larsaz skrev:
så vitt jag vet så har INGEN polis fått nåt straff för det som tex hände på schillerska, skamligt! Dom enda som var pressade där var ungdomarna som blev förnedrade & tvingade att lägga sig ned på asfalten...
Vilket mycket väl kan bero på att det som jag förstod var ett, om inte helt, så iaf. nästan korrekt agerande från ordningsmaktens sida.
Om man har skäl att tro att det i en byggnad fylld med ungdomar (och dessutom mer eller mindre revolutionära sådana) kan finnas en pistolbeväpnad tysk terrorist (varifrån det tipset kom har jag dock ingen aning om), då går man ärligt talat inte in och daltar med någon inblandad.
Detta pga. att man helt enkelt inte har någon aning om huruvida den där personen som ser ut som en normal svensk tonåring verkligen är det och inte en kumpan till den misstänkte terroristen som för allt man vet kan befinna sig i nästa rum med vapnet riktat mot dörren.
Ett fullt normalt förfarande, iaf. i internationell jämförelse, är att man går in med maximal chockverkan (gärna med tårgas, "flashbangs" och hela köret) och tvingar samtliga i byggnaden krypa ut på alla fyra, under uppsikt (om så över glassplitter), låter dem lägga sig på marken utanför och avdelar en lagom styrka för bevakning tills resten av byggnaden är säkrad.
Sen kan man börja dividera om vem som är misstänkt och ej misstänkt osv.
Skällsord och allmän förnedring ingår också. Det är inte politiskt korrekt för fem öre men det handlar om att ha kontroll över samtliga. I ett sånt här läge
ska alla ligga och känna sig frusna, förnedrade och nedtryckta, det är det som är vitsen med det hela. Och det är för alla inblandades säkerhet. - Lipande terrorister är troligen mindre benägna att försöka sig på några dumheter som med stor sannolikhet bara får dem själva skadade.
Sen kan det ta tid och det är nog möjligt att poliserna som skulle visitera dem gav de här ungdomarna lite "bonustid" på asfalten eller i vart fall inte stressade med proceduren, men i stort ser jag inte vad det är att bråka om.
Ber om ursäkt för den långa OT-utläggningen men jag blir lite trött på alla som tjatar om det där och inte vill förstå att vid en sån här insats är de inblandades personliga bekvämlighet och rätt att inte bli förkylda lågt prioriterade.