Det är ju ofta en fördel med nyare teknikgenerationer.
Saxar från SAR idag 14/3
"DPreview added the Fuji GFX studio samples. The camera uses the Sony 51MP medium format sensor. But despite the size advantage there doesn’t seem to be a big quantum leap over the Sony A7rII:
Storleksskillnaden är ju faktiskt "bara" ungefär 2/3-dels steg, och av allt att döma bygger ju den sensorn på liknande grundteknik som vi haft i flera år nu - den generella tekniknivå vi först såg i Sonys 16-megapixelssensor som kom 2010 och som kom i en småbildsversion året efter (D800). Vilket också förklarar varför till exempel Nikon inte varit speciellt stressade att ersätta 36-MP-sensorn och att Pentax valde att köra med den i sin K-1. Visst är den nya bakbelysta 42-megapixelsensorn en aning bättre, men skillnaden mot sensorn i D810 är inte speciellt himlastormande (mer om det längre fram).
Saken är ju att sensortekniken är driven såpass långt idag - och har varit det sedan runt 2010 - att det är ganska svårt att åstadkomma några riktigt tydliga prestandafördelar med nyare varianter. Igen, 42-megapixelssensorn är imponerande, men dess kanske tydligaste praktiska fördel över den äldre 36-megapixelsvarianten är ju snabbare utläsning (vilket ju bland annat möjliggör 4k-video).
Jag säger inte att utvecklingen har avstannat eller att den kommer att göra det. Men faktum kvarstår att vi bara har sett rätt marginella prestandalyft de senaste åren. Inte ointressanta, men inte heller så stora att alla springer benen av sig för att byta till dem.
“In terms of high ISO noise, the GFX 50S performs fairly similarly to the Pentax 645Z and, as sensor size alone would lead you to expect: better than the Canon EOS 5D SR. However, because Sony’s a7R II sensor uses a more modern BSI design, it’s able to be more efficient, which means it’s able to close the gap to the bigger sensor cameras. “
Poängen är ju att den nyare bakbelysta sensortekniken till en del kan kompensera för större sensoryta med både fler och större pixlar t.ex. Även den större 100MP-sensorn som sitter i någon av Phase One:s kameror är ju gjord med äldre teknik.
Jag är nog lite skeptisk till att just BSI-tekniken gör så speciellt stor skillnad här - i riktigt små sensorer, typ kompaktkameror, mobiler och mindre är BSI viktigt för att öka ljusinsamlingen. Men i så här stora sensorer är inte saker så tätt packade och ljusinsamling är inget egentligt problem heller med konventionella sensorer.
Jag tror det handlar mer om den generella skillnaden med en allmänt lite modernare sensor, BSI eller inte. Mellanformatssensorn i GFX verkar ju av det mesta att döma vara byggd med den lite äldre tekniken som vi även då ser i den klassiska 36-megapixelssensorn i småbildsformat. Plus att ytskillnaden mellan småbild och den större mellanformatssensorn som sagt inte är så himlastormande. Runt 2/3-dels steg.
Det är klart att nyare sensorteknik betyder och som sagt, Nikon verkar hoppa över 42 MP-sensorn och frågan är om det blir de som får ståta med den nya generationen innan Sony själva släpper sina nya kameror. Mycket tyder ju på att D800 kommer vara ett undantag. Kommer Sony komma med en ny generation bakbelysta och kanske stackade sensorer så kommer nog Nikon framstå som om de står kvar på perrongen när nästa tåg går också. Jag tycker det ska bli intressant att se vilka vägval dessa företag gör - inklusive Canon.
Min misstanke är att Nikon helt enkelt inte upplevt att D810 inte ligger så långt efter konkurrenter att de känt något större tvång att uppgradera den sensorn. Man kan alltid diskutera DXOMarks rankingpoäng, men titta på deras topp-5: Leder gör A7RII med 98 poäng, sedan kommer D810 och RX1R II (med samma sensor som A7RII), bägge på 97 poäng, sedan har du Pentax K-1 och faktiskt gamla D800E, bägge på 96 poäng. Slutsats? Det är faktiskt ingen speciellt tydlig praktisk prestandaskillnad mellan 36- och 42-megapixelssensorerna.
Jag tror många förväntar sig en uppgradering av D810 snart, men det mer centrala då är snarare saker som att få Nikons nya 153-punkters AF-system, inbyggd wifi, Bluetooth, kompatibilitet med radioblixtarna (SB-5000), lite snabbare serietagning, gärna 4k-video ... De två sistnämnda har ju lite med sensorprestanda att göra, men jag tvivlar på att de känner att sensorn annars ligger efter konkurrenterna. Och där nog Eos 5DS/Eos 5DSr och 5D Mk4 är - minst - lika viktiga konkurrenter som A7RII.