Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony fälttestar fullformatare med 102(!) st korslagda AF-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
100 Mpixel rakt av så undrar man ju vilken målgruppen är.
Med 100 Mpixel och smart mjukvara så kan det ju bli hur kul som helst.

Less is more ibland och det känns ju som om D800:s 36 är en bra "kompromiss".
 
. Ni som plåtat höjdhopp vet att det är inte lätt med skärpan. Hopparen rör sig allt annat är "predictable". Skärpan satt hela tiden som en smäck.... varje gång....

Jag har aldrig plåtat höjdhopp, men jag förstår inte riktigt det där. Det borde väl vara tvärtom den mest förutsägbara idrotten som finns. I alla fall avseende vilket skärpeplan som är intressant och när det intessanta ögonblicket inträffar.

Ribban är ju dessutom randig, så det är väl bara att förfokusera i mitten på den så ligger skärpan exakt rätt när hopparen sedan hoppar över det stället. Hoppar hoppar väl knappast någon annanstans? Lagom anpassat skärpedjup så kan jag inte se något problem alls med det faktiskt.

Blir så förvånad när jag hör sportfotografer beskriva hur snabbt och svårt det är med olika idrotter. T.ex. ishockey brukar benämnas som snabbt.

Jag fotograferade min första hockeymatch för bara en månad sen och det var den andra hockeymatchen jag öht. varit på i mitt liv och den tidigare var för för 35 år sen, så jag har absolut minimal erfarenhet. Det var ju den enklaste saken i världen. Rena slowmotion-sporten och fruktansvärt förutsägbart när man ser det från läktaren. Lyckades pricka alla målen med perfekt tillfälle precis när pucken gick in och med skärpan rätt och frysta rörelser. Rena barnleken tyckte jag faktiskt.

Höjdhoppare oförutsägbara???

Prova att fotografera karate vetja, DÄR är en utmaning!
(Och snälla jämför inte med andra slowmotion svingande kampidrotter som tae-kwon-do, judo och annat.) Kan tänka mig att fäktning är lite liknande men enklare för att det bara är värjan och en rörelse. Boxning kan kanske komma lite i närheten, men det är också 10 gånger långsammare och mer förutsägbart.

För att få en liten uppfattning så här är några snabba klipp från YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=Nq4D1O9zyvE
http://www.youtube.com/watch?v=kU5NRLBFp2c
http://www.youtube.com/watch?v=coIS1cVGTUM

T.ex. att tajma den ura-ken Shiina sätter 0,29 in i andra klippet är inte enkelt ens om man "kan sporten". Själva grejen är ju att motståndaren också kan sporten så det är explosivitet, överraskning och tajming som gäller kan man säga.

Gissning, skurar med 12fps och en massa tur kan funka.
Plus att det är inomhus och kasst ljus och man måste ligga på 1/2000 s för att inte bara få en sudig fläck från en knytnäve, vilket kräver ljusstark optik och högt ISO.

/Mats
 
Senast ändrad:
Notera dagens adatum:

//Lennart

Jo, det var ju det jag skrev med "(SR5), men man kan ju aldrig så noga veta en dag som denna :)
", men det verkar inte riktigt så faktiskt. Finns inget av skämt i detta, så jag vet inte.

SR5 brukar ju betyda att det finns nån substans bakom, men sådana har ju varit totalt fel tidigare också.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...sr4-36-megapixel-ff-a-couple-of-months-later/

Fast det kanske stämmer, bara fel år helt enkelt.


/Mats
 
Ribban är ju dessutom randig, så det är väl bara att förfokusera i mitten på den så ligger skärpan exakt rätt när hopparen sedan hoppar över det stället. Hoppar hoppar väl knappast någon annanstans? Lagom anpassat skärpedjup så kan jag inte se något problem alls med det faktiskt.

Blir så förvånad när jag hör sportfotografer beskriva hur snabbt och svårt det är med olika idrotter. T.ex. ishockey brukar benämnas som snabbt.

/Mats

Det är inte svårt att fotografera sport. Det svåra är att fotografera sport på ett sätt som gör att bilderna går att sälja. Dvs riktigt bra bilder som står ut. Det är inte speciellt svårt att fotogragera fåglar heller. Men att fotografera flygande fågel på ett sätt som gör att bilderna står ut är en helt annan sak....Försök kopiera Brutus så får du se. Jag har nog sett mängder av bilder tagna på motocross tagna av alla möjliga människor. Av alla dessa kan jag ta ut fem tio fotografer som tar bilder jag verkligen gillar och ger mig samma nerv och intensitet som den sporten verkligen kan ge. De allra flesta är bara sömnpiller. En bild som jag verkligen uppskattar är en som Magnus Fröderberg tagit och visat upp här på FS.

Nu är jag nybörjare på friidrott så det är kanske jag som gjorde fel eller om jag helt enkelt har andra krav. Större eller kanske bara annorlunda krav än vad du har men de bilder som jag började med att ta den där dagen på min första friidrottstävling var inte de som jag i slutändan behöll. Det allra svåraste var faktiskt timingen. Dvs när skall avtryckaren tryckas ner för att bilden skall se snygg och kraftfull ut. En löpare som springer emot dig ser snabb och snygg ut under endast en bråkdel av rörelsen. Under resterande del av språnget ser han bara knasig ut. Samma sak med kula, höjdhopp eller vad som helst. Man måste kunna sporten för att ta BILDEN gång på gång.

För övrigt så började jag med att följa höjdhopparen i ansatsen för att ge kameran möjlighet att tracka. Det gick sisådär. Kameran hittade nycket riktigt hopparens rörelse men precis när jag skulle trycka av så bytte hopparen mönster. Tvärt upp istället för framåt. Det fattade jag men inte kameran. Nästa steg var att lägga fokus på ribban. För att få bästa vinkeln ville jag stå lite snett bakom ribban. Trångt var det då spjuttävligen pågick just där. Kunde inte heller använda objektivet ordentligt nerbländat då ljuset inte direkt var starkt. Nästa problem var att alla hoppare inte hoppade över ribban på samma plats. Hade jag ett skärpedjup på 2-3 decimeter och hopparen kunde flytta sig 1,5-2 meter i sidled så.........blev det suddigt. Efter ett tag så lärde jag mig var de mest fotogenica hoppade över ribban och kunde förfokusera just där. Igen så hade jag nytta av att kunna sporten..... för att ta BILDEN gång på gång.

Hur som helst så kanske du är en bätte fotograf än vad jag är, vad vet jag. Jag tycker tom att det kan vara svårt att komma till en ny crossbana och ta BILDEN. Det tar tid att se hur och var åkarna ger de allra bästa bilderna trots att jag "kan" sporten och kan förutse det allra mesta. Att ta bilder är däremot inget problem men vem lyckas sälja sådana om det inte är något mord inblandat eller prinsessan Estelle...

Nog med OT. En historia från det verkliga livet men tillbaks till Sonys 102:nu
 
---
SR5 brukar ju betyda att det finns nån substans bakom, men sådana har ju varit totalt fel tidigare också.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...sr4-36-megapixel-ff-a-couple-of-months-later/

Fast det kanske stämmer, bara fel år helt enkelt.
---
Att Sony håller på med en 100 Mp fullformatssensor har de tidigare bekräftat officiellt.
Men de detaljer som släpps här har en mycket egendomlig karaktär. Är tämligen säker på att detta är ett aprilskämt från Andrea... :)

Här är förresten ett aprilskämt från Sony själva. Kolla in världens minsta UltraBook - VAIO Q:
http://blog.sony.com/q
:)

Men Mats, hur kan du fastslå att det SAR5 rykte som du länkar till ovan skulle vara totalt fel? Jag har ännu inte sett några andra uppgifter nånstans som skulle motsäga detta rykte på någon enda punkt. Bortsett från datum förstås, men det måste väl ändå alla ha klart för sig att dessa nästan alltid ändras av tillverkarna - blir så gott som alltid förseningar. För du menar väl ändå inte att SAR-rapportörerna saknar all trovärdighet bara för att de inte klarar att förutse naturkatastrofer???

Lista alla deras SAR5 rykten och kolla upp dessa, så kommer du att finna att överensstämmelsen med verkligheten är mycket hög. Förutom uppgifter om datum förstås så är de få avvikelser man kan se beroende på att Sony gjort vissa modifieringar under utvecklings- och testperioden.
.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen så då? Jag trodde det länge, men när någon ifrågsatte det hittade jag ingen referens som styrkte att Sony verkligen har det i sina kameror.

Om någon hittar en sådan referens vill jag gärna veta det!


Sen kommentar till detta med Sonys återföring i AF.

Jag har ingen referens i skrift åt dig Per, men jag erinrar mig att när jag hade problem med min D7D sista gången och de bytte både slutare och antiskak så blev inte justeringen bra hos Zieger som skötte detta åt Konica Minolta (de hade försökt tidigare vid ett annat tillfälle också) och efter det bestämde jag att justera min kamera själv. Eftersom ingen mikrojustering fanns så fick man välja vilka objektiv man ville prioritera. One size fit all heter det ju ibland när man köper kläder men det här var varken kläder eller passade allt.

Teknikerkillen som jag pratade med då på Zieger som hette Robert om jag inte missminner mig berättade då för mig om att AF-systemet redan i A100 hade fått en återföring som skulle göra fokuseringen mer träffsäker och fokusproblemen mindre. Hur bra det nu var i A100 kan jag inte uttala mig om. Men jag minns också att jag då tog med en del av mina objektiv till Sony-shoppen och testade blev jag inte alls nöjd med det jag såg. Så jag vet inte hur bra det då nya systemet egentligen var. Jag hoppade i alla fall A100 efter det lilla testet.

De erfarenheter jag sedan haft sedan A550 och framåt har varit mycket mer positiva. A550 lyckades faktiskt med konststycket att fungera som det skulle med de av mina objektiv jag haft minst problem med tidigare och den fixade dessutom att hantera även de som tidigare varit helt hopplösa eller åtminstone underpresterat med ett enda undantag. Det är en kraftigt icke linjär zoom som jag inte ens kan använda med min NEX 7 med adapter. A550 var klart mer förlåtande än både D7D och A350 varit. Så för vad det är värt, så tycker jag att det stadigt har blivit bättre. A580 har som sagt både kontrast och fasdetekt AF att välja mellan och jag har ofta kört kontrast när jag inte haft bråttom och det har jag i princip aldrig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.