Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har inte haft möjlighet att titta på hela videon, så jag har antagligen missat det viktiga, men någon får gärna förklara några av punkterna för mig.
Memory Card Compatibility, vad menas med det och varför är det en fördel för spegellöst? Alla minneskort som jag har stoppat in i mina DSLR:er har fungerat bra tycker jag.
Upload to the Phone. Är det WiFi som avses eller vad? Om det verkligen är något som man behöver så brukar det gå att få en DSLR att göra det också.
Smart remote. Ja, alla fjärrkontroller till DSLR:er är ju stendumma, eller?
Cross Brand Compatability. Vad menas med det? Jag har aldrig haft några problem med Sigma eller Tokina objektiv på min Nikon (om man bortser från min spegellösa J3 som inte alls gillar något annat än Nikon).
Expanded focus. Vad är det?
Memory Card Compatibility, vad menas med det och varför är det en fördel för spegellöst? Alla minneskort som jag har stoppat in i mina DSLR:er har fungerat bra tycker jag.
SÅS: Med memory card compatibility är något som funkar mellan åtminstone Sonys spegellösa kameror. Det innebär alltså att om jag kört slut på mitt kort i min A7r och har ett som tidigare formaterats och använts i exv en NEX 7 eller en A6000, så är det bara att sätta in det i en A7-kamera och köra och vise versa. Man behöver aldrig tänka på i vilken kamera minnet är formaterat. Det kan Jason alltså inte göra mellan sina Nikon-modeller. Har ni inte lyssnat på vad han säger i filmen?
Upload to the Phone. Är det WiFi som avses eller vad? Om det verkligen är något som man behöver så brukar det gå att få en DSLR att göra det också.
SÅS: Jason D4s fixar inte det i alla fall enligt Jason och inte mina tjockkameror heller. Det finns andra tillverkares kameror som gör det men alltså inte promodellerna ofta ännu eftersom de har kanske tre år långa produktcykler och det gör att många av dessa kameror är rätt tekniskt obsoleta idag när det gäller funktioner som dessa. Om det är bra eller inte eller onödigt det kan man tvista om men har man inte tillgång till en dator men en telefon så kan man alltså enkelt föra över bilderna till luren och lägga upp den på sociala media och det var det han menade.
Smart remote. Ja, alla fjärrkontroller till DSLR:er är ju stendumma, eller?
SÅS: Ja i detta sammanhang är det mesta annat dumt. Man ser ju vad ens kamera ser i Live View på mobilskärmen och man kan dessutom exv. ställa exponeringskompensation i kameran och interagera via mobilen. Såg att motsvarande funktion fanns på Scandinavians hotlist över årets hetaste produkter. Men där var det alltså ett tillbehöär som man istället får på köpet i nya spegellösa från Sony. Det kanske är bra om man fjärrstyr sin kamera i exv. en drönare.
Cross Brand Compatability. Vad menas med det? Jag har aldrig haft några problem med Sigma eller Tokina objektiv på min Nikon (om man bortser från min spegellösa J3 som inte alls gillar något annat än Nikon).
SÅS: Nä men försök koppla på objektiv avsedda för andra tillverkares objektivfattningar på din tjockkamera. I en del fall kan man göra detta med ett begränsat antal där registeravståndet så medger med adapter. På MFT och Sony E-mount är detta avstånd så pass kort att man trots adaptern emellan i princip har plats för nästan vilken tillverkares gamla manuella objektiv som helst. Fördelen att göra detta på en FF med gamla FF-objektiv är att man slipper "crop-förlängningens" snävare bildvinkdel som i MFT gör att du måste multiplicera objektivets brännvidd 2 ggr och i APS-C modellen med oftast 1,5. Det gör att en vidvinkel på 24mm slipper bli ett "normalobjektiv" vilket kan vara icke önskvärt ibland.
Expanded focus. Vad är det?
SÅS: Jag vet nog inte heller det men undrar om det på Sony-språk är flexible spot. Såg att Canon använder begreppet och det handlade där om fokuspunkter.
Först trodde jag att han menade "Focusing Aid" som ju är Sony-kamerornas focusförstoringsläge som gör det ännu enklare att fokusera på mindre detaljer i bilden, inte minst tillsammans med peaking.
Senast ändrad: