Annons

DN Bryter mot upphovsrätten

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej tänkte rådfråga er vad jag ska fakturera. Igår så upptäckte jag att DN publicerat en bild jag fotograferat i samband med en intervju av personen jag plåtat. Dock så hade de glömt att namnge mig som fotograf. Jag har nu tänkt att fakturera DN och har kollat lite i SFOTOs prislista men deras lista sträcker ju bara sig upp till 500 000 läsare för redaktionell bild. Jag undrar ifall någon annan råkat ut för samma sak och vad som ni fakturerat i sådana fall. Vad jag har lyckats googla mig till så är spannet väldigt brett. Allt ifrån 1700kr till 100 000kr

Tacksam för svar.

blogginlägg där jag skriver lite mer om det hela finns här http://tobiasbjorkgren.se/dn-bryter-mot-upphovsratten/

Jag vet att DN går efter TU-avtalen när de köper in arkivbilder. Det är 750kr + moms. Utebliven byline ska väl enl BLF kosta 100% påslag. Sen är väl otillåten publicering 10% av basbelopp, ~4200:-.

/Björn

Glöm inte att vara tydlig med hur OTROLIGT DÅLIGT detta är hos en tidning av DNs kaliber. Trovärdigheten var redan dålig iomed Karin Bojs VÄRDELÖSA vetenskapsartiklar, och nu bildstöld. USCH!

Varför kan inte någon starta en seriös nyhetstidning?

Nu får du förklara dig, vad är så dåligt med DN:s vetenskapsartiklar? Är det just Karin Bojs du hängt upp dig på? Du kanske kan ge ett exempel som förklarar för mig vad du menar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar