Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar med K10D, är intresserad av K30D (????), objektiv Pentax 16-50/2,8 samt 300/4.

Aha. Trodde du menade att du lagt undan för en Canon eller Nikon. Smaskiga objektiv har du valt i alla fall. Finns nog inget annat än rykten vad gäller K30D i dagsläget. Tror inte du kommer finna några svar ännu på ett tag. Jag hoppas att ryktet om att de inte tänker kämpa på att få upp pixelantalet mer stämmer dock. Och att de istället lägger energin på andra saker.

Jag vet hur du tänker dock. Och jag tänker likadant. Men det är som så att gräset är alltid grönare på andra sidan. Jag skulle hemskt gärna ratta en Canon 5D. Men avsaknaden av stabilisering i huset får mig att låta bli. Skulle gärna ha en Nikon D700 också. Men där är objektivfattningen helt enkelt inte tillräcklig för mig. Och Sony A900 är för dyr och det står Sony på den, vilket avskräcker mig. Men just nu verkar A900 eller K20D vara de kameror jag finner intressanta. Olympus har också trevliga kameror, men fel format för mig, en cropfaktor på 2x funkar helt enkelt inte för mig.

Så vad vill jag ha sagt? Om du känner att Canon eller Nikon skulle göra DET för dig. Köp dem. Men fundera på vad det verkligen är du saknar som de har, och vad du förlorar på att byta, innan du byter.

Och bestämmer du dig för att stanna. Köp objektiven idag. ;) Kameror kommer det komma förr eller senare.

Men skall jag våga investera i nya objektiv om jag inte vet kvalitén och tidtabellen för nästa kameramodell?
Jag vill inte sitta med massa bra objektiv och bli omkörd av andra tillverkare.
Som sagt, steget från K10D till K20D är jag inte intresserad av, vill satsa på nästa. Men när kommer nästa modell? Höst 2009 låter deffinitivt inte lockande.

Men skall jag våga investera i nya objektiv om jag inte vet kvalitén och tidtabellen för nästa kameramodell?
Jag vill inte sitta med massa bra objektiv och bli omkörd av andra tillverkare.
Som sagt, steget från K10D till K20D är jag inte intresserad av, vill satsa på nästa. Men när kommer nästa modell? Höst 2009 låter deffinitivt inte lockande.

Vet inte vad det är du räknar med ska komma på K30D som är så mycket bättre än K20D? Vad menar du med omkörd, springer du ikapp med andra fotografer?

Nja, vill nog påstå att det även pågår ett hyffsat stort iso/bruskrig. Personligen är jag numera rätt nöjd med antalet pixlar. Mindre brus på höga iso däremot kommer vara väldigt intressant vid nästa kameraköp, och det vet nog kameratillverkarna.

Är man ute efter FF-kameror och är beredd att betala för vad dessa system kostar så är ju knappast Pentax ett alternativ,...
Bara för att ha lite perspektiv -- och därigenom se vart utvecklingen obönhörligen är på väg -- så bör man komma ihåg att en top-of-the-line prosumer 20+MP FF (A900, 5DMk2) idag kostar mindre än vad en 6MP konsumentkamera gjorde, för bara 5-6 år sedan. Hur överflödigt APS kommer att bli med tiden, inser man i och med APS-cropläget i D3x, som ger ~11MP.

Just nu är det egentligen bara en kostnadsfråga, men tekniskt sett har APS-formatet förlorat mycket av sin roll som "brännviddsförlängare", i och med ankomsten av 20+MP FF-sensorer. I en D3x har du i princip en D3x- och en D300-sensor i samma kamera; bara att skifta efter behag.

Inte "synonymt med", men förutsatt att de snabbt utgivna modellerna håller minst samma klass som de som kommer ut mer sällan, så ger det åtminstone större valfrihet för kunden.
Det är väl bara en skenbar större valfrihet, annars kan man väl säga att det är en fördel att välja Pentax system för det finns ju kameror både från Pentax och Samsung att välja mellan.

Sen finns ju de som blir "lurade" av valfriheten och tex säljer sin Nikon D40x för att uppgradera till D60.

Vet inte vad det är du räknar med ska komma på K30D som är så mycket bättre än K20D? Vad menar du med omkörd, springer du ikapp med andra fotografer?

Japp, vi joggar tillsammans....
Jag tänker på bättre kvalité, tillgänglighet, valfrihet och inte bara väntan, och väntan och väntan....

Tänkte köpa Pentax 60-250/4, blev trött på att den aldrig kom. Köpte ett annat Pentax objektiv istället som jag egentligen inte har så stor nytta.

Man kan inte bara vänta på att Pentax skall behaga en. Man vill leva i nuet också, inte inte enbart i framden som är ovisst (som alltid)

Bara för att ha lite perspektiv -- och därigenom se vart utvecklingen obönhörligen är på väg -- så bör man komma ihåg att en top-of-the-line prosumer 20+MP FF (A900, 5DMk2) idag kostar mindre än vad en 6MP konsumentkamera gjorde, för bara 5-6 år sedan. Hur överflödigt APS kommer att bli med tiden, inser man i och med APS-cropläget i D3x, som ger ~11MP.

Just nu är det egentligen bara en kostnadsfråga, men tekniskt sett har APS-formatet förlorat mycket av sin roll som "brännviddsförlängare", i och med ankomsten av 20+MP FF-sensorer. I en D3x har du i princip en D3x- och en D300-sensor i samma kamera; bara att skifta efter behag.

Exakt så är det. FF kommer att fortsätta sjunka i pris och kommer alltid ha ett kvalitetsövertag gentemot mindre sensorer.
Som jag redan skrivit tidigare i tråden så kommer det bli förbannat svårt att sälja annat än instegskameror med cropsensor om några år.

Vilken entusiast köper en kamera från en tillverkare som bara har cropkameror och inga objektiv som (officiellt i alla fall) fungerar på 24x36 sensor?
Ingen migration uppåt är möjlig.

I vilket segment har då pentax tänkt konkurrera i fortsättningen? Bland de allra billigaste instegemodellerna eller?
I den mördande konkurrensen med canon, nikon och sony lär det vara döfött (stavas det så?).
Om man bara har 5% av världsmarknaden måste man positionera sig annorlunda.

Just nu verkar det som Pentax inte klarar av att ta ett beslut för hur framtiden skall tacklas: "Vi övervintrar och ser vad som händer.."

Det känns verkligen som pentax är på väg att schabbla bort alltihop.

Om Pentax kunde visa att liket lever med en K1D under 2009 kan det kanske gå vägen, men tyvärr känns det som om Pentax har "bestämt" att crop är framtiden och att potentiella kunder som värdesätter FF har "fel".

Det är väl bara en skenbar större valfrihet, annars kan man väl säga att det är en fördel att välja Pentax system för det finns ju kameror både från Pentax och Samsung att välja mellan.
Skojar du, eller? En del av dem är ju t.o.m. samma kameror, men med olika loggor.

Vad jag menade var att t.ex. Nikon kommer ut med alla segment. Det är inte så mycket att de olika segmenten uppdateras "hela tiden" -- D200 till D300 tog tid, liksom D2 till D3 -- men i och med att Nikon förmår komma ut med kameror i alla segment, så känns det kanske som att de uppdaterar "hela tiden".

FF kommer att fortsätta sjunka i pris och kommer alltid ha ett kvalitetsövertag gentemot mindre sensorer.
Som jag redan skrivit tidigare i tråden så kommer det bli förbannat svårt att sälja annat än instegskameror med cropsensor om några år.

Vilken entusiast köper en kamera från en tillverkare som bara har cropkameror och inga objektiv som (officiellt i alla fall) fungerar på 24x36 sensor?
Ingen migration uppåt är möjlig.

Precis mina tankar. Bildkvalitet är kung, FF är tronen, och Pentax stannar i farstun.

Tycker det är intressanta tankar om att får vi bara FF, högisokapacitet och bra dynamiskt omfång så ... ja, vad får vi då? "Bättre" bilder?

Kameran är väl bara ett redskap och som amatör-snickare köper jag mina verktyg på biltema, jag kör inte med DeWalt.
Jag kör en liten Cittra med 1.4l motor på 75hk, den tar mig till jobbet och tillbaka, jag har ingen BMW eller Porsche.

