Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax satsar framåt

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvida dom inte säger nåt om QC:n i Pentax/samsungs objektivfabrik?

QC? Lever du på femtiotalet? Finns inget som heter QC numer, om du inte betalar betydligt högre priser än vi pratar om nu. Nu skapas det kvantitet och QC ligger på kunden. Duger inte en kopia skickas den in för en ny ur högen. Förhoppningsvis vet inte kunden nog för att veta att de har en citron dock.

Du ska nog vara glad om en människas hand någonsin rör en pryl du köper numer.

QC? Lever du på femtiotalet? Finns inget som heter QC numer, om du inte betalar betydligt högre priser än vi pratar om nu. Nu skapas det kvantitet och QC ligger på kunden. Duger inte en kopia skickas den in för en ny ur högen. Förhoppningsvis vet inte kunden nog för att veta att de har en citron dock.

Du ska nog vara glad om en människas hand någonsin rör en pryl du köper numer.

Jag tolkar nog begreppet qc annorlunda än du, inte manuell test av slutprodukt och sätta på guldklistermärket. Snarare komponentval, produktionsprocess, (automatisk) produktionstest o.s.v.

Precis. Maskiner som gör skitdelar, som sätts ihop i en skitkonstruktion för så lite pengar som möjligt kan bara bli skit.

Ska du göra ett test på den smörja som produceras till den vanliga konsumenten idag. Ta hundra exemplar och testa dem. Sen tar du allas medelvärden och säger just det "Det här objektivet har ett bra MEDEL".

Inte en enda tillverkare har jag hört som har en konsekvent bra QC numer. (Nej, inte ens Zeiss). Möjligt att Leica klarar det, men tvivlar.

Inte en enda tillverkare har jag hört som har en konsekvent bra QC numer. (Nej, inte ens Zeiss). Möjligt att Leica klarar det, men tvivlar.
Åtminstone de stora telena (vet ej om det gäller fler objektiv) från t.ex. Canon/Nikon monteras till stor del för hand, och kalibreras manuellt på individuell basis, med hjälp av laser mm. Så, åtminstone ur den aspekten, så gäller förtfarande den gamla sanningen att "man får vad man betalar för".

Jag tror inte kunder idag skulle vara beredda att betala kostnaden för detta, även för de enklare objektiven. Och ärligt talat: är problemen verkligen så stora, att de motiverar de priser manuell/individuell kontroll skulle medföra? Tror inte det.

Åtminstone de stora telena (vet ej om det gäller fler objektiv) från t.ex. Canon/Nikon monteras till stor del för hand, och kalibreras manuellt på individuell basis, med hjälp av laser mm. Så, åtminstone ur den aspekten, så gäller förtfarande den gamla sanningen att "man får vad man betalar för".

Och vad kostar dem? Medelkonsumenten köper inte de objektiven.

Jag tror inte kunder idag skulle vara beredda att betala kostnaden för detta, även för de enklare objektiven. Och ärligt talat: är problemen verkligen så stora, att de motiverar de priser manuell/individuell kontroll skulle medföra? Tror inte det.

Nej, konsumenterna vill ha billigt skräp. Och nej, problemen är inte så stora. Men det är det som gör att man inte kan lita på testerna av dem heller. Eftersom du inte vet om den som testat objektivet har fått ett äpple eller päron. Som bekant ska inte de jämföras.

Tester av billiga produkter är missvisande, om man inte har ett relativt stort antal och tar medel ur. Och kostar ditt objektiv under 15000.- kan du nog kallt räkna med att det inte finns någon QC som plockar ur dåliga produkter i produktionsleden. Oavsett tillverkare.

Bättre förr

Ju tidigare desto bättre.

Om man tittar på Fotos tester, så har dom dom senaste åren testat samma glugg med Pentax o Samsung logga samtidigt flera gånger. Tex DA18-55, DA50-200 och DA12-24 har fått likartade resultat som jag minns det, sen är det en annan sak att Foto nån gång har lagt ihop skärpediagrammet med fel text så att tex två gluggar efter varann fått samma diagram. En annan sak är ju att tester görs olika, skärpa och kontrast anses alltid som viktigast medan distorsion ibland glöms bort. Foto mäter objektivet utan kamera även om dom fotograferar oxå, andra fotograferar testtavla med kamera, det finns olika testtavlor, vi kan gissa att en del ställer skärpan med autofokus medan andra ställer den manuellt. Makroobjektiv mäts ibland ej i makroområdet och det finns oändligt med variationer...

Så resultatet blir blir olika med olika förutsättningar, kvalitetskontrollen på fabrik kan givetvis oxå göras på olika sätt, olika toleranser och olika mätningar. En bit från Frankfurt kan man besöka Leica och se produktionen, men om man får se kvalitetskontrollen vet jag ej...

Ju tidigare desto bättre.

Om man tittar på Fotos tester, så har dom dom senaste åren testat samma glugg med Pentax o Samsung logga samtidigt flera gånger. Tex DA18-55, DA50-200 och DA12-24 har fått likartade resultat som jag minns det, sen är det en annan sak att Foto nån gång har lagt ihop skärpediagrammet med fel text så att tex två gluggar efter varann fått samma diagram. En annan sak är ju att tester görs olika, skärpa och kontrast anses alltid som viktigast medan distorsion ibland glöms bort. Foto mäter objektivet utan kamera även om dom fotograferar oxå, andra fotograferar testtavla med kamera, det finns olika testtavlor, vi kan gissa att en del ställer skärpan med autofokus medan andra ställer den manuellt. Makroobjektiv mäts ibland ej i makroområdet och det finns oändligt med variationer...

Det var precis Fotos tester jag tänkte på. Dom testade både Samsungs och Pentax 50-200 i samma testomgång och fick som resultat att Samsungen var bättre. Inga smmmanblandade tabeller vad jag minns iaf.

Jo visst var samsungen bättre, men som jag minns det så var det inte så stor skillnad, större toleranser tillåts naturligtvis på lågprisgluggar och i vintras så har fabriken kvalitets uppdaterats. Om jag inte minns fel så testade Foto(eller Kamera&Bild?) DA12-24 och på den var skillnaden försumbar om jag minns rätt. Det var Calle Zeiss gluggar som Foto blandade ihop.

På Photokina säljs det ut en del produkter sista dan, och jag köpte ett trebens stativ för 50:-!!. Den är liten, lite ranglig och väger bara ca 450gr, men jag tycker att det funkar bättre som nödstativ än en enbenare och den passar bra på min Tamrac Velocity. Ska bli intressant och se hur länge den håller...

För som sagt. I slutändan är tillfredställelsen med ett objektivt högst subjektivt. Så även med tester till viss del, tex vad man väljer att fokusera på för egenskaper.

Det går inte att komma ifrån den subjektiva faktorn därför att flera faktorer går inte att mäta. Exempelvis så brukar objektiv från Pentax få väldigt positiva omdömen om färgåtergivning, skillnaden mellan färgernas nyanser och återgivningen av färgernas graduationer. Nu går det inte att mäta detta, det finns inga "objektiva" sätt att mäta detta på. Utan det är det egna ögat som gäller.
Här får man därför förlita sig på de kommentarer som ges av erfarna fotografer, exempelvis de som skriver för Luminous Landscape och Photo net,som alltid hyllar Pentax i dessa avseenden och som menar att DA 35 Limited Macro är bättre än Zeiss.
http://photo.net/columns/mjohnston/pentax-35mm-lens/optical-discussion/

En ytterligare faktor som inte går att mäta är "3D-effekten", alltså skillnaden mellan det som är i-skärpa och det som är utanför skärpa. Det finns inga instrument som mäter denna skillnad och visar upp värden för detta, så återigen så handlar detta om det egna ögat som ser eller inte ser.
Och återigen är detta ett värde som Pentax har brytt sig mycket om när de har designat sina objektiv, som Limited serien.

Redan här förstår vi att designernas öga och personliga tycke och smak har stort inflytande på objektivdesignen hos Pentax, FA 43:an designades exempelvis helt utan datorstöd, helt utan MTF-mätningar. Det justerades helt efter vad designern tyckte såg snyggast ut för hans ögon.

Och sen har vi ju detta med att Popular Photography mäter ett objektivs skärpa, medan Photozone bara mäter upplösningen (MTF). Upplösning och skärpa är inte samma sak. Skärpa är upplösning plus kontrast. Photozone mäter inte kontrasten. Eftersom Pentax objektiv har hög kontrast så får de därmed hög skärpa, vilket syns i testerna av Popular Photography men som inte syns i testerna av Photozone.
Så ett objektiv med hög upplösning har inte automatiskt hög skärpa, och ett objektiv med låg upplösning har inte automatiskt låg skärpa. Den kopplingen finns inte.

Det blir naturligtvis olyckligt när så många ställer så stor tilltro till enbart MTF-tester när dessa inte avspeglar till fullo ett objektivs prestanda i verkligheten. Resultaten mellan Popular Photography och Photozone visar på ett tydligt sätt att objektiv som är mellanklass i MTF-tester kan i verkligheten visa sig vara bättre än objektiv som har fått toppresultat i MTF-tester.

Såvida dom inte säger nåt om QC:n i Pentax/samsungs objektivfabrik?

Samsung har ingen objektivfabrik.
Samsung köper objektiven från Pentax.
De objektiv som det står Samsung på, tillverkas av Pentax egen fabrik i Vietnam. De är identiska förutom namnet och att Samsungs-objektiv har en blå linje istället för en grön linje.

Det var precis Fotos tester jag tänkte på. Dom testade både Samsungs och Pentax 50-200 i samma testomgång och fick som resultat att Samsungen var bättre.

Det är normal differens mellan olika exemplar av samma objektiv, allt är inom den normala toleransnivån som finns för konsumentobjektiv. Därför behöver man testa åtminstone 5 exemplar av varje objektiv för att få fram ett genomsnittsvärde som kan någorlunda avspegla vad konsumenten kan förvänta sig av objektivet som han/hon köper i butik.

Nu har alla tillverkare av konsumentobjektiv dessa skillnader, men eftersom FOTO normalt testar bara ett exemplar av varje objektiv så upptäcks inte den stora toleransinvån - utom i de fall där de testar samma objektiv under olika namn.

Värdena för Pentax D FA 100 f/2.8 Macro och Tokina AT-X 100 f/2.8 Macro är inte heller dem identiska (även fast de ligger närmare varandra), fast det är samma optiska konstruktion med samma linselement.

Precis. Maskiner som gör skitdelar, som sätts ihop i en skitkonstruktion för så lite pengar som möjligt kan bara bli skit.

DA Limited serien tillverkas för hand, precis som FA Limited serien.
Varje objektiv testas individuellt, däremot så är inte de manuella testerna bättre än de automatiska. För det var genom de manuella testerna av 16-50 f/2.8 som fler felaktiga än normalt släpptes igenom. Först när man hade installerat och justerat de automatiska mätinstrumenten så minskades felen. Den mänskliga faktorn var helt enkelt inte tillräckligt tillförlitlig, iaf inte när det gällde att mäta upp objektiven.

Som det är idag så är * deras "proffsgluggar" men de levererar inte proffsresultat sorgligt nog.

DA Star 200:
"SQF results showed sharpness and contrast in the Excellent range at all apertures and output sizes. (No surprise there.) DxO Analyzer 3.0.1 tests found near-absolute distortion control, with only Imperceptible pincushion distortion (0.01%) detectable. (This is, in fact, the single best distortion performance we've encountered since adopting the DxO system in 2005.) We found no noticeable light falloff in corners at any aperture. Finally, at the close-focusing distance of 46.75 inches, the maximum magnification ratio was a satisfyingly powerful 1:4.56."
http://www.popphoto.com/cameralenses/5328/lens-test-pentax-smcp-da-200mm-f28ed-if-sdm-af.html

DA Star 300:
http://www.popphoto.com/cameralenses/5533/pentax-300mm-f4-smcp-da-ed-if-sdm-af-lens-test.html

DA Star 16-50
http://www.popphoto.com/cameralenses/5114/lens-test-pentax-da-16-50mm-f28-sdm-af.html

Jaha, vad tror ni vi kommer få se i K30D? Vad kan de mena med bidkvalitet likvärdig med 24-36? Kan man verkligen hoppas på t.ex. brusprestanda i den klassen?

Jaha, vad tror ni vi kommer få se i K30D? Vad kan de mena med bidkvalitet likvärdig med 24-36? Kan man verkligen hoppas på t.ex. brusprestanda i den klassen?

Pentax påstående har ifrågasatts av journalister och Pentax svar är att de har en lösning på detta och man får vänta och se tills nästa år för de vill inte berätta något nu. Sensorteknologin går framåt hela tiden. K20D har lägre brusnivåer på höga ISO än K10D har, och K20D har 14,6Mp APS-C medan K10D har 10Mp.

DA Limited serien tillverkas för hand, precis som FA Limited serien.
Varje objektiv testas individuellt, däremot så är inte de manuella testerna bättre än de automatiska. För det var genom de manuella testerna av 16-50 f/2.8 som fler felaktiga än normalt släpptes igenom. Först när man hade installerat och justerat de automatiska mätinstrumenten så minskades felen. Den mänskliga faktorn var helt enkelt inte tillräckligt tillförlitlig, iaf inte när det gällde att mäta upp objektiven.

Du kommer inte ifrån att ju billigare objektiven blir och ju mer det effektiviseras (på kundernas krav) så blir QC och kvaliteten lidande. Zeiss lider av samma sak. Flertalet gånger läser jag om folk som byter in sina nya Zeiss mot nya kopior. Någon bytte ut sitt nya Zeiss 3ggr innan han gav upp och köpte ett annat objektiv (tråden finns på pentaxforums någonstans).

Om inte manuellt kontrollerade objektiv har högre kvalitet än maskiner, så har inte de som kontrollerar dem manuellt kunnande eller tid nog per objektiv. Så är det med det.

Pentax påstående har ifrågasatts av journalister och Pentax svar är att de har en lösning på detta och man får vänta och se tills nästa år för de vill inte berätta något nu. Sensorteknologin går framåt hela tiden. K20D har lägre brusnivåer på höga ISO än K10D har, och K20D har 14,6Mp APS-C medan K10D har 10Mp.

Ja jag kan tänka mig att de fått frågor om detta... Hoppas inte lösningen inbegriper utsmetande brusreducering bara =)

Du kommer inte ifrån att ju billigare objektiven blir och ju mer det effektiviseras (på kundernas krav) så blir QC och kvaliteten lidande. Zeiss lider av samma sak. Flertalet gånger läser jag om folk som byter in sina nya Zeiss mot nya kopior. Någon bytte ut sitt nya Zeiss 3ggr innan han gav upp och köpte ett annat objektiv (tråden finns på pentaxforums någonstans).

Om inte manuellt kontrollerade objektiv har högre kvalitet än maskiner, så har inte de som kontrollerar dem manuellt kunnande eller tid nog per objektiv. Så är det med det.

Nej, de moderna datorstyrda mätinstrumenten har helt enkelt högre precision än de manuella mätningarna. Som sagt, kvalitetsproblemen med 16-50 f/2.8 var för det var en komplex konstruktion och man hade manuell kontroll av dem. När man hade fått igång det automatiska mätsystemet så sjönk felfrekvensen rätt rejält. Detta har uttalats av produktchefen vid en intervju gjord i Kina några veckor innan PMA mässan i år. Han erkände även att en stor del av problematiken var att man tillverkade för många objektiv på för kort tid, och man har därför dragit ner produktionstakten.

Att de rena konsumentobjektiven har en hög toleransnivå beror inte i sig på manuell mätning vs automatisk, eftersom en hög toleransnivå innebär att man har en referens och sedan släpper igenom objektiv med avvikelser från referensen på en viss procentnivå och denna toleransnivå (avvikelse i procent från referensen) är ju satt samma oavsett om kvalitetskontrollen sker automatiskt eller manuellt. Däremot så är det svårare för manuell personal att hålla toleransnivån statisk, det är lättare att få jämn kvalitet med automatisk uppmätning för automatiken har lättare för att hålla sig inom toleransnivåerna än människor har som alltid är relativa och subjektiva. Så människor är mer ojämna än maskiner är.

För DA Star och Limited objektiven så är toleransnivån satt lägre än för de rena konsumentobjektiven. Detta avspeglas också i den långsamma produktionstakten för Limited-serien som är lägre än för andra DA-objektiv.

jag håller fast vid att DA Limited är som de gamla klassiska objektiven.
Handgjord, byggd helt i metall, även medföljande motljusskyddet är i metall och objektivlocket är i metall med insida av plysch. Inte ens de gamla klassiska objektiven hade metalllock med plysch, de hade lock utan plysch. Sedan så är avståndsskalan ingraverad i metallen istället för tryckt på, detta innebär att texten kommer hålla mycket längre eftersom färg som är ifylld i ingraverade spår inte slits bort lika lätt som text som är påtryckt.

Lance Blackburn ("Lance B") om DA 35 Limted Macro:
"The image quality is just out of this world. Beautiful colour, contrast, bokeh, 3D quality abounds and sharp as a tack. There really *is* something about the way this lens renders an image. This could possibly *be* one of the best(that I have tried)."
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29569169

Inget av de aspekter av DA 35 som Lance tar upp här, mäts av Klaus på Photozone.
Av dessa parametrar så är det enbart en (bokeh) som Klaus nämner och den parametern är dessutom ytterst subjektiv.

(åteigen: skärpa och kontrast är inte samma sak som upplösning, Klaus mäter upplösning - MTF - men inte skärpa och kontrast).

Finns det något/någon testare som mäter nästan allt? Så gott som allt?
Skärpa, kontrast och upplösning? Och ev annat av värde?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar