stelop
Medlem
Re: Re: Andreas
Du ska få paj du..gillar sakliga diskussioner, om än kryddat med en del sarkasmer när man är på det humöret;-)
Du ska få paj du..gillar sakliga diskussioner, om än kryddat med en del sarkasmer när man är på det humöret;-)
luke_s skrev:
Ooufff... snacka om avväpnande. Och jag som bakat paj för en månad framåt!
Jag har mycket svårare att skjuta bra argument i sank än dåliga, but here goes.
Är det verkligen en rättighet här på Fotosidan? Och om nu så skulle vara fallet, hur väger den mot min rätt att slippa få en knut i magen när jag besöker FS? Nu hände inte det med just den här bilden, men en arrangerad våldtäckt? Grafiska dödsfall? Ingenting olagligt men bilder som jag (och andra) skulle må dåligt av. Vem ska man ta mest hänsyn till tycker du?
Stefan:
Rätten till smaklöshet vidhåller jag å det bestämdaste. Rätten att värna andras känsliga sinnelag är inte lika stark eftersom yttrandefriheten är viktigare. (Så länge vi inte klankar på skyddade minoriteter som får sätta folk i fängelse enbart på grund av att känna sig kränkta..."hets mot folkgrupp" har luckrats upp till att innefatta "kränkande tal om minoritetsgrupp") Änkans rätt att inte bli sårad är mindre än rätten att utrycka sig, så länge änkan inte blir fysiskt påhoppad. Det är ju inte så att fotot trycks i ansiktet på dig/henne, utan du måste göra ett antal aktiva val för att faktiskt se fotot.
Precis som jag skrev tidigare i diskussionen så tycker inte jag att man ska tanka upp en bild här bara för att man kan eller får. Fel orsak anser jag.
[/B]
Stefan:
Det får du hemskt gärna anse..men här hävdar jag ånyo att det inte är upp till dig eller mig ]varför någon laddar upp en viss bild. Det är irrelevant i diskussionen faktiskt.
Man kan inte ta hänsyn till allas behov men man kan väga eventuella sårade känslor mot sitt syfte med bilden och samtidigt vara ödmjuk mot de man eventuellt sårar. Förklara i sin bildbeskrivning varför man valt att ta en så kontroversiell bild. Här får man ett syfte och med det syftet kan man få änkan att aldrig mer använda FS, eller en kamera, eller internet... eller så kan man få henne att acceptera sin makes bortgång. Önsketänkande kanske men ord kan ha en stark påverkan.
[/B]
Stefan:
Ja, det är önsketänkande. Hur artiga och ödmjuka människor är är deras ensak, faktiskt. Sen håller jag med dig om att det vore "the decent thing to do"..men det är en annan sak.
Det är allas vår uppgift att inte såra folk eller att i största möjliga mån låta bli.
[/B]
Stefan:
Haha! Njae..det är faktiskt ingen skyldighet i vårt samhälle att låta bli att såra folk...även om det vore trevligt om det vore så. Kom ihåg "Jag avskyr vad du säger men jag skulle dö för din rätt att säga det.." Tror inte det fanns någon efterkommentar i stil med "Så länge du säger det på ett sätt som inte sårar mig..";-)
Vad gör man då när det personliga ansvaret brister som jag tycker att det har gjort här?
[/B]
Stefan:
Det personliga ansvaret ligger i det här fallet inte hos personen som publicerat fotot utan hos dig som har valt att se fotot...måhända för att du inte såg vad det var. Men som den gamla devisen lyder, "Okunskap om lagen är ingen ursäkt"..
"Mammor sluta rök. Rökning ökar chansen för missfall".
Jag ska ärligen säga att jag inte har en aning om textens sanningsgrad, men skulle du fortfarande ha samma åsikter om reklamen? Kanske samma reaktion, men åsikt?
[/B]
Stefan:
Njae, det där är en annan sak. Jag tänkte mer om fotot slängdes upp utan bifogad text eller liknande. I det sammanhang du nämner skulle jag snarae uppskatta bilden. (Och, ja, sanningshalten är belagd..så rök inte om du är gravid, Andreas;-))
Eeehmmm... den här skulle jag vilja se dig slingra dig ur
-Vi kanske kan vara överens om att FS inte är ett konstgalleri? Fotografier är ju konst,
STEFAN:
Jajemen...det du gör nu är ett käckt myntat begrepp som numer kallas "Shording" på Engelska..verkar vara ett poppis svenskt fenomen enoligt pseudo-lexikonet:
shord - To misquote by cutting off the end of a sentence in a quotation, thus distorting what the person being quoted had said. (Not that happy with the word for the concept, but "short-wording" was what first occurred to me. "Sword" is occupied.)
e.g., When s quoted h as having written “Sweden was the first country in the world that acknowledged the US,” he shorded h and made h appear to be contradicting himself. What h had written in full was “Sweden was the first country in the world that acknowledged the US, of the countries who were not directly involved” — the latter being completely correct and the former incorrect.
ANDREAS:
En kommentar av fotografen som dykt upp nyligen. Hade den stått som bildbeskrivning så hade den här diskussionen aldrig startat. Vilken tur att han inte gjorde det
STEFAN:
Njaeo..återigen, du tycker dig ha bevisat att hans avsikt var att shocka..och jag säger att det är mycket möjligt att det var så, men du är fortfarande ingen tankeläsare som kan säga att det faktiskt förhöll sig så. Fotografen kanske bara ville klargöra detta när hans foto fick sån uppmärksamhet.. så lägg inte ord i nåns mun, det är sällan rättvisande;-)
ANDREAS:
Precis som någon påpekade tidigare... man vill inte gärna sitta med en kopp te och en macka i handen när man slår upp den där i 19". Nu har jag sett den så många gånger (trots att jag bara försöker hålla mig till kommentarerna) att jag nästan börjar bli luckrad
Där är också ett problem. När människor blir luckrade behövs ännu värre bilder och impulser för att få en förväntad reaktion. Det blir en ond cirkel och en självuppfyllande sådan. Titta bara på nyheterna... eller gör som jag och låt bli i största möjliga mån
STEFAN:
Tja..att du är äckelmagad kan ju inte fotografen hjälpa.. och det hade knappast hjälpt din aptit om det hade varit en annan bildtext/avsikt med fotot..eller hur?
ANDREAS:
Kan ju apropå berätta att jag har en signerad 70-tals utgåva av "Ett barn blir till"... det du
STEFAN:
Lyllos dig:-D
ANDREAS:
Vad ska jag göra med alla pajer
STEFAN:
Paj är gott...ät dom;-)
Och slutligen vill jag tillägga att FS-forumverktyg suger stor möglig ********* och inte direkt gjorde detta läsvänlig, sorry..hoppas det gick att tyda ändå...