Jag anser fortfarande att min K20D inte begränsar mig utan snarare har jag än inte lärt mig alla möjligheter den har. Jag vill utvecklas som fotograf för att kunna få blick för "bilden" som många duktiga fotografer jag beundrar har, både här på fotosidan och i övrigt.

Jag vet inte om skillnaden på mina bilder med min *istDL, K100D eller K20D beror på kameran, jag inbillar mig att det mer beror på min egen utveckling, dvs jag hade nog istort tagit samma bilder med min gammla *istDL som jag gör med min K20D idag...

Den som har mest prylar när man dör vinner?

Sannolikt ja. Konkurrensen driver på utveckingen och vill man vara med på tåget och inte tappa marknadsandelar måste man släppa nya förbättrade modeller oftare. Om det kommer uppdateringar "för sällan" kommer konkurrenterna ganska snabbt att sno marknadsandelar för att ens egna kameror är "för gamla". Så fungerar det på en fri marknad, sen om det är vettigt eller inte är en annan fråga.

Knappast!
Det tar ofta lång tid, att få riktigt genomtänkta förbättringar eller inovationer, men - yttre blanka lister eller nya bildsensorer kan byggas in relativt snabbt.

Den seriösa fotografen jagar inte små uppdateringar, kunskapen i bra bilder ligger hos fotografen, den osäkra fotografen jagar hela tiden bättre teknik, till ingen nytta, lika halvbra bilder likt tidigare, men tron är att nästa kamera skall bli ett lyft ....

Tycker det är intressanta tankar om att får vi bara FF, högisokapacitet och bra dynamiskt omfång så ... ja, vad får vi då? "Bättre" bilder?

Korrekt.

Jag gillar verkligen min K10a, utom när det är dåligt med ljus. dvs inomhusbilder, konserter och dylikt. Då är det inte fullt så kul längre. Skjuta vidöppet med fullt brus och man kan vinka detaljerna adjö.

Sen kan man ju alltid konvertera till svartvit och hävda att oskarpa och brusiga svartvita bilder är konstnärligt och framhäver känslan i bla bla. men det blir snart tjatigt.

Vad som händer med Pentax vet jag inte,men däremot vet jag att jag bytte från Pentax till en Nikon D90. Hur motiverade jag det bytet? Jo, jag tittade på hur Pentax verkade positionera sig, och sen tittade jag på hur Nikon gjorde, då blev det ett enkelt val. Det är absolut inget fel med Pentax, eller Samsung som det ju egentligen stod på min kamera, speciellt inte i objektivväg, men jag tänkte mig några år framåt i tiden och kände att det är ganska troligt att jag kommer vilja ha en FF, något som Pentax sagt att de inte kommer erbjuda. De kan ju såklart ändra sig, men det vet ju inte jag, eller ni, så hellre ett byte nu innan jag investerat alldeles för mycket pengar i ett Pentax-system...

Men som sagt, det finns dagar då jag önskar att det fann ett 35/2.8 Macro Limited till Nikon också ;) Speciellt till samma pris...

Jag tycker hela debatten om de nya kamerorna fokuserar alldeles för mycket på nya modeller.De som finns duger alldeles utmärkt i många år framöver.Min gamla *ist D är fortfarande den som jag tycker har bäst färgåtergivning t.ex.När prylsuget överstiger fotokänslan bör man fundera på om inte kameramobilen duger.
Var ska hetsen sluta,när åndå många aldrig blir nöjda utan alltid väntar på nästa modell.
Brushysterin förstår jag inte alls.Det är bättre med lite mer brus för att behålla detaljer.Brusnivåerna i kamerorna är tillräckligt bra,ändå hetsas det vidare mot ännu brus(detalj)friare mål.

Men är det inte rätt skönt att leva med ett kameramärke som inte sprutar ur sig nya modeller så man blir stressad o vill byta hela tiden? På det viset kan man lugnt hålla på med "kärnverksamheten" dvs fota o ha kul. För handen på hjärtat, inte är de kameror som finns dåliga? Är det verkligen kamerahuset som begränsar oss när vi kryper runt i terrängen i jakt på Bilden?

Själv kör jag med Minolta. Längesen de stressade mig nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar