ANNONS
Annons

Ultimata vs-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak jag märk är att en del av "Sonyanhängarna" berömmer Sony för att under endast några få år kommit så långt de nu är. Jag reagerar på det, Sony är väl inga dunungar i detta sammanhang, deras systemkameraprogram är ju en direkt följetong på Konica-Minoltas (mest Minolta). Sony var redan innan stora på filmkamerasidan och tillverkade även kompaktkamror, har jag för mig. Elektronik av olika slag har de varit ledande i länge och bildsensorer har de lång erfarenhet av. Så det är väl bara marknadsbedömningar som hållit dem tillbaka, jag har trott på att de ska komma starkt länge. Med den stora försäljningen av systemkameror som varit en tid nu så har det gett fler möjlighet att etablera sig och göra sig gällande på marknaden, Pentax har kommit igen, Panasonic m.fl kommer medan Olympus tycks ha det svårare. Men det blir allt svårare att komma med "stora" förbättringar, allt är ju så pass bra nu så för de flesta duger det mer än väl med det som är, det jag väntar på är att en ny typ av bildsensor utan det skärpeförstörande filtret ska komma, återstår att se vem som kommer först med det.
 
Undrar om det här sätter lite fart

Visa bilaga 113901

Men varför skulle det göra det? Allt digitalt är ju bara skit, så om det står Nikån, Söny eller Canön på skräpet kvittar - nej tacka vet jag en Kiev 60 - fast man måste plocka ur batteriet ut exponeringsmätaren - annars är det elektroniskt skit igen - man får chansa på exponeringen Sunny 16 har ju fungerat förr...

(ja - bildern är cc och tillåten att lägga upp)
 

Bilagor

  • 586px-Kiev60.jpg
    586px-Kiev60.jpg
    28.3 KB · Visningar: 308
Inte ska det behövas några batterier och inte heller ska väl objektivet klunna bytas, rör på benen i stället och dessutom fusk med tummarmen, skruva medsols på en liten ratt är väl mer äkta.
 

Bilagor

  • IMG_8061 FS.jpg
    IMG_8061 FS.jpg
    19.4 KB · Visningar: 289
Trögt med inlägg här där man får vara partisk, det går lättare om någon nybörjare ställer en enkel fråga. För att kanske reta upp några så har jag märkt att Sonyanhängarna nu har börjat som Nikonanhängarna har gjort, nämligen uppträda sturskt nu när Sony fått vissa framgångar. Nikonfolket blev sådana efter att D3 m.fl. modeller i den generationen kom efter att tidigare känt sig nedtryckta av Canons överlägsenhet, nu är det Sony som dragit brusöverdragert av sig och är på hugget, då glöms alla tidigare tillkortakommanden. Vi i Canonlägret får väl huka oss ett tag inför alla påhopp och komma igen sen, men vi blir nog aldrig gripna av samma sjuka då Canon inte på långa vägar är på samma låga nivå som Nikon och Sony varit i jämförelse. Men, mer allvarligt nu, vad man än väljer så finns det alltid annat som är bättre i nåt avseende.
 
Låt dom hållas :) de kan få ha sitt roliga med sin marginellt bättre sensor och sen när Canon svarar får de gå under jord i ett år igen.
 
Låt dom hållas :) de kan få ha sitt roliga med sin marginellt bättre sensor och sen när Canon svarar får de gå under jord i ett år igen.

Må så vara, men nu har 'man' sagt "vänta tills Canon svarar" sedan D3:an kom och än har ingen Canon sensor svarat upp. Den dagen kommer måhända, men det är inget jag som nöjd Canonanvändare är i behov av. Fast det är klart, skulle Canon hamna efter för mycket så får jag väl slå till på en Pentax eller så :).
 
Trögt med inlägg här där man får vara partisk, det går lättare om någon nybörjare ställer en enkel fråga. För att kanske reta upp några så har jag märkt att Sonyanhängarna nu har börjat som Nikonanhängarna har gjort, nämligen uppträda sturskt nu när Sony fått vissa framgångar. Nikonfolket blev sådana efter att D3 m.fl. modeller i den generationen kom efter att tidigare känt sig nedtryckta av Canons överlägsenhet, nu är det Sony som dragit brusöverdragert av sig och är på hugget, då glöms alla tidigare tillkortakommanden. Vi i Canonlägret får väl huka oss ett tag inför alla påhopp och komma igen sen, men vi blir nog aldrig gripna av samma sjuka då Canon inte på långa vägar är på samma låga nivå som Nikon och Sony varit i jämförelse. Men, mer allvarligt nu, vad man än väljer så finns det alltid annat som är bättre i nåt avseende.

Så sant som det är sagt - vad man än väljer så finns det alltid annat som är bättre i nåt avseende. Själv har jag en gammal Fujifilm s3, en Sony R1 och en Sigma dp1. Samtliga kameror har sina fel och brister (ganska stora sådana) men under rätt omständigheter (de omständigheter som just JAG fotograferar under) är kamerorna alldeles fantastiska verktyg för att återge det jag vill. Den generellt perfekta kameran finns inte och kommer heller aldrig att finnas. Ärligt talat kan jag inte förstå denna massiva, ständiga törst efter nya modeller av såväl kameror som objektiv. Så gott som vilken kamera som helst, tillverkad under de senaste tre åren kan väl prestera en bildkvalitet som är fullt tillräcklig för de allra flesta? Möjligen kan just de som fotograferar JAS-plan i överljudsfart i beckmörker önska bättre iso-prestanda...
 
Säg inte det!
Med trasigt gummi finns faktiskt förutsättningar för fler Nikonister!! Visa bilaga 114885
klockren!

Nästa sanning: En kamera presterar dubbelt så bra om du sätter på vertikalgrepp. Vertikalgrepp och kamerahus med inbyggt vertikalgrepp är dessutom en tydlig signal utåt att du är proffs - ingen proffsfotograf skulle någonsin vilja använda ett kompakt kamerahus.
 
Hups! Får kanske rätta mig själv lite där.
Jag menade självklart då inte att alla Nikonister har kommit till världen som misstag, eller som resultat av misstag... garv.gif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.