Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag förklarar skillnaden med moderna termer. På 70-talet var TVn rätt kassa på att visa bilder också. Inte ens PAL var speciellt högupplöst och få TVn klarade ens PAL riktigt bra.

Ja hur var det, Pal gav väl CA 576 linjer som vi hade i Sverige, klart bättre än Amerikanarna som låg runt 480 linjer, Amerikanska tidiga TV hade inte så bra bild helt enkelt, men dom fans i litet antal i hushållen redan på 40-talet, I Sverige dröjde det väl till 1956 och tog riktig mera fart i början på 60-talet. Svenska regeringen sade väl helt nej för TV då i början, ansågs inte bra för det Svenska folket. Amerikanarna hade TV i köket rätt så snart, ena små rackare som dom menade var en radio med möjlighet till bild också, hände det något speciellt tittade man, annars gick den som en vanlig radio. Hur många apparater den gode Elvis hade kanske man inte skall nämna.

PAL hade fler linjer, men också en färgalgoritm som gav bättre färger men sämre horisontellt upplösning. Detta gjorde att PAL i praktiken hade sämre upplösning, men betydligt mindre color fringing.

[...]. Svenska regeringen sade väl helt nej för TV då i början, ansågs inte bra för det Svenska folket. Amerikanarna hade TV i köket rätt så snart, ena små rackare som dom menade var en radio med möjlighet till bild också, hände det något speciellt tittade man, annars gick den som en vanlig radio. Hur många apparater den gode Elvis hade kanske man inte skall nämna.
... och nu har varenda svensk över tio år en tv i fickan. Eller snarare; allt som oftast i handen.

PAL hade fler linjer, men också en färgalgoritm som gav bättre färger men sämre horisontellt upplösning. Detta gjorde att PAL i praktiken hade sämre upplösning, men betydligt mindre color fringing.

Mja... Ja googlade på Pal, och där är det så att Pal har bättre horisontell upplösning så tvärtom, DVBT kom 2005 i Sverige, fast Pal finns också kvar. Det fans variationer som kunde spöka lite så det var lite rörigt att läsa allt genom Google, så en del Pal sändningar var inte lika stabila helt riktigt.
Hur som helst så var det allmänt sagt från dom som visste på den tiden att Pal gav generellt en bättre bild. Första Färg TV var väl inte så där perfekt eller, dom stora tunga 32" som kom senare med den smala skärmen föll mig aldrig i smaken. Telefunken hade en 34" med fyrkantig skärm, en stor rackare mins jag, och hjälp, dom tidiga platt TV var inte roliga jösses vad dyra dom var också.

... och nu har varenda svensk över tio år en tv i fickan. Eller snarare; allt som oftast i handen.
Ja jäklar vilken utveckling det blivit, debatteras flitigt nu med förslag om begränsningar, sämst blir det när så många korsar gator med mobilen framför ögat, även en barnvagn kan vara med på den farliga manövern. Folk vandrar om kring som i koma överallt, snubblar och krockar med stolpar. Synd att Tati den Franske filmkonstnären inte lever längre, han var bra på mänskliga beteende.

Mja... Ja googlade på Pal, och där är det så att Pal har bättre horisontell upplösning så tvärtom, DVBT kom 2005 i Sverige, fast Pal finns också kvar. Det fans variationer som kunde spöka lite så det var lite rörigt att läsa allt genom Google, så en del Pal sändningar var inte lika stabila helt riktigt.
Hur som helst så var det allmänt sagt från dom som visste på den tiden att Pal gav generellt en bättre bild. Första Färg TV var väl inte så där perfekt eller, dom stora tunga 32" som kom senare med den smala skärmen föll mig aldrig i smaken. Telefunken hade en 34" med fyrkantig skärm, en stor rackare mins jag, och hjälp, dom tidiga platt TV var inte roliga jösses vad dyra dom var också.

PAL har fler punkter, men lägre upplösning pga färgkoderingen. Vilket var något man klart märkte på tiden då TVn var vanliga som datorskärmar till hemdatorer.

PAL har fler punkter, men lägre upplösning pga färgkoderingen. Vilket var något man klart märkte på tiden då TVn var vanliga som datorskärmar till hemdatorer.

Javars jag köpte första färgteven på 70-talet, och då var det avståndet som gjorde störst skillnad för hygglig bild, gick ju inte då att sitta för nära, det var vad som fans vid den tiden, en ny arbetsplats som byggdes upp på Järnverket i slutet på 70-talet fick små svartvita datorskärmar på sina kontor att jobba med. så datorer var verkligen på gång.

Man upplevde väl TV-bilderna förr som rätt så bra trots allt, det var det som den tidens teknik kunde prestera och inget fans att jämföra med, vet inte om dom svartvita sändningarna ändå gjorde sig rätt så bra, färgsändningarna avslöjade blemmor och liknade som svartvita bilder dolde.

Det var alltid lurigt att jämföra TV hos dom stora elektronik ladorna, vanligt med special filmer som rullade på alla apparaterna, bad en gång att dom skulle ta in en vanlig TV4:a sändning och skillnaden var jätte stor, men detta var ganska så länge sedan förstås. Jag kan tycka att det också är rätt så bra att handla från en närliggande TV-affär även om man förlorar någon tusenlapp, lättare att kontakta vid problem och få hjälp, få prata öga mot öga med en person som man handlat av. Elgiganten har en LG C3 65" Oled för 17900 men man får då ett present kort på drygt 2000 kr att handla för, 77:an rasade i väg till nära 24000 kr.

Svart/vitt var det egentligen inga större problem med, men PAL, NTSC och SECAM hade alla problem med att få till färgen optimalt.

Den sämre färgseparationen märktes när man tittade. Erfarenhetsmässigt var NTSC klart sämre än PAL. Mottagningsförhållanden spelade förstås roll så jag reserverar mig för att jag inte gjorde något jämförande test på samma plats.

Den sämre färgseparationen märktes när man tittade. Erfarenhetsmässigt var NTSC klart sämre än PAL. Mottagningsförhållanden spelade förstås roll så jag reserverar mig för att jag inte gjorde något jämförande test på samma plats.

Ja precis mottagningsförhållande spelade också roll, Jag mins hur vissa röda färger klarade man inte riktigt av utan dom kunde liksom skimra lysa utan konturer, man undrade vad det var, man dämpade färgerna i inställningarna vilket hjälpte lite grann. Hade en Dux TV med Philips innanmäte på 80-talet kostade drygt 8000 kr, men genom frugans jobb så kunde man få den för 6500 kr, den gav bra bilder för sin tid men inte helt hundra med vissa färger den eller. Jag kom på att den TV:n hade löstagbara kretskort så man kunde lossna själv, för reparationer, men tyvärr så skulle dom byta ut ett batteri som hade något lagra minne inblandat, men det fungerade inte, blev nog inte rätt lödning där.

Intressant ändå med en egen TV-tråd, då dom även används för att visa bilder vilket var vad TS frågade om, samtidigt vill man kontra med vad man får i marginalen i förhållande till priset. Nya förbättringar av Oled verkar ständigt pågå, men segheter med Wifi spökar Wifi 6 finns få som har och nu är Wifi 7 på gång, vilket dom säger skall ge stora skillnader.

Intressant ändå med en egen TV-tråd, då dom även används för att visa bilder vilket var vad TS frågade om, samtidigt vill man kontra med vad man får i marginalen i förhållande till priset. Nya förbättringar av Oled verkar ständigt pågå, men segheter med Wifi spökar Wifi 6 finns få som har och nu är Wifi 7 på gång, vilket dom säger skall ge stora skillnader.
Nja, OLED kan ju inte bli mycket bättre än vad det redan är, bilden är ju i stort sett perfekt. Det som i så fall främst blir bättre är väl att de får högre ljusstyrka. Personligen tycker jag dock tjafset om ljusstyrka är väldigt överdrivet då de iaf. för min del är mer än tillräckligt ljusstarka redan nu. Annars är ju det enda de behöver fixa med OLED den lilla risken för inbränning som finns kvar, så att man kan skaffa sig en OLED-datorskärm också utan att behöva oroa sig :)

Nja, OLED kan ju inte bli mycket bättre än vad det redan är, bilden är ju i stort sett perfekt. Det som i så fall främst blir bättre är väl att de får högre ljusstyrka. Personligen tycker jag dock tjafset om ljusstyrka är väldigt överdrivet då de iaf. för min del är mer än tillräckligt ljusstarka redan nu. Annars är ju det enda de behöver fixa med OLED den lilla risken för inbränning som finns kvar, så att man kan skaffa sig en OLED-datorskärm också utan att behöva oroa sig :)

Ja tror nog det samma vad gäller ljusstyrka, testarna måste tydligen påpeka någonting, det dominerar nästan att påpeka ljusstyrka, själv har jag lite fönster i vardagsrummet, men visst kan det solen bränna på under några timmar. Jag var ute efter en teknik som någon person nämnde, försökte snabbgoogla om det, men gick bet, det var något MA, Mal eller liknande som en del av dom nyaste TV tydligen skall ha, alltså fortfarande OLED men någon ny finess som skall vara effektiv, får söka vidare om det.

Ja tror nog det samma vad gäller ljusstyrka, testarna måste tydligen påpeka någonting, det dominerar nästan att påpeka ljusstyrka, själv har jag lite fönster i vardagsrummet, men visst kan det solen bränna på under några timmar. Jag var ute efter en teknik som någon person nämnde, försökte snabbgoogla om det, men gick bet, det var något MA, Mal eller liknande som en del av dom nyaste TV tydligen skall ha, alltså fortfarande OLED men någon ny finess som skall vara effektiv, får söka vidare om det.
Jag har också fönster, men kör med mörkläggningsgardiner. En fördel till med mörkläggningsgardiner är att de är tjocka och tar bort mycket av ekot i rummet, vilket förbättrar akustiken. Så det är nåt jag starkt rekommenderar :)

Skillnaden mellan WiFi 5 och 6 är märkbar, skillnaden mellan 6 och 7 är egentligen större men jag tror den kommer märkas mindre. Själv kör jag 6e och jag var tvungen att uppgradera det trådade nätverket från 1Gbit/s till 2.5Gbit/s för att kunna dra nytta av det.

Upplever dock att WiFi 6 börjar bli ganska vanligt nu. 6 och 6E visas i statusfältet på min telefonScreenshot_20241021_170423_Edge.jpg

För bildvisning borde WiFi 5 räcka gott, även om man gjort en 4k-film av det hela, vilket verkar rätt vanligt numera. Helbild som sedan zoomar in någonstans och kanske panorerar lite i bilden och så vidare till nästa med musik och/eller berättarröst på det hela.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar