Ännu så länge komplement (för mig)
Äger 2 spegellösa kameror: Sony A7R (FF) och Sony Nex-7 (APS-C) men också en Nikon D800. Jag "korsar" systemen med varandra.
De spegellösa har en mängd fördelar som redan tagits upp här. Och jag tror de kommer att öka bland användare.
Däremot ser jag ingen snar förestående död för "tjockkameran". Orsaken grundar sig på att jag helst plåtar i småblldsformat (24x36) och där tycker jag fortfarande att vitsen med de små spegellösa systemkamerorna (läs främst A7-serien) försvinner en del när ljusstarkare och lite längre objektiv måste till.
Hade jag inte tagit med D800:an på senaste fotosemestern hade jag förlorat många motiv eftersom jag tycker det är mycket obekvämare med en liten kamera bak ett stort objektiv.
Å andra sidan hade jag sannolikt inte tagit kameran med mig (D800) till vissa platser och därmed missat en hel del motiv på det sättet.
Jag håller med Jason i mycket, men ännu så länge är inte de små spegellösa FF-kamerorna några allt-i-ettfrälsare. Det fattas ännu så långe för många dedicerade objektiv med full kommunikation mellan dem och kamerahusen. Visst går det jättebra att plåta med MF och objektiv med adapter, men gränsen för min del går vid att hänga på ett Sigma 35/1.4 DG HSM Art (7 hg+ 1 hg adapter) viktmässigt. Ovanför den gränsen blir D800:an bekvämare. I alla fall för mig.
Jag hoppas och tror på en snabbare utveckling av de dedicerade objektiven med rimlig ljusstyrka och vikt.
Ännu så länge har Sony bara gjort 2 riktigt bra: Främst FE 55/1.8 ZE och det hyfsade FE 35/2.8 ZE.
Deras FE- normalzoomar är tämligen förfärliga och måste göras om eftersom registeravståndet uppenbarligen orsakade konstruktionsmässiga svårigheter rent optiskt.
Så ännu så länge ser jag hur mina spegellösa kameror och D800:an kompletterar varandra.
//Lennart