Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

våld mot fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad trött jag blir på sånt här.. Hur kommer det sig att vi ska ha förståelse för alla utan just poliserna?

Jag har en start känsla av att mer än hälften av er som kritiserar poliserna så skarpt här inte var där, och då inte heller VET exakt vad som hände. Det är alltid lätt att vara efterklok.
Glöm inte; Poliser är människor de också. Även om man får intrycket av att det finns endel människor här som aldrig gör misstag, så får jag väl be er ha överseende med oss andra - vi gör det ibland.

Pavel, jag har lite svårt att köpa det du skriver om din överfallna vän och allt. Jag har rätt svårt att tro att polisen överfaller folk som kliver ut från en kiosk hejdlöst bara för sitt eget nöje.. Jag är inte intresserad av någon längre utläggning från dig om vad som hände, det skulle ändå bara vara din "uppfattning" om vad som hände, jag var inte där, och jag vet inte polisens uppfattning, men jag tror inte riktigt att det gick till så enkelt som du skrev.

"Jag har rätt att få veta på vilka grunder han avvisar mig från en allmänn plats"
Att sen stå och argumentera vad man behöver alternativt inte behöver lyda finner jag rent löjeväckande. Om man är på ett sånt ställe som kravallerna som nu uppstod i Stockholm, tycker jag för det första man får ta lite eget ansvar - man kan gå därifrån! Om sen nu polisen uppmanar en till att göra något får man väl finna sig i det, jag har lite svårt att se polisen ropa bort till närmsta gruppen på 25 pers som står och slår sönder bilar och skyldfönster etc; -"Kan ni vänta lite med att slå sönder mer, jag måste förklara för den här nissen varför jag agerar och säger som jag gör så han inte känner sig kränkt"..

Slutligen, jag tror säkert att polisen kan göra fel ibland. Vilka de tillfällena är lämnar jag till domstol/åklagare att besluta - man kan alltid anmäla deras agerande efteråt och få det prövat.

// Stefan

Jag tror inte att du förstod Stefan, men när polisen började tjafsa med mig så pågick det inget upplopp, det var väldigt lugnt vid det tillfället. Och det är sant, de som inte var där kan inte kritisera polisen. Du var tydligen inte där, det var jag.

Och sen handlar det inte om att man inte har förståelse för poliserna, är att poliserna sätter sig ett steg ovanför lagen, som de gjorde i mitt fall.

Tack för ditt stöd Stefan.

Problemet kan ligga i poliskulturen

Jag har träffat en journalist som jobbar väldigt nära polisen på en av landets största tidningar med säte i Sthlm, och han säger att polisens attityd mot journalister hårdnat avsevärt de senaste åren.
Enligt denna person (som jag inte vill namnge) upprätthålls en mycket fientlig kultur mot journalister inom polisen, något som grundläggs redan på polishögskolan där poliserna mer eller mindre får lära sig att journalisterna är deras fiende.

Vi ska veta att journalistkåren av tradition är väldigt vänsterorienterad, och på samma gång är poliskåren en högerdominerad yrkesgrupp. Detta är ett problem och det skapar situationer där polisen verkar känna samma avsky mot journalisterna/fotograferna som mot huliganerna anser journalisten jag talat med.

Men detta är som sagt en sida av myntet. Jag har inte frågat någon polis ifall detta stämmer.

Jag tror det ligger mycket i det du skriver Joakim. Bara att se på hur polisen misshandlade 2 Aftonbladet-fotografer.

Re: Problemet kan ligga i poliskulturen

Liax skrev:
Problemet kan ligga i poliskulturen

Hmmm, det kan också vara så att problemet är journalistkulturen.

Det är väldigt få journalister som höjer rösten om någon nazist råkar illa ut. Däremot blir det ett ramaskri från media så fort en vänsterhuligan som kastar gatsten får ett bryskt bemötande.

Jag skall för ordningens skull starkt poängtera att jag på intet sätt sympatiserar med högerextremisterna heller. Alla ickedemokratiska våldsideologer är enligt mitt tycke förkastliga, sen må de kalla sig kommunister eller fascister bäst de vill.

/Magnus

”Holmér, varför slår dina pojkar oss?”

En sådan rubrik kunde man hitta i en kvällstidning i slutet av sjuttiotalet. Det var en mycket aggressiv stämning vid demonstrationer mellan press och polis. En stående order från polisbefäl var ”nu rensar vi!”.

Det vill säga man plockade bort fotograferna, de skrivande fick vara kvar.

Jag minns bilder på fotografer med hjälmar.

Mullvaden, almarna i Kungsträdgården med mera.

Jag var lite för ung för att vara med men jag studerade en del tidningar för en del år sedan och även fototidningar tog upp ämnet.

Avskyr de som använder våld i onödan.
Särskilt poliser. Men jag är också irriterad på de som alltid följer den naturliga reflexen att börja käfta emot och ifrågasätta. Ibland är det rätt, ibland är det bara onödigt. Särskilt som en polis aldrig ger efter, aldrig.

Vi har för många rädda och osäkra poliser, varför vet jag inte. Kanske skulle retorik ingå i polisutbildningen?

Och det går faktiskt att i många lägen snabbt förklara varför man skall flytta på sig. Man kan också använda ett ”jag skulle vilja att du...”
Tänk själv vid bardisken, du står och hänger och helt plötsligt dyker en snubbe fram med ett ”undan din jävel”. Min naturliga reaktion är att köra upp en penna där halsen möter hakan på personen.
Men däremot glider jag glatt undan om jag hör ett ”ursäkta, jag vill bara ha en öl, det går snabbt”.

Nej, jag har inte sagt att polisen skall skygga med blicken och be om ursäkt, däremot inte automatiskt låtsas som att han/hon är med i den tramsiga insatsstyrkan och se mig som ett objekt att träna batongteknik på.

Varför inte införskaffa ett teleobjektiv så slipper man konfrontationen?

Vad jag kan se på din bild så står du på de maskerades sida. Är det då så konstigt om han misstar dig för att vara en av dem?

Alltså, jag vet att det finns otrevliga poliser. Men det finns otrevliga av alla sorters människor. Och har man satt sig i en situation får man räkna med konsekvenserna. Jag menar tänk om alla krigsfotografer skulle komma hem och gnälla över att de blivit skjutna i benen.

Det är inte kul att känna sig kränkt, men ger man sig ut för att fota i en demonstration med maskerade människor så tror jag man måste räkna med att det kan bli våldsamt. (Ja du säger att det inte pågick nått just då men du står ju bland maskerade människor.) Undrar vem du blivit påhoppad av om du hade klätt dig i polisuniform...

popboydeluxe skrev:
Jo men i både mitt fall och i det som står i Aftonbladet så störde inte fotografen polisens arbete.
På allmän plats får fotografering ske.

Jag är lite osäker, men som jag uppfattade det så spärrade polisen av området runt Stureplan. Under mer eller mindre hela "demonstrationen". Befinner man sig då innanför avspärrningen är det inte så konstigt att man blir ombedd att följa polismans order, kan till och med vara så att man är skyldig att göra så...

Även jag var på stan med kamera. Valde dock att hålla mig bakom både polis- och demonstrationsled. Ingen bild är så mycket värd att jag ska utsätta mig själv för risk eller fara (må den komma från demonstranter eller polisbatong, det är egalt).

Det enda som "hände" mig var att jag befann mig på Brunnsgatan, i korsning med Regeringsgatan (ett kvarter ovanför och bortom Stureplan) när det kom ett större gäng "demonstranter". Dessa målade på väggar, sparkade på bilar och, förstod jag senare, misshandlade en person som ville "skydda" sin bil.

Gänget fortsatte till Regeringsgatan och bron över Kungsgatan (medan jag kände mig säkrare på bron över Kungsgatan vid Malmskillnadsgatan).

Med detta senare vill jag bara "vända" på debatten lite, och ge en annan vinkel på den. Det är inte bara polisen som är ett hot mot fotografen, inte heller bara "demonstranterna" - det är hela situationen som är ett "hot". Det är också långt ifrån alla poliser, eller alla demonstranter som agerar på de sätt som beskrivits.

bara några tankar

Hmmm det var inte DEN polisen som började tjafsa med mig och jag gick omkring fram o tillbaka, stod inte på det stället. När polisen började tjafsa stod jag flera meter från folkmassan, bakom poliserna.

Jag vet inte hur det var under första-Maj-demonstrationen, men när jag plåtade vid Ung Vänsters demonstration mot israel så hade polisen spärrat av enligt §24 (eller nåt liknande). Hursomhelst, när det är avspärrat enligt nån viss paragraf så beräknas området inte längre som allmän plats! I detta fall var det för att skydda ett skyddsobjekt (Amerikanska ambassaden), men jag antar att dom kan använda samma paragraf för andra objekt också.

Som jag fick förklarat för mig så får ingen utom poliser vistas bakom avspärrningarna när det är avspärrat på grund av den speciella paragrafen. Jag pratade med befälet på platsen, och han förklarade vänligt att nej, jag fick inte vistas där. Det respekterade jag naturligt vis!

nej som sagt, jag var inte där, så jag vet inte. Tänkte bara försöka tillföra ett till perspektiv till diskussionen.

JoCfin skrev:
Med ALL respekt för fotografer som blivit illa behandlade av polisen, respektera polisen också. De är otroligt hårt granskade och kritiserade av alla; opinion, medier, politiker... Att en polis i vissa extremt pressade situationer uppträder otrevligt är i mina ögon försåeligt. De är bara människor.

Man ska respektera alla människor,,, Tycker dock inte att polisen är speciellt utsatt av granskning, önskar att det vore mer efter att ha sett uppdrag gransknings reportage om Göteborgskravallerna, så vitt jag vet så har INGEN polis fått nåt straff för det som tex hände på schillerska, skamligt! Dom enda som var pressade där var ungdomarna som blev förnedrade & tvingade att lägga sig ned på asfalten...

Jag vet, poliser är också människor, känner några stycken men varken jag eller dom har nån förklaring varför sådant här sker.

Larsa

popboydeluxe skrev:
Jag kanske har inte skrivit det innan. Men när detta hände så pågick det inget upplopp. Det var fortfarande lugnt.

Jag vet inte om jag tror att polisen upplever en 'Reclaim'-fest utan tillstånd påväg mot Stureplan som lugnt.

Ett tydligt exempel att det finns några poliser som är just där för att slå ner folk, även fast det är oskyldiga. Precis som det fanns ligister bland demonstranterna som ville bara vara där för att förstöra.

popboydeluxe skrev:
Ett tydligt exempel att det finns några poliser som är just där för att slå ner folk, även fast det är oskyldiga.

Pavel, har Du polisanmält det som du råkade ut för? Om inte, varför?
Aftonbladet skulle enligt egen utsaga polisanmäla överfallet på sin fotograf.

Re: Fler pressklipp

ulfpersson skrev:
"Under gårdagens gatufest i Reclaim the citys regi, som urartade till bråk och skadegörelse, blev en kvinna slagen med batong av polisen. Enligt Expressen blev hon nedsprungen av ungdomar. ETC har bildbevis."...

http://www.etc.se/radikala/templates/template_117.asp?number=36485&category=41

Jag ögnade igenom artikeln och reagerar på ursäkten att "det bara var några få som ville bråka och de har vi inget ansvar för" attityden.

När jag var aktiv i vänstern hade vi alltid egna ordningsvakter för att hålla ordning på våra arrangemang. Vi tillät inga ligister att förstöra våra aktiviteter. Idag verkar det dock vara OK att dessa ligister är med och fördärvar aktiviteterna, varför?

Jag har viss förståelse för ungdomarna, jag har själv tillhört liknande grupper, men jag blir förbannad på att de som vet bättre, som en del politiker som yttrade sig i diskussionen efteråt, bara jamsar med och inte en orkar tänka mer än "de kallar sig vänster då är de bra och hade de kallat sig höger hade de varit dåliga".

Slutligen vill jag lägga ett klassperspektiv på det hela. Få av dessa ungdomar tillhör en underklass, och de har ett massivt stöd i etablisimanget. (Ungefär som på 1970-talet då föräldrarna till radikala studenter i Lund tittade på 1:a maj tåg och sa "demonsterar ni, om tio år sess vi i rotary" och de fick rätt.

Underklass hitter vi mer inom polisen, även om det finns få invandrare där, och det kan säkert förklar etablisimangets förakt för polisens arbetet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar