Annons

Pentax satsar framåt

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är det en fotograf som har lite pentax blandat med
canon.man kan se välja att se bilder från enstaka objektiv,bilder tilltalar mer än tråkiga tester,intressant blogg också

http://www.roentarre.com/

Men Ibbe, inte kan man titta på bilder tagna med objektivet för att kunna bedöma om det är bra eller inte. Det är ju en viss persons betygsättning man måste kolla på för att kunna avgöra det. Titta på bilderna och låta ögat avgöra om det är snyggt eller inte, det är så 80-tal och förlegat i dessa moderna tider. :) :) :)

Visst är det härligt med professionella betygssättare som kan tala om för en vad man ska tycka är bra eller dåligt, så slipper man själv göra en bedömning av vad man tycker ser bra ut. :) :) :)

Kritiken handlar om att Klaus inte är konsekvent mellan märkena, och jag har i ett inlägg lagt fram bevis på Klaus inkonsekvens i betygssättningen och hans subjektiva hållning i utdelandet av stjärnor.

Klaus stjärnbetyg är dessutom en tämligen ny idé från honom. Från början saknade objektiven stjärnbetyg, så flera objektiv har alltså fått stjärnbetyget ditsatt i efterhand. Och uppenbarligen är Klaus inte själv helt klar med vad stjärnorna egentligen betyder, eftersom han säger en sak i sitt forum och sen visar en annan sak i betygssättningen. Men visst är det mänskligt att ändra kriterierna efter hand, men då borde man också uppdatera äldre stjärnbetyg för att passa de nya kriterierna om man ändrar dessa kriterier. För som det är nu är det en salig röra och stjärnorna är inte jämförbara med varandra.

Phil på dpreview har också fått kritik för att han inte är konsekvent i sin betygssättning. Det är ett missförstånd och skruvad feltolkning att Klaus och Phil får kritik för att de inte hyllar Pentax, kritiken handlar om bristen på konsekvens i betygssättningen - och på dpreview finns det många inlägg som visar att Phil har fallerat i sin konsekvens. Om han kritiserar märke x för grej y medan märke p inte får kritik för grej y, ja då kallas det för inkonsekvens och då får han - med rätta - kritik för det.

Att ta denna kritik mot bristen på konsekvens och enhetlighet som kritik mot Phil och Klaus "inte hyllar Pentax" är ett oseriöst sätt att bortse från deras inkonsekvens.

Du har rätt, jag har dessutom aldrig ägt eller provat FA 31 så jag kan egentligen inte uttala mig om den. Däremot tycker jag Klaus tester är dom mest användbara på nätet med samma testförfarande för varje objektiv. Klaus betygsättning i stjärnor kanske är mindre intressant än hans testresultat, även om det är få förunnat att testa så många objektiv från alla tillverkare såsom Klaus har gjort.

Phils betygsättning av k10d till "highly recommended (just)" påverkade inte min känslor inför min k10d, tyckte fortfarande kameran var toppklass även dagen efter Phil publicerat sin recension. Tyckte Pentax-mobbens uppträdande mot Phil var ovärdigt, spelade ingen roll hur "rätt" eller "fel" han hade i sitt tyckande.

Däremot tycker jag Klaus tester är dom mest användbara på nätet med samma testförfarande för varje objektiv. Klaus betygsättning i stjärnor kanske är mindre intressant än hans testresultat, även om det är få förunnat att testa så många objektiv från alla tillverkare såsom Klaus har gjort.

Min kritik mot Klaus rör inte hans tester och mätresultat, för de har absolut ett värde. Min kritik mot Klaus rör hans stjärnbetyg som jag menar är inkonsekventa och inte avspeglar det övriga testet helt och fullt, för det är just i stjärnbetygen som hans subjektivitet kommer in och där är han för varierande idag för att stjärnbetygen ska vara jämförbara mellan olika objektiv och olika tillverkare.

"Pentax-mobbens uppträdande" mot Phil kommer av den frustration många upplever av att han är inkonsekvent och inte bryr sig om att besvara, bemöta, den inkonsekvens som många läsare av hans tester har hittat i hans betygssättning. Många upplever detta beteende från hans sida som nonchalant, denna tystnad inför kritik, och reagerar då i ren frustration. Visst kan man tycka att tongångarna många gånger har haft ett något högt läge, men jag kan hysa viss förståelse för dessa reaktioner. Uppfattningen, tolkningen, blir ju att Phil inte bryr sig om sina läsare.

för det är just i stjärnbetygen som hans subjektivitet kommer in och där är han för varierande idag för att stjärnbetygen ska vara jämförbara mellan olika objektiv och olika tillverkare.

Hur kan det vara annat än subjektivt, hur mäter du "build quality" menar du?

Hur kan det vara annat än subjektivt, hur mäter du "build quality" menar du?

Uppenbarligen finns det de i detta forum som tar stjärnbetygen som fakta, och eftersom de är så subjektiva och inkonsekventa - för de kan inte vara något annat för det ligger i deras själva natur som du riktigt förstår - så är det bättre att skrota dem därför att det förvirrar läsarna och ger en felaktig bild att man kan jämföra betygen mellan olika objektiv, när man i själva verket inte kan det därför att betygsättningen är så inkonsekvent.

Jag tittar först o främst på resultaten från labbet o sen den skrivna texten innan stjärnorna. Men som jag ser dem är de en fingervisning med det mesta sammantaget från resultaten i labbet. Tror inte det är fel sätt att göra det på. Men det verkar logiskt att anta att det är något som totalt sett ger betyget tex 3,5.

Och ni vet ju med att man inte kan testa alla objektiv innan man köper/avgör om det är bra för mig. Därför finns ju tester osm ska hjälpa mig göra mitt val.

Jag tror nog att 3,5 är ett ok betyg men ok betyg är inte vad jag letar efter. Jag tror att ett betyg på 4 eller 4,5 ger mig ett bättre objektiv. Om det är rätt sätt att bedömma kanske inte är 100 % eller ens 85%. Men det är det enda sätt jag för närvarande har att använda mig av.

Och jag tycker att Pentax ska vara överlägsna alla andra gluggar oavsett om det är zoom eller fast. Jag vill att Pentax ska vara bäst på allt :)
Så även om 3,5 är bra så fattas det 1,5 i betyg för att vara bäst, även om Klaus mäter "klass" på ett speciellt sätt.

Och ja, såklart kommer aldrig ett objektiv få 5 oavsett vem som testar det men det är ju vad jag iaf hoppas att Pentax kommer att göra.

Canon må ha objektiv som kostar skjortan men en del av dessa får höga betyg och folk köper dom... Så att Pentax inte gör det fast de kan känns lite sådär...

Men då Chewbacca är frågan i vilka situationer som en lägre kantskärpa än förväntat vid största bländaren är en avgörande faktor för bilden? Jag kan faktiskt inte komma på en enda situation med min DA 35 f/2.8 där den något lägre kantskärpan vid f/2.8 än förväntat är ett problem. Och då tycker jag Pentax val att till viss del kompromissa den yttersta kanten på största bländaren för att istället maximimera och optimera de övriga bländarna är ett bra val, även om detta val innebär en sänkning hos Klaus. Troligen hade objektivet fått bättre betyg hos Klaus om Pentax hade sänkt prestandan något på mindre bländare än f/2.8 för att höja upp den yttersta kanten vid f/2.8, eftersom Klaus bryr sig om jämnhet över bilden mer än absolut skärpa - vilket visas av att DA 40 f/2.8 får 4 stjärnor på grund av att den är jämn, men att denna jämnhet sker på bekostnad av absolut skärpa. Så för Klaus är jämnhet viktigare än högsta skärpa.

Kantskärpan för mig är viktig vid exempelvis landskapsfotografering, men där fotar jag inte på största bländaren eftersom jag vill ha ett bra skärpedjup. I de situationer där jag fotar med största bländaren, exempelvis porträtt eller macro, så gör jag ju det för att isolera en viss aspekt i bilden och denna aspekt rör sig allt som oftast kring mitten, och då är ju en kantskärpa i klass med mittenskärpan en helt oväsentlig faktor. Och jag vill hellre ha hög absolut skärpa än en totalt jämn skärpa vid största bländaren.

Sen detta med bokehn som han ogillar - ja, bokeh är ju så mycket av tycke och smak och om Pentax designers har en annan uppfattning vad som är skönt för ögat än vad Klaus har så tycker jag att de ska få ha det. Klaus ögon är inte allenarådande, så viktig är han inte. Han är ju dessutom mer av tekniker än konstnärlig fotograf, han är dataprogrammerare. Så jag är inte så förvånad att hans tekniska ögon skiljer sig i smak från konstnärliga ögon.

Om Pentax har en särskild karaktär på sina objektiv som inte faller Klaus i smaken, så tycker jag det är helt Ok. Jag skulle se det som en nackdel om Pentax konstruerade objektiv efter samma smak och idé som exempelvis Canon och Nikon.
"Problemet" är att Pentax bryr sig om parametrar som Klaus inte mäter, och därför kommer det som gör Pentax till Pentax inte fram i hans tester.

Ett tydligt exempel på detta var Practical Photographys test av Macroobjektiv i slutet av 90-talet. Visst var det så att FA 100 f/2.8 Macron fick kritik för kantskärpan på f/2.8:an, sämre än konkurrenterna ja. Men å andra sidan så blev bilderna vackrast med det objektivet än någon av konkurrenterna. Testarna var lyriska över objektivets färgåtergivning och mikrokontrast och detaljeringsgrad av de små små detaljerna. Så på tekniska parametrar så var FA 100:an sämre än konkurrenterna, men på konstnärliga parametrar så var det bäst och hade en egen unik karaktär som gjorde bilderna vackrare.

Så vill man ha ett objektiv som är bra på tekniska mätbara värden, så är inte Pentax det optimala valet, men vill man ha objektiv som ger bra bilder - så är Pentax ett fantastiskt bra val. Pentax gör inte objektiv för teknikers, de gör objektiv för konstnärer. Det finns en medveten subjektivitet inlagd.

Talar vi hi-fi som ett försök att illustrera detta så kan man säga att Pentax inte gör neutral hi-fi, utan Pentax gör mer typ rörförstärkare. PÅ tekniska parametrar så är transistorförstärkare bättre än rörförstärkare, men rörförstärkare låter så mycket bättre! CD är bättre än vinyl på tekniska parametrar, men vinyl låter så mycket bättre. Och så vidare...

Senast ändrad:
Och jag tycker att Pentax ska vara överlägsna alla andra gluggar oavsett om det är zoom eller fast. Jag vill att Pentax ska vara bäst på allt :)
Så även om 3,5 är bra så fattas det 1,5 i betyg för att vara bäst, även om Klaus mäter "klass" på ett speciellt sätt.

Olika tester säger olika saker. I testerna som görs av Popular Photography så får Pentax objektiv ofta höga betyg och flera av dem tillhör de bästa i sin klass, många gånger även bäst i klassen.

Ett tydligt exempel är senaste testerna av 55-300:an där Popular Photography har fått fram att objektivet är bäst i sin klass, medan Klaus ger den betyget 2,5.
Ett annat exempel är DA Star 200 som Popular Photography diggar skarpt, medan Klaus är mer ljummen.

Både Popular Photography och Klaus använder instrument för att mäta objektiven, men det finns en skillnad. Klaus förlitar sig på MTF-test, medan Popular Photography använder SQF-test. Enligt Popular Photography så speglar ett SQF-test bättre hur ett objektiv uppför sig i verkligheten, än vad ett MTF-test gör.
Här finns mer information om SQF-testet.
http://www.bobatkins.com/photography/technical/mtf/mtf4.html

Detta kan summeras som att Pentax gör sina objektiv för SQF-tester (Popular Photography) istället för MTF-tester (Klaus på Photozone). Eller så kan vi säga att Pentax objektiv är gjorda mer för verkligheten än MTF-tester och därför får de högre betyg i SQF-tester, som bättre speglar verkligheten.

Här finns en diskussion om detta.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29542420
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29541903

Ja där ser man :)
Det är inte lätt att ta reda på hur objektiv är beskaffade. Tills sist handlar det ju om att man själv ska vara nöjd. Men det är rätt dyrt med objektiv. Speciellt om det ska vara bra grejer. Sen tar det ett tag också innan man hittar svagheter o styrkor på resp. glugg.
Jag vill inte köpa grisen i säcken. Även om det är en rätt bra gris.
Men jag är rätt kritisk, antagligen rätt mycket eftersom jag är oerfaren fotograf och inte har hittat en speciell stil. Det gör att jag tvekar och drar öronen åt mig lite grann. Jag är lite rädd för att göra ett felköp. Men det krävs väl lite läropengar innan man vet vad man vill ha.

För som sagt. I slutändan är tillfredställelsen med ett objektivt högst subjektivt. Så även med tester till viss del, tex vad man väljer att fokusera på för egenskaper.

Trots allt kan det ju faktiskt ske att jag inte är nöjd med objektivet även om det är "bäst i test" alla kategorier.

Fast jag tror nog att man omedvetet är mer nöjd (eller tolererar/ser mellan fingrarna) om man har "bevis" på att objektivet är "bäst"...

Ja ja det blir ett nytt objektiv iaf. Nu har jag iaf kommit så långt i funderingarna att jag vet att jag inte vill ha ett vidvinkel eller tele. Så det blir en rätt moderat brännvidd jag kommer att köpa. Jag gillar zoom skarpt men är såklart sugen på ett fast. Typ 35 macrot, DA* 55 eller DA40 Limited. Eller tamron 24-70 (ca) 2,8. Rätt bra pris på alla (utom kanske 55 som inte är ute än ju. Men jag kommer vänta p det tills man får några tester att gå efter ;)...

För som sagt. I slutändan är tillfredställelsen med ett objektivt högst subjektivt. Så även med tester till viss del, tex vad man väljer att fokusera på för egenskaper.

Trots allt kan det ju faktiskt ske att jag inte är nöjd med objektivet även om det är "bäst i test" alla kategorier.

Jag fullkomligt hatade mitt Sigma EX DC Macro 18-50. Det har bra poäng överallt.

Jamen, Daniel... jag vill ju att alla ska köpa Pentax nya grejer så jag får ha de underbara Takumarerna för mig själv! ;o)))

lite snack med samsungs vice president för kamera avd.

Q,..Going back to normal SLRs, are you going to do anything to create greater differentiation between Pentax and Samsung SLRs?

A,.."Samsung and Pentax have been collaborating now for around three years and we don't expect this to change. We will continue to develop new sensors and DSPs in better ways, and we're going to differentiate maybe by different design, but probably not when it comes to parts/components".

http://www.dpreview.com/news/0810/08100102_samsunginterview.asp

Q,..Going back to normal SLRs, are you going to do anything to create greater differentiation between Pentax and Samsung SLRs?

A,.."Samsung and Pentax have been collaborating now for around three years and we don't expect this to change. We will continue to develop new sensors and DSPs in better ways, and we're going to differentiate maybe by different design, but probably not when it comes to parts/components".

Ingen fullformat hos Samsung m.a.o?

Are the lenses identical?

"Yes, we have the same lenses".

Intressant med tanke på olika testresultat för Samsung vs. motsvarande Pentaxglugg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar