KPML(r) har väl i allra högsta grad Stalin som förebild. Tycker oxå att man ofta ser kids med Mao på tröjan.joker skrev:
På samma sätt som förra generationens vänsterrörelser hade tveksamma förebilder - Ernesto, Fidde, Mao, Stalin, Hoxha, Kim, Baader-Meinhof e t c.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
våld mot fotografer
- Trådstartare popboydeluxe
- Start datum
felle
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Du pratar om rättigheter och att slippa förnedring. Jag pratar om den mest grundläggande rättigheten av alla. Nämligen rätten till liv och lem och den säkerheten för alla inblandade.
Förnedringen i sig är ju enligt dig en del i polisens strategi. Man ska inte "dalta" med dessa personer osv. Hade förnedringen ej genomförts, låt säga genom ett korrekt genomförande, hade risken för kränkning av rätten till liv och lem inte varit större.
joker skrev:
Visst stämmer säkert detta men samtidigt är de med till visshet gränsande sannolikhet rätt naiva och inser inte, i all godhet och revolutionär romantik, att de även beblandar sig med terrorister. På samma sätt som förra generationens vänsterrörelser hade tveksamma förebilder - Ernesto, Fidde, Mao, Stalin, Hoxha, Kim, Baader-Meinhof e t c.
Hur menar du att de i sin naivitet beblandar sig med terrorister? De personer som reste ner till Göteborg för att utöva sin lagliga demonstrationsrätt var generellt inga naiva revolutionsromantiker. De var inte heller några terrorister om vi utvidgar begreppet till att generellt prata om politiska våldsmakare (snacka om inflation i begreppet). De som ägnade sig åt våld och förstörelse var en liten klick, långt ifrån de tiotusentals ditresta. Att reducera alla dessa till naiva revolutionsromantiker med obefintlig historisk bildning är bara okunnigt.
Även om dessa hade haft personer som du nämner som förebilder försvarar det inte polisens beteende. Det ska inte ha något med saken att göra. Vi har som tur är inte åsiktsregistrering längre i detta land.
Senast ändrad:
TBone
Aktiv medlem
felle skrev:
De personer som reste ner till Göteborg för att utöva sin lagliga demonstrationsrätt var generellt inga naiva revolutionsromantiker.
Jag sitter här och hittar på ett litet hypotetisk scenario:
Antag att det arrangeras ett internationellt symposium under parollen "Glöm inte Förintelsen"
En organistaion tycker att det av någon anledning är något man skall demonstrera mot och arrangerar en demonstration.
Tiotusen sluter upp på demonstrationen. De flesta är laglydiga och står med plakat som inte innhåller olagliga budskap. Demonstrtionen slutar med att en liten klick, säg 100 pers angriper judiska samlingslokaler och företag, anlägger bränder och vandaliserar. De som utför förstörelsen beblandar sig med de "fredliga" demonstrantera.
Polisen har anledning att tro att våldet kommer att fortsätta även följande dag och vill stävja det genom att rensa ut de kriminella från de "fredliga" demonstranterna.
De funder på att göra en husransakan i en förläggning där demonstrantera är inkvarteade, då de tror att några av våldsverkarna kan finnas där.
Hur känns det nu? Känns det fortfarande som om polisen är onda? OM det gör det skall du ha en eloge för att du är konsekvent. Fast å andra sidan vill inte jag leva i ett samhälle där enskildas använding av våld går ut över demokratin.
/Magnus
Joker
Aktiv medlem
felle skrev:
...
De var inte heller några terrorister om vi utvidgar begreppet till att generellt prata om politiska våldsmakare (snacka om inflation i begreppet).
...
Eller så är det så att det egentligen är synonymer?
felle
Aktiv medlem
Magnus K> Jag vill inte heller leva i ett samhälle där enskildas användning av våld går ut över demokratin. Våld är något jag absolut inte försvarar, vem det än kommer ifrån. Om det inte framkom tidigare hoppas jag att det gör det nu. Jag ser inte heller polisen som onda, de gör sitt jobb och ofta mycket bra. Jag kan till och med förstå varför vissa av poliserna avlossade sina vapen, även om jag inte tyckte det var rätt.
Jag har dock ingen lust att ge mig in i en diskussion om en hypotetisk situation, särskilt inte när det handlar om att försöka få mig att försvara antisemitiska rörelser. Varför ta ett så onödigt stigmatiserande exempel?
Aktionen på schillerska tycker jag skedde på ett felaktikt sätt, om den nu skulle skett överhuvudtaget. Det spelar ingen roll vem det gäller, vänsteraktivister eller nazister, finns det någon brottsling inne och man anser att storma skolan är det enda sättet, ja, varsågod. Men det gick fortfarande till på fel sätt. Det finns inget egenvärde i förnedring.
Mats> Jag vet att de står som synonymer i ordboken. Begrepps innebörd förändras dock kontinuerligt. Anledningen till min klumpiga formulering är att man i EU har utrett begreppet terrorism och och kommit fram till att detta inte ska omfatta urspårade demonstrationer. Vad jag menade var att i ordet terrorism även innefatta de som deltog i upploppen, även om de inte skulle klassificeras som terrorister.
Jag har dock ingen lust att ge mig in i en diskussion om en hypotetisk situation, särskilt inte när det handlar om att försöka få mig att försvara antisemitiska rörelser. Varför ta ett så onödigt stigmatiserande exempel?
Aktionen på schillerska tycker jag skedde på ett felaktikt sätt, om den nu skulle skett överhuvudtaget. Det spelar ingen roll vem det gäller, vänsteraktivister eller nazister, finns det någon brottsling inne och man anser att storma skolan är det enda sättet, ja, varsågod. Men det gick fortfarande till på fel sätt. Det finns inget egenvärde i förnedring.
Mats> Jag vet att de står som synonymer i ordboken. Begrepps innebörd förändras dock kontinuerligt. Anledningen till min klumpiga formulering är att man i EU har utrett begreppet terrorism och och kommit fram till att detta inte ska omfatta urspårade demonstrationer. Vad jag menade var att i ordet terrorism även innefatta de som deltog i upploppen, även om de inte skulle klassificeras som terrorister.
janc
Aktiv medlem
Jag menade att jag delar din uppfattnig om vad lagen säger ;-) Dessutom anser jag att motsatsen skulle vara orimlig.Calle S skrev:
Fast det är inte min uppfattning, utan vad jag tror lagen säger;-)
Aha....Ok.janc skrev:
Jag menade att jag delar din uppfattnig om vad lagen säger ;-)
janc
Aktiv medlem
Mycket har sagts i den här debatten som det inte finns anledning att upprepa men jag tycker det finns några saker som är viktiga att ha som grund:
Det finns en demonstrationsrätt men den innebär inte att jag ka ta ett plakat och annektera en godtycklig plats, t.ex Stureplan i Stockholm - den innebär att jag har rätt att demonstrera efter att polisen godkänt demonstrationsvägen.
Gillar jag inte polisens beslut får jag anmäla det till lämplig instans.
Att demonstrera innebär inte att man står över någon lag eller för den delen det som kan kallas vanligt socialt beteende. Demonstranternas beteende saknar allt försvar och detta helt oberoende av vilka ev. fel polisen gjort.
Polisen är skyldig att behandla varje medborgare med respekt men att hantera en situation som den som gällde är extremt känsligt och lämnar knappast utrymme för diskussion - detta utan att ta ställning till om den polis som diskuterats tidigare gjorde rätt eller fel.
För egen del är jag mer rädd för en utveckling där affärsinnehavare och boende känner sig tvingade att förvara hem och egendom med basebollträn eller värre mot en stjälande och vandaliserande mobb än att det förekommer att enskilda poliser i en stressad situation uppför sig felaktigt. Den dag medborgarna på allvar upplever att de inte kan skyddas av staten (d.v.s. polisen) är vi enligt min mening riktigt, riktigt illa ute.....
Angående vilka lagar som gäller o.s.v. är det märkligt att pressen uppenbarligen inte informerar sina medarbetare ordentligt om vilka regler som gäller i situationer som denna.
Det finns en demonstrationsrätt men den innebär inte att jag ka ta ett plakat och annektera en godtycklig plats, t.ex Stureplan i Stockholm - den innebär att jag har rätt att demonstrera efter att polisen godkänt demonstrationsvägen.
Gillar jag inte polisens beslut får jag anmäla det till lämplig instans.
Att demonstrera innebär inte att man står över någon lag eller för den delen det som kan kallas vanligt socialt beteende. Demonstranternas beteende saknar allt försvar och detta helt oberoende av vilka ev. fel polisen gjort.
Polisen är skyldig att behandla varje medborgare med respekt men att hantera en situation som den som gällde är extremt känsligt och lämnar knappast utrymme för diskussion - detta utan att ta ställning till om den polis som diskuterats tidigare gjorde rätt eller fel.
För egen del är jag mer rädd för en utveckling där affärsinnehavare och boende känner sig tvingade att förvara hem och egendom med basebollträn eller värre mot en stjälande och vandaliserande mobb än att det förekommer att enskilda poliser i en stressad situation uppför sig felaktigt. Den dag medborgarna på allvar upplever att de inte kan skyddas av staten (d.v.s. polisen) är vi enligt min mening riktigt, riktigt illa ute.....
Angående vilka lagar som gäller o.s.v. är det märkligt att pressen uppenbarligen inte informerar sina medarbetare ordentligt om vilka regler som gäller i situationer som denna.
TBone
Aktiv medlem
felle skrev:
Magnus K>
Varför ta ett så onödigt stigmatiserande exempel?
Tja, därför att det finns två olika politiska grupperingar som brukar använda eller förespråka våld som ett medel i kampen. Och den ena av dem var det som hade slagit sönder Göteborg i verklighetn, så då valde jag den andra i det fiktiva exemplet.
Det är dessutom lättare att se mer sakligt på polisens agerande om man inte är kompis med / stödjer de som var inblandade.
/Magnus
Ps
Dessutom så tycker jag inte att exemplet är onödigt stigamatiserande: det är rätt så många miljoner som har fått sätta livet till i såväl fascistisk som kommunistisk maktutövning.
janc
Aktiv medlem
TBone skrev:
Ps
Dessutom så tycker jag inte att exemplet är onödigt stigamatiserande: det är rätt så många miljoner som har fått sätta livet till i såväl fascistisk som kommunistisk maktutövning.
Jag tycker ditt exempel är utmärkt. Regler som dessa måste baseras på principer och principer som inte är värdeneutrala ens på ritbordet ger jag inte mycket för...
Försvarar jag t.ex någons rätt att slå sönder andras egendom för att protestera mot "något" måste jag i konsekvensens namn göra det oberoende av vad "något" är och när det är min egen bil som förvandlas till skrot....
StefanS
Medlem
Pavel;
Om du är så känslig att du tog så illa vid dig av det hela, kanske du ska undvika att gå till liknande händelser, för jag hoppas väl att det inte var någon som tvingade dit dig?... Självklart måste du inse att det finns en risk förknippad med att vistas på ett sådant ställe?
Att bli så upprörd och göra så stor affär om att du kände dig orättvist behandlad och "hotad" känns efter det som hände där ungefär som att bli upprörd om någon skulle vricka foten i Irak.
-"If you can't stand the heat - get out of the kitchen!"
Personligen måste jag säga att det kanske borde vara dem som skapade situationen som man ska klaga över, de som förstörde för ett rätt saftigt värde. Bara det att komma maskerad till en sådan tillställning säger väl mer än tillräckligt enligt mig, de som gör det borde bli omhändertagna omedelbart.
Samma saker gäller diskussionen om Göteborg, om nu endel folk blev utkörda ur byggnaden, och "förnedrande" så känns det som en piss i Nilen i jämförelse med vad som pågick där i övrigt. Om det är det värsta som händer i samband med ett polisingripande för att förhindra värre saker så vet jag inte om jag tycker det är mycket att snacka om...
Det känns som om media, och kanske en och annan här också, borde titta mer på bråkmakarna och kritisera dessa, och mindre på att försöka göra stora rubriker på att hitta en polis som förolämpat någon.
// Stefan
Om du är så känslig att du tog så illa vid dig av det hela, kanske du ska undvika att gå till liknande händelser, för jag hoppas väl att det inte var någon som tvingade dit dig?... Självklart måste du inse att det finns en risk förknippad med att vistas på ett sådant ställe?
Att bli så upprörd och göra så stor affär om att du kände dig orättvist behandlad och "hotad" känns efter det som hände där ungefär som att bli upprörd om någon skulle vricka foten i Irak.
-"If you can't stand the heat - get out of the kitchen!"
Personligen måste jag säga att det kanske borde vara dem som skapade situationen som man ska klaga över, de som förstörde för ett rätt saftigt värde. Bara det att komma maskerad till en sådan tillställning säger väl mer än tillräckligt enligt mig, de som gör det borde bli omhändertagna omedelbart.
Samma saker gäller diskussionen om Göteborg, om nu endel folk blev utkörda ur byggnaden, och "förnedrande" så känns det som en piss i Nilen i jämförelse med vad som pågick där i övrigt. Om det är det värsta som händer i samband med ett polisingripande för att förhindra värre saker så vet jag inte om jag tycker det är mycket att snacka om...
Det känns som om media, och kanske en och annan här också, borde titta mer på bråkmakarna och kritisera dessa, och mindre på att försöka göra stora rubriker på att hitta en polis som förolämpat någon.
// Stefan
NiklasK
Aktiv medlem
Kan det inte vara så Pavel at de poliser som var bryska mot dig i själva verket gjorde det för att försvara dig i ett större perspektiv?
Vad vet du om vad polisen i fråga fått för uppgifter från underättelseverksamheten? De kanske hade väldigt goda grunder att snabbt få undan allt folk för att försvara dem från skenande demonstranter?! Om så var fallet skall han ha en STOR eloge för att han inte dividerade med dig om huruvida han hade rätt eller inte att köra iväg dig!
Du ser det från din synvinkel och han från sin.. Vem kan egentligen avgöra vem av er som har rätt eftersom alla har olika värderingar från början.. Det är väl ytterst få som ställer sig helt neutrala partifärgsmässigt?
Vad vet du om vad polisen i fråga fått för uppgifter från underättelseverksamheten? De kanske hade väldigt goda grunder att snabbt få undan allt folk för att försvara dem från skenande demonstranter?! Om så var fallet skall han ha en STOR eloge för att han inte dividerade med dig om huruvida han hade rätt eller inte att köra iväg dig!
Du ser det från din synvinkel och han från sin.. Vem kan egentligen avgöra vem av er som har rätt eftersom alla har olika värderingar från början.. Det är väl ytterst få som ställer sig helt neutrala partifärgsmässigt?
Kramer
Aktiv medlem
Detta intygar ännu en gång mina tankar om svenska poliser. Jag gillar inte dem.
Det polismannen gjorde var ett lagbrott. Allmän plats får fotograferas. Samt att det fans nog inga möjligheter för fotografen att störa polismannens aggerande.
Om poolismannen gått bärsärkargång och kläkt ut det dumma kommenatern att de skall nog hitta på ett brott som fotografen begått...sånna personer skall *** ha en 9mm parabellum i arslet. Ursäkta språket...men jag avskyr när polismän tror att de är nån sorts gud.
Lagar gäller alla, även polisen. Inte ens militären hade fått göra detta. Nu är jag bara rädd för att denna polisman kommer få något straff...det är så typiskt!
Det polismannen gjorde var ett lagbrott. Allmän plats får fotograferas. Samt att det fans nog inga möjligheter för fotografen att störa polismannens aggerande.
Om poolismannen gått bärsärkargång och kläkt ut det dumma kommenatern att de skall nog hitta på ett brott som fotografen begått...sånna personer skall *** ha en 9mm parabellum i arslet. Ursäkta språket...men jag avskyr när polismän tror att de är nån sorts gud.
Lagar gäller alla, även polisen. Inte ens militären hade fått göra detta. Nu är jag bara rädd för att denna polisman kommer få något straff...det är så typiskt!
raderad medlem
Aktiv medlem
Kramer skrev:
Detta intygar ännu en gång mina tankar om svenska poliser. Jag gillar inte dem.
Jag har träffat hemskt otrevliga fotografer, skall vi dömma ut dem som grupp då också kanske när vi ändå är i farten?
Nä, poliser är människor. Det finns bra såna, och mindre bra såna också. Och glöm inte att de arbetar för att skydda oss mesiga svenssons. Hade vi inga poliser så skulle vi nog bli rånade på kameran innan vi ens hann ta en bild.
Forslund
Aktiv medlem
Inte ens militären för göra det? Vad menar du med det? Polisen har väl större befogenheter än militären på allmän plats? Eller har jag missat något?
Lagar gäller alla även polisen? Visst har du rätt, men sedan finns det många lagar som polisen har laglig rätt att bryta! Så är det väl i alla västerländska demokratier?
Det är en viktig del i en demokrati och rättsstat att polisen har rätt att ingripa mot invånare som inte sköter sig!
Lagar gäller alla även polisen? Visst har du rätt, men sedan finns det många lagar som polisen har laglig rätt att bryta! Så är det väl i alla västerländska demokratier?
Det är en viktig del i en demokrati och rättsstat att polisen har rätt att ingripa mot invånare som inte sköter sig!
Kramer
Aktiv medlem
Ja det håller jag med om. Men lä's mellan raderna!!!!!!
Det värsta som sker är när polismannen tror att han är gud och får göra vad han vill..
När han måste hitta på ett brott för att fälla fotografen...då har den fan gått för långt!
Jag har bara dålig erfarenhet av poliser, fast man är på lagens sida. Då blir man inte gladare av att läsa en sån här artikel.
Over and out. End of the discussuion!
Det värsta som sker är när polismannen tror att han är gud och får göra vad han vill..
När han måste hitta på ett brott för att fälla fotografen...då har den fan gått för långt!
Jag har bara dålig erfarenhet av poliser, fast man är på lagens sida. Då blir man inte gladare av att läsa en sån här artikel.
Over and out. End of the discussuion!