unoengborg
Aktiv medlem
Bara att fixa en drivrutin för att importera bilder direkt från MRI maskinenI det här forumet kör vi givetvis med fotografiskt minne och inte något impressionistiskt penselkludd...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bara att fixa en drivrutin för att importera bilder direkt från MRI maskinenI det här forumet kör vi givetvis med fotografiskt minne och inte något impressionistiskt penselkludd...
!I det här forumet kör vi givetvis med fotografiskt minne och inte något impressionistiskt penselkludd...
Har man lagt ner RX100-serien? När då? Var står det?Eller en ännu äldre RX100 (VA är inte den senaste, de var uppe i VII när de la ner modellen) kan du nog hitta en inom budget, men då blir det begagnat.
Har man lagt ner RX100-serien? När då? Var står det?
Jag såg din fråga igår, men när jag skulle besvara den så hittade jag inte den igen. Tanken är att hitta en kamera som kan funka lite varstans i förlängningen, inte bara en fjällvandring. Men det är just nu min primära funktion. Fjällvandring = vyer så klart. Folk kommer jag vilja fota, men också kanske miljöer inomhus med svagt ljus (vilket min lur inte fixar riktigt). Jag tycker det kan vara roligt att fotografera, men om hur intresserad jag blir, det vet jag inte.
Jag tror att oavsett om jag kommer vilja bli en mästerlig amatörfotograf eller inte, så är jag som jag skrev - väldigt novis. Min första och enda kamera jag ägt var en Agfa (Agfamatic?) med en blixt man klämde in på toppen av kameran i början av 80-talet tror jag att det var. Det följde med en kassett med Pekka Langer som spelade musik och berättade hur förträflig just den kameran var...
Så för min del är det lite av en instegsmodell jag letar efter, men jag vill att den ska kunna ta schyssta bilder helt enkelt. Har sett folk med systemkameror där bilderna varit helt kass (iofs, kanske skit bakom spakarna), där bilderna har sett syntetiska ut.
De har ju inte så mycket zoom som RX100M7Vet inte hundra om dom lagt ner modellen, men Sony har släppt flera vloggar modeller ZV-APS-C inte så stora eller, kanske gått vidare då 1tums ersatte dom små gamla sensorerna.
Jag äger en i TG serien. Problemet är att sensorn är lite, mindre än i flera telefoner. Skall man ändå ha med sig telefonen som kan bli blöt behöver man då en vattentät kamera som förmodligen tar sämre bilder än telefonen?För en fjällvandring skulle jag välja en badkamera. Det är alltid blött i fjällen. Allting blir blött och är svårt att hitta nånstans att lägga ifrån sig kameran utan att den blir blöt. Kameran blir blöt bara av att man håller i den.
Jag köpte en Olympus TG4 för åtta år sen. Den har jag badat med ner till 5-6 meters djup (kameran tål mer men det var inte djupare där jag badade). Bildkvaliteten blir väl ungefär lika bra som en hyfsad mobiltelefon, men kameran har en del praktiska finesser, som fokusstackning som är trevligt när man vill ta bilder av småsaker (som insekter och blommor).
"Live composite" är också praktiskt för nattbilder (stativ är då nödvändigt).
Den senaste TG-modellen från OM System (Olympus) har väl kommit upp till TG5 eller TG6 skulle jag tro och är nog förbättrad på flera punkter.
Det finns förstås andra badkameror på marknaden, men dem kan jag tyvärr inte ge några omdömen om.
Hade en Nikon1 AW1 som skulle vara vattentät ner till 15 meters djup i en timme. Hade med den på en resa till Asien 2019, hoppade i plurret vid Andaman och Nicobarerna (Indien), med den.Den sista vettiga som fanns med 1" sensor var en lite systemkamera i Nikon 1 serien.
Sony RX100, especially the first version found second-hand for around a thousand kronor, offers excellent performance with a very fine zoom lens (Zeiss) and a pop-up electronic viewfinder, though it has limited battery life and isn't rugged or weather-sealed, so a protective case is recommended.Sony RX100 III är fantastisk bra och väldigt kompakt.... just nu är priset nedsatt hos Scandinavian Photo.
Köp Sony online eller i butik
www.scandinavianphoto.se
Väldigt fin zoomoptik (zeiss) och uppfällbar elektronisk sökare, lite coolt. Den är ju extremt liten!
Nackdelar är att den som många andra kompakter har rätt begränsad batteritid. Den är inte heller direkt rugged eller vädertätad. Bra att skaffa ett skyddande fodral.
Vill du komma billigt undan rekommenderar jag första versionen av Sony RX100 som man hittar begagnad för en dryg tusenlapp. Den modellen saknar elektronsk sökare, men är i övrigt jävligt bra. (Man skjuter oftast med skärmen ändå).
Min tanke var mer att om man förespråkar en vattentät kamera för fjällsemester är detta mig veterligt den enda som är det med större än 1/2,3" sensor.Hade en Nikon1 AW1 som skulle vara vattentät ner till 15 meters djup i en timme. Hade med den på en resa till Asien 2019, hoppade i plurret vid Andaman och Nicobarerna (Indien), med den.
Plaskade runt i ytvattnet (snorklade) och efter c:a 15 minuter drunknade den. Därefter var det en tegelsten att bära på resterande delen av resan (som var ~6 mån). Fick tillbaka mina pengar till fullo, efter att jag hade skickat ett klagomål till ARN.
Garantitiden var slut, men jag hade tre (3) års reklamationsrätt, vilket jag utnyttjade. Tur för mig. Så nä, jag rekommenderar att man inte köper en Nikon1 AW1om man skulle hitta en (begagnad) i tron att den skall vara vattentät.
Man är fri att tycka och skriva vad man vill, (antar jag). Den rättigheten gäller även dig.Min tanke var mer att om man förespråkar en vattentät kamera för fjällsemester är detta mig veterligt den enda som är det med större än 1/2,3" sensor.
Jag tycker personligen det verkar starkt överdrivet att föreslå en dykarkamera för fjällvandring.
Ja, bildkvalitet som en hyfsad mobiltelefon, skrev jag. Badkameran har dock en del fördelar jämfört med en telefon (vilket jag redan skrivit). Någon telefon tom tål 15 m djup under vatten känner jag inte till (med det kanske finns). Badkameran jag refererade till har visserligen inte någon sökare, vilket är en stor brist, men den har ändå överlägsen ergonomi jämfört med en telefon. Samt en del användbara finesser som en telefon inte har (med reservation för att min erfarenhet av mobiltelefoner är min 3.5 år gamla Samsung S20 som var bland det vassaste som fanns när den var ny, men förmodligen är urmodig nu).Jag äger en i TG serien. Problemet är att sensorn är lite, mindre än i flera telefoner. Skall man ändå ha med sig telefonen som kan bli blöt behöver man då en vattentät kamera som förmodligen tar sämre bilder än telefonen?
Jag har haft med mig en Nikonos II och en Canon Prima AS-1 (olika tillfällen) på kanotpaddling (i fjällen och i låglandet). Det var oerhört bekvämt att kunna lägga ifrån sig kameran precis var som helst, utan att behöva oroa sig för att den skulle bli lite väl blöt.Jag tycker personligen det verkar starkt överdrivet att föreslå en dykarkamera för fjällvandring.
De har ju inte så mycket zoom som RX100M7
ja tänk vad olika vi kan vara, från instamatic på 60-talet till olika systemkameror och kompakter fram till nu så har jag nog aldrig tagit bilder när det regnat skapligt rent generellt, några vid lättare regn har det väl blivit, inte när det varit för vinterkallt eller busväder överlag eller, men det är ju jag det.Jag har haft med mig en Nikonos II och en Canon Prima AS-1 (olika tillfällen) på kanotpaddling (i fjällen och i låglandet). Det var oerhört bekvämt att kunna lägga ifrån sig kameran precis var som helst, utan att behöva oroa sig för att den skulle bli lite väl blöt.
Kamerorna fick vara framme hela tiden under paddlingarna. Det regnar alltid i fjällen.
Även om min Samsungtelefon är klassad enligt IP68 så skulle jag inte våga behandla den lika ovarsamt som jag behandlade ovan nämnda kameror.
De två ovan nämnda kamerorna är förstås överlägsna den Olympuskamera jag nämnde tidigare pga skillanden i "sensorstorlek".
Det framgick inte att TS skulle paddla kanot utan vandra på "torra" land. Man behöver väl inte ta fram kameran just i den värsta störtskuren?Jag har haft med mig en Nikonos II och en Canon Prima AS-1 (olika tillfällen) på kanotpaddling (i fjällen och i låglandet). Det var oerhört bekvämt att kunna lägga ifrån sig kameran precis var som helst, utan att behöva oroa sig för att den skulle bli lite väl blöt.
Kamerorna fick vara framme hela tiden under paddlingarna. Det regnar alltid i fjällen.
Även om min Samsungtelefon är klassad enligt IP68 så skulle jag inte våga behandla den lika ovarsamt som jag behandlade ovan nämnda kameror.
De två ovan nämnda kamerorna är förstås överlägsna den Olympuskamera jag nämnde tidigare pga skillanden i "sensorstorlek".
Kameran tillverkas inte längre, så frågan är hur länge förbrukningsmaterial som O-ringar finns tillgängliga, om de ens finns nu.Min tanke var mer att om man förespråkar en vattentät kamera för fjällsemester är detta mig veterligt den enda som är det med större än 1/2,3" sensor.
Jag tycker personligen det verkar starkt överdrivet att föreslå en dykarkamera för fjällvandring.
Det regnar alltid i fjällen.Det framgick inte att TS skulle paddla kanot utan vandra på "torra" land. Man behöver väl inte ta fram kameran just i den värsta störtskuren?