Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hette inte IT på den tiden, men det fanns faktiskt datorer redan då. Stora datorer med många hyllmeter pärmar dokumentation.

Jo, det fungerade bra ibland när ens anledning till att man sökte sig till dokumentationen passade rätt in i dokumentationens indelning. När det man sökte låg i gråzonen eller ännu värre inte passade in någonstans fick man spendera en halvdag med att försöka hitta det man behövde.
Idag letar sökmotorer och AI:n igenom produktinformationen och den samlade foruminformationen på nätet på ett par millisekunder och vips har du det du behöver.
Det enda som var fördel med den gamla tryckta informationen var att på den tiden var inte multitasking speciellt vanlig och 20-30x om dagen startade man något som blockerade datorn i 5-10min. För att undvika att tristessen blev för stor var ofta den tryckta informationen den enda lektyren som fanns tillgänglig.

Det var otroligt mycket som var så mycket sämre på ADB-tiden.
 
En fördel med Apple-TV är att den kan visa bilder från Lightroom (molnversionen) och förstås också Apples egna Bilder, så man behöver inte kopiera bilderna för att visa dem.
 
Jag lurar på att köpa ny TV (troligen 65 tum) och hoppas få bra tips/rekommendation här.

Det finns många recensioner och tester från USA när det gäller TV.Rekommenderar att du söker på TV review på Google. Bifogar också en länk till Digital trends.
https://www.digitaltrends.com/home-theater/best-tvs/ Intresset för TV apparater verkar vara högt i USA. Jag tycker att det är häpnadsväckande att här hemma godtar vi vilka medelmåttiga skärmar som helst men har ett uttalat nördigt intresse för hur bildfilen skapas men ringa för hur den visas

RTings har ingående tester, de kör också ett långtidstest på ett hundratal apparater. Mvh Åke
 
Det var otroligt mycket som var så mycket sämre på ADB-tiden.
Funktionaliteten och prestandan var sämre på den tiden, av helt naturliga skäl, men dokumentationen var mycket bättre.
Vilka datorsystem använde du på 1970-talet?
Att blockera hela systemet i 5-10 minutera torde ha krävt ett ovanligt sopigt system, och multitasking (som ofta kallades time-sharing på den tiden) var inte helt ovanligt.

[Ändring: stafvel]
 
Senast ändrad:
Det var på 80-talet jag började med datorer. Tyvärr levde otyget med hyllmeter med dokumentation kvar då och ADB hette det fortfarande. Otyget med pappersdokumentation levde i högsta grad kvar på 90-talet också.
Timesharing användes bara på stordatorer. Otyget med stordatorer har tack och lov också i princip dött ut nu.
 
OK, Du har uppenbarligen begränsade erfarenheter från tiden med god dokumentation.

Time-sharing är samma sak som multitasking.
 
Okej, bra svar, det dök bara upp i skallen, att det fans någon möjlighet med inte så gammal TV då. Har dock inte tänkt att prova det med min gamla apparat om möjligheten mot förmodan hade funnits, den har förlorat så mycket annat, vanliga bilder 1:an och 2:an är dock bra plus flera andra kanaler, men som sagts tidigare så skiljer det på olika inkommande sändningar.
Ja det låter lovande förstås, har väl hänt en del även med röst funktionen, tidigare har väl testare grymtat över en del krångel. Har en röst funktion i min gamla Volvo från 2012, man fick träna in för igenkänning osv, den var inte helt stabilt då den frågade om rätt så ofta vad jag sa, så den slutade jag med ganska så fort.

ja StenÅke du växte upp med en Farsa som byggde en egen TV så där finns fina gener för att joxa med dagens teknik. Min gamla Panasonic från 2013 är en smart TV, så i början fick jag in del från SVT, bland annat den gamla arkiv delen som var intressant, då blev det gamla formatet med en bild i mitten som samtidigt inte var så där värst i kvalitet, men som sagt det var bökigt osmidigt att söka, och numera fungerar det inte alls längre.

Tycker mig nyligen läst att Chromecast och dylika kommer att försvinna framöver, vet inte riktigt vad som händer där. Har så jäkla bra lösning sedan länge med en modul som man köpte för 350 kr i närmaste TV affär, där stoppar jag in ett kort från ett Boxer Abonnemang, som jag sedan bara flyttar kortet till extra TV:n i sovrummet, sändningen går genom det gamla antenn systemet och genom antennkabeln till TV:n. men det skall försvinna och ersättas av någon hubb till TV:n.
Du skulle inte se någon som helst skillnad på dina 61MP bilder på 65"-TV mellan 8k och 12k om du inte står nära och använder förstoringsglas.

61MP har du på kameran för att kunna beskära eller möjligen om du skall ha en enormt stor väggtapet. Däremot skulle du kanske se skillnad på en 61MP-bild i 8k och en 32MP-bild i 8k, men det är en annan historia. Alla kameror tappar i skärpa om man zoomar in till 100%, pga bayerinterpolering etc.

ja avstånd är nyckeln till bättre bild oavsett upplösning, men något händer med bildbearbetningen läser att Sony och LG får jätteberöm för att kunna förbättra sämre inkommande bildmaterial ( den nya Amerikanska länken där man testar så mycket TV )- I våra nyare kameror så skalar man ner från 6K till 4K tror någon Sony-Kamera även går ner från 7K, filmerna blir mycket skarpa, när Canons R5 kom så fans något special läge som gav tydligen SuperKripsiga filmer men generade så mycket värme att filmtiden blev mycket kort, dom här Sony och LG apparaterna blir dock rätt så dyra. Det jobbiga för en vanlig konsument är väl när 35-40 tusen kronors TV kostar hälften efter 3-4 år.
 
OK, Du har uppenbarligen begränsade erfarenheter från tiden med god dokumentation.

Time-sharing är samma sak som multitasking.
För en lekman kan timesharing och multitasking se likadant ut, men det är inte samma sak. Det har dock väldigt lite med TVn att göra.

Största skillnaden mellan dom två är hur processerna köas till processorn och dessutom är det vi idag kallar multitasking i dagens TVn, Smart-Boxes och datorer snarare att benämna som parallelltasking.
 
ja avstånd är nyckeln till bättre bild oavsett upplösning, men något händer med bildbearbetningen läser att Sony och LG får jätteberöm för att kunna förbättra sämre inkommande bildmaterial ( den nya Amerikanska länken där man testar så mycket TV )- I våra nyare kameror så skalar man ner från 6K till 4K tror någon Sony-Kamera även går ner från 7K, filmerna blir mycket skarpa, när Canons R5 kom så fans något special läge som gav tydligen SuperKripsiga filmer men generade så mycket värme att filmtiden blev mycket kort, dom här Sony och LG apparaterna blir dock rätt så dyra. Det jobbiga för en vanlig konsument är väl när 35-40 tusen kronors TV kostar hälften efter 3-4 år.
Alla bättre kameror oversamplar videon, dvs att man skalar ner en fullupplöst bild från sensorn. Att man annars bara läser ut vissa pixlar, det som krävs för upplösningen, eller tar ut ett beskuren bild ger en betydligt sämre kvalitet.
Nikon, Canon, Panasonic och Sony har alla oversamplad video i dom vanliga formaten i sina premiumkameror, men går ofta över till "fusk" modus när det filmas i väldigt höga framerates.
 
Det är skillnad i hur algoritmerna fungerar eftersom dom är gjorda för helt skilda saker.

Timesharing byggdes för att en administratör kunde sälja dyr processortid. Du sålde klockcykler per minut/dag. Algoritmerna behövde inte ta hänsyn till att programmet skulle verkar leva eftersom nästan alla tyngre processer helt saknade användargränssnitt.
För timesharing fick du oftast ringa/faxa ADB-avdelning innan och boka den tid du behövde. Så var det i alla fall på SKF på mitten av 80-talet.

Multitasking byggdes främst för att på en CPU-kärna kunna köra flera program samtidigt med användargränssnitt som skulle kunna köras på ett sätt som för användaren till synes verkar ske parallellt. Multitaskingen snodde säkerligen flera idéer från timesharingen.
 
Alla bättre kameror oversamplar videon, dvs att man skalar ner en fullupplöst bild från sensorn. Att man annars bara läser ut vissa pixlar, det som krävs för upplösningen, eller tar ut ett beskuren bild ger en betydligt sämre kvalitet.
Nikon, Canon, Panasonic och Sony har alla oversamplad video i dom vanliga formaten i sina premiumkameror, men går ofta över till "fusk" modus när det filmas i väldigt höga framerates.

Javisst jag var ute efter att dagens TV apparater kan hjälpa till och förbättra bilder/filmer som vi så många gånger sett kan ha en minst sagt varierande kvalitet, särskilt en del äldre men viktiga TV-inslag, därav att våra kameror är bra på det så kan tillverkarna av TV göra det samma. Inte ovanligt att gamla filmer kommer ut i nya digitaliserade versioner.
 
Det är skillnad i hur algoritmerna fungerar eftersom dom är gjorda för helt skilda saker.

Timesharing byggdes för att en administratör kunde sälja dyr processortid. Du sålde klockcykler per minut/dag. Algoritmerna behövde inte ta hänsyn till att programmet skulle verkar leva eftersom nästan alla tyngre processer helt saknade användargränssnitt.
För timesharing fick du oftast ringa/faxa ADB-avdelning innan och boka den tid du behövde. Så var det i alla fall på SKF på mitten av 80-talet.

Multitasking byggdes främst för att på en CPU-kärna kunna köra flera program samtidigt med användargränssnitt som skulle kunna köras på ett sätt som för användaren till synes verkar ske parallellt. Multitaskingen snodde säkerligen flera idéer från timesharingen.
Multitasking för timesharingändamål var vanlig i interaktiva fleranvändarsystem med många terminaler kopplade till en dator. Ibland via uppringda modem. Det är ungefär det du beskriver i sista stycket.
Debiteringen av CPU-tid var ofta inbyggd i systemet. När man loggade in började debiteringssystemet räkna CPU-tid för de processer man startade.

Vilka algoritmer för schemaläggning av processer som användes tycker jag är ligger lite vid sidan. Det fanns/finns ganska många för olika ändamål.

Terminologin kan ha skiljt sig åt mellan olika datorsystemstillverkare. Förmodligen menade IBM inte riktigt samma sak med timesharing som DEC eller BELL.
Ett av de första timesharingsystemen var Multics, som skapade på MIT i samarbete med några datortillverkare. Det påverkade många senare timesharingsystem. Bl.a. unix vars namn är en ordlek med namnet Multics.
Multics är mycket intressant för den som vill nörda ner sig i fleranvändarsystem.
 
Senast ändrad:
Timesharing går säkert att använda för viss multitasking också, men det användes framför allt för att boka processortid för programkörning, något du inte har i rena multitaskingsystem som istället jobbar med prioritet.

Det är helt olika schedulers. Multitasking har väldigt liknande schedulers som dagens parallelltaskingsystem.
 
Timesharing går säkert att använda för viss multitasking också, men det användes framför allt för att boka processortid för programkörning, något du inte har i rena multitaskingsystem som istället jobbar med prioritet.

Det är helt olika schedulers. Multitasking har väldigt liknande schedulers som dagens parallelltaskingsystem.
Terminologiförbistring. Du använder inte samma terminologi som timesharingsystemen på 1970-talet (och 1960-talet).
 
Nej, jag förklarar skillnaden med moderna termer. På 70-talet var TVn rätt kassa på att visa bilder också. Inte ens PAL var speciellt högupplöst och få TVn klarade ens PAL riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.