wilhelm tell
Medlem
Kanske det. Vad är det du fotar och vad är det för kamera och objektiv du tittar på?
Jag fotar med K10D, är intresserad av K30D (????), objektiv Pentax 16-50/2,8 samt 300/4.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske det. Vad är det du fotar och vad är det för kamera och objektiv du tittar på?
Menar du att det är mer motiverat att byta hus/märke om det lanseras många nya kameror?
Vilka begränsningar ser du idag med din utrustning som du känner motiverar ett byte av hus/optik/märke?
Jag fotar med K10D, är intresserad av K30D (????), objektiv Pentax 16-50/2,8 samt 300/4.
Men skall jag våga investera i nya objektiv om jag inte vet kvalitén och tidtabellen för nästa kameramodell?
Jag vill inte sitta med massa bra objektiv och bli omkörd av andra tillverkare.
Som sagt, steget från K10D till K20D är jag inte intresserad av, vill satsa på nästa. Men när kommer nästa modell? Höst 2009 låter deffinitivt inte lockande.
Bättre dymasik omfång och mindre brus som jag prioriterar.
Bara för att ha lite perspektiv -- och därigenom se vart utvecklingen obönhörligen är på väg -- så bör man komma ihåg att en top-of-the-line prosumer 20+MP FF (A900, 5DMk2) idag kostar mindre än vad en 6MP konsumentkamera gjorde, för bara 5-6 år sedan. Hur överflödigt APS kommer att bli med tiden, inser man i och med APS-cropläget i D3x, som ger ~11MP.Är man ute efter FF-kameror och är beredd att betala för vad dessa system kostar så är ju knappast Pentax ett alternativ,...
Inte "synonymt med", men förutsatt att de snabbt utgivna modellerna håller minst samma klass som de som kommer ut mer sällan, så ger det åtminstone större valfrihet för kunden.Man kan alltså sammanfatta det med att kvantitet är synonymt med kvalitet?
Det är väl bara en skenbar större valfrihet, annars kan man väl säga att det är en fördel att välja Pentax system för det finns ju kameror både från Pentax och Samsung att välja mellan.Inte "synonymt med", men förutsatt att de snabbt utgivna modellerna håller minst samma klass som de som kommer ut mer sällan, så ger det åtminstone större valfrihet för kunden.
Vet inte vad det är du räknar med ska komma på K30D som är så mycket bättre än K20D? Vad menar du med omkörd, springer du ikapp med andra fotografer?
Bara för att ha lite perspektiv -- och därigenom se vart utvecklingen obönhörligen är på väg -- så bör man komma ihåg att en top-of-the-line prosumer 20+MP FF (A900, 5DMk2) idag kostar mindre än vad en 6MP konsumentkamera gjorde, för bara 5-6 år sedan. Hur överflödigt APS kommer att bli med tiden, inser man i och med APS-cropläget i D3x, som ger ~11MP.
Just nu är det egentligen bara en kostnadsfråga, men tekniskt sett har APS-formatet förlorat mycket av sin roll som "brännviddsförlängare", i och med ankomsten av 20+MP FF-sensorer. I en D3x har du i princip en D3x- och en D300-sensor i samma kamera; bara att skifta efter behag.
Skojar du, eller? En del av dem är ju t.o.m. samma kameror, men med olika loggor.Det är väl bara en skenbar större valfrihet, annars kan man väl säga att det är en fördel att välja Pentax system för det finns ju kameror både från Pentax och Samsung att välja mellan.
FF kommer att fortsätta sjunka i pris och kommer alltid ha ett kvalitetsövertag gentemot mindre sensorer.
Som jag redan skrivit tidigare i tråden så kommer det bli förbannat svårt att sälja annat än instegskameror med cropsensor om några år.
Vilken entusiast köper en kamera från en tillverkare som bara har cropkameror och inga objektiv som (officiellt i alla fall) fungerar på 24x36 sensor?
Ingen migration uppåt är möjlig.
Sannolikt ja. Konkurrensen driver på utveckingen och vill man vara med på tåget och inte tappa marknadsandelar måste man släppa nya förbättrade modeller oftare. Om det kommer uppdateringar "för sällan" kommer konkurrenterna ganska snabbt att sno marknadsandelar för att ens egna kameror är "för gamla". Så fungerar det på en fri marknad, sen om det är vettigt eller inte är en annan fråga.
Tycker det är intressanta tankar om att får vi bara FF, högisokapacitet och bra dynamiskt omfång så ... ja, vad får vi då? "Bättre" bilder?