Annons

Sony fälttestar fullformatare med 102(!) st korslagda AF-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, i Sonytrådarna är varje inlägg som en halv novell, till skillnad från andra märken. Varför är det så? Undrar en novis som kör Canon fullformat, men även köpt en Nex-7 nu.
 
Kanske för att de längre Sony-trådarna tenderar att evolvera till något som mera liknar strukturen hos vanliga samtal? Kan i och för sig mycket väl bero mest på att det handlar om ett gäng väldigt pratglada sk-tar här... :)
.
 
Att Nikon inte tar i Sigma osv. är inget problem. Hus och objektiv ska INTE kalibreras ihop! Då kan det bli hur fel som helst om man skaffar nya objektiv.
/Mats
I teorin skall det gå till på det sättet och de utför också justeringen först mot kaliberade referensobjektiv/hus. Observera att jag endast har erfarenhet från CaNikon. Inte Sony, Efter justering mot referensprylarna så gör i alla fall Lasses kameraservice en justering ihop med kameran/objektivet. Det är därför som de alltid ber om att få in både hus och optik. I princip varje gång måste de justera lite till...

Det är just detta som gör att jag inte förstår hur det kan fungera med hyrprylar. Det kan inte finnas en enda som fokuserar 100% korrekt. Du pekar mycket riktigt på detta också i ditt inlägg. Vad händer om man byter hus eller sätter dit ett annat objektiv? Det kan jag tala om för dig. Det blir en resa till verkstaden igen......
 
Nja, ja vet inte om jag håller med till 100 % där. Om man har två saker som inte är exakt kalibrerade kan man göra hur många mätningar som helst, det kommer inte att komma närmare rätt än de är kalibrerade. Isåfall skulle det ju bara vara att halvtrycka flera gånger med Nikon och Canon, så gör man en manuell dubbelkoll.

Det är bara rätt kalibrering med hus och objektiv tillsammans som hjälper mot felfokus.

Dessutom är det så att exv. Canon enligt de uppgifter Micke Risedal tog fram från Intevision som är Canons servicepartner i Canon-trådarna om fokusproblemen (en om 5D MK II och en om 7D) justerar zoomarna på upp till 7 olika punkter. Det innebär alltså att man mycket väl kan ha icke linjära fel i denna typ av objektiv. Så det är ganska komplicerat och mängder av faktorer som samverkar.

När det gällde ljusstarka objektiv (bländare >= med 2,8) så hanteras dessa annorlunda av dessa mer avancerade Canonkameror och problem upptäcktes exv. med astigmatiska korslagda sensorer. Tyvärr är Micke Risedal portad här från forumet annars hade han nog givit oss ett antal illustrativa exempel också. Så fasdetekt AF står och faller med att grejorna är rätt justerade men det går alltså inte kontrast AF eftersom kontrast AF är självjusterande under goda ljusförhålanden åtminstone på ett helt annat sätt än fasdetetekt AF som alltsp inte gör någon uppföljande koll om justeringen verkligen blev korrekt. Fasdetekt AF är lite töm och glöm och det blir vad det blir beroende på hur väl justerat systemet är.
 
Microjusteringen justeras efter avstånd och brännvidd men även bländaren kan påverka mycket om det rör sig om ett objektiv som lider av focus shift ....om din zoom fungerade helt rätt på alla brännvidder efter en microjustering så hade du tur.

Om objektivet lider av focus shift så blir det så/beter sig objektivet på det viset :)

Ibland har man tur. Generellt så är det ju så att microjustering inte rår på icke linjära zoomar. Men mitt Sony 70-400 ligger tre punkter fel och det funkade att microjustera detta. Så jag är glad att det finns på min NEX 7 med adapter. Värre har det varit med de kamerahus som inte haft denna funktion och man har objektiv som inte är helt OK. Speciellt typ gamla skruvdrivna Minolta-objektiv har jag fått uppgifter av Werner Schaden på LP-Foto som lagat och rengjort et antal av dessa åt mig att det inte finns något att skruva på i dessa objektiv. Möjligen kan man schimsa dem om det går at få tag i reservdelar vilket han ibland klagat på är mycket svårt. Microjusteringen gör att man fixar åtminstone dessa gamla fasta objektiv o man nu har några. Med hus utan den möjligheten är man torsk för objektiven har en tendens att inte ha samma avvikelser allihop och då är det bara att välja vad man vill ska funka. Annat blir i värsta fall inte perfekt som man vill ha det.

Jag har haft mina grejor (främst min KM D7D) inne ett antal gånger på justering och tyvärr kan jag bara konstatera att jag blev besviken varenda gång.
 
.
Läckor från fälttestare ger vid handen att de redan har fått en fullformatare från Sony med en ny typ av 24 Mp sensor och med 102(!) korslagda AF-sensorer.

102 korslagda AF-punkter?! Imponerande!!! Men samtidigt börjar sag fundera över: Kan man se något genom en sådan sökare? Jag menar: När jag tittat genom sökaren på Canons och Nikons pro-modeller så tycker jag att man tappar bort motivet bakom alla streck och rutor som utgör AF-punkterna. Canons nya 61 punkters system är lockande, men också motbjudande pga de nämnda faktorerna. Att sedan ha 102 stycken dylika rutor låter som man skall förvänta sig ett svart block i mitten av sökaren. Lite som att se noterna till en av Chopins svårare etyd-stycken; Pappret är mera svart än vitt....
 
Hmm, i Sonytrådarna är varje inlägg som en halv novell, till skillnad från andra märken. Varför är det så? Undrar en novis som kör Canon fullformat, men även köpt en Nex-7 nu.

Du har bara inte läst de trådarna jag brukar skriva inlägg i; där brukar jag dessutom lyckas skapa långa svar till mina påståenden. :p Återvänd till canon-forumet! :p Hehee..
 
OK, tack.

Jag är verkligen överraskad. Har genom åren läst väldigt många inlägg från NN (dock långt ifrån alla naturligtvis - han var ju en av dem som skrev allra mest här på Fotosidan), men har svårt att minnas något annat än vanligtvis tekniskt mycket kunniga inlägg. Efter lite eftertanke minns jag dock ett inlägg för kanske några månader sedan, där någon var av annan åsikt , och NN skrev något nedlåtande om dennes intelligensnivå (har för mig att det gällde sensorer - kan ha varit om vilken sensor som Fuji använder i sin X-Pro 1). Jag blev väldigt överraskad - tonen i detta inlägg skilde sig helt från samtliga andra inlägg (som jag läst) av NN. Det borde aldrig ha skrivits, men jag trodde att det var en engångshändelse - ett tillfälligt hjärnsläpp.

Hur som helst, väldigt tråkigt är det ju. Men det borde ändå ha varit fullständigt klart för en så långvarig och erfaren forummedlem som NN att det är en "dödssynd" att uppträda under flera olika alias för att styrka sina egna uppfattningar.
.
 
102 korslagda AF-punkter?! Imponerande!!! Men samtidigt börjar sag fundera över: Kan man se något genom en sådan sökare? Jag menar: När jag tittat genom sökaren på Canons och Nikons pro-modeller så tycker jag att man tappar bort motivet bakom alla streck och rutor som utgör AF-punkterna. Canons nya 61 punkters system är lockande, men också motbjudande pga de nämnda faktorerna. Att sedan ha 102 stycken dylika rutor låter som man skall förvänta sig ett svart block i mitten av sökaren. Lite som att se noterna till en av Chopins svårare etyd-stycken; Pappret är mera svart än vitt....
Man kan nog med tämligen stor säkerhet utgå från att Sony-gubbsen löser detta problem på ett eller annat sätt. Går det inte att se genom sökaren så lär den AF-modulen aldrig komma att nå produktionsstadiet...

Dessutom verkar alla dessa sensorer INTE vara hopklämda i ett litet fält i mitten, utan de ska tydligen ligga utspridda över hela bildytan.
.
 
Dessutom verkar alla dessa sensorer INTE vara hopklämda i ett litet fält i mitten, utan de ska tydligen ligga utspridda över hela bildytan.
.

Har dom lyckats göra en AF där all punkter ligger utspridda över hela bildytan o fungerar snabbt och säker så är det imponerande för då har dom lyckats med något ingen annan lyckats med hittills....dock tvivlar jag personligen starkt på detta o att det mest är ett önsketänkande/ett felaktigt rykte....inte ett jämt antal fokuspunkter...och om AF-modulen är gjord så att den skall täcka/vara utspridd över hela bildytan på en FF så innebär det att den inte kommer att fungera/gå att använda på en APS-C...dessutom blir det rätt glest mellan AF-punkterna om det nu är 102st som skall vara utspridda över hela ytan på en FF
 
Hmm, i Sonytrådarna är varje inlägg som en halv novell, till skillnad från andra märken. Varför är det så? Undrar en novis som kör Canon fullformat, men även köpt en Nex-7 nu.

Är nog ett personlighetsdrag och intresse helt enkelt bland dem som huserar här. Kan vara så att det är överlag mer tänkande, filosoferande och speciella personer som väljer Sony. Har man inte stark självkänsla eller inte passionerad så väljer man i allmänhet inte en Sony-kamerara. Proffsen kör ju Canon och handlaren i affären säger att det är det bästa märket och Sony finns inte i någon fotoaffär osv.

Hur jobbig är inte den där spärrren p fotosidan att inlägga inte får överstiga en viss längd. Hur många gånger råkar man inte ut för felmeddelandet "ditt inlägg är för långt" och måste stcka upp det med klipp och klistra i t.ex. 3 separata inlägg.


/Mats
 
Har dom lyckats göra en AF där all punkter ligger utspridda över hela bildytan o fungerar snabbt och säker så är det imponerande för då har dom lyckats med något ingen annan lyckats med hittills....
Varför inte? Problemet fram till nu har varit hälpspegeln bakom huvudspegeln och storleken på den halvtransparenta delen av huvudspegeln. Nu med Sonys SLT-teknik kan fokussensorn se hela bildytan.
 
Hur jobbig är inte den där spärrren p fotosidan att inlägga inte får överstiga en viss längd.

Jag gissar att den är till för att inte spamrobotar ska kunna lägga in enorma mängder data. (Men jag tror att den är obehövlig eftersom en spamrobot knappast klarar av att registrera sig.)
 
Varför inte? Problemet fram till nu har varit hälpspegeln bakom huvudspegeln och storleken på den halvtransparenta delen av huvudspegeln. Nu med Sonys SLT-teknik kan fokussensorn se hela bildytan.

Ja visst är det så att Sony har helt andra förutsättningar med SLT-konstruktionen så visst skulle det fungera....har inte påstått att dom inte skulle kunna göra en sådan AF utan sa att det skulle vara imponerande.

Men som sagt jag tror det rör sig om önsketänkande/bara ett rykte eftersom det är ett jämt antal AF-punkter...om AF-punkterna skulle vara utspridda över hela bildytan på FF så är inte 102st så många utan det blir då istället väl glest mellan dom...en sådan AF-modul skulle bara passa FF.....men samtidigt hoppas jag(som jag också sagt tidigare) att det är sant för det hade varit kul och bra för utvecklingen om Sony satte dom två stora på pottkanten när det gäller AF.
 
Har dom lyckats göra en AF där all punkter ligger utspridda över hela bildytan o fungerar snabbt och säker så är det imponerande för då har dom lyckats med något ingen annan lyckats med hittills....

Varför skulle inte Sony lyckas med att göra något som ingen annan lyckats med tidigare just den här gången?

Det har dom ju gjort massor av gånger tidigare.


/Mats
 
Varför skulle inte Sony lyckas med att göra något som ingen annan lyckats med tidigare just den här gången?

Det har dom ju gjort massor av gånger tidigare.


/Mats

Kanske formulerade mig lite dumt men jag menade inte att Sony inte skulle lyckas med något som ingen annan lyckats med tidigare.....menade att det är imponerande eftersom just ingen annan har en AF som täcker så stor yta...ingen är ens i närheten av en sådan AF på FF sen skulle det även vara imponerande just för att det trotts fördelen med SLT-konstruktionen inte helt problemfritt o enkelt att skapa en AF som täcker hela ytan på en FF....men som som jag tidigare sagt så tror jag bara detta är ett önsketänkande/felaktigt rykte om jag har fel eller rätt återstår att se när väl A99(?) har presenterats.
 
Senast ändrad:
Självfallet har du all rätt att för egen del tro att detta skulle vara ett önsketänkande. Men jag förstår inte varför du väljer att tro just detta? Det finns ju inga som helst säkra uppgifter någonstans som styrker din tro. Eller den motsatta.

Själv skrev jag:
"...utan de ska tydligen ligga utspridda över hela bildytan."

Detta innebär att jag för min del inte redan nu "fastställer" att detta är korrekt, eller att det enbart handlar om önsketänkande. Jag har vanligen en agnostisk syn på sådant här (vi vet inte). Dvs det är en öppen fråga, som det är meningslöst att försöka ge "svar" på just nu, vare sig åt det ena eller andra hållet.

Men detta handlar som sagt om prototyper, och många sådana kommer ju aldrig i produktion. Dock tror jag för egen del (ifall ryktet har någon grund i fakta) att Sony-gubbsen verkligen kommer att försöka få till detta, eller något liknande. Sony har ju som bekant många gånger visat att de inte är rädda för att ge sig i kast med svåra eller "omöjliga" uppgifter.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.