MattiasL
Aktiv medlem
Jag är av övertygelsen att en kamera kan vara modern och yrkesmässigt konservativ på en gång. Att tillåta appar, inbyggd wifi och blåtand, avancerad fjärrstyrning, pekskärm a la iphone och varför inte en simkortport så kameran själv kan vara uppkopplad...allt skulle gå att göra och kameran skulle ändå kunna se ut och hanteras som tex D5.
Några av de saker du nämner skulle faktiskt få mig mindre intresserad, då jag tror de snabbt skulle kännas omoderna. Jag har en kamera med pekskärm, och det driver mig till vansinne. Fokuspunkter, vitbalans och gud vet vad ändras hejvilt om jag inte håller näsan i styr. Fjärrstyrning via mobilen har den också, och det fungerar så uselt att jag istället köpt en vanlig sladd-fjärr.
Ibland är det förstås användbart att kunna dra över bilder till mobilen och publicera på Instagram redan på tåget hem från att ha plåtat. Men nja. Det hela har gjort att kameran från 2013 (Panasonic GH3) som har massor av fiffiga funktioner känns mer omodern i hanteringen än den från 2008 (Nikon D700), och jag har helt slutat använda den förutom till video där den fortfarande håller fin klass.
Det beror säkert mycket på skillnaden i nypris också, men i den senare är det egentligen enbart sensorn som börjar kännas lite ålderstigen i vissa lägen. Och avsaknaden av video kanske. Den startar direkt och reagerar snabbt. En heldags jobb tar inte ens slut på ett batteri, och jag känner mig alltid trygg med att allt funkar. Det är egentligen allt jag bryr mig om vad beträffar jobbet.
Men å andra sidan: simkort tror jag är en utmärkt idé för pressfotografer som måste leverera omedelbart. Några av de andra grejorna måste nog åtminstone mogna en del först, och jag tror inte Nikon och Canon gör fel som är lite gammaldags.
Dessutom: hur omodernt det än må vara med spegelreflexsökare, och hur bra än de elektroniska är, så är det nog många som uppskattar att inte alltid se världen genom en skärm. Personligen upplever jag en spegelreflex som mindre ansträngande för ögat, vilket betyder mycket om man fotograferar mycket.
Senast ändrad: