Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ett uppenbart fall av olovlig publicering och vad som händer sen

Produkter
(logga in för att koppla)
det går hemskt dåligt framåt. jag har skickat en påminnelsefaktura med förseningsavgift plus ett par påminnelsemail utan att få ett enda svar. jag har även kontaktat bildombudsmannen för ärendet men inväntar svar även där... det är svårt att veta hur man kan gå vidare ensam.
 
Det var ju verkligen synd att höra att det går så långsammt frammåt.
Jag kan förstå att bildO tar lite tid det är ju trots allt en byrokratisk instution och det brukar alltid ta lite tid med dem.

Hoppas att det fixar sig!
Medveten olovlig publicering i den här formen, stora företag som gör som de vill, blir ju ett principfall som man känner att man inte kan släppa.(om det hade hänt mig hade jag känt så)

Vad är Resume för organisation?
 
Vad är Resume för organisation?

Från http://resume.se/:

"Resumé är Nordens största affärstidning om medier och marknadskommunikation. Vi rapporterar om stora nyheter och små händelser i medie-, pr-, och reklambranschen. Vi skriver om varumärkenas kamp och politisk lobbying. Om tidningars upplagor och reklambyråernas nya kunder. Om saltade tryckerifakturor och statsministerns hemliga middagar med SVT-journalister.

Vi kommer ut som en veckotidning 42 gånger om året och på webben alla vardagar året om. Papperstidningen läses varje vecka av 29 000 personer och sajten har 15 000 unika besökare varje dag."

/Jonas
 
En möjlighet för dig, är att du ger dem rabatt på den nu aktuella fakturan. Du skulle till och med kunna säga till dem att strunta i den helt och hållet. Motprestationen från deras sida skulle vara att de förbinder sig att köpa dina tjänster till ett värde av XX kronor (eller XX timmar) inom YY månader/år. På det viset kan du fortfarande lämna positiva minnen hos personalen på byrån, och samtidigt får du mer betalt.

Om du gör så här måste det också i kontraktet ni måste upprätta framgå att du efter YY månader kommer att fakturera dem XX kronor, även om du inte gjort något alls för dem.

Frågan är väll om man vill jobba åt en uppdragsgivare av vilken man behandlas som skit?
 
Frågan är väll om man vill jobba åt en uppdragsgivare av vilken man behandlas som skit?

Min tanke var att trådskaparen på det viset kan få mer betalt totalt sett, och ändå lämna ett positivt intryck hos byrån. Det blir ju lite 'givande och tagande': om byrån förbinder sig att ge honom _mer_ jobb i framtiden kan de få rabatt på fakturan. Ur min synvinkel är det ett bättre alternativ än att tvinga byrån att betala hela fakturan, men det är en avvägningssak.
 
det går hemskt dåligt framåt. jag har skickat en påminnelsefaktura med förseningsavgift plus ett par påminnelsemail utan att få ett enda svar. jag har även kontaktat bildombudsmannen för ärendet men inväntar svar även där... det är svårt att veta hur man kan gå vidare ensam.

Skicka till inkasso. Nu har dom fått många fler chanser på sig än de förtjänar.
 
Skicka till inkasso. Nu har dom fått många fler chanser på sig än de förtjänar.

Verkar finns mycket välvilja i tråden, men inte många som känner till reglerna.

På fakturan har du rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen. Det baseras på referensräntan. Finns ett avtal kan annan dröjsmålsränta vara avtalad, men i ditt falls finns inget avtal.

Du får inte debitera påminnelseavgift om inte påminnelseavgift har avtalats.

Vad jag förstår har de bestridit din faktura. Det innebär att du inte får vidta inkassoåtgärder och du får inte ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om du ansöker om betalningsföreläggande ändå kan du bli skadeståndsskyldig.

När en faktura bestrids finns bara två alternativ; du kan förhandla och få dem att acceptera fakturan eller inlämna en stämning till tingsrätten. Det är så rättsläget ser ut, tyvärr.
 
Det var ju verkligen synd att höra att det går så långsammt frammåt.
Jag kan förstå att bildO tar lite tid det är ju trots allt en byrokratisk instution och det brukar alltid ta lite tid med dem.
Det är ingen byråkratisk institution, det är en jurist som arbetar mycket med upphovsrättsfrågor.

Stefan
 
det går hemskt dåligt framåt. jag har skickat en påminnelsefaktura med förseningsavgift plus ett par påminnelsemail utan att få ett enda svar. jag har även kontaktat bildombudsmannen för ärendet men inväntar svar även där... det är svårt att veta hur man kan gå vidare ensam.

Visst är det svårt att agera ensam, det är därför du ska vara med i en organisation som kan hjälpa dig. SFF går ofta in i sådana här frågor och dels ger råd och anvisningar om hur du ska agera, dels skriver till företagen och beskriver det regelverk som finns. Det ger ofta resultat.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.