FotoZ
Aktiv medlem
För övrigt tycker jag att det är uppseendeväckande korkat av Pentax att fortsätta använda småbild som måttstock och hela tiden "översätta" brännvidderna samtidigt som de hävdar att de satsar på APS-C.
Jag ser ingen motsättning med att satsa på APS-C och i det ha ett objektivutbud med brännvidder som motsvarar brännvidderna för 24x36 i bildkomposition eftersom dels så är många användare vana vid att tänka i ett visst utsnitt och det är enkelt att översätta en 28 till en 18 för APS-C, och dels så är det ju lämpliga brännvidder men det är ju inte helt klassiskt ändå som Pentax gör. DA 21 och DA 40 är ju typiska exempel på rätt oklassiska och udda brännvidder om vi översätter dem till 24x36 motsvarigheter. SÅ där håller jag inte med om att Pentax "hela tiden" ("hela tiden" = alltid = 100 procent) översätter brännvidderna. Pentax blandar allt möjligt, vilket också är något av en tradition hos dem och också något som jag uppskattar.
Så kära du, "korkat" är precis det som är själen hos Pentax och det som får många att välja just Pentax. Det ska vara korkat, om det inte är korkat så vill jag iaf inte ha det. Ännu bättre är när det är uppseendeväckande korkat, det är ju det bästa som finns då. Det är ju ändå Pentax vi talar om här, inte något tråkigt trist företag som ska göra tillrättalagda produkter. Mer korkat åt folket!