Re: Andreas
stelop skrev:
Sorry för den sarkastiska tonen i mitt föregående inlägg..jag hade precis varit inne i en annan tråd angående nakenbilder o censur så det rann över en sekund eller två där.
Ooufff... snacka om avväpnande. Och jag som bakat paj för en månad framåt!
Jag har mycket svårare att skjuta bra argument i sank än dåliga, but here goes.
- Jag, och en del fler här antar jag, uppskattar rätten att vara smaklös.
Är det verkligen en rättighet här på Fotosidan? Och om nu så skulle vara fallet, hur väger den mot min rätt att slippa få en knut i magen när jag besöker FS? Nu hände inte det med just den här bilden, men en arrangerad våldtäckt? Grafiska dödsfall? Ingenting olagligt men bilder som jag (och andra) skulle må dåligt av. Vem ska man ta mest hänsyn till tycker du?
Precis som jag skrev tidigare i diskussionen så tycker inte jag att man ska tanka upp en bild här bara för att man kan eller får. Fel orsak
anser jag.
Personligen tyckte jag moderkaksbilden var totalt ointressant och varken anstötande eller nåt att uppskatta..
Inte du kanske men några andra gjorde det (på båda punkterna). Någon (ej i denna diskussion) tog upp arrangerade dödsbilder. Jag har sett dem och jag tar inte illa upp (några är riktigt konstnärliga i
min åsikt), men jag kan tänka mig att änkan som precis fått sitt fotointresse nyuppväckt helt plötsligt ser en bild på en till synes nerslagen blodig gammal man... precis samma bild hon såg framför sig när hon kom hem efter inbrottet för tio år sedan.
Man
kan inte ta hänsyn till allas behov men man kan väga eventuella sårade känslor mot sitt syfte med bilden och samtidigt vara ödmjuk mot de man eventuellt sårar. Förklara i sin bildbeskrivning varför man valt att ta en så kontroversiell bild. Här får man ett syfte och med det syftet kan man få änkan att aldrig mer använda FS, eller en kamera, eller internet... eller så kan man få henne att acceptera sin makes bortgång. Önsketänkande kanske men ord kan ha en stark påverkan.
möjligtvis skulle jag också kategorisera den som "smaklös" också..men då gör både du och jag misstaget att hävda att det är vi som definierar vad som är god smak.
Aaaah, men det har jag inte sagt. Jag har ifrågasatt syftet (mer om det längre ner) och sagt att bilden är motbjudande, men aldrig dömt den som smaklös. Rätta mig gärna om jag har fel.
Själv tycker jag spindlar är läbbiga...
Svårt att inte skratta här alltså
nån annan blir illamående av nakna kroppar..
Finns en helt egen kategori med "Naket" så kan de som inte vill se sånt hålla sig därifrån. Huruvida de inte ska dyka upp bland "nya bilder" eller inte var nästan något jag höll på att lämna åt någon annan att diskutera, men jag kör på... man får helt enkelt väga det mot hur många man kan räkna med blir drabbade. Personligen känner jag fler som har något emot tidigare nämnda motorcykelolycka än en topless tjej/kille i någon snygg pose.
en tredje blir förbannad och förnärmad av konstnärliga Ecce-Homo-foton... alla har vi nåt vi blir störda av.
Jag känner mig som en gammal skiva men jag säger det igen... syfte, syfte, syfte. Kanske hade det varit snällare mot inblandade parter om utställningen inte hållits inuti kyrkor, men det var ju det som var hela idén. Man ville få "kyrkan" att reagera, dela sig i två (eller fler) läger och samtidigt göra detta med vördnad för tron. Syftet? Att få de kyrkliga representanterna att ta tag i frågan i stället för att sopa den under mattan. Ett steg mot en mer tolerant kyrka och kanske till och med samhället i helhet? Värt att trampa på ett par tår skulle jag tycka.
Men att skydda allas smaksinnen är ju faktiskt inte FS's uppgift, och inte heller din eller min.
Det är allas vår uppgift att inte såra folk eller att i största möjliga mån låta bli.
Någonstans måste det ju handla om personligt ansvar...och att man inser det när man går med på FS.
Vad gör man då när det personliga ansvaret brister som jag tycker att det har gjort här?
Om någon hade slängt upp moderkaksbilden på en reklampelar på stan hade jag antagligen reagerat som du...
"Mammor sluta rök. Rökning ökar chansen för missfall".
Jag ska ärligen säga att jag inte har en aning om textens sanningsgrad, men skulle du fortfarande ha samma åsikter om reklamen? Kanske samma reaktion, men åsikt?
-Vi kanske kan vara överens om att FS inte är ett konstgalleri? Fotografier är ju konst,
Eeehmmm... den här skulle jag vilja se dig slingra dig ur
- och slutligen. Kan tipsa om en käck bok som finns på pocket som heter "Svåra samtal"..
Tack för tipset, ska genast snacka med Oprah
Skämt åsido... jag är alldeles för upptagen med pajkastning för att ha tid att läsa
Istället för att anta att den enda rimliga förklaringen till varför fotografen skrev sin rubrik som han gjorde var att han ville provocera..så kan man ju fråga hur han menade.
Nu kommer vi till något mycket intressant. Jag har hela tiden försökt att hålla diskussionen så allmän som möjligt med den här bilden som ett
exempel och har hela tiden påpekat att det är mina åsikter jag framför, inte kalla fakta (igen rätta mig om jag har fel... jag har läst igenom hela tråden två gånger innan jag svarade på ditt meddelande bara för att försäkra mig).
Hade det varit just den här specifika bilden (och inte konceptet med oansvarsfulla fotografer) som jag hade haft något emot så hade jag fört diskussionen med fotografen och inte öppet. En annan anledning att jag inte meddelat honom om den här diskussionen själv är att jag inte ville såra honom eftersom jag varit ganska hård i den allmänna kritiken.
Nu råkar det te sig så att han har fått nys om den är tråden och har trots detta inte kommenterat mina påståenden om hans avsikter med bilden. Jag
väljer att
tolka detta och hans andra kommentarer i bildbeskrivningen (nu och tidigare) att jag har rätt i det jag säger om hans syfte. Han ville väcka uppmärksamhet och jag tror han blev förvånad när reaktionerna (till en början) inte blev så vilda som han hade hoppats (läs gärna kommentarerna innan min).
"Jag försökte faktiskt, på barnmorskans uppmaning att få en bild av 'Livets träd'. Det framträdde inte så tydligt på bild tyvärr."
En kommentar av fotografen som dykt upp nyligen. Hade den stått som bildbeskrivning så hade den här diskussionen aldrig startat. Vilken tur att han inte gjorde det
Sen som en personlig fotnot: Vad är det som är så äckligt med det där fotot?
Precis som någon påpekade tidigare... man vill inte gärna sitta med en kopp te och en macka i handen när man slår upp den där i 19". Nu har jag sett den så många gånger (trots att jag bara försöker hålla mig till kommentarerna) att jag nästan börjar bli luckrad
Där är också ett problem. När människor blir luckrade behövs ännu värre bilder och impulser för att få en förväntad reaktion. Det blir en ond cirkel och en självuppfyllande sådan. Titta bara på nyheterna... eller gör som jag och låt bli i största möjliga mån
Spana in Lennart Nilssons fantastiska foton..där snackar vi closeups på intima och inte sällan groteskt äckliga prylar i människokroppen :-D
Fantastisk fotograf. I'm all for biology alltså. Hans syfte är att vi ska förstå människokroppen bättre och vår nära koppling till andra levande varelser. Hedervärt tycker jag och mycket intressant. Rätt groteska bilder ibland, men med en potential att undervisa och väcka nyfikenhet.
Kan ju apropå berätta att jag har en signerad 70-tals utgåva av "Ett barn blir till"... det du
Nog med pajkastning, peace..;-)
Vad ska jag göra med alla pajer