Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony fälttestar fullformatare med 102(!) st korslagda AF-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Har dom lyckats göra en AF där all punkter ligger utspridda över hela bildytan o fungerar snabbt och säker så är det imponerande för då har dom lyckats med något ingen annan lyckats med hittills....dock tvivlar jag personligen starkt på detta o att det mest är ett önsketänkande/ett felaktigt rykte....inte ett jämt antal fokuspunkter...och om AF-modulen är gjord så att den skall täcka/vara utspridd över hela bildytan på en FF så innebär det att den inte kommer att fungera/gå att använda på en APS-C...dessutom blir det rätt glest mellan AF-punkterna om det nu är 102st som skall vara utspridda över hela ytan på en FF

Om vi talar fasdetekterande fokus är det så vitt jag känner till praktiskt omöjligt att sprida ut dem över hela ytan. Tänk på att fasdetektering arbetar med hjälp av trigonometri, och ju längre ut från centrum i bilden du vill ha AF-punkter, ju större maxbländare krävs för att de alls skall fungera.

I traditionella kameror har du sedan ytterligare begränsningar som bland annat har att göra med hur stor du kan göra subspegeln bakom huvudspegeln. I en SLT-konstruktion slipper man det, men kommer fortfarande inte runt grundproblemet med trigonometrin. Om ni undrar varför man inte kan blända ned speciellt mycket med en SLT-kamera under snabba serier (eller under videofilmning) och bibehålla AF så beror det just på att fasdetekt-AF kräver en stor bländaröppning för att alls kunna mäta, hinner då inte objektivet med att blända upp mellan exponeringarna så fungerar inte AF speciellt bra.

Se även på Nikons 1-kameror som har fasdetektering inbyggt i sensorn och inte har några som helst begränsningar pga spegel - inte heller där kan man sprida de fokuspunkterna över någon större del av ytan.

När det gäller ytspridning har kontrastdetekterande fokus en stor fördel - den kan bokstavligen mäta var som helst i bildytan.

Om det stämmer att Sony byggt en kamera som kan fokusera över hela ytan verkar det mer troligt att de använder samma grundtanke som just Nikon 1-kamerorna - snabb fasdetekt i mitten, kompletterat med kontrastdetektering längre ut från bildcentrum. En fördel med SLT är ju att man precis som med sensorbaserad fasdetekt kan kombinera fasdetektering och kontrastdetektering som arbetar tillsammans.
 
Varför då? Visst, kanske bara 40-50 AF-sensorer skulle kunna användas ifall man kopplar om till APS-C, men detta torde vara ett tämligen trivialt tekniskt problem att lösa.
.

Tror du själv på en sådan lösning?? Att använda en alldeles för stor o dyr sensormodul än nödvändigt i billigare APS-C kamera genom att koppla om den.
 
Känns som om att tappa AF prestanda för att man återkopplar vid varenda exponering är ett dåligt val av Sony. Den borde rimligen gå att stänga av för prestandafreaks :)

Om återkoppling står för omtag av AF för att vara säker på att skärpan hittas, så hade Sony och även Pentax det systemet på tidigare modeller. Vilket då fördröjde snabbheten intialt, tydlinge mera märkbart vid längre tele, A77 och även A900 har väl valmöjlighet snabb eller säker AF.

På min A77 är AFen blixtrande snabb rent intialt med 16-50/2,8. Proffsfoto nämde att A77 hade svårt vid röriga motiv och följning då av motivet när det gällde att kameran själv bytte till nästa fokuspunkt, vilket 7D gjorde utan att man behövde släppa upp avtryckaren och söka ny fokus. Men A77 AF-system ansågs bättre än D7000 och 60D. Vilket får ses som en framgång tycker jag.

Inte omöjligt att ett framtida FW kan förbättra automatiken vid följning, har för mig att D300 fick FW efter en längre tid för förbättring av AF, men det vet nog Magnus.
 
Nja, ja vet inte om jag håller med till 100 % där. Om man har två saker som inte är exakt kalibrerade kan man göra hur många mätningar som helst, det kommer inte att komma närmare rätt än de är kalibrerade. Isåfall skulle det ju bara vara att halvtrycka flera gånger med Nikon och Canon, så gör man en manuell dubbelkoll.

Det är bara rätt kalibrering med hus och objektiv tillsammans som hjälper mot felfokus.

I den äldre AF-skolan fanns många varningar om när AFen kunde få det besvärligt, som enfärgade plagg, fönster mm. Många tips kom under åren som följde, som att förfokusera vid sidan, om skärpedjupet var hyggligt, och även att snabbt ta fokus på nytt för att vara mera säker.

Finns stora risker att många nya inte har helt klart för sig att autofokusen kan inte klara precis allt, utan att man får vara kreativ och söka lösningar. Sedan kan man så klart undra varför tillverkarna slarvar med slutkontrollen även när det handlar om prestigemärken.
 
Kanske för att de längre Sony-trådarna tenderar att evolvera till något som mera liknar strukturen hos vanliga samtal? Kan i och för sig mycket väl bero mest på att det handlar om ett gäng väldigt pratglada sk-tar här... :)
.

Helt rätt Gunnar, strukturen hos vanliga samtal, det kan bli ett genombrått här inom skrivkonsten, för när vi talar med varandra så kan vi snabbt ändra på saker som vi säger fel och märker snabbt om kompisen inte riktigt förstår hur vi menar. problemet är att det kan ta lite tid att fånga in detta NYA skrivsätt och förstå jargången, när man skriver på sådant sätt kan det se en aning ostruktuerat ut och lite dålig ordning och en del hopp mellan olika saker.
 
I den äldre AF-skolan fanns många varningar om när AFen kunde få det besvärligt, som enfärgade plagg, fönster mm. Många tips kom under åren som följde, som att förfokusera vid sidan, om skärpedjupet var hyggligt, och även att snabbt ta fokus på nytt för att vara mera säker.

Finns stora risker att många nya inte har helt klart för sig att autofokusen kan inte klara precis allt, utan att man får vara kreativ och söka lösningar. Sedan kan man så klart undra varför tillverkarna slarvar med slutkontrollen även när det handlar om prestigemärken.

AF har - trots att många tror motsatsen - generellt sett blivit bättre och bättre under åren. Men det är, har alltid varit och kommer alltid förbli en hjälp. Det är som med automatisk exponering, funkar bra för det mesta men ibland kan automatiken, hur bra den än är, faktiskt inte känna till våra avsikter med bilden. Då får man hjälpa automatiken på traven, lura den lite eller helt ta över.

För exponering har vi exponeringskompensation (+/-), ibland önskar jag det fanns en lika lättåtkomlig AF-kompensation (dvs i princip mikrojusteringen, fast mer snabbjobbad). Jag har fotat en hel del springande och hoppande hundar (agility - en kul sport för de som inte sett det). Skall jag ihållande fota hundar rakt framifrån ställer jag medvetet mikrojusteringen att framfokusera en bit eftersom AF lätt blir lurad av hundars spetsiga "ansikten" (säger man så om hundar?). Utan justering blir det annars mycket skarpa öron och suddiga nosar.

Men tillbaka till Bengts viktiga poäng - AF kan hjälpa oss, men den kan faktiskt inte alltid veta exakt vad det är vi vill ha skarpt i en bild och vissa saker har den faktiskt svårt att mäta (t.x. stora ytor utan mönster eller kontraster).

Framöver kommer vi antagligen se fler lösningar där man kombinerar fasdetektering (snabbt, men inte alltid så exakt) med kontrastdetektering (inte så snabbt, men exakt) och dessutom drar nytta av mönster-, ljus- och färgigenkänning (tänk ansiktsigenkänning, smile shutter, Nikons 3D-fokus osv).
 
För exponering har vi exponeringskompensation (+/-), ibland önskar jag det fanns en lika lättåtkomlig AF-kompensation (dvs i princip mikrojusteringen, fast mer snabbjobbad). Jag har fotat en hel del springande och hoppande hundar (agility - en kul sport för de som inte sett det). Skall jag ihållande fota hundar rakt framifrån ställer jag medvetet mikrojusteringen att framfokusera en bit eftersom AF lätt blir lurad av hundars spetsiga "ansikten" (säger man så om hundar?). Utan justering blir det annars mycket skarpa öron och suddiga nosar.

Med vissa objektiv kan man ställ in skärpan manuellt trots att kameran/objektivet är inställt för AF. Det är riktigt praktiskt om motivet är spretigt så att det är svårt att få kameran att fokusera exakt på den detalj man vill. När kameran har autofokuserat strax bredvid den detaljen så justerar man lite manuellt och tar bilden. Det vore förstås ännu bättre om man hade snittbild/mikroprismor i sökaren på sin spegelreflex (Sony har löst frånvaron av sådant hyfsat bra med Focus Peaking i sina EVF-försedda kameror).

Ovanstående fungerar bara bra med stillastående motiv. För saker som rör sig fort hinner man förstås inte kompensera manuellt.
 
Intressanta reaktioner och spekulationer här. Men finns överhuvudtaget några mer direkta fakta om denna kamera?

Stämmer teorierna om fasdetekterande AF i mer centrumbetonat läge och lite ut mot kanterna samt kontrast-AF som tar över resten är det ju väldigt bra.

Men finns det några mer råfakta? SLT-tekniken skrämmer mig inte ett skvatt längre efter att plåtat allehanda fasta och rörliga motiv i skiftande ljus med såväl långa som korta brännvidder.

Fast jag hade egentligen hoppats på en mer D800-lik kamera i SLT-skepnad.

//Lennart
 
Intressanta reaktioner och spekulationer här. Men finns överhuvudtaget några mer direkta fakta om denna kamera?

Stämmer teorierna om fasdetekterande AF i mer centrumbetonat läge och lite ut mot kanterna samt kontrast-AF som tar över resten är det ju väldigt bra.

Men finns det några mer råfakta? SLT-tekniken skrämmer mig inte ett skvatt längre efter att plåtat allehanda fasta och rörliga motiv i skiftande ljus med såväl långa som korta brännvidder.

Fast jag hade egentligen hoppats på en mer D800-lik kamera i SLT-skepnad.

//Lennart

Finns inga fakta alls och det där med fokuspunkter över hela ytan tycker jag liknar att göra en höna av en fjäder.

Det som jag är ganska säker på däremot är att Sony kommer att lansera A99 i anslutning till Photokina i september.

  • Att det blir en FF med samma sensor som i Nikon D800.
  • Att den blir väldigt lik A77. Att den har bättre AF än A77.
  • Att den har en fantastisk EVF-sökare, större ljusare och bättre än A77.
  • Att den har QXD-kort. Förstås USB3, GPS osv.
  • Att den har ännu högre fps, typ 16 eller nåt.
  • Att den har avsevärt snabbare cpu och mer buffert än A77.
  • Att den får ett svagt AA-filter, nånstans mittemellan D800 och D800E
  • Att det samtidigt kommer uppgraderade G-objektiv med elektronisk bländarstyrning och snabbare SSM AF-motor.
  • Att den kommer att kosta c:a 17 995 kr för enbart hus och 24 995 i kit med en ny 28-75/2,8SSM.
  • Att Sony (äntligen) satsar stort och lanserar ett pro-program.
  • Att Sony ändå inte lyckas komma in i finrummet hos fotohandlare, yrkesfotografer och tidningar.
Ingen square sensor. "Bara" 51 AF-punkter som inte täcker hela ytan.

Blir en förbaskat bra kamera ändå.
(Glöm inte var ni läste det först .-))



/Mats
 
Finns inga fakta alls och det där med fokuspunkter över hela ytan tycker jag liknar att göra en höna av en fjäder.

Det som jag är ganska säker på däremot är att Sony kommer att lansera A99 i anslutning till Photokina i september.

  • Att det blir en FF med samma sensor som i Nikon D800.
  • Att den blir väldigt lik A77. Att den har bättre AF än A77.
  • Att den har en fantastisk EVF-sökare, större ljusare och bättre än A77.
  • Att den har QXD-kort. Förstås USB3, GPS osv.
  • Att den har ännu högre fps, typ 16 eller nåt.
  • Att den har avsevärt snabbare cpu och mer buffert än A77.
  • Att den får ett svagt AA-filter, nånstans mittemellan D800 och D800E
  • Att det samtidigt kommer uppgraderade G-objektiv med elektronisk bländarstyrning och snabbare SSM AF-motor.
  • Att den kommer att kosta c:a 17 995 kr för enbart hus och 24 995 i kit med en ny 28-75/2,8SSM.
  • Att Sony (äntligen) satsar stort och lanserar ett pro-program.
  • Att Sony ändå inte lyckas komma in i finrummet hos fotohandlare, yrkesfotografer och tidningar.
Ingen square sensor. "Bara" 51 AF-punkter som inte täcker hela ytan.

Blir en förbaskat bra kamera ändå.
(Glöm inte var ni läste det först .-))



/Mats

Ska inte glömma det! OM det stämmer i stort det du skrivit så kan man ju lugnt sitta tillbaklutad. A900 levererar fortfarande, men jag har sett bilder från D800 vars DR jag är mycket imponerad av. 24Mp kommer man mycket långt med, men i mitt fall känns det bättre med 36.

Jag tror inte Sony hinner fixa lineupen av G-gluggar tills i september. Möjligtvis avsisera dem. Konstigt nog stod det på SR att prishöjningar var att vänta på befintliga G-gluggar (såvida det inte var ett förtida aprilskämt), däribland den inte alltför vassa men skitdyra 35/1.4.

Blir den lik A77 i format och hantering är det bara bra och lugnt för min del. Priset tror jag du är för optimistisk med.

Tyvärr gäller det oxå tunnare AA-filter. Ska Sony lyckas med det MÅSTE man lära sig att ta hand om signal/brus-förhållanden på ett annat sätt än hittills. Man får "följa John, förlåt Nikon" i det avseendet.

Om kameran ska ha 16 bps kommer den sannolikt inte att bli lika nätt som en A77. Behövs nog dubbla batterikapaciteten för det, alternativt ett VG.

Men huvudsaken för mig är att Sony verkar vara back on track. Sen får vi se hur många rätt du prickar in. Lovar att betala tillbaks en spänn retroaktivt på köpeskillingen för 135:an för varje rätt:)

Fast jag ser gärna att det blir många AF-punkter med kontrast-AF på kanterna som Agfors skisserade, men inte katten behövs 102 totalt.

//Lennart
 
Finns inga fakta alls och det där med fokuspunkter över hela ytan tycker jag liknar att göra en höna av en fjäder.

Det som jag är ganska säker på däremot är att Sony kommer att lansera A99 i anslutning till Photokina i september.


[*]Att det blir en FF med samma sensor som i Nikon D800.
---

[*]Att den får ett svagt AA-filter, nånstans mittemellan D800 och D800E
---

[*]Att den kommer att kosta c:a 17 995 kr för enbart hus och 24 995 i kit med en ny 28-75/2,8SSM.
---
Blir en förbaskat bra kamera ändå.
(Glöm inte var ni läste det först .-))

/Mats
Ber att få anmäla avvikande uppfattning när det gäller de punkter jag citerar ovan. :)

Det finns (vad jag har sett) INGA indikationer på att den fullformatare som Sony avser att presentera i september skulle ha samma 36 Mp sensor som D800. All information talar om en ny 24 Mp-sensor.

Dessutom har Nikon som bekant fått ett års ensamrätt / försprång på Sonys 36 Mp-sensor, och att Sony skulle bryta mot detta avtal finns inte på kartan. Sonys nästa fullformatare däremot, som ska komma i början av 2013, kommer att vara fri att kunna använda 36 Mp-sensorn.

Jag tvivlar på att Sony kommer att sätta in ett jättesvagt AA-filter på denna 24 Mp sensor - det ger mer problem än det löser. Men ju högre upplösningen är, ju svagare AA-filter kan man använda, så Sonys 36 Mp fullformatare nästa år kan ev. komma att ha ett lite svagare AA-filter.

Tror nog att du är överoptimistisk när det gäller priset, men visst vore det roligt ifall du fick rätt!
.
 
Senast ändrad:
Dessutom har Nikon som bekant fått ett års ensamrätt / försprång på Sonys 36 Mp-sensor, och att Sony skulle bryta mot detta avtal finns inte på kartan. Sonys nästa fullformatare däremot, som ska komma i början av 2013, kommer att vara fri att kunna använda 36 Mp-sensorn.

Vet man att Nikon har ensamrätt i 1 år. Läste på SAR att det ryktas kommer en Nikon med 24 mpx APC (Nex-7/A77 sensorn) rätt snart typ 6 månder....
Kan inte samma 6 gälla 26an.....
Sony vill väl smida på nexen då den säljer bättre än en ev FF
A850 och A900 var nog inga guldkalvar för SONY
 
Ber att få anmäla avvikande uppfattning när det gäller de punkter jag citerar ovan. :)

Det finns (vad jag har sett) INGA indikationer på att den fullformatare som Sony avser att presentera i september skulle ha samma 36 Mp sensor som D800. All information talar om en ny 24 Mp-sensor.

Dessutom har Nikon som bekant fått ett års ensamrätt / försprång på Sonys 36 Mp-sensor, och att Sony skulle bryta mot detta avtal finns inte på kartan. Sonys nästa fullformatare däremot, som ska komma i början av 2013, kommer att vara fri att kunna använda 36 Mp-sensorn.

Jag tvivlar på att Sony kommer att sätta in ett jättesvagt AA-filter på denna 24 Mp sensor - det ger mer problem än det löser. Men ju högre upplösningen är, ju svagare AA-filter kan man använda, så Sonys 36 Mp fullformatare nästa år kan ev. komma att ha ett lite svagare AA-filter.

Tror nog att du är överoptimistisk när det gäller priset, men visst vore det roligt ifall du fick rätt!
.

Om nu Nikon börjar höja priserna på D800 ute i stora vida världen, så kommer Sony kunna skruva upp sina också på denna kamera utan att rodna.
 
Det finns (vad jag har sett) INGA indikationer på att den fullformatare som Sony avser att presentera i september skulle ha samma 36 Mp sensor som D800. All information talar om en ny 24 Mp-sensor.

Dessutom har Nikon som bekant fått ett års ensamrätt / försprång på Sonys 36 Mp-sensor, och att Sony skulle bryta mot detta avtal finns inte på kartan. Sonys nästa fullformatare däremot, som ska komma i början av 2013, kommer att vara fri att kunna använda 36 Mp-sensorn.

Ber att få avvika om avvikelsen.

Det finns massor av indikationer på att Sony skulle använda samma sensor som Nikon D800.
T.ex. att Sony varit ensamma om 24 mpx APS-C, men att Nikon ett år senare släpper en D400 med samma sensor, så att de "bytt" en tidsbegränsad ensamrätt eller så.

Att Nikon har fått ett års ensamrätt på 36-megapixel sensorn är inte ett enda dugg bekant.

Du talar som om det var fakta att det finns ett ettårsavtal mellan Nikon och Sony.

Har du sett något avtal, eller? Eller har någon referens till att det skulle vara någon form av fakta eller så?

Kan du ange en enda källa till ovanstående eller någon trovärdig information som talar om 24 megapixel?

F.ö. om Sony lanserar kameran i september 2012 och den finns tillgänglig i butik i mars 2013 så har det gått ett precis år sedan Nikon D800 (skulle) ha funnits tillgänglig på marknaden.


Allt detta med 24-megapixel, 102 AF-punkter, kvadratisk sensor, exklusivavtalen är ju enbart lös spekulation, det finns INGEN ofociell fakta bakom detta!

Bara för att SAR ger det värdet 4 eller 5 så betyder det ingen sanning. De har haft fel förut och kommer ha det igen. Troligen är det så att informationen hos Sony är väl skyddad och inte alls läcker, utan att t.ex. den information som kom ut på ryktessiten om A77 innan release troligen var noga regisserat av Sony vad de skulle medvetet läcka och inte.
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...oming-early-2012-nikon-d800-with-same-sensor/

Tror det finns ett SR5 om A99 också, på samma sätt som att A77 skulle ha ISO över 200 000.

Det enda vi vet är att vi inte vet. Skriv inte om de här ryktena som om de vore fakta, du har inte en susning om hur det förhåller sig i verkligheten!


/Mats
 
Tror du själv på en sådan lösning?? Att använda en alldeles för stor o dyr {AF-}sensormodul än nödvändigt i billigare APS-C kamera genom att koppla om den.
Förstår inte hur du kan missuppfatta det jag skriver så totalt? Självfallet kommer Sony inte att stoppa in en stor FF-AF-sensor platta i APS-C kameror - det har varken de eller någon annan tillverkare någonsin gjort. Fanns det såna jubelidioter nånstans skulle det märket knappast kunna klara sig kvar kvar på kameramarknaden.

Så nej, jag tror inte på en sådan lösning som du framför, och har naturligtvis aldrig gjort det heller. Jag syftade förstås på fallet när man monterar på ett APS-C objektiv på en 102 AF-korssensors fullformatskamera - då skulle det knappast behöva vara några större svårigheter att inaktivera alla de AF-sensorer som ligger utanför APS-C arean.

Skulle de sedan vilja använda samma koncept i någon APS-C kamera så skulle de naturligtvis ta fram en mindre AF-sensormodul för det ändamålet med kanske 40-50 st sensorer.

Allt under förutsättning att det finns någon substans i ryktet, givetvis.
.
 
Inte omöjligt att ett framtida FW kan förbättra automatiken vid följning, har för mig att D300 fick FW efter en längre tid för förbättring av AF, men det vet nog Magnus.
Jag minns faktiskt inte längre hur det var med D300. Däremot vet jag att D2X fick en ny firmware när D2Xs lanserades som absolut förbättrade AF.

Kan för övrigt lägga till att min Nex 5n är pånyttfödd efter att varit på verkstad och fått ny firmware (av mig, verkstaden glömde ladda in den). Det är en helt annan kamera om det är AF vi pratar om..... Om det sedan är verkstadsbesöket eller den nya fw som är ängeln i dramat vet jag däremot inte

En annan sak som slår mig ofta i Sonyforumet är att många tycks tro att det är säker ELLER snabb fokus som är alternativen. Jag har som många av er vet haft stora problem med mina Nikons initialt. Snabba har de varit men inte säkra. Efter justering så har samtliga blivit både säkra OCH snabba. Så visst går det. Det är alltså inget motsatsförhållande, när de väl är injusterade .
 
Senast ändrad:
Jag minns faktiskt inte längre hur det var med D300. Däremot vet jag att D2X fick en ny firmware när D2Xs lanserades som absolut förbättrade AF.

Kan för övrigt lägga till att min Nex 5n är pånyttfödd efter att varit på verkstad och fått ny firmware (av mig, verkstaden glömde ladda in den). Det är en helt annan kamera om det är AF vi pratar om..... Om det sedan är verkstadsbesöket eller den nya fw som är ängeln i dramat vet jag däremot inte

En annan sak som slår mig ofta i Sonyforumet är att många tycks tro att det är säker ELLER snabb fokus som är alternativen. Jag har som många av er vet haft stora problem med mina Nikons initialt. Snabba har de varit men inte säkra. Efter justering så har samtliga blivit både säkra OCH snabba. Så visst går det. Det är alltså inget motsatsförhållande, när de väl är injusterade .

Vi har haft tidigare diskusstioner om intial snabbhet mot stillastående, och duglighet vid följande AF. som du känner till så gör Foto tester mot kontrastrik upplyst tavla.

Vid dessa välordnade förhållande så hamnar inte D300 i toppen vad gäller intial snabbhet, Canon 7D klockar in på fantastiska 0,17 sek. D300 ligger dubbelt upp. en A77 klockar in på 0,22 sek. som exempel.

Detta är rena fakta siffror som är bevisat mätbara men som då gäller en kontrastrik och välupplyst tavla, D300 lär vara lite bättre än A77 att hitta fokus vid sämre ljus enligt Martin Agfors.

Dessa siffror har upprört Nikongänget som då har dragit värjan med nackhåren resta, men har fått backa undan då ingen kamera kan vara bäst på precis allt.

Men därimot är D300 MYCKET BRA VID FÖLJANDE AF för där händer någonting annat som du då har beskrivit i tidigare trådar.

Inte att förglömma att du är makalöst inkörd på din Nikon och kan den utan och innan, hur många Crossbilder har du tagit fram till nu Magnus.
 
Inte att förglömma att du är makalöst inkörd på din Nikon och kan den utan och innan, hur många Crossbilder har du tagit fram till nu Magnus.

Många! Men även en massa andra snabbsportande bilder har det blivit genom åren. Jag har inte kvar min D300 längre, även om en annan finns i familjens ägo hos dottern. Använder D700 med grepp numera för mina snabba bilder.

När det gäller snabbhet så finns det inget att bli upprörd över när det gäller D300:an initiala snabbhet, eller brist på sådan är kanske mer rätt. Den är reell. Den är faktiskt rätt lustig i sin AF. Själva vridningen går blixtsnabbt och rätt blir det. Det är ju ioch för sig objektivet som står för vridningen i de flesta fall men det är kameran som beräknar hur långt vridningen skall ske. Det är betänketiden innan den sätter igång som tar lite tid. Observera att jag aldrig på något sätt har begränsats av detta i min vardag. Däremot i mitt sportfotoutävande konstigt nog när jag oftast använder AF-C.

När AF väl sparkat igång så är den helt enastående. Men att få den att starta "tracka" ett blixtsnabbt uppdykande motiv som mina som dyker upp från ingenstans och är borta snabbare än blixten kräver lite trixande. Har du möjlighet att låta D300 följa motivet 0,5-1 sekund före avtryck så missar den aldrig oavsett hur motivet beter sig. Om du inte har den tiden så krävs det trix för att få igång AF.

Med D700 är alla problemen borta. Den har inte alls samma fördröjning initalt. Minns inte exakt siffrorna längre men jag vill minnas att jag har på ett ungefär 100% skarpa bilder med D700. 85% med D300, 80% med 7D, 60-65% med D7000. Siffrorna baseras på mitt sätt att fota motocross. Inte någon annans, det är viktigt att komma ihåg. Skulle säkert kunna nå lite högre med 7D efter mer erfarenhet men jag tror inte att det blir någon enorm skillnad. Hade med mig en kompis med en 7D och även han hade en liten större andel keepers med D300 än sin egen 7D.

En liten anektot. Plåtade friidrott förra helgen med min D700, 70-200, 24/120 och 85/1,4. Första gången faktiskt och det var inte några elitstjärnor utan min 7-åriga son som hade sin första tävling tillsammans med övriga lag. 7-12-åringar var det om jag minns rätt. Det var i Torvallahallen i Haninge. Det fanns ljus men omständigheterna gjorde det ändå svårt. Små trånga utrymmen. 1/500 och f4-5,6 krävdes i de flesta fallen. iso 6400+ (oftast). Kom hem med knappa 1000 bilder. Inte en enda var oskarp som berodde på kameran. Att jag pekade fel då och då är inte kamerans fel....Tom den så ofta beskyllda långsamma 85/1,4 fokuserade rätt. Även på 1,4 satt skärpan där den skulle. Ni som plåtat höjdhopp vet att det är inte lätt med skärpan. Hopparen rör sig allt annat är "predictable". Skärpan satt hela tiden som en smäck.... varje gång....
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.