elbe skrev:
Pentax K10D och K100D är de yngsta kamerorna idag vad jag förstått. Lite svagt då att vara i stort sett "sämst i klassen" bland jämförbara dslr-kameror. Vilken måttstock använder Pentax kreatörer? Ett steg efter?...
På vilket sätt är Pentax "sämst i klassen"?
De har ju hyllats av väldigt många tidningar, inte minst svenska som Kamera & Bild, Ljud & Bild m fl. Prisvärda, topppresterande. De har fått många utmärkelser och priser ända sedan de lanserades, framförallt K10D som även blev vald till årets kamera av TIPA.
11 punkters AF system med 9 korssensorer, "sämst i klassen?"
Vädertätning på K10D, unikt i sin klass, men alltså "sämst"?
Bästa sökaren, pentaprisma med stor sökarbild i K10D, också "sämst"?
Lägre brus på ISO 1600 än Nikon D200 (enligt Ljud & Bild), också "sämst"?
Imaging Resource har funnit att K10D har den mest korrekta tonkvaliteten "hue accuracy" av kamerorna som de testat, men det kanske också är "sämst"?
Alla exponeringslägen, som HyP som jag använde hela eftermiddagen idag när jag fotade pride paraden - där jag snurrar på främre ratten för slutaren och bakre på tiden, (bländar- och tidsförval i programläget, inte samma som progamskifte som bara rullar mellan förbestämda kombinationer). Helt ovärderlig funktion i dag kan jag tala om...
Körde faktiskt även på Sv läget (ISO förval med Programskifte) eftersom ljuset skiftade kraftigt.
Provade även TAv, alltså manuell bländare och tid med Auto ISO, det fungerade utmärkt.
Vitbalansen i K10D med elektronisk förtitt, svårare att beskriva i ord än det är att använda - helt fantastisk ovärderlig funktion.
Vitbalans bracketing...
F ö tyckte FOTO att k10D hade högre upplösning än D80 i RAW, men det är väl också "sämst i klassen".
Och så vidare och så vidare...
Att K10D har fått Japans finaste utmärkelse Camera Grand Prix, det är också "sämst", givetvis. Priset går ju bara till de som är "sämst".
Ah, jag förstår... jaja.
K10D är ett av tre toppval i klassen "Advanced DSLR's", Editor's Choice, Popular Photography.
(tillsammans med Nikon D80 och Olympus E-510).
I klassen under finns f ö Sony A100. (hehe).
Hälsar
R