Annons

Ultimata vs-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns bara en sanning: "Fotosidan har blivit fotovärldens motsvarighet till Facebook."

Myntat i ett blogginlägg igår.
 
När jag uttrycker en åsikt är jag också mer opartisk än du - sanning nr 14 (?). Och jag har också använt fler olika kameramärken än du.

Observera att Lennart Aspman är undantagen denna sanning.. :)
 
Några andra sanningar på Fotosidan:

- De som inte gillar samma bilder som jag gör är okunniga

- De som inte gillar en känd fotografs bilder är okunniga och avundsjuka

- Det går inte att ta bilder med något billigare än en 1D Mark IV eller Nikon D3s
 
Nu har jag tagit en bild... Aha det är så aftonbladet tänker. Alla med kameror tar ju bilder så varför inte vi?
Hur skarpa bilderna än blir så beskär de sig inte av sig själva!
Snygg triptyk! :O) (om man nu kan kalla det för det)
 
...............
Sjätte sanningen:
Orginalobjektiv är alltid ett mycket bättre val tredjepartstillverkares objektiv, trots prislapp. Förresten heter det piratobjektiv.
.........................
Tionde sanningen:
Det heter original, inte orginal som 53 % av fotosidans medlemmar tycks tro.
 
Men hallå!!!!

Det är då själva f-n att någon skall sabba allt det roliga. Nu när jag snart får levlla till level5 i fotobesserwisshet på FS så skall någon självklart ironisera hela mitt livsmål.

Hade inte HI-FI varit så förbaskat dyrt så hade jag börjat med det istället.
 
Den här tråden blev lite misslyckad. Det finns ju ingen ilska vilket är det som brukar känneteckna märkeskrig.

Alla vet ju att sonys skakreducering är mycket bättre än alla andra lösningar som finns på marknaden!
 
Har du testat skärmdumpsverktyget?

Nu har jag tagit en bild:)

Och beskurit 3 samtidigt. Det fixar ingen MarkIV eller D3s:)

Hmm ... ska fota basket igen på lördag. Så, alltså, en videokamera kopplad till en laptop, och <Alt><Print Screen> ... hmm. Cool.
 
Till alla försmådda arga medlemmar med undergrävt sjävförtroende som inte kan tolerera att andra har en annan åsikt än de själva: Härmed har jag startat den ultimata tråden för gräl på FS! För att få lite fart på det hela så lägger jag ut nio sanningar för antagonister och besserwissrar:

Första sanningen:
Analogt är så mycket bättre än digitalt! Det digitala har fult brus och undermålig DR. Dessutom fuskar alla i datorn.

Andra sanningen:
Digitalt är dessutom ingen konstform. Analog S/V är det enda rätta för det är mycket svårare att få till. Kostar dessutom mer per bild. Naturbilder ska också vara svårt.

Tredje sanningen:
Allt man gör i datorn är manipulation och är helt förkastligt. En bra fotograf fotar i JPEG.

Fjärde sanningen:
Canon och Nikon är bäst därför att de har störst objektivutbud och har stabiliseringen i objektivet. Stabilisering i huset funkar ändå bara på normalzoomar.

Femte sanningen:
Nähä, för Sony har stabilisering på alla objektiv och är bundis med Carl Zeiss.

Sjätte sanningen:
Orginalobjektiv är alltid ett mycket bättre val tredjepartstillverkares objektiv, trots prislapp. Förresten heter det piratobjektiv.

Sjunde sanningen:
HDR är inte riktig fotografi eller målning, bara ett manipulerat ingenting.

Åttonde sanningen:
Har du tagit många alternativa bilder så är du en dålig fotograf. Det räcker med en bra.

Nionde sanningen:
Den här bilden är stor konst. Att du inte ser det beror bara på att du inte förstår dig på konst. En del har det, en del har det inte. Du har det inte.


Ha det så kul! Nu slipper ni leta efter godtyckliga trådar att gräla i.

och min pappa har större muskler än din ;)
jag håller med dig om allt!
 
.........................
Tionde sanningen:
Det heter original, inte orginal som 53 % av fotosidans medlemmar tycks tro.

Nää, det är ändrat sedan länge.

Orginal heter det numera och det är bara 53 % av fotosidans medlemmar som vet om det.


Michael - Inväntar Språkrådets årliga lista över nya ord och stafvelser 2012 -
 
15:e sanningen: jag vet mer om foto än du för jag kan stava "original", vilket är oerhört viktigt att kunna.

När jag var ung vann den som kunde stava till ecklesiastikminister...
 
3 sanningar

1/ Det gäller att vara objektiv!

2/ Under vintern är detta ett bokstöd. På sommaren ankrar jag båten med skrället.

3/ Följden av miniatyrisering
 

Bilagor

  • Zeiss85_2.jpg
    Zeiss85_2.jpg
    45.1 KB · Visningar: 270
  • 1DMkII2.jpg
    1DMkII2.jpg
    45.5 KB · Visningar: 270
  • NEX5Zeiss.jpg
    NEX5Zeiss.jpg
    51.8 KB · Visningar: 273
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.