Annons

våld mot fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
popboydeluxe skrev:
Jag vill gärna höra vad folk tycker ang. det polismannen gjorde i min situation.

Jag tror i och för sig som Calle och min namne att man är ålagd att följa polismans order, men inte desto mindre känns det minst sagt olustigt att bli hotad av polisen. Ligger väldigt nära rättsövergrepp...

/J

Om jag var ute och plåtade demonstrationer så skulle jag nog se till att ha en sån där trevlig liten minibandspelare med mig...

verkligen

Jo, det borde man ha. Jag tänkte inte på att ställa in min kamera på film-läge och spela in ljudet på det sättet.

Med ALL respekt för fotografer som blivit illa behandlade av polisen, respektera polisen också. De är otroligt hårt granskade och kritiserade av alla; opinion, medier, politiker... Att en polis i vissa extremt pressade situationer uppträder otrevligt är i mina ögon försåeligt. De är bara människor.

de SKA vara hårt granskade och de SKA stå pall för mycket värre provokationer än en kamera.

KGS skrev:
de SKA vara hårt granskade och de SKA stå pall för mycket värre provokationer än en kamera.

Sånt där är lätt att säga... men samtidigt, vad tusan, poliser är också människor. Självklart ska man ställa stora krav på någon som samhället utbildat på och gett lov till att använda våld i tjänsten, men lika självklart får man acceptera att människor gör fel. Sen får man -efter- situationen reda ut vad som hänt och vilka konsekvenser det kan få.

KGS skrev:

Ja, jag tycker inte annat. Men i en situation som denna kan kanske en kamera vara droppen. Dessutom är det lite svårt att bedöma en sån här situation. Vi har ju bara hört fotografens syn på saken. Utan att låta flummig så tror jag att vi männsikor skulle ha det lite bättre om vi kunde tänka oss in i andra människor situation lite oftare.

Jag tycker inte att det är märkvärdigare än att ger man sig in i leken får man leken tåla. Tar man avstånd från vandalisering går man därifrån. Eller så deltar man, är nyfiken, vill föreviga eller är "medborgarvittne" - vilka jag i o f s inte ger ett skit för. Oavsett vilket så tar man en medveten risk när man stannar kvar istället för att fly från den skenande jorden. Hur ska polisen skilja terroristerna från svansen?
Samtidigt som de senaste Reclaim The Streets-kravallerna i Stockholm var jag och käkade middag med en polis. Samma polis som jag av en tillfällighet var hemma hos under Göteborgskravallerna. Han var helt förtvivlad och kände en enorm oro för sina kollegor. Först då fick jag ordentlig förståelse för deras situation och den stress som de utsätts för. Detta trots att jag har sett honom i aktion efter ett derby på Råsunda där en ölstinn mobb stormade mot tunnelbanan.
Självklart får inte poliser göra fel men vi måste ha förståelse för deras situation och om vi inte tillåter dem att göra misstag så får vi en än mer handligsförlamad än vad vi har idag. För är det något vi kan vara säkra på så är det att ”buset” inte följer några regler. När det gäller RTS är väl just detta en uttalad policy.
Och som Bengt säger, givetvis ska snedstegen utredas och man måste ta lärdom av dem – en gång är ingen gång. Men för att citera Lenin – Man måste knäcka några ägg för att göra en omelett.

Visst är det tråkigt att folk råkar ut för våld. Fast problemet är inte de enskilda polismännen. Problet är de kriminella och att poliserna inte har rätt resurser för att lösa sina uppgifter.

En person som ställs inför en hart när oövrstiglig uppgift (att upprätthålla lag och ordning) samtidigt som han och hans kollegor känner sig hotade till liv och lem kommer att vara stressad. En stressad person som "vet" att hans order korrekta kommer inte att ställa sig i lugn och ro och diskutera huruvida det är lämpligt att fotografen är där han är.

Vem vet, polisens uppmaning / order KAN bero på att polisen har information som civilisten inte har och anledningen till ordern är att skydda civilistens hälsa. Jag säger inte att det var så i det här fallet, men poängen är att det KAN vara så och han har inte tid att prata med varenda jävla fotograf som tror att de är guds utsända.

Missförstå inte det senaste, men att ge sig in i en våldssituation och sedan komma och gnälla "jag e ju fotograf ju" låter inget vidare. Vill man skidra ett skeende på plats så kommer man att vara en del av skeendet, vare sig man vill eller ej.

/Magnus

JoCfin skrev:
Utan att låta flummig så tror jag att vi männsikor skulle ha det lite bättre om vi kunde tänka oss in i andra människor situation lite oftare.
Det är inte ett dugg flummigt utan en väldigt vettig och sund inställning.

Kanske hade polisen rätt på några punkter, men de hade inte rätt att göra som i mitt fall att säga till mig att de skulle "HITTA PÅ NÅGOT BROTT" som jag begått för att gripa mig

Det är ju ett rent hot.

Sen kan jag ju tillägga att polisen har fört ett övergrepp på en av mina vänner, för cirka 1 år sen, då han var vid en fotbollsstadion och gick ut från en kiosk varpå polisen slog honom med batongen i ryggen.

Min vän, har ett handikapp, hans ena hand är deformerad och han hade ingen somhelst chans ens att försvara sig, dessutom hade inte han gjort något fel än att vara vid fel tillfälle på fel plats, och dessutom gå ut från en kiosk.

KGS skrev:

--------------------------------------------------------------------------------
wennerstrom skrev:
Sånt där är lätt att säga... men samtidigt, vad tusan, poliser är också människor. Självklart ska man ställa stora krav på någon som samhället utbildat på och gett lov till att använda våld i tjänsten, men lika självklart får man acceptera att människor gör fel.

Tror dessutom att de flesta poliser står pall för bra mycket mer än vad de flesta icke-poliser gör.

popboydeluxe skrev:
Kanske hade polisen rätt på några punkter, men de hade inte rätt att göra som i mitt fall att säga till mig att de skulle "HITTA PÅ NÅGOT BROTT" som jag begått för att gripa mig

Det är ju ett rent hot.

Utan att ha tittat in i polismannens huvud så kan man tänka sig att det var hans sätt att säga: "sluta tjafsa nu för fan och gör som jag säger. Jag har ett jobb att utföra och jag har inte tid att hålla en föreläsning för dig just nu".

/Magnus

I det fallet så störde jag inte polismannens arbete, det var inga kravaller vid den tidpunkten och jag stod långt bort från demonstranterna.

Jag har all rätt att få veta på vilka grunder han avvisar mig från en allmän plats.

popboydeluxe skrev:
I det fallet så störde jag inte polismannens arbete, det var inga kravaller vid den tidpunkten och jag stod långt bort från demonstranterna.

Jag har all rätt att få veta på vilka grunder han avvisar mig från en allmän plats.

Uppenbarligen så upplevde han att han blev störd. Rätt eller fel vet jag inte. Anledningen till att han ville avvisa dig är ialla fall uppenbar: att det pågick (eller var på gång) ett våldsamt upplopp i närheten.

Jag kommer mest att tänka på luften-är-fri-leken som barn brukar roa sig med.

/Magnus

Jag kanske har inte skrivit det innan. Men när detta hände så pågick det inget upplopp. Det var fortfarande lugnt.

Det är fullständigt befängt att försvara poliser som pucklar på oskyldiga. det finns inget som helst försvar för det. Särskillt inte i denna situation där antalet inblandade var rellativt litet.

I en sån här situation måste polisen vara extra observant på vilka som är mot, med eller neutrala.
Varför puckla på, ergumentera med eller på annat sätt hota folk som endast befinner sig på platsen?
Att man som pressfotograf (eller någon annan oskyldig) får en batong i knoppen är rent kriminellt.

Däremot så kan man ju undra hur det kunde gå så långt innan det kvästes. Det är ju inte direkt första gången RTC demonstrerar med den här utgången.

Strutsen skrev:
Det är fullständigt befängt att försvara poliser som pucklar på oskyldiga. det finns inget som helst försvar för det. Särskillt inte i denna situation där antalet inblandade var rellativt litet.

Självklart. Frågan är hur många skyldiga det är som ser sig som skyldig och inte som oskyldiga ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar