Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan.B

Medlem
Har sålt min gamla 350 med standard zomen. Så nu behöver jag en ny till nya kamran(d50).
Önskar bra tips på alternativ under 8000. Lutar åt efs 15-85 is kan det vara något?
 
Om du inte redan har köpt 50D så säljer ju Rajala den tillsammans med 15-85 för ett kanonpris: 11000 kr.
 
15-85 är riktigt riktigt bra och matchar dina 15MP. Ett jättesteg från det billigare 17-85 (har haft båda). Jag har det till 7D och är väldigt nöjd. Det fina med det objektivet är den konsekvent bra kvaliten i hela omfånget - och skarpt ända ut i kanterna. Den enda svagheten är möjligen vinjettering på 15mm - men vem hade väntat något annat. Lätt åtgärdat dessutom om man vill. Rekommenderar det varmt alltså.

Annars gillar jag fasta normaler. Dvs 28-30-några mm - det finns ett antal alternativ. Men det kan inte ersätta 15-85, bara komplettera.

Många gillar EFS 17-55IS/2.8, det har bättre ljusstyrka och är optiskt i nivå med 15-85. Själv skulle jag inte välja det, men det beror på hur du värderar 0.5 - 1 ljussteg mot det större omfånget.

my cents//
 
Har nu fått hem det och testat lite. Första intrycket av provbilderna är att det motsvarar förväntningarna. :)
Klart bättre än det jag hade innan (18-55 kiten)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.