Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Du behöver inte kolla med Svenska Språknämnden. Våga lita på mig! Har du förresten deras "Svenska skrivregler". Den rekommenderas alla som vill skriva korrekt. Har även kontaktat dem per telefon i kniviga fall och fått bra bemötande.

När du felstavar "grammatik" är det förstås ett slarvfel. Men jag blir galen på den här ovanan att särskriva, som förekommer i nästan alla inlägg.

Och, när du sedan hänvisar till studier på universitet så ...

larsborg skrev:
Om nu Pentax inte finns kvar, som eget företag, med namnet Pentax på kameran, efter 2010, kommer då några Pentax fanatiker sluta att fotografera?
Utvecklingen går ju framåt, det gamla fungerar säkert perfekt i många år till, - men andra namn på kameran ger ännu bättre bilder, vilket elände ...

Tja, det är väl bara att titta på Minolta som blev Konica-Minolta och nu heter Sony. Har Konica-Minolta fotografer slutat ta bilder? *ler*

Hälsar
R

HåGe,

jag har full förståelse för din kritik.
Det är slarvigt med särskrivningar, jag gör det själv ibland fast jag också egentligen blir galen på det. Det är slarvfel... vi alla borde självfallet ta mer tid på oss när vi skriver så att slarvfel undviks.

Forumskrivande är som en blandform mellan talspråk och brevskrivande.

Och ja, jag har Svenska Språknämndens "lilla röda" som jag kallar den (Svenska skrivregler). Givetvis. :)

I den finns även rekommendationer för e-post och Internet.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Varför måste det vara just fyra aktörer 2010?
Varför inte 5 eller 6?

Tror inte alls på det där om fyra aktörer 2010.
Men, vi får väl se...
Återkom om 3 år :).

Hälsar
R

Vi har i stort sett bara fem aktörer idag.

Jag tror ju själv att slaget de närmaste åren på dslr-marknaden kommer att stå mellan Sony och Pentax/Samsung. Dessa har idag ungeför samma dåliga utgångsläge. Vem har störst chans att överleva?

Men ok, jag övertolkar säkert eftersom jag har läst textanalys, satsanalys och avancerad gramatik på universitetet...

Korrekt anmärkt!
Jag skrev lite för fort!
Men rätt skall vara rätt, ja visst, men då skall jag oxå påpeka att VHS utvecklades av just JVC - tillsammans med Philips.
Smarta affärsmän sitter på två stolar ...
Sedan gick VHS ohotat bara framåt, tills DVD formatet tog över, men det finns ett ännu mera sofistikerat format runt hörnet, - ingenting hinner bli utslitet, faktiskt.
Själv kör jag med en diskret framtoning, för att få igång en diskussion.
All avancerad teknik kan plockas ner till en basnivå, det är det som är så roligt.

Civiling. Tekn.fysik

elbe skrev:
Dessa har idag ungeför samma dåliga utgångsläge. Vem har störst chans att överleva?

Utgångsläget är tvärt om bra med en marknad som växer över alla förväntningar (analytikerna gissade som vanligt fel).

Nästa alla inovationer på fotosidan kommer från de små tillverkarna och tex Canon ser ut att ha tappat sin tekniskt ledande roll på många områden.

Det finns flera exempel på STORA företag som försvunnit över natt som tex Fermenat, Enron och närapå Eicsson. Inget är med andra ord speciellt förutsägbart men att det ser ljust ut för branchen är nog rätt klart.

papi skrev:
Utgångsläget är tvärt om bra med en marknad som växer över alla förväntningar (analytikerna gissade som vanligt fel).

Nästa alla inovationer på fotosidan kommer från de små tillverkarna och tex Canon ser ut att ha tappat sin tekniskt ledande roll på många områden.

Precis, det finns en fara med att växa sig stor - man tappar kreativiteten och vilar lätt på gamla lagrar. Canon är inte lika pressade som Pentax/Samsung. 20D som blev 30D, 350D som blev 400D - det är lite som när Pentax gjorde *ist DS till *ist DS2. Sen kommer Pentax med K10D och gör ett rejält hopp jämfört med vad de har gjort tidigare.

Nu får vi se till hösten om Pentax återigen gör ett stort hopp, Koe D Torigoe hävdade i våras att nya kameror kommer skilja sig mer från föregångarna än vad som hände med *ist serien.

Hälsar
R

elbe skrev:
Vi har i stort sett bara fem aktörer idag.

Jag tror ju själv att slaget de närmaste åren på dslr-marknaden kommer att stå mellan Sony och Pentax/Samsung. Dessa har idag ungeför samma dåliga utgångsläge. Vem har störst chans att överleva?

Jag tror givetvis på Pentax/Samsung, men allvarligt - det finns rationella och logiska skäl till det.

Sony står ensam.
Pentax har Hoyas finansiella resurser med sig och samarbetar med Samsung Techwind som är en del av en elektronisk världsgigant på komponenttillverkning. Samsung ser Sony som sin direkta motståndare, en ärkefiende. Samsung vill ta över Sony och bli kända för det som Sony är kända för - design och högpresterande teknik.

Om vi bortser från kamerorna och tittar på Sony och Samsung som helheter, så faller Sonys status på marknaden. Playstation säljer dåligt, MP3 spelarna har fått tung kritik om krånglig mjukvara och så vidare - medan Samsung hyllas gång efter annan. Bland ungdomar idag så är Samsung mer hippt än Sony.

Jag läste nyligen en artikel i Dagens Industri om Samsungs utvecklingsavdelning för hemelektronik. Visst de sitter och teamworkar med fåniga hattar på huvudena och blåser i ballonger och drar fåniga skämt och har lekar och utmaningar, men samtidigt så är det små team på några personer som i praktiken stängs inne under en period av några veckor med kravet på sig att komma med en ny produkt. Om de inte lyckas, ja då är det bye bye. Det är en enorm press de har på sig, personligen har jag alltid trott att sådan press dödar kreativiteten men i Samsungs fall verkar det faktiskt fungera. Visionärerna jobbar med kniven mot strupen hela tiden.

Och de typerna, de jobbar tillsammans med Pentax om kameror.

Hälsar
R

Att några av tillverkarna lägger av inom ett par år tror jag inte på, däremot kan i princip vilken som helst av dom bli uppköpt/utköpt...
Men ett utköp som i Konica/Minoltas fall, där finns ju kameror och bajonetten kvar som Sony, så om Pentax blir uppköpt av JVC, Casio eller nåt Kinesiskt företag så lever antagligen bajonetten kvar...
Och 2010 finns det säkert minst 5st systemtillverkare, Phenix tex tillverkar analoga systemare och börjar säkert med digitalt om några år, och vi som var på Photokina såg många Kinesiska företag med digital kompakter...

Roland Mabo skrev:
Kameradivisionen har ökat i försäljning med över 20% jämfört med föregående år, kurvorna pekar alltså uppåt. Detta år t o m 31 mars i år så har Pentax sålt 300 000 DSLR's, Pentax plan för i år är 500 000 DSLR's. Från och med 2009 är planen 1 miljon DSLR's per år.

Jo, men marknaden växer ju fortfarande så det knakar. Under de första sex månaderna 2007 ökade digitalkameraförsäljningen totalt med 27 % och DSLR-försäljningen med 75 %! Detta jämfört med samma period förra året.
Det totala antalet sålda DSLR-kameror för första halvåret var 3,5 miljoner! Och då kan man väl anta att det kommer säljas några till i samband med julen...

Källa: http://www.dpreview.com/news/0708/07080302cipashiph1.asp

Roland Mabo skrev:
Kameradivisionen har ökat i försäljning med över 20% jämfört med föregående år, kurvorna pekar alltså uppåt. Detta år t o m 31 mars i år så har Pentax sålt 300 000 DSLR's, Pentax plan för i år är 500 000 DSLR's. Från och med 2009 är planen 1 miljon DSLR's per år.
Detta rapporterades i Amateur Photographer i juni i år (ute 19 maj).
Och alltmedan detta fantastiska utvecklingsarbete sker hos Samsung/Pentax, som Roland beskriver, så verkar det som en del tror att resten av fältet bara sitter och såsar och kastar papperssvalor på kontoret...?

Kan därför vara läge att presentera de senaste kvartalssiffrorna (apr-jun, 2007) för Nikon, för att skillnaderna i volymer och, framförallt, marknadstillväxt skall framgå lite tydligare (motsv. period 2006 inom parentes):

DSLR: 760000 (360000), +111%
Objektiv: 1,11milj (0,38milj), +192%
Kompakter: 2,03milj (1,67milj), +22%

Net sales: +29,4%
Net income: +59,0%

Notera att dessa siffror alltså gäller för senaste kvartalet och inte för helår, som Pentax-siffrorna.

Senast ändrad:
jorgene skrev:
Och alltmedan detta fantastiska utvecklingsarbete sker hos Samsung/Pentax, som Roland beskriver, så verkar det som en del tror att resten av fältet bara sitter och såsar och kastar papperssvalor på kontoret...?

Nej, men eftersom detta är en avdelning för Pentax - vilket icke-Pentax användare lätt glömmer bort - är det givetvis naturligt att yttra sig utifrån Pentaxs perspektiv.

Koe D Torigoe har som sagt utlovat nya kameror varje höst (därför att försäljningen är störst inför julen). Mycket pekar på att både K10D och K100D får sina egentliga efterföljare nu till hösten, men att K10D och K100D (i formen Super) kommer fortsätta att säljas t o m sommaren 2008, troligen till läge priser (och när de fasas ut nästa sommar så sänks priserna på efterföljarna, för deras efterföljare lanseras redan hösten 2008).

Det är helt klart dags för Nikon att presentera en ny D80, men ersättaren till D40x dröjer antagligen först till nästa år. Vi väntar givetvis även på ersättaren till D200:n som är att anse som gammal idag. Från Canon väntar vi på ersättaren till 30D och en uppdatering av 5D, medan ersättaren till 400D tycks dröja ännu ett tag. Och var finns ersättaren till Sony A100? Jag tippar på först nästa vår.

När det gäller Nikon och Canon så måste vi hålla i minnet att de finns över hela världen, vilket inte Pentax gör. Pentax finns inte på lika många marknader, har inte ett lika utvecklat distributionsnät, säljs inte genom lika många butiker, finns inte i lika många städer. Om kunden inte smidigt och lätt kan inhandla produkten, så blir det ingen försäljning.

Med tanke på Nikons alla försäljningsställen världen över, så vore det ju ytterst konstigt om de inte ökade i försäljning mycket mer än Pentax eftersom Pentax har ett mycket mindre distributions- och försäljningsnät.

Trots Pentax pyttelilla distributionsnät, så går det alltså riktigt bra för Pentax och detta tycker jag är större än att det går bra för Nikon. Det är alltid mer belönande att vara en "underdog".

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Det är helt klart dags för Nikon att presentera en ny D80, men ersättaren till D40x dröjer antagligen först till nästa år. Vi väntar givetvis även på ersättaren till D200:n som är att anse som gammal idag.

Med tanke på Nikons alla försäljningsställen världen över, så vore det ju ytterst konstigt om de inte ökade i försäljning mycket mer än Pentax eftersom Pentax har ett mycket mindre distributions- och försäljningsnät.
"Helt klart dags"? D80 är ett år gammal, D40 9mån och D40x 5mån, så det tar nog ett tag till. Särskilt med tanke på att D80 säljer så bra, att butikerna här i stan sätter upp plakat i skyltfönstren när de lyckats få hem nya. D200 är inte ens två år och säljer fortfarande bra. Nu är det dock prosegmentats "tur" och förmodligen behöver vi inte ens vänta månaden ut.

Vad gäller försäljningsställen mm, så beskriver du ju i själva verket en betydande nackdel för Pentax, i kampen att överleva på DSLR-marknaden. Tveksamt om Pentax själva därför delar din entusiasm att vara "underdog".

jorgene skrev:
senaste kvartalet och inte för helår, som Pentax-siffrorna.

Vilka Pentax siffror för helåret pratar du om?
PDF:en jag länkade till gällde första kvartalet 2007, och siffrorna i Amateur Photographer gällde hitills i år fram till och med 31 mars.

Mig veterligen är året inte slut än...

Hälsar
R

Senast ändrad:
jorgene skrev:
"Helt klart dags"? D80 är ett år gammal, D40 9mån och D40x 5mån, så det tar nog ett tag till. Särskilt med tanke på att D80 säljer så bra, att butikerna här i stan sätter upp plakat i skyltfönstren när de lyckats få hem nya. D200 är inte ens två år och säljer fortfarande bra. Nu är det dock prosegmentats "tur" och förmodligen behöver vi inte ens vänta månaden ut.

Vad gäller försäljningsställen mm, så beskriver du ju i själva verket en betydande nackdel för Pentax, i kampen att överleva på DSLR-marknaden. Tveksamt om Pentax själva därför delar din entusiasm att vara "underdog".

Eftersom Pentax redan är i slutfasen av utvecklingen av efterföljarna till K10D och K100D, som båda är yngre än D80 så är det väl defnitivt på tiden att Nikon släpper en ny D80. D200 är gammal enligt Pentax måttstock.

Samsung satsar på andra marknader än Pentax (Samsung är mer worldwide), tillsammans så kompletterar de varandra, och tillsammans gör de K-fattningen stark. Det är en stor anledning till att de också valde att samarbeta med varandra, deras skilda distributionsnät. Det gör att Samsung kan nå andra kunder än Pentax kan. För K-fattningen som helhet är detta positivt, kamerorna är ju kompatibla med varandra.

Åh, det är väldigt entusiastiskt att vara liten som blir större, den entusiasmen har Pentax för det är den entusiasmen, den kampviljan, som för företaget framåt.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Vilka Pentax siffror för helåret pratar du om?
Jag kanske missuppfattar dig, men i texten jag citerade skrev du: "Detta år t o m 31 mars i år så har Pentax sålt 300 000 DSLR's, Pentax plan för i år är 500 000 DSLR's. Från och med 2009 är planen 1 miljon DSLR's per år.

Det tolkar jag som 300000 föregående räkenskapsår 2007(vanligen april till mars i Japan), 500000 i år (dvs 2007-08) och 1000000 2009. Alltihop helårssiffror, eller hur?

Jörgen,

när jag läser artikeln i Amateur Photographer igen så ser jag att den är otydligt skriven, det kan tolkas åt vilket håll och eftersom jag inte är omöjlig så säger jag oavgjort på den frågan tills jag hittar en tydligare skriven källa till de uppgifterna.

PDF:en jag hänvisade till i ett tidigare inlägg gällde första kvartalet i år, räkenskapsår, alltså t o m sista juni.

För övrigt står det i samma artikel att Pentax UK planerar att släppa nya entry-level, middle-class och upper-end modeller, vilket bekräftar det Koe D Torigoe sa tidigare i våras i samband med PMA mässan. Dock står det inte när, bara 'att'.
Fast länkar man ihop uppgifterna med andra uppgifter så pekar det på en spännande höst från Pentax.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto