Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata vs-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
sista bilden på sony-freaket, är ju en abnormitet av guds (o)-like!

Ja, om du med Guds (o)like menar den som bor väldigt mycket söder om honom kan jag dock meddela: Fan, vilka bra bilder det blir med abnormiteten.

Ser ännu mer abnormt ut med Sony Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA.

Och här kan jag inflika ytterligare en sanning ang det objektivet. I den klassen har bara Canon och Nikon leksaker att erbjuda.
Vad gäller Sony Zeiss Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM som sitter på NEX-kameran (eller tvärtom) kommer en sanning till:
Jämfört med den är Canons L-zoom i motsvarande brännvidd och ljusstyrka precis lika bra som en tom toarulle med EF-baj(s)onett. Canon glömde att skicka med kantskärpan- eller också var konstruktören så onykter på saké att han smetade vaselin på frontlinsens insida.
 
Jaså?

Jag vet inte det ;-)

På den här tråden vet ingen något om någonting. Med andra ord ingenting. Precis som en vs-tråd brukar var. Fast jag vet inte jag heller. Fast om jag nu vet att jag inte så vet jag ju något trots att jag skriver att jag inte vet. Så något borde jag ju veta. I alla fall tror jag att jag vet. Fast å andra sidan kan man ju inte veta om jag vet samma sak du inte vet fast jag inte vet vad inte vet.

Fast jag vet att Nikons och Canons inbyggda antiskaksystem i kamerahusen inte fungerar.
 
Förstår verkligen inte trådskaparens affekt. Är det ett problem att olika märken och modeller diskuteras, jämförs, argumenteras kring på ett fotoforums sub-sektion avsett för märkesdiskussioner? Hade väl varit ett större problem om alla frågeställare möttes av en stor banner när de loggade in på forumet med texten "Alla moderna dslr räcker för dig, ta en fotokurs istället". Vissa bryr sig faktiskt om skillnaderna, har nytta av nyanserna. Bristande respekt för andras åsikt står det i första posten. Snarare djupa kunskaper och passion, som frågeställaren ofta får nytta av. Jag har iaf lärt mig massor av "märkesbråken", särskilt om Sony och Pentax. Finns många spännande små saker Canon borde "låna". :)
 
Jag förstår trådskaparens affekt fullständigt. (Det var ju jag! :O) ) Jag bryr mig inte mer än med en suck när folk bråkar i den egna eller motståndarnas trådar. Det jag reagerar på är att personerna tar med sig bråket över till tredjepartstrådar utan att ens fatta vad de gör för fel. När så en ny medlem på 17 år snällt ber om råd så klarar inte märkesfanatikerna att hålla in tyglarna utan måste bråka där med. Ingen hänsyn alls. Vad sjutton ska människan tro? I flera inlägg i tråden försökte folk styra tillbaka till ursprungsfrågan men det ignorerades totalt.

Jag har funderat flera gånger runt detta men kan inte på något sätt ha förståelse för fenomenet.

Jag har lärt mig massor genom FS-forumet. Det kryllar av genier här och jag suger åt mig allt jag kan. Skillnaden är att dessa bråkar inte, de levererar. Jag ser dessa som en stor tillgång!
 
Ja det är lite sorgligt när ett kameramärke är så viktigt för en att man måste bråka om det ... och även lite patetiskt om man tror att universum roterar kring ens egna val och behov. Jag ser det mest som ett tecken på att man är osäker på sina egna val när man måste försvara dom så hårt för okända människor på nätet.
 
Det jag reagerar på är att personerna tar med sig bråket över till tredjepartstrådar utan att ens fatta vad de gör för fel. När så en ny medlem på 17 år snällt ber om råd så klarar inte märkesfanatikerna att hålla in tyglarna utan måste bråka där med. Ingen hänsyn alls. Vad sjutton ska människan tro? I flera inlägg i tråden försökte folk styra tillbaka till ursprungsfrågan men det ignorerades totalt.
Är det bara jag som blir nyfiken på att läsa den tråden?
 
Ja det är lite sorgligt när ett kameramärke är så viktigt för en att man måste bråka om det ... och även lite patetiskt om man tror att universum roterar kring ens egna val och behov. Jag ser det mest som ett tecken på att man är osäker på sina egna val när man måste försvara dom så hårt för okända människor på nätet.

Det är inte bara lite tråkigt, men jag förstår nyansen och håller med dig fullständigt. I denna tråd har vi ju givits chansen att "släppa loss" elak vs. Och då blir det mest skämt, medan det i mer seriösa trådar vimlar av patetiska bråk om nästan ingenting.

Jag ser det också som ett tecken på osäkerhet (i bästa fall). I sämre fall faktiskt okunnighet sprungen ur midervärdighetskomplex. Tror dock att det mest handlar om osäkerhet. Är säker på att dessa personer tillsammans med mer "sansade" öga mot öga skulle vara mer nyanserade i sina uttalanden.

Vi må skämta här, men inte faktiskt göra bort oss som jag anser att vi (jag skriver "vi" därför att vi alla har ett kollektivt ansvar för trådarna vi deltar i) gjorde i tråden som gällde tjejen som önskade ärliga och objektiva svar på en ganska enkel fråga.

//Lennart
 
Det är lätt att spåra iväg, och jag ser i och för inget fel alls i att diskutera "vs" så länge det är faktabaserat och objektivt jämförande av funktioner eller prestanda. Det är när det blir baserat mer på känslor som det blir fånigt. Men visst kan det också bli på "fel nivå" (jag kommer inte ihåg just den tråden) när någon enkel nybörjarfråga dränks i expertdetaljer som inte är relevanta. Frågar man om en lämplig instegskamera och landar i diskussioner på proffs- och pixelpeepingnivån så blir det ju lite snett. Men ... welcome to the Internet. Trådskaparen kan ju lämna tråden när det drar iväg. :)
 
Lite fånigt ha någon sorts objektivitetskrav på personers upplevelse av grepp, knappars placering, hur väl af funkar, hur snabbt något är, hur exakt något är, hur bra en meny är osv osv. Alla har rätt till sin egna, icke peer-reviewade åsikt. Så funkar de flesta teknikforum.
 
Personligen brukar jag försöka påpeka vad som är subjektivt och vad som är objektivt i mina rekommendationer.

I alla fall: Nikon är ett så uruselt märke. Vem kan använda dessa grunda grepp, felplacerade e-dials och filmknappar som bara är ivägen? Ingen som kan fota på riktigt! Vem vill förresten filma med en dslr? Skaffa filmkamera isåfall!
 
Den som tror sig leverera objektiva sanningar har iaf ett rejält självförtroende ;)

Den person som levererar helt objektiva sanningar finns inte och har därmed inget självförtroende.
Däremot kan den person som är medveten om detta vinnlägga sig om att försöka vara så objektiv som möjligt. Då inger den personen i alla fall ett förtrondefullt intryck på andra.
 
Lite fånigt ha någon sorts objektivitetskrav på personers upplevelse av grepp, knappars placering, hur väl af funkar, hur snabbt något är, hur exakt något är, hur bra en meny är osv osv. Alla har rätt till sin egna, icke peer-reviewade åsikt. Så funkar de flesta teknikforum.

Kan hålla med, men då kan man ju lämpligen skriva så här kanske: " Kamera X:s grepp är alldeles för grunt för mina ganska stora händer och därmed kommer jag åt inmatningsknap Y ofrivilligt, men andra som har lite mindre händer kan ju uppleva det annorlunda än jag"
 
Kan hålla med, men då kan man ju lämpligen skriva så här kanske: " Kamera X:s grepp är alldeles för grunt för mina ganska stora händer och därmed kommer jag åt inmatningsknap Y ofrivilligt, men andra som har lite mindre händer kan ju uppleva det annorlunda än jag"

Det är dock lite trist att man ska behöva lägga till den sista delen bara för att inte ett dussin personer med mindre händer ska känna sig personligen kränkta av att man redovisar sina personliga erfarenheter.

För tio år sedan hade det räckt att skriva "Jag tycker.." och alla förstod att man då även implicit menade "..men andra kan ju tycka annorlunda."

(Och glömmer man skicka med ett tjog smileys så tror alla dessutom att man menar allt man skriver bokstavligen, eller att orden ska tolkas på det elakaste möjliga sättet, hur bizarrt det än låter.)
 
Håller med om att den politiska korrektheten ibland drivs för långt. Man måste väl ändå förutsätta att mottagaren inte gör sitt yttersta för att feltolka (vilket vissa verkar vilja göra). En del verkar dock anstränga sig för att skriva provokativt ("jag vill bara spetsa till det lite så det blir en diskussion") och det leder sällan diskussionen någon annanstans än nedåt, och snabbt. :)
 
Håller med om att den politiska korrektheten ibland drivs för långt. Man måste väl ändå förutsätta att mottagaren inte gör sitt yttersta för att feltolka (vilket vissa verkar vilja göra). En del verkar dock anstränga sig för att skriva provokativt ("jag vill bara spetsa till det lite så det blir en diskussion") och det leder sällan diskussionen någon annanstans än nedåt, och snabbt. :)

Kan även (konstigt va?) hålla med om detta i en "vanlig" tråd där deltagarna förväntas vara insatta i ämnet, men hela debatten började ju egentligen med en förfrågan från en förstagångsfrågare på FS och i det fallet tycker jag personligen att det är bättre att vara övertydlig.

För en nybörjare tolkar nog inte en erfaren fotografs ord "Greppet är kass och knapparna sitter fel" som ett rent personligt tyckande där andra kan tycka att greppet är perfekt. Utan i frågeställarens tankar blir dt mer troligt en tolkning som "erfarna fotografer tyckte inte kameran var bra att hålla eller hantera".
 
...(Och glömmer man skicka med ett tjog smileys så tror alla dessutom att man menar allt man skriver bokstavligen, eller att orden ska tolkas på det elakaste möjliga sättet, hur bizarrt det än låter.)

Det låter inte alls bisarrt. Det är en sanning.
Det krävs en del fingertoppskänsla att uttrycka sig så att man inte misstolkas... alternativet är en massa smiley-figurer.
Ibland får jag känslan att smileys verkligen fyller en funktion och ger mindre tjafs.
 
Det låter inte alls bisarrt. Det är en sanning.
Det krävs en del fingertoppskänsla att uttrycka sig så att man inte misstolkas... alternativet är en massa smiley-figurer.
Ibland får jag känslan att smileys verkligen fyller en funktion och ger mindre tjafs.

Det bisarra var tänkt att syfta på medvetna feltolkningar ("..feltolkning hur bisarr den tolkningen än blir", typ), men jag tycker faktiskt att smiley-användningen också har gått åt det bisarra hållet nu när du säger det. ;)

Jag säger inte att de inte fyller en funktion, men ibland undrar jag när det blev kutym att försöka tolka allt som skrivs med minsta möjliga humor om man /inte/ dekorerar. Det förvånar mig nästan att ingen gick alldeles i taket direkt efter första inlägget med tanke på att det helt saknar smileys.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.