Annons

Fotograf stoppad av polisen på tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad poliserna gjorde på platsen har inte med saken att göra - att misstänkliggöra detta är ganska suspekt i sig självt (det gör snarare att ens egen agenda blir misstänkliggjord anser ju jag iaf)... Att de stoppar två som de såg planka in, som sen snällt och vänligt utan uppståndelse helt enkelt gick och köpte de färdbevis som de var skyldiga att ha måste ju inte ha med deras grunduppdrag att göra.

Exakt vad deras uppdrag var vet vi inte, men att säga att de "extraknäckte" innebär ju ett anklagande som betyder att de får betalt av en privat företagare för att utföra tjänster åt detta företag SAMTIDIGT som poliserna är i tjänst. Ska alltså alla poliser som ger sig in på Åhlens för att hämta upp en snattare som väktarna omhändertagit anses vara "extraknäckande"? De gör ju Åhlens en "tjänst"? Ska poliser som kommer hem till dig för att titta på en skadegörelse undanlåta att förhindra ett pågående inbrott hos grannen? Detta är ju isf också ett "extraknäck".
 
Kan det verkligen stämma? Polismannen måste väl ändå ha en legitim anledning till sitt "stopp"?

Så länge man är i en viss "situation" - nu minns jag inte min räddningsutbildning så väl längre, det var ju femton år sedan - så är räddningsledaren på plats en absolut auktoritet. Med lagliga rättigheter att kommendera såväl privatpersoner som personer under yrkesutövande att avlägsna sig, avsluta aktiviteter osv. Detta gäller på allmän plats. Detta gäller även journalister under yrkesutövande - det gäller alla som inte har högre rang i räddningstjänsten (innefattande poliser, ambulanspersonal, sjukvårdspersonal osv också). Jag vet att polisanmäldan och fällande dom "drabbade" någon frilansidiot som skulle tränga sig imellan vid en industribrand vi befann oss på (jag i egenskap av brandman). Efter andra varningen och fortsatt liknande beteende placerades han i en polisbil, under arrest.

Vilka situationer som kan inräknas till detta får nån som är duktigare än jag på sånt här ta tag i... :) Jag tvivlar starkt på att ett ingripande (som görs av två poliser) för ett mindre brott kan räknas hit - det verkar ju bara dumt. Fara för allmänheten i den situation som myndighetsutövandet gäller har jag för mig är någon slags grundförutsättning.
 
Vilka situationer som kan inräknas till detta får nån som är duktigare än jag på sånt här ta tag i... :) Jag tvivlar starkt på att ett ingripande (som görs av två poliser) för ett mindre brott kan räknas hit - det verkar ju bara dumt. Fara för allmänheten i den situation som myndighetsutövandet gäller har jag för mig är någon slags grundförutsättning.
Polisen kan inte be dig sluta fotografera på offentlig plats, enbart med hänvisning till att du just fotograferar. Om det är en polis eller en papperskorg som blir fotograferad, saknar i stort sett betydelse.

Men visst, polis kan beordra dig att lämna en plats, om "situationen så kräver" -- men, notera, det har ingenting med ett förbud att fotografera att göra! Det handlar enbart om upprätthållande av ordning och säkerhet. Din rätt att fotografera är oförändrad. Detta var jag med om under nazist-upploppet i Linköping, i oktober 2005. Men t.o.m. i den extremt pressade situationen lät polisen press och frilansare stå kvar något närmare än allmänheten. Här fattade polisen vad som gällde och försökte hjälpa pressen så gott det gick.

Så, för att återknyta: poliserna kan förvisso beordra dig bort från Hornstulls T-banestation, men då får de nog ha ett jäkligt bra skäl för att motivera detta (och vad skulle skälet vara, att plocka bort en enda av hundratals(?), om det inte var fotograferandet poliserna ogillade?). Och även om detta nu skulle ske, så kan de inte förbjuda dig att fotografera. Det första har inte med det andra att göra. Och enbart beordra dig att sluta fotografera -- utan att något annat hänt -- tror jag inte ens är teoretiskt möjligt.
 
Där är jag fullt med, Jörgen.
Och jag tror faktiskt att det var det jag sa. Enda gången de kan göra någonting över huvud taget åt någon som fotograferar är om fotografen befinner sig inom ett "känsligt område" definierat av arbetszonen runt en ev brotts- eller olycksplats. Och då är det inte fotograferandet i sig, utan att personen öht befinner sig där som berättigar ett avvisande.

Att en yrkesfotograf (eller bara intresserad person) befinner sig närmre ett upplopp än vad de (polisen) tillåter "åskådare" att vara är väl också en del av "sunt förnuft"-principen. Skulle en fotograf få en tegelsten i huvudet under yrkesutövning så är det ju bara så - tugga och svälj. För polisen gäller lite andra skyldigheter här - det som i detta sammanhang kan kallas "allmänheten" ska skyddas, men arbetande personal (här representerade av fotografer/pressen) tar en ökad risk i sitt yrkesutövande - en frivillig, betald sådan.

Och ett för ett normalt ingripande (som t.ex detta) - ja där går väl "sunt förnuft"-gränsen vid tre meter eller nåt. Det finns ju ingen anledning att trycka objektivet i näsan på polisen heller - för fotografens del. Men bortanför detta har lagen inget att säga (så långt jag kan förstå, eller för den delen "tycka")....
 
Expressen har skrivit en längre artikel i ämnet:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1888707/vreden-kokar-efter-polistrakasserierna

ETT LITET UTDRAG AV INTRESSE:
Dessutom har poliserna själva anmält Jesper Nilsson för ofredande och grovt förtal. Rättsjournalisten Stefan Wahlberg är en av många rättskunniga som tycker att polisernas anmälan, som upprättats tillsammans med en jurist, är närmast skrattretande felaktig.
- Det är så enormt stora rättsliga brister och rena sakfel att det är otroligt. En av delarna av det grova förtalet ska ha bestått i att han lämnat uppgifter till media och att de fått stor spridning. Om man vet något om juridik vet man att den som lämnar uppgifter till en tidning aldrig kan dömas för förtal, säger Stefan Wahlberg.
 
Vad poliserna gjorde på platsen har inte med saken att göra - att misstänkliggöra detta är ganska suspekt i sig självt (det gör snarare att ens egen agenda blir misstänkliggjord anser ju jag iaf)... Att de stoppar två som de såg planka in, som sen snällt och vänligt utan uppståndelse helt enkelt gick och köpte de färdbevis som de var skyldiga att ha måste ju inte ha med deras grunduppdrag att göra.

Exakt vad deras uppdrag var vet vi inte, men att säga att de "extraknäckte" innebär ju ett anklagande som betyder att de får betalt av en privat företagare för att utföra tjänster åt detta företag SAMTIDIGT som poliserna är i tjänst.

Ja, men nu var det i alla fall så det stod i Nyheter 24-artikeln (länkad i första inlägget), att bloggaren trodde att de två poliserna extraknäckte som biljettkontrollanter.
Så visst har det med saken att göra.
 
jag fördömer detta mitt eget uttalande i all dess enfaldighet - men jisses vad världen ter sig full av likaledes enfaldiga...

jag menar - ett plus ett är tre - så hur svårt kan det vara att avgöra om en iskruvad glödlampa lyser?? eller är släckt?
 
Idag vart man själv utskälld av en auktoritet en busschaffis som inte tyckte om att jag filmade honom på han pratade i sin telefon. Men naiva som folk är är det ju bara att välja radera och trycka utlösaren halvvägs så blir skärmen svart och då trodde han att jag hade raderat. Övervägde aldrig förut att ge filmen till någon medie men när han bemötte mis sådär känns det nästan som det är det han förtjänar.
 
Idag vart man själv utskälld av en auktoritet en busschaffis som inte tyckte om att jag filmade honom på han pratade i sin telefon. Men naiva som folk är är det ju bara att välja radera och trycka utlösaren halvvägs så blir skärmen svart och då trodde han att jag hade raderat. Övervägde aldrig förut att ge filmen till någon medie men när han bemötte mis sådär känns det nästan som det är det han förtjänar.

Smart trick, kan vara användbart. Eller så kan man ju faktisk radera om det inte är viktigare än så :)
 
Det komiska var om han aldrig hade bett mig radera den hade jag aldrig tänkt på att han snackat i telefon, jag ville se hur vindrutetorkarna såg ut i slow motion :)
 
En bra dag för yttrandefriheten och rättssäkerheten.
En dålig dag för maktmissbrukande och okunniga poliser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.