Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förvisso var väl de gamla gjorda utan tanke på vad de kostade att tillverka. Varför slutade de att tillverka de lite större teleobjektiven, alltså de som var en bra bit över 400 mm? Var det för liten marknad eller hade de spelat ut sin roll?
Det var nog pga att bland annat bly förbjöds att användas i produktionen, och då blev det för dyrt att konstruera om objektiven med tanke hur få objektiv som såldes. Pentax har ju inte med sin DSLR satsning fokuserat på den målgruppen som köper den typen av teleobjektiv.

Med APS-C sensor så räcker det med upp till 300mm och 1.4x TC (som Pentax planerar att släppa) för att täcka in de flestas behov. Jag tror inte Canon och Nikon säljer speciellt många 500+ mm objektiv per år, men de har i alla fall proffs som målgrupp som kan tänka sig att investera 50k SEK på ett objektiv, men det har nog inte Pentax tillräckligt många av.

Den fabrik som tillverkade de gamla objektiven tror jag inte heller Pentax har kvar så det skulle nog krävas rätt stor nyinvestering för att återuppta den produktionen.

Teleobjektiv

FA*600/4 tillverkas på beställning, men den är inte billig.
Men FA*300/2,8, FA*400/5,6, A*800 ?, A*1200 och dom gamla K500/4,5, K1000/8 och K2000/11 spegel går inte att beställa.
Dom 3 sista hade ca 30år på nacken, K500/4,5 var poppis bland naturfotografer förr, men den är nog närmare metern lång.

Det som Pentax kan komma med är 400-600mms objektiv som inte är så dyra, alltså gluggar som amatörer tycker är överkomliga. Objektiv utan star men med SDM, som DA500/5,6 med pris runt 10.000:-, spegeltele på 400/5,6 med pris på ca 6.000:- eller liknande gluggar.

Synd att de inte får ha radioaktiva linser eller bly i dem nu för tiden ;-)
Tänkte på naturfotografen Terje, klarar han sig med ett DA*300 t ex? Det var ju ett himla liv om att han börjat använda Pentax. Om han nu ska hålla sig till Pentaxobjektiv finns det ju inte så mycket att välja på förutom då FA*600.

Har nu lämnat Pentax gemenskapen och gått över till den mörka sidan. Får tacka för bra och snabba svar på forumet. Till mitt försvar får jag inflika att hela utrustningen är såld till en analog Chinon fotograf så saldot är + - 0. Har även lovat att stötta med support vid behov så chansen finns att det dyker upp nya bilder här på fotosidan från min gamla utrustning. Jag kommer aldrig att räkna ut vad bytet av system kostade men jag får ta den förlusten för att komma vidare. Som jag nämnt tidigare i den här tråden så är det tillgängligheten som gjorde att jag bestämde mig för att byta system, zoomobjektiv i all ära dom är bra och blir bara bättre men jag personligen tycker det är trevligare med fast optik som jag tycker ger lite extra skärpa i bilderna och där ligger ju tillverkarna på den mörka sidan lite före med sitt utbud. En fast 85 mm till Pentax får man leta länge efter exempelvis. Jag kommer även att gå upp på fullformats sensor vid kamerabytet jag överlåter åt andra att fortsätta argumentationen om för eller nackdelar med olika sensorstorlekar, för mig känns det som ett naturligt steg när jag ändå ska byta system.
/Anders
Tack för en trevlig tid med Pentax!!!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar