, är jag rädd. Sedan kan det dyka upp nya kinesiska aktörer längre fram förstås.

Frågan är då vilken objektivfattning nykomlingarna väljer? K-fattningen borde väl ligga bra till tycker man (Canon, Nikon och Sony lär ju inte bjuda på sina fattningar).

Alternativet är naturligtvis att utveckla något helt nytt, men med tanke att ingen vet hur längs spegeln får vara kvar känns det lite onödigt. I en tänkt situation där Pentax/Samsung bitit i gräset finns ju dessutom massor av kunder med gamla fina objektiv och ett stort uppdämt behov. För en nytillkommen sensortillverkare borde det ju därför vara rena guldläget att använda K-fattningen (nytillkomna objektivtillverkare med resurser att utveckla nydanande sensorer och kamerahus tror vi väl knappast på).

För övrigt tycker jag att det är uppseendeväckande korkat av Pentax att fortsätta använda småbild som måttstock och hela tiden "översätta" brännvidderna samtidigt som de hävdar att de satsar på APS-C.

Vad är det för fel på pentaprisma, förutom priset? Menade du inte att de gör dåliga sökare när de väljer den billigare pentamirror-tekniken?

Nej, nej, nej, pentamirror är ännu mycket värre! Även det simplaste glas har mycket högre brytningsindex än luft så luftprismor är i sammanhanget extremt olämpliga!

Vad jag är inne på är att ersätta hela konceptet med ett, i axiell led, utrymmeskrävande prisma följt av en konventionell lupp (på grund av prismat kommer helt enkelt inte luppen tillräckligt nära sökarskivan för att kunna göras tillräckligt stark och vid) med ett objektiv och ett bra okular med det bildvändande systemet emellan (precis likadant som i kikare och mikroskop alltså). På så sätt kringgår man hela problemet och kan få lika stora sökarbilder som synfältet i en bra kikare, zoomokular, frihet att placera okularet på "näsvänligare" ställen och mycket annat. Pentaprismat var ett stort framsteg när det kom men har i mitt tycke spelat ut sin roll.

... med ett objektiv och ett bra okular med det bildvändande systemet emellan (precis likadant som i kikare och mikroskop alltså). På så sätt kringgår man hela problemet
Men det "bildvändade systemet" i en kikare är ju ett prisma. Varför skulle ett dubbelt porro-prisma vara bättre än ett enkelt penta-prisma?

Vad är det för problem du vill kringå? Jag kan inte hitta något fel på sökaren i min senaste kamera, en Sony A900. Den använder penta-prisma och är både stor, ljusstark, visar 100%, och saknar synbar distortion.

Men det "bildvändade systemet" i en kikare är ju ett prisma. Varför skulle ett dubbelt porro-prisma vara bättre än ett enkelt penta-prisma?

Vad är det för problem du vill kringå? Jag kan inte hitta något fel på sökaren i min senaste kamera, en Sony A900. Den använder penta-prisma och är både stor, ljusstark, visar 100%, och saknar synbar distortion.

Men speciellt näsvänlig är den kanske inte?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar