ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Eftersom Pentax redan är i slutfasen av utvecklingen av efterföljarna till K10D och K100D, som båda är yngre än D80 så är det väl defnitivt på tiden att Nikon släpper en ny D80. D200 är gammal enligt Pentax måttstock.

Pentax K10D och K100D är de yngsta kamerorna idag vad jag förstått. Lite svagt då att vara i stort sett "sämst i klassen" bland jämförbara dslr-kameror. Vilken måttstock använder Pentax kreatörer? Ett steg efter?...

Ska bli roligt att se vad som händer under hösten med de olika kameramodellernas utveckling... Pentax kanske fortfarande är ett steg efter till jul?...
 
Bäst i klassen tycker 30 fototidskrifter i Europa och 10 i Japan om K10D.

Med lite tur kanske Canon pressas att göra en bra sökare och en tätad 40D pga av Pentax mfl.

Husstabilsering, 11 korsaf-punker, och dng dröjer nog lite till skulle jag tro ;)
 
papi skrev:
Bäst i klassen tycker 30 fototidskrifter i Europa och 10 i Japan om K10D.

Med lite tur kanske Canon pressas att göra en bra sökare och en tätad 40D pga av Pentax mfl.

Husstabilsering, 11 korsaf-punker, och dng dröjer nog lite till skulle jag tro ;)

DNG
Är det något att eftertrakta?
Mikael
 
macrobild skrev:
DNG
Är det något att eftertrakta?
Mikael
Ja, det tycker jag. Det blir ingen konvertering av RAW-filer och annat tjafs, DNG är helt standardiserat. Alla tillverkares RAW-format påminner om Sonys mp3-spelare, där man tvingades att konvertera sina mp3-filer till ATRAC om man ville lyssna på dem i spelaren!
 
elbe skrev:
Pentax K10D och K100D är de yngsta kamerorna idag vad jag förstått. Lite svagt då att vara i stort sett "sämst i klassen" bland jämförbara dslr-kameror. Vilken måttstock använder Pentax kreatörer? Ett steg efter?...

På vilket sätt är Pentax "sämst i klassen"?
De har ju hyllats av väldigt många tidningar, inte minst svenska som Kamera & Bild, Ljud & Bild m fl. Prisvärda, topppresterande. De har fått många utmärkelser och priser ända sedan de lanserades, framförallt K10D som även blev vald till årets kamera av TIPA.

11 punkters AF system med 9 korssensorer, "sämst i klassen?"
Vädertätning på K10D, unikt i sin klass, men alltså "sämst"?
Bästa sökaren, pentaprisma med stor sökarbild i K10D, också "sämst"?
Lägre brus på ISO 1600 än Nikon D200 (enligt Ljud & Bild), också "sämst"?
Imaging Resource har funnit att K10D har den mest korrekta tonkvaliteten "hue accuracy" av kamerorna som de testat, men det kanske också är "sämst"?
Alla exponeringslägen, som HyP som jag använde hela eftermiddagen idag när jag fotade pride paraden - där jag snurrar på främre ratten för slutaren och bakre på tiden, (bländar- och tidsförval i programläget, inte samma som progamskifte som bara rullar mellan förbestämda kombinationer). Helt ovärderlig funktion i dag kan jag tala om...
Körde faktiskt även på Sv läget (ISO förval med Programskifte) eftersom ljuset skiftade kraftigt.
Provade även TAv, alltså manuell bländare och tid med Auto ISO, det fungerade utmärkt.
Vitbalansen i K10D med elektronisk förtitt, svårare att beskriva i ord än det är att använda - helt fantastisk ovärderlig funktion.
Vitbalans bracketing...
F ö tyckte FOTO att k10D hade högre upplösning än D80 i RAW, men det är väl också "sämst i klassen".
Och så vidare och så vidare...
Att K10D har fått Japans finaste utmärkelse Camera Grand Prix, det är också "sämst", givetvis. Priset går ju bara till de som är "sämst".
Ah, jag förstår... jaja.

K10D är ett av tre toppval i klassen "Advanced DSLR's", Editor's Choice, Popular Photography.
(tillsammans med Nikon D80 och Olympus E-510).
I klassen under finns f ö Sony A100. (hehe).

Hälsar
R
 
J.Paul skrev:
Ja, det tycker jag. Det blir ingen konvertering av RAW-filer och annat tjafs, DNG är helt standardiserat. Alla tillverkares RAW-format påminner om Sonys mp3-spelare, där man tvingades att konvertera sina mp3-filer till ATRAC om man ville lyssna på dem i spelaren!

Nja
Flera stora tillverkare drar sig för DNG då formatet inte rymmer de önskemål som tillverkarna har.
På senaste Photokina var tongången lite annorlunda och inte fullt så positiv. Bla Hasselblad frångick DNG med senaste kamera,bakstycke och objektiv
Mikael
 
macrobild skrev:

Flera stora tillverkare drar sig för DNG då formatet inte rymmer de önskemål som tillverkarna har.

Pentax erbjuder både sitt eget PEF och Adobe DNG.
Valet är fritt. Jag kör alltid PEF själv, men jag behöver inte göra det, jag kan byta om jag vill.
Flexibilitet, det är Pentax väldigt bra på.
Precis som Mac, flera vägar till samma grej.
Välj det som passar just dig bäst. :)

Hälsar
R
 
Då är inte DNG själva grejen - eller hur?
det är väl mer ett Adobe önskemål för att underlätta
Mikael
 
macrobild skrev:
Då är inte DNG själva grejen - eller hur?

För en del är det säkert det, om man exempelvis kör någon RAW omvandlare som inte stödjer PEF, men som stödjer DNG. Det tog ett tag för Adobe att stödja PEF i K10D (K10D använder annat PEF format än andra Pentax modeller), men kunde köra DNG under tiden man väntade. :) Det var säkert viktigt för den som kör Adobes mjukvaror.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
På vilket sätt är Pentax "sämst i klassen"?
De har ju hyllats av väldigt många tidningar, inte minst svenska som Kamera & Bild, Ljud & Bild m fl. Prisvärda, topppresterande. De har fått många utmärkelser och priser ända sedan de lanserades, framförallt K10D som även blev vald till årets kamera av TIPA.

11 punkters AF system med 9 korssensorer, "sämst i klassen?"
Vädertätning på K10D, unikt i sin klass, men alltså "sämst"?
Bästa sökaren, pentaprisma med stor sökarbild i K10D, också "sämst"?
Lägre brus på ISO 1600 än Nikon D200 (enligt Ljud & Bild), också "sämst"?
Imaging Resource har funnit att K10D har den mest korrekta tonkvaliteten "hue accuracy" av kamerorna som de testat, men det kanske också är "sämst"?
Alla exponeringslägen, som HyP som jag använde hela eftermiddagen idag när jag fotade pride paraden - där jag snurrar på främre ratten för slutaren och bakre på tiden, (bländar- och tidsförval i programläget, inte samma som progamskifte som bara rullar mellan förbestämda kombinationer). Helt ovärderlig funktion i dag kan jag tala om...
Körde faktiskt även på Sv läget (ISO förval med Programskifte) eftersom ljuset skiftade kraftigt.
Provade även TAv, alltså manuell bländare och tid med Auto ISO, det fungerade utmärkt.
Vitbalansen i K10D med elektronisk förtitt, svårare att beskriva i ord än det är att använda - helt fantastisk ovärderlig funktion.
Vitbalans bracketing...
F ö tyckte FOTO att k10D hade högre upplösning än D80 i RAW, men det är väl också "sämst i klassen".
Och så vidare och så vidare...
Att K10D har fått Japans finaste utmärkelse Camera Grand Prix, det är också "sämst", givetvis. Priset går ju bara till de som är "sämst".
Ah, jag förstår... jaja.

K10D är ett av tre toppval i klassen "Advanced DSLR's", Editor's Choice, Popular Photography.
(tillsammans med Nikon D80 och Olympus E-510).
I klassen under finns f ö Sony A100. (hehe).

Hälsar
R

Roland

Kameran är säkerligen bra-men säljer den så att Pentax överlever de närmaste åren?
Vem köper Pentax?Förutom Japaner? Och några få entusiaster här på fotosidan.
Talar jag med återförsäljare så inte är det Pentax de säljer.

Vi får se om Pentax överlever , marknaden är tuff och möjligen får du ta ett annat kameramärke till ditt hjärta och försvarar i vått och torrt

Och till Pihl.
Canon verkar vara på gång med sin 40d eller vad den nu kommer att heta, vi kan väl avvakta och se vad det innebär.Pris och prestanda. Sämre än 30d lär den inte bli.

Mikael
 

Bilagor

  • canon.jpg
    canon.jpg
    21.5 KB · Visningar: 136
macrobild skrev:
Kameran är säkerligen bra-men säljer den så att Pentax överlever de närmaste åren?
Vem köper Pentax?Förutom Japaner? Och några få entusiaster här på fotosidan.
Talar jag med återförsäljare så inte är det Pentax de säljer.

Idag har Pentax definitivt en försäljning som gör att de överlever, och som jag redan tidigare nämnt så vilar inte Pentax precis utan de utvecklar nya modeller och redan under denna höst så ska det komma två nya digitala systemkameror från Pentax, det har Koe utlovat - som jag redan har nämnt så kommer Pentax satsa på att få ut nya systemkameror varje höst i fortsättningen (i tid till julförsäljningen).

Pentax har kunder över hela världen - inte minst i USA, det forna östblocket och Australien, Nya Zeeland. I Australien är Pentax en vanlig syn ute i affärerna, tyvärr dock så importeras Pentax av samma firma som även importerar Sigma och de säljer hellre Pentax tillsammans med Sigma än Pentax egna objektiv (antagligen har de högre marginal på Sigma), så Pentax objektiv försäljning i Australien är inget att skryta med.
I Sverige så går Pentax från klarhet till klarhet, men visst är det så att Pentax är svårfunnen här. Expert säljer inte Pentax systemkameror (de har aldrig varit inne på Pentax), det är främst via Internethandlare som Pentax säljer i Sverige, och några fristående fotohandlare. Men du kan ju inte bedöma hela världen utifrån hur det ser ut i den lokala svenska butiken runt hörnet - det blir grovt missvisande.

Som sagt, Samsung och Pentax har en affär ihop och snart kommer de första barnen som hjälper till med att sprida K-bajonettens lov över hela världen. Samsung som märke är starka på många marknader i Asien, där Pentax inte är lika starka. Hoya har massa pengar och är beredda att satsa på Pentax storhet.

Jag förstår inte varifrån olyckskorparna har kommit ifrån som tror att Pentax är nära döden. Jag har hört sedan början av 90-talet att Pentax är nära döden, det har ännu inte hänt. Det är precis som Apple var, det var ju länge ett företag färdigt för graven enligt många kända marknadsanalytiker - och se vart Apple är idag! Fler köper Apple som aldrig någonsin förr.

Så tjatet om Pentax snara död är synnerligen överdrivet och tyder på önsketänkande hos konkurrenterna.

Pentax har 8 objektiv att lansera före jul, och två nya digitala systemkameror. De har en ny objektivfabrik i Vietnam igång och de har en eftefrågan på både kameror och objektiv som överstiger produktionskapaciteten. Pentax skulle kunna sälja mycket mer än vad de gör idag, för problemet är att Pentax inte hinner tillverka lika mycket som marknaden trängtar efter. Pentax jobbar givetvis på att öka produktionskapaciteten. Både K10D och k100D har blivit större sucéer än vad Pentax beräknade, även DA Star objektiven har redan idag en bokningslista som överträffar vad Pentax marknadsekonomer trodde att de kunde sälja, och så vidare och så vidare. Pentax är i ropet, de har vind i seglen. Så jag förstår ärligt talat inte hur det kan komma sig att det finns några människor som tjatar om att Pentax inte kommer finnas kvar om något år eller så. Det är fullständigt obegripligt för mig. Det finns hur mycket signaler som helst som visar på motsatsen!

Hälsar
R
 
Michael,

du glömmer bort Samsung.
Samsung har gett sig in i leken för att vinna, Samsung är inte ett företag som nöjer sig med att vara ens nr 2 på marknaden. De vill vinna. Och de utvecklar nya produkter tillsammans med Pentax, de använder Pentax expertis gällande kameror och optik tillsammans med sin egen elektroniska expertis och de har definitivt de resurser som behövs för att stärka K-fattningens position på marknaden. Detta gagnar definitivt även Pentax.

Vilka köper Samsung? Ja, de unga, hippa, nya, de som inte har någon tidigare relation till gamla kameramärken som Pentax - eller för den delen Nikon eller Canon. De köper knappast Pentax, men de kan mycket väl köpa Samsung.

Det är som Fiat och Lancia, eller Peugeot och Citroën, eller Audi och Skoda, eller Saab och Opel, i grund och botten samma bil, men olika målgrupper och kunder. Det är denna "double action marketing approach" som kan leda till seger. Visst har Olympus och Panasonic/Leica gjort försök, men att ompaketera en Olympus och sätta Leica namn på den och sälja för dubbla priset, kanske inte är precis det som Samsung och Pentax ska göra, men de kommer ha olika produkter inom samma prissegmentet för att vända sig till olika köpare.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Idag
men visst är det så att Pentax är svårfunnen här. Expert säljer inte Pentax systemkameror (de har aldrig varit inne på Pentax), det är främst via Internethandlare som Pentax säljer i Sverige, och några fristående fotohandlare.

Ja jag blev idag intvingad till elgiganten & visst fanns det några pentax systemdigitalare där . tittade inte närmare men det är ju en rätt stor kedja i alla fall =)
inget ställe där jag köper mina prylar men dom når ju ut till en stor kundkrets .
 
Jag har sökt men förgäves angående Pentax marknadsandelar i USA och i Europa , de två största SLR marknaderna idag.
Var kan jag finna dessa ?
Mikael

Tillägg: Vilka hippa köper Samsung?
 

Bilagor

  • cipa_region.jpg
    cipa_region.jpg
    13.6 KB · Visningar: 102
Jo, Elgiganten har också. Det är sant. De har haft en drive för Pentax tidigare, men jag var osäker på om de fortfarande sålde Pentax eller om det bara var tillfälligt.

Tyvärr finns det många fördomar mot Pentax, inte minst hos svenska fotohandlare. De kan inte systemet och många är inte intresserade av att kunna det heller, de vill sälja Canon och Nikon och that's it. Har inget med produkternas kvalitet och prestanda att göra i sig, utan de är vana vid att sälja de systemen. Här behöver Pentax ta sig in, och jag tror definitivt att ju fler priser som Pentax vinner, ju fler nya produkter de kommer med, desto större blir intresserad. "The only way is up" som Yazz's slagdänga lät...

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Pentax skulle kunna sälja mycket mer än vad de gör idag, för problemet är att Pentax inte hinner tillverka lika mycket som marknaden trängtar efter.
Jag tycker det är rätt bra jobbat att både ha underproduktion och finnas i lager hos nästan alla som har produkterna...
När det gäller Canon och Nikon brukar en bieffekt av att man säljer mer än man hinner producera vara att sakerna tar slut. Att Pentax hittat ett sätt att undvika det tyder ju på en rätt fantastisk organisation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.