Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Man satsade på Betamax också en gång i tiden...., som var mycket bättre än VHS ...., men Philips, i spetsen, tog marknaden med sin VHS ...

Sony tog sedan marknaden med häpnad, med sin ljud Walkman 1979, därför tror jag på nya otroliga inovationer från detta företag.
Ja, jag använder en Sony A100, har Minolta optik sedan långt tillbaka, jag vet att Minolta tillverkade optik till Leica, denna sk. Leica optik trodde många var mycket bättre än Minoltas motsvarande, Leica optiken var prissatt dubbelt så högt, det har alltid gått att lura konsumenter ...

"Vem köper Sony?
Vid förra Photokina antydde flera investerare och experter att det möjligen skulle finnas 4 SLR tillverkare kvar år 2010"

Den lokala marknadsföringen avgör säkert vilket märke, som blir populärt.
I Australien och i USA är Sony A100 en stor försäljningsframgång.
År 2010?
Säkert, det blir få märkesnamn i framtiden, med många gamla företag bakom, dvs. uppköp!
Sony är inte fattiga ...
 
elbe skrev:
Ja det är nog på väg dit.

Idag har vi kanske fem:

Canon
Nikon
Sony
Olympus/Panasonic
Pentax/Samsung (Hoya)

En bildjämförelse mellan Pentax K10D och Samsung GX10 (Se nästa inlägg)


Varför skulle det finns bara fyra tillverkare på en kraftigt växande världsmarknad i framtiden? Det väl ungefär som att det skulle finnas fyra biltillverkare att välja mellan. Det är en närmast bisarr situation om en tillverkare har upp mot 45 % av en världsmarknad. 5%-10% procent kanske inte låter så mycket men betänk att detta är globala sifror och i absoluta mått mätt en rätt stor volym.

Snygga kameror förresten :)
 
"Varför skulle det finns bara fyra tillverkare på en kraftigt växande världsmarknad i framtiden? "

Därför att det kostar att ligga på topp, utvecklingskostnaden är den största utgiften!
Varför inte då tjäna pengar på att gå ihop eller köpa sin konkurrent?

Sony är inte fattiga ...
 
elbe skrev:

Inte mycket om "Imaging System Business" där desto mer om den optiska och precision sidan som vad jag förstår är två separata avdelningar i vilka "Imaging System Business" ej ingår.

Så vad är Hoyas "Purpose"?

Risedal kanske har rätt?

Skälet till att det inte står så mycket om Imaging Business ii den text du citerade beror på att Hoya inte har en motsvarande division. De andra divisonerna som Pentax har, har motsvarigheter inom Hoya och därför är det viktigt att reglera hur de ska ska införlivas i varandra.

Eftersom Hoya inte har en Imaging Business, så finns det inget skäl till att reglera hur den kommer att införlivas med en liknande division inom Hoya, eftersom en sådan inte finns. Imaging Business kommer att fortleva precis som det gör idag, Hoya har inte annonserat några planer till att förändra den delen.

Lägg därtill till det faktum att K D Torigoe blev medlem av Pentax styrelse i och med samgåendet med Hoya. Detta tycker jag är en tydlig signal från Hoya om att Imaging Business delen är oerhört viktig för företaget, så viktig att de gör chefen för den avdelningen till medlem av Pentax styrelse. Det ger Imaging Business en större tyngd inom företaget än den delen hade innan samgåendet med Hoya. Samgåendet med Hoya har alltså stärkt kameradivisionen, inte försvagat den. Före samgående så ville investeringsföretaget Sparx, som ägde runt 20% av Pentax, sälja Imaging Business för de trodde inte på dess framtid. Samgåendet med Hoya räddade Imging Business.

"Nobuaki Tanishima, who previously led the European operations for Pentax, will be elevated to Pentax president, replacing interim president Takashi Watanuki, on June 27th. As expected, Tanishima and Kou Torigoe of the camera division (one of the men most responsible responsible for Pentax's return to form as the top selling DSLR in Japan), will be on the new board of directors as Pentax's representation. Hoya will have 2 seats as well, and two more members will come externally to serve on the board of directors"
http://ok1000.blogspot.com/2007/05/hoya-president-announces-pentax-take.html

Kou D Torigoe, CEO Pentax Imaging Business, utlovades i våras att Pentax kommer att släppa nya systemkameror varje höst innan jul. Pentax har också 8 objektiv att lansera före jul.

Kameradivisionen har ökat i försäljning med över 20% jämfört med föregående år, kurvorna pekar alltså uppåt. Detta år t o m 31 mars i år så har Pentax sålt 300 000 DSLR's, Pentax plan för i år är 500 000 DSLR's. Från och med 2009 är planen 1 miljon DSLR's per år.
Detta rapporterades i Amateur Photographer i juni i år (ute 19 maj).

Sedan så har Benjamin Kanarek, professionell fashion fotograf, skrivit ett öppet brev till Hoya och bett om en förklaring till Hoya ser på Pentax kameror. Han har gjort det därför att han använder Pentax professionellt i sin verksamhet och givetvis är det därför viktigt för honom att Hoya visar att de tror på Pentax, för annars måste han byta märke.

Här är Benjamin Kanareks brev till Hoya:
http://forums.photographyreview.com/showthread.php?t=32939
(jag klipper inte in det här för det är så långt, klicka på länken för att läsa det).

Här är Hoyas svar till Benjamin:
Hello Mr. Kanarek,

Thank you for your comment in regards to Hoya and Pentax merger.

It is still too early to talk about what will happen after TOB because we are still under discussion, but we would like to let you know what we think about Pentax camera business and our merger.

As you already know, Pentax is one of Japan's best-known camera makers with worldwide brand recognition and a nealy 90-year history, and HOYA respects it very much. We appreciate Pentax's excellent technology, products and brand. We believe that two companies are the best partners and by integrating both companies' skills and technologies, we can grow much bigger. That's the reason why we are offering tender offer.

Hoya is a manufacuturer, not investors or fund managers. We do M&A in order to strengthen our business, not to chop them up and sell. HOYA believes Pentax will be able to continue inventing excellent products to meet its customer needs, and we can support in many ways.

We are so glad to know that Pentax is working with a talented artist like you. We'd appreciate your continuous support.
If there are any quesitons, please feel free to contact us anytime.

GHQ
CEO"
http://forums.photographyreview.com/showthread.php?t=33006

En fördel för Pentax med Hoya är att eftersom Hoya är leverantören av optiskt glas, de levererar till alla världens stora objektivtillverkare, så kommer Pentax först i ledet. Hoya får med Pentax kontroll av slutprodukten, de leverar materialet till världens stora objektivtillverkare, samtidigt som de konkurrerar med färdiga produkter. Detta kan bli väldigt spännande, och för Pentax så innebär det att produktionskostnaderna sänks eftersom de får glaset billigare än förut.

Hälsar
R
 
Vad tror du det kostar att utveckla en bil eller ett läkemdel i jämförelse? Det tycks inte som det lett till färre aktörer. Dessutom har DSLR- tillverkarna en annan stor fördel nämligen att det är "svårt" att byta system och många köper sedan en massa tillbehör under en längre tid.
 
Gällande Pentax och Samsung samarbete:

Pentax och Samsung Techwind samarbetar om teknik för digitala systemkameror, de gör det därför att detta samarbete sänker produktionskostnader genom att de tillsammans kan köpa in elektronik billigare än de skulle var för sig. Dessutom så är ju Samsung Electroncs en världsledande aktör på elektroniska komponenter.

Det tar tid att utveckla nya systemkameror, så hitills has Samsungs systemkameror varit Pentax med ett nytt namn. K10D's var i utveckling redan innan Pentax och Samsung slöt sitt avtal om samarbete i Oktober 2005, projektet var så långt gånget redan så Samsung hade ingen input på det. Nu denna höst förväntas Samsung äntligen komma med sina egna systemkameror, som i grunden visserligen delar teknik med Pentax nya kameror, men som till design och specifikationer ändå kommer att vara Samsung. Det blir inga fler Pentax kameror med Samsung stämplat på. Samsung kommer att ha sin egen profil.

Samsungs nya kameror kommer att distribueras skilt från Pentax distribution och de kommer även att konkurrera med varandra på samma marknad. Detta kommer att göra att utbudet för Pentax K-fattning tvådubblas i ett slag, vilket gör att intresset från tredjepartstillverkare troligen också kommer att öka. Pentax K fattning kommer genom detta få en större exponering på marknaden, vilket gagnar både Pentax och Samsung användarna.

Det har förekommit rykten att Samsung skulle köpa Pentax Imaging Business, men det kommer inte att ske på grund av japanska handelshinder mot sydkoreanska företag, som är en eftersläng efter andra världskriget.

Hälsar
R
 
Om nu Pentax inte finns kvar, som eget företag, med namnet Pentax på kameran, efter 2010, kommer då några Pentax fanatiker sluta att fotografera?
Utvecklingen går ju framåt, det gamla fungerar säkert perfekt i många år till, - men andra namn på kameran ger ännu bättre bilder, vilket elände ...
 
larsborg skrev:
Man satsade på Betamax också en gång i tiden...., som var mycket bättre än VHS ...., men Philips, i spetsen, tog marknaden med sin VHS

Nej, Philips utvecklade Video 2000 som var bättre än både Betamax och VHS (ljudet var bättre på Video 2000 och kassetten var vändbar så man fick dubbla speltiden) - men det sjönk som sten.

VHS utvecklades av JVC och visst var det ett uselt system, men det vann därför att det kom ut fler hyrfilmer på VHS. Eftersom det var svårt att hyra filmer till Video 2000 och Betamax, så sjönk dem som stenar i ett stort hav.

Betamax fortsatte däremot att utvecklas för den professionella marknaden och Beta SP blev en världsstandard, för att idag vara Digi Beta.

Hälsar
R
 
larsborg skrev:
Därför att det kostar att ligga på topp, utvecklingskostnaden är den största utgiften!

Genom att Pentax samarbetar med Samsung om ny teknik för systemkameror, så har Pentax i och med detta sänkt sina utvecklingskostnader kraftigt.

Olympus samarbetar med Panasonic.

Sony, däremot, står ensamma.
Och jag tror inte Hoya är intresserade av att sälja Pentax till Sony - delvis därför att Sony äger en del i Tamron som är konkurrenter till Kenko Gruppen som Hoya har ett nära samarbete med.

Med Pentax så får Hoya den stora fördelen att även göra slutprodukten (objektiv), inte bara glaset. Om Pentax säljs till Sony så förlorar Hoya den fördel som det innebär att göra sina egen objektiv för sitt eget kamerasystem.

Nu är det så att Hoya står kvar som leverantör av glas till Sony och Tamron, så Hoya både konkurrerar med dem och tjänar pengar på dem. Hoya är i en rätt bra sits. :)

Hälsar
R
 
"Nej, Philips utvecklade Video 2000 som var bättre än både Betamax och VHS (ljudet var bättre på Video 2000 och kassetten var vändbar så man fick dubbla speltiden) - men det sjönk som sten."

Det har du rätt i, men jag skrev inte heller att Philips utvecklade VHS, Philips var snabba att hänga på VHS tåget ...
 
larsborg skrev:
Det har du rätt i, men jag skrev inte heller att Philips utvecklade VHS, Philips var snabba att hänga på VHS tåget ...

Du skrev: " men Philips, i spetsen, tog marknaden med sin VHS ..."

Vilket säger att VHS var Philips - "sin VHS", Philips blir det som "sin VHS" pekar på i den meningen. VHS här blir formatet. Eftersom Philips inte utvecklade VHS formatet så blir det fel. Däremot kan man skriva "sin VHS spelare" och då blir det rätt.

Men ok, jag övertolkar säkert eftersom jag har läst textanalys, satsanalys och avancerad gramatik på universitetet...

Det är inte så lätt alla gånger att förstå det som skrivs.

Hälsar
R
 
Bilar och videobandspelare... Vart tog kamerorna vägen?

Hoyas övertagande av Pentax, som tillsammans med Samsung, kanske kan ge kameramarknaden den starka aktör som kan stå upp och konkurera med Canon/Nikon?

Vem ska då stiga av om vi ska ner till fyra år 2010?

Sony? De verkar iaf ha det sämst på fötterna med sitt skrala dslr-utbud...men dom kanske satsar? För pengar har dom ju och sen sitter dom på sensorn som de flesta verkar använda...även Hoya nu då.
 
Utan att ha läst varken satsanalys eller avancerad grammatik på universitetet tror jag att "VHS-formatet" och "VHS-spelare" inte ska särskrivas. Sedan undrar jag om inte "gramatik" alternativt kan stavas med två "m"?

Kolla med universitetet!
 
HåGe skrev:
Utan att ha läst varken satsanalys eller avancerad grammatik på universitetet tror jag att "VHS-formatet" och "VHS-spelare" inte ska särskrivas. Sedan undrar jag om inte "gramatik" alternativt kan stavas med två "m"?

Kolla med universitetet!

Tack snälla du, du har givetvis helt rätt.
Jag skäms och ber om ursäkt. Givetvis borde jag själv ha bättre koll på mina egna texter, men mitt inlägg var inte till för att peka på kritik utan ge en förklaring varför jag missförstod Lars text. Det kändes viktigt för mig att förklara varör jag läste hans text som jag läste den. Var det fel av mig att ge honom den förklaringen tycker du?

För sådana här frågor kollar man f ö inte med universitetet, utan man kollar med Svenska Språknämnden, Kundtjänst 08-690 93 30.
Men de har inte öppet idag.

Hälsar
R
 
Ja, visst var det roligt för er ne c'est pas?
Den bjuder jag på!
Aber bitte bitte, ein mensch Walter. Ein mensch!
(och detta var bara roligt för de som har sett "Bröderna Mozart" av Suzanne Osten).

Men så är det också löjliga lördag idag, eller huuuur?

Nu ska jag fota pride paraden.

Hälsar
R
 
Bilar och videobandspelare...grammatik och rättstavning! Va ni e tråkiga !!! Vart tog kamerorna vägen???

Hoyas övertagande av Pentax, som tillsammans med Samsung, kanske kan ge kameramarknaden den starka aktör som kan stå upp och konkurera med Canon/Nikon?

Vem ska då stiga av om vi ska ner till fyra år 2010?

Sony? De verkar iaf ha det sämst på fötterna med sitt skrala dslr-utbud...men dom kanske satsar? För pengar har dom ju och sen sitter dom på sensorn som de flesta verkar använda...även Hoya nu då.
 
Varför måste det vara just fyra aktörer 2010?
Varför inte 5 eller 6?

Tror inte alls på det där om fyra aktörer 2010.
Men, vi får väl se...
Återkom om 3 år :).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Varför måste det vara just fyra aktörer 2010?
Varför inte 5 eller 6?

Tror inte alls på det där om fyra aktörer 2010.
Men, vi får väl se...
Återkom om 3 år :).

Hälsar
R

Nä, finns ingen naturlag för det.
Beror på konkurrensen och om hur t ex Canon/Nikon bemöter konkurrensen.
Jag tror att Sony har ambitioner även på systemsidan, vilket vi lär få se innan nästa sommar.

/jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.