ANNONS
Annons

Tips på kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!
Jag håller på att planera för en två-veckors fjällvandring nästa år och jag vill kunna dokumentera den på bästa sätt. Då behöver jag en kompakt kamera tänker jag.
Jag är sjukt mycket nybörjare med att fotografera, men jag inser att jag vill ha lite bättre bilder än jag kan få med mobilen. Så jag är ute efter en prisvärd och lätt kamera som ger bra bilder. Den får gärna vara OK med att vara ute i naturen med allt det kan innebära i form av stötar och fukt.

Det är en stor djungel där ute för mig som inte som är van i kameravärlden, så jag hoppas att jag kan få tips och råd från er som vet vad ni pratar om! Jag kan sträcka mig till en kamera som kostar upp till 5000:-.

Hoppas på bra råd! Som sagt, sjukt ny, kan inget.
Som andra är inne på så kanske det är bättre att lägga 5000 i potten när du skall uppgradera till en bättre men beg. mobiltelefon. Väl värt att fundera på om det kanske inte är bästa lösningen.

Nu är det lite utanför din budget, men annars en beg. Fujifilm X100V som du köper till objektivskydd så att den blir vädertålig. Då får du en ljusstark kompaktkamera som är fukt/vattenskyddad.


För en lite mindre ljusstark kamera (endast 1" sensor), men mindre kamera och med optisk zoom, så finns flera beg. från Panasonic, Sony och Canon. Leta på Tradera tex.

En trevlig liten sådan är Panasonic Lumix DC TZ100 och även TZ200.



En annan trevlig liknande 1" kompakt är Sony Cyber-shot DSC-RX100 VI (och andra versioner av den).

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.