Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, upplösningen är ju antalet pixlar medans ppi är antalet pixlar per tum. Det är ju dock som sagt ppi som egentligen är det viktiga då det ju är det som avgör hur skarp och detaljerad man upplever bilden.
Sen om det är "felaktigt" eller inte bryr jag mig inte om, det är ju den termen som används iaf.
hmmm brukar du dra ut eller in din TV som ett dragspel eller är den av en fast storlek?
 
Oj då, LG OLED 65" G4 den senaste 36000 kr, smakar det så kostar det, lite mycket pengar, tydligen extra bra bildkvalitet, men att kolla egna bilder blir väl inte det dominerande, och materialet in i TV:n behöver väl också bra kvalitet, kommer i håg lite äldre tester där Filmen Gladiator ofta stod som referens för sina fina kvaliteter, och hur olika BluRay filmer inte gav samma kvalitet, någon typ av slarv för vissa utgåvor tydligen eller vad det nu var för något.
Tittade på TV-priserna i 2 månader o så kom jobbarkompisen in o sa, kolla Benify där säljs de till 50% just nu.
 
Ja det är ofta klokt förstås, deras LG C3 sänktes skapligt, dom har så många varianter nu för tiden särskilt när äldre TV ligger kvar länge i butikerna, C-serien uppfattar jag som en aning mer påkostad. Denna nya G4 läser jag reklamen om och tusan vad väldigt mycket dom har slipat på särskilt AI påpekar dom att man skall använda sig av och inte ta bort, tydligen ännu mera utvecklat än någonsin i en TV apparat. ( får väl avvakta mera tester ordentligt om det stämmer ).

En gammal sanning har också varit att storleken på TV:n påverkar detaljerna med meningen då att 8K får svårt att sälja framöver, så 4K lär stanna länge i utbytet för konsumenter, borde inte bilden vara skarpare tex i en 65" på samma avstånd med 4K som en 75" om man nu är väldigt kräsen. Stämmer det inte längre att väldigt stora skärmar kräver högre och högre upplösning för att ge en rättvis skarp bild, eller är det AI som trollar fram och utjämnar det hela.
Det är väl G4 som är så väldigt tunn?
Faktiskt så tunn att man rekommenderas FAST väggmontering, alltså inte att montera på ett väggfäste med swing. Man kan helt enkelt bryta sönder TVn när man svänger runt/ut den.
 
Frågan är ju vad TV:ns inbyggda gränssnitt egentligen betyder i dessa dagar. De som kör Apple har väl använt Siri både för TV och bl.a. för att prata med bilarnas GPS-navigering m.m. länge. En del styr ju även sin belysning med sina röstkommandon.

Själv ersatte jag förra veckan en äldre Google Chromecast med en ny med möjlighet till röststyrning - "Hey Google" - som faktiskt fungerar och verkligen underlättar. Man behöver heller inte använda detta töntiga anrop utan det går fint att bara trycka på en knapp och prata in vad man vill. Slut med att blippa blippa på taskiga skärmtangentbord. Rösttolkningen är imponerande och gör sällan fel vare sig jag pratar svenska eller engelska. En verkligt imponerande effektivitets och komfortökning för att inte säga en ren revolution. Till och med min teknikhatande fru har lagt bort Samsung-fjärren och kör nu allt via den nya kontrollen. Röststyrning har funnits i evigheter men den har sällan varit särskilt användbar tidigare.

Skälet till uppgraderingen var också till stor del driven av att vi i en vecka inte kunnat använda SVT-Play då det blivit helt oanvändbart p.g.a. galet laggande och hängningar typ var 15:e sekund. Det problemet är också helt borta nu med Google Chromecast. Jag vet inte vad de gjort på SVT men som det nu är så är det ju sämre än t.o.m. HBO var förut. Netflix har ju alltid kunnat så jag fattar inte riktigt att både HBO och SVT har haft och i det senare fallet fortfarande har. Har någon sabbat komprimeringsalgoritmerna??

Jag har haft några nätter i veckan nu då jag förkovrat mig och lärt mig mycket genom detta blandat med att lyssna på musik jag aldrig tidigare brytt mig om att söka fram på Spotify. Det har jag aldrig orkat tidigare med de äldre teckenbaserade ineffektiva gränssnitten.

Jag har länge tillhört de som retat sig på att exv. Samsung haft dåligt appstöd i sina mindre smarta s.k. SmartTV. En äldre modell med inte så många år på nacken kunde inte ladda ned önskvärda appar utan man förväntas istället köpa en ny TV och hoppas på det bästa. Hittills har denna nya version faktiskt fixat att ladda ned det jag velat ha fast dessa appar inte funnits bland default-uppsättningen bl.a. Telia Play som jag också använder. Så jag förstår de som tidigare valt TV-apparater för att de haft stöd för Android men jag tycker faktiskt detta är bättre och billigare. 800 spänn är en skitpeng i sammanhanget.

Ja det låter lovande förstås, har väl hänt en del även med röst funktionen, tidigare har väl testare grymtat över en del krångel. Har en röst funktion i min gamla Volvo från 2012, man fick träna in för igenkänning osv, den var inte helt stabilt då den frågade om rätt så ofta vad jag sa, så den slutade jag med ganska så fort.

ja StenÅke du växte upp med en Farsa som byggde en egen TV så där finns fina gener för att joxa med dagens teknik. Min gamla Panasonic från 2013 är en smart TV, så i början fick jag in del från SVT, bland annat den gamla arkiv delen som var intressant, då blev det gamla formatet med en bild i mitten som samtidigt inte var så där värst i kvalitet, men som sagt det var bökigt osmidigt att söka, och numera fungerar det inte alls längre.

Tycker mig nyligen läst att Chromecast och dylika kommer att försvinna framöver, vet inte riktigt vad som händer där. Har så jäkla bra lösning sedan länge med en modul som man köpte för 350 kr i närmaste TV affär, där stoppar jag in ett kort från ett Boxer Abonnemang, som jag sedan bara flyttar kortet till extra TV:n i sovrummet, sändningen går genom det gamla antenn systemet och genom antennkabeln till TV:n. men det skall försvinna och ersättas av någon hubb till TV:n.
 
Ja det låter lovande förstås, har väl hänt en del även med röst funktionen, tidigare har väl testare grymtat över en del krångel. Har en röst funktion i min gamla Volvo från 2012, man fick träna in för igenkänning osv, den var inte helt stabilt då den frågade om rätt så ofta vad jag sa, så den slutade jag med ganska så fort.

ja StenÅke du växte upp med en Farsa som byggde en egen TV så där finns fina gener för att joxa med dagens teknik. Min gamla Panasonic från 2013 är en smart TV, så i början fick jag in del från SVT, bland annat den gamla arkiv delen som var intressant, då blev det gamla formatet med en bild i mitten som samtidigt inte var så där värst i kvalitet, men som sagt det var bökigt osmidigt att söka, och numera fungerar det inte alls längre.

Tycker mig nyligen läst att Chromecast och dylika kommer att försvinna framöver, vet inte riktigt vad som händer där. Har så jäkla bra lösning sedan länge med en modul som man köpte för 350 kr i närmaste TV affär, där stoppar jag in ett kort från ett Boxer Abonnemang, som jag sedan bara flyttar kortet till extra TV:n i sovrummet, sändningen går genom det gamla antenn systemet och genom antennkabeln till TV:n. men det skall försvinna och ersättas av någon hubb till TV:n.

Ja, ibland händer det att jag undrar vad min rätt kreativa farsa skulle haft för sig om han levat idag - och haft hälsan i behåll.

Bengt, så länge tillverkarna av TV-apparater faktiskt envisas med att låsa in sina användare som ju exv. Samsung länge gjort, och inte har ett mycket bredare stöd för appar än de faktiskt har, så kommer det finnas en marknad för system som ger det oavsett om det nu är Google, Apple eller någon annan som ger tillgång till det. Det som skett nu med den generation av Chromecast som finns nu är att den blivit en hubb för det mesta av home tech och man slipper casta manuellt om man inte vill (även om man fortfarande kan göra det via telefoner och plattor) när man kan röststyra istället eller för den delen klicka på de appar man laddat ned och aktiverat med Google-fjärrkontrollen istället för att vara begränsad av TV:ns eget ofta mer begränsade gränssnitt.

Man kan ju bara undra över vilken effekt dessa helt fristående och mycket smartare gränssnitt från bl.a. Apple och Google kommer ha på tillverkarna av TV-apparater som exv. Samsung som envisas med att kalla sina korkade apparater Smart-TV trots att de faktiskt inte är särskilt smarta alls. Det måste ju kännas att stå där med brallorna nere idag när andra springer förbi. Inte konstigt att Samsung nu tydligen är i färd med att skära ned personalen med 30% - om jag läst rätt.

Inga träd växer som bekant upp till himlen och de har en tendens att ruttna inifrån av ålder fast det inte alltid syns på ytan innan de bryts sönder i någon höststorm eller faller hela i form av en rotvälta.
 
Inte konstigt att Samsung nu tydligen är i färd med att skära ned personalen med 30% - om jag läst rätt.
Men Samsung gör väldigt bra kylskåp! :)
Inga träd växer som bekant upp till himlen och de har en tendens att ruttna inifrån av ålder fast det inte alltid syns på ytan innan de bryts sönder i någon höststorm eller faller hela i form av en rotvälta.
När det gäller hemelektronik är det kanske snarare rotvälska i instruktionsboken.
 
Säljare Benify teveapparater? Enligt Wikipedia är Benify nåt slags ombudsbolag för löneförmåner.
Ja, Du kommer åt det om "ditt" företag är kopplat dit.
Normalt sett hanterar de lite olika saker åt företag.
tex Friskvårdskvitton eller lönehantering.

Men det säljs också både saker o tjänster.

Och som sagt var, jag hade ren tur o nån gg skall man ha det.
 
Men Samsung gör väldigt bra kylskåp! :)

När det gäller hemelektronik är det kanske snarare rotvälska i instruktionsboken.

Problemet är väl att många IT-produkter är så dåligt dokumenterade idag. På 90-talet fick de som köpte MS Office eller för del delen konkurrenten Lotus SmartSuite ungefär en knapp halvmeter med dokumentation och dessutom fick man tangentbordsmallar att lägga runt tangentbordens tolv funktionsknapppar (om man körde PC). Innan Office kom så var det ännu värre för då fick man allt i insatt i tjocka pärmar.

En av få som faktiskt orkade läsa dessa manualer var nog jag (för det var ju mitt jobb som teknisk produktchef för Microsofts produkter - i jobbet ingick ju även att sitta i support varje vecka och då var man tvungen att kunna sin sak). Jag hävdar fortfarande att de som är de verkliga experterna idag är de som verkligen orkar läsa in sig på dessa produkter för det räcker tyvärr inte särskilt långt alla gånger med trötta "killgisningar".

Microsoft gjorde omfattande "usability tests" av sina produkter och de fann att användarna i allmänhet bara använde 5-10% av funktionerna i program som Word for Windows och Excel. Efter det byggde man om gränsnitten och införde hyfsat smarta s.k. "Wizards" som hjälpte användarna i de fall det man skulle göra mer hade karaktären av "processer" i flera steg än ett enkelt menyval. Baksidan med det blev dock att den tidigare enhetligeht man strävat efter genom alla Windows-program delvis bröts. Så idag har vi det vi har delvis till följd av detta.

Capture One som jag ju kör paralllellt med DXO Photolab tillhör de mer avancerade program som tidigare varit förhållandevis ointuitiva, krävande och samtidigt dåligt dokumenterade men det man gjort istället på senare år är faktiskt att väldigt konsekvaent täcka in olika viktiga funktioner och tekniker med många bra utbildningsvideos och "webbinarer" och det var bl.a. många avdessa jag nu studerat när jag började använda nya röststyrda Chromecast. Många av dem är väldigt välgjorda och utmärkta komplement till den skrivna dokumentation de flesta aldrig bryr sig om.

Det finns ju heller inte alls samma utvecklade användarkultur kring Capture One som det finns kring Adobes produkter där det finns mycket populära och lättillgängliga böcker av Scott Kelby och MattKozlowski m.fl.

Ett program som Capture One som har funnits länge och länge vuxit mycket strukturellt med tilltagande komplexitet som följd når förr eller senare en punkt där tillverkarna bara måste försöka förbättra användarnas möjligheter att använda programmet effektivt och det har man faktikst lagt ned mycket kraft på att göra och i många fall är programmet idag väldigt mycket enklare och effektivare att använda en för bara några få år sedan. Om jag jämför det med exv. DXO Photolab som jag ju också använder, så är skillnaden stor för där har det mesta stått stilla när det gäller produktivitetsutvecklingen.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Problemet är väl att många IT-produkter är så dåligt dokumenterade idag. På 90-talet fick de som köpte MS Office eller för del delen konkurrenten Lotus SmartSuite ungefär en knapp halvmeter med dokumentation
På1970-talet var det ännu bättre. Min erfarenhet är att dokumentationens degeneration började på 1990-talet.
Idag är dokumantation närmast obefintlig. Det vanligaste felmeddelandet man kan få av en telefon eller en dator idag är ungefär "an error occurred". Helt utan referens till någon slags dokumentation där man skulle kunna få veta mer om vad som gick fel.
Capture One som jag ju kör paralllellt med DXO Photolab tillhör de mer avancerade program som tidigare varit förhållandevis ointuitiva, krävande och samtidigt dåligt dokumenterade men det man gjort istället på senare år är faktiskt att väldigt konsekvaent täcka in olika viktiga funktioner och tekniker med många bra utbildningsvideos och "webbinarer" och det var bl.a. många avdessa jag nu studerat när jag började använda nya röststyrda Chromecast. Många av dem är väldigt välgjorda och utmärkta komplement till den skrivna dokumentation de flesta aldrig bryr sig om.
För min del är en välskriven skriftlig dokumentation oöverträffad, men jag är väl en fossil som hellre läser mig till kunskap än lyssnar till en pratig video.
 
Ja, ibland händer det att jag undrar vad min rätt kreativa farsa skulle haft för sig om han levat idag - och haft hälsan i behåll.

Bengt, så länge tillverkarna av TV-apparater faktiskt envisas med att låsa in sina användare som ju exv. Samsung länge gjort, och inte har ett mycket bredare stöd för appar än de faktiskt har, så kommer det finnas en marknad för system som ger det oavsett om det nu är Google, Apple eller någon annan som ger tillgång till det. Det som skett nu med den generation av Chromecast som finns nu är att den blivit en hubb för det mesta av home tech och man slipper casta manuellt om man inte vill (även om man fortfarande kan göra det via telefoner och plattor) när man kan röststyra istället eller för den delen klicka på de appar man laddat ned och aktiverat med Google-fjärrkontrollen istället för att vara begränsad av TV:ns eget ofta mer begränsade gränssnitt.

Man kan ju bara undra över vilken effekt dessa helt fristående och mycket smartare gränssnitt från bl.a. Apple och Google kommer ha på tillverkarna av TV-apparater som exv. Samsung som envisas med att kalla sina korkade apparater Smart-TV trots att de faktiskt inte är särskilt smarta alls. Det måste ju kännas att stå där med brallorna nere idag när andra springer förbi. Inte konstigt att Samsung nu tydligen är i färd med att skära ned personalen med 30% - om jag läst rätt.

Inga träd växer som bekant upp till himlen och de har en tendens att ruttna inifrån av ålder fast det inte alltid syns på ytan innan de bryts sönder i någon höststorm eller faller hela i form av en rotvälta.

Ja Afe skräpper över en Apple hubb av nyare snitt, som han anser vara suverän, jag frågade han om det, då jag sett att tex en LG 65" C3 modell har inbyggd Apple, men den kanske inte är lika bra eller effektiv. Har för mig att tidigare Chromecast gav 4k till äldre platt Tv apparater till och med, men är inte säker om det var så. Om jag fattade dig rätt StenÅke så var den nya Chromecast som gav dig det nyutvecklade bra röst funktionen. Vad heter den och vad kostade den, och finns den att köpa hos tex Elgiganten eller säker källa på nätet som gäller.
 
På1970-talet var det ännu bättre. Min erfarenhet är att dokumentationens degeneration började på 1990-talet.
Idag är dokumantation närmast obefintlig. Det vanligaste felmeddelandet man kan få av en telefon eller en dator idag är ungefär "an error occurred". Helt utan referens till någon slags dokumentation där man skulle kunna få veta mer om vad som gick fel.

För min del är en välskriven skriftlig dokumentation oöverträffad, men jag är väl en fossil som hellre läser mig till kunskap än lyssnar till en pratig video.

På sjuttiotalet var IT i sin linda fortfarande och det tog ända till början av 90-talet innan en del avdelningar på självaste Ericsson ens hade sina datorer i nätverk. Jag var själv på besök där som tekniskt säljstöd till en av våra säljare. Detsamma såg jag på LKAB i Kiruna vid samma tid.

Persondatorerna och deras breda intrång gick främst via kalkylprogram som Visicalc som togs fram för Apple II 1979. Det program som etablerade PC var Lotus 1-2-3 som kom 1983 det konkurrerade snabbt ut både Visicalc och Apples datotrer som länge aldrig orkade över 5% av persondatormarknaden. Lotus fick snabbt över 60% av marknaden och Lotus dominerade 80-talet även med sitt integrerade paket Symphony som även det hade en ordentligt omfåbgsrik manual.

Det är först på 90-talet Microsoft tar greppet genom att lansera MS Office och deras slogan var tre program till priset av två. På grund av dokumentationen så ledde succen till enorm logistik. När Lotus försökte svara med Lotus Smartsuite som man sålde mycket billigare än MS Office, med motsvarande uppsättning program kontrade Microsft snabbt med ett så kallat korsuppdateringserbjudande. Det gick ut på att man väldigt billigt kunde skicka in sina Smartsuite till distributörerna och istället få MS Office och genom det strömmade en massa helt obrutna Smartsuite in till oss också på Esselte Datasoft i en sådan mängd att vi var tvungna att beställa en stor container där allt dumpades. Så gick det alltså till när Microsoft dödade all konkurrens på Office-suitemarknaden.

Detta ledde sedan till det logiska beslutet att helt sluta upp med pappersmanualer och efter detta kom allt på CD istället.

Håller annars med dig 100% när det gäller dokumentation. Jag har den helst på papper men som ett komplement är videos mycket bättre speciellt när det gäller att beskriva mer komplicerade processer.
 
Ja Afe skräpper över en Apple hubb av nyare snitt, som han anser vara suverän, jag frågade han om det, då jag sett att tex en LG 65" C3 modell har inbyggd Apple, men den kanske inte är lika bra eller effektiv. Har för mig att tidigare Chromecast gav 4k till äldre platt Tv apparater till och med, men är inte säker om det var så. Om jag fattade dig rätt StenÅke så var den nya Chromecast som gav dig det nyutvecklade bra röst funktionen. Vad heter den och vad kostade den, och finns den att köpa hos tex Elgiganten eller säker källa på nätet som gäller.
Googla, drygt 800 spänn för den som stöder 4K UHD
 
Ja Afe skräpper över en Apple hubb av nyare snitt, som han anser vara suverän, jag frågade han om det, då jag sett att tex en LG 65" C3 modell har inbyggd Apple, men den kanske inte är lika bra eller effektiv. Har för mig att tidigare Chromecast gav 4k till äldre platt Tv apparater till och med, men är inte säker om det var så. Om jag fattade dig rätt StenÅke så var den nya Chromecast som gav dig det nyutvecklade bra röst funktionen. Vad heter den och vad kostade den, och finns den att köpa hos tex Elgiganten eller säker källa på nätet som gäller.
Apple-TV i LG (och andra) är bara en app. Jag menar en specifik hårdvara …
 
Om din tv inte har 4K så spelar det inte någon roll vilken signalkälla du har, den kan ändå inte visa 4K.

Okej, bra svar, det dök bara upp i skallen, att det fans någon möjlighet med inte så gammal TV då. Har dock inte tänkt att prova det med min gamla apparat om möjligheten mot förmodan hade funnits, den har förlorat så mycket annat, vanliga bilder 1:an och 2:an är dock bra plus flera andra kanaler, men som sagts tidigare så skiljer det på olika inkommande sändningar.
 
Det hette inte IT på den tiden, men det fanns faktiskt datorer redan då. Stora datorer med många hyllmeter pärmar dokumentation.

På 90-talet gick vi en Data kurs på jobbet, alla fick en pärm att jobba igenom har för mig att det då hette MS DOS någonting, det var bra uppbyggt och smidigt att förstå ( alltså inte så avancerat tekniskt )- men ändå något nytt som man inte visste jättemycket om på den tiden. Senare delen av 90-talet fick alla anställda på Järnverket möjlighet att köpa hem en Data skärm med tillhörande torn genom Metall avdelningen till ett bra pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.