Hårddraget och missriktat skulle jag säga
TN gör rätt trevliga utrustningsrecensioner, men hans resonemang om kameramarknaden tycker jag ofta missar målet rätt rejält. Som här.
Krisande Nikon? På vilket sätt då? Krympande ja, precis som kameramarknaden i stort och på det sättet skiljer de sig inte från andra kameratillverkare. Och om det är något företag vars fotografiska verksamhet (ju som består av många delar) faktiskt går riktigt bra så är det - Canon.
Huvudproblemet för kamerabranschen just nu handlar framför allt om att försäljningen av kompaktkameror har krympt kraftigt i flera år och att man där tappat en tidigare hyfsat stor och framför allt säker inkomstkälla - kompaktkameror har ju lågmarginalprodukter, men sålt i stora antal och varit en hörnsten i ekonomin för kameratillverkarna. Man kan säga att kompakter har varit tillverkarnas ena ben, systemkameror det andra och numera haltar alla ganska kraftigt ...
Systemkameraförsäljningen krymper också, men där verkar har nästan alla tillverkarna ha kompenserat det med ett skifte mot dyrare modeller så man i praktiken tjänar lika mycket eller rent av mer trots lite mindre volymer. Tydligast är den trenden just hos spegelfritt - jämför fördelningen av spegelfria modeller över/under 10000 kr idag jämfört med för 5-6 år sedan
Och det här med att vara dåliga på programvaror och uppkoppling till andra enheter - där är alla kameratillverkarna stora syndare. Den tillverkare som varit minst dålig på sådant var Samsung, men de har ju lämnat kameramarknaden. Och jo, Phase One gör ju i alla fall en bra råkonverterare.
Men mer generellt: Huvudproblemen för kameratillverkarna handlar inte om brister i teknik utan om att de nästan helt tappat den ena av sina två huvudsakliga produktgrupper (kompakterna) och att den andra (systemkamerorna) har krympt (i volym) eller står och stampar (i kronor och ören).
Så skulle det hjälpa om Canon och Nikon satsade mer på spegelfritt? Det lyfts ofta fram som om det på något magiskt sätt skulle förändra allting. Jag tvivlar på att det skulle påverka särskilt mycket, det skulle inte ge oss tillbaka kompaktkameraförsäljningen och jag tvivlar på att vare sig Canon eller Nikon skulle sälja speciellt mycket fler systemkameror heller - det de vinner på spegelfritt skulle de tappa på DSLR. Viktig poäng: Jag håller helt med om att de på längre sikt behöver bygga attraktiva spegelfria modeller mer tydligt riktade till entusiaster, det är ditåt marknaden långsamt rör sig. Heller förr än senare, men att i dagsläget satsa mer på spegelfritt är helt enkelt inget som på något tydligt sätt påverkar huvudproblemet för dem eller för alla andra kameratillverkare - att kompaktkameramarknaden imploderat och att även systemkameramarknaden krymper.
Inte heller tror jag det handlar speciellt mycket om tekniken på detaljnivå (pekskärmar, olika fokuslösningar m m). Visst kunde man rent allmänt önska att alla kameratillverkarna lärde sig mer av varandras för- och nackdelar där, men igen, det är inte någon central grej för att få upp kameraförsäljningen. Det nog är mest vi tekniknördar som över huvud taget noterar tekniklösningar av den typen
Inte heller ser jag någon tydligt systematiskt skillnad mellan de "nya" och "gamla" kameratillverkarna när det gäller viljan eller förmågan att använda ny teknik. Alla har några detaljlösningar de gör bättre än andra - och några de gör sämre.
Det enda jag generellt kan hålla med om är att kameratillverkarna - allihop - skulle lära sig samarbeta med utomstående när det gäller programvaror (i synnerhet mobilappar). Men det har å andra sidan varit ett problem ända sedan digitalkamerorna först uppstod, de var kassa på sådant även när kameramarknaden blomstrade